Stakingen...

Alles over reizigerstreinen in België.
Paul1946

Stakingen...

Bericht door Paul1946 »

Beste spoorlieden,

Ik ben me terdege bewust van de zwaarte en verantwoordelijkheid van uw job. Ik weet ook wel dat u niet allen achter deze stakingen staan en dat u bovendien het recht van staken hebt.
Toch denk ik dat er NU echt wel overdreven wordt. Veel mensen die in kleine bedrijven werken hebben niet het loon en extra legale voordelen als jullie. Ook die moeten inleveren! Het is nu eenmaal de wetmatigheid van een "huishoudelijk" budget: als je meer uitgeeft dan ontvangt, gaat de zaak verloren. En dat geldt ook voor de staat. Als oud vakbondslid realiseer ik dat we ooit veel bekomen hebben. teveel misschien? Iets afgeven doet dan pijn.
Door al die spontane stakingen en vooral spoorbezettingen (wat eigenlijk machtsmisbruik is) brengen jullie ons (belastingbetaler) nog meer in de problemen. Dit tart toch elke verbeelding.
Een gek idee? Misschien s'avonds de laatste treinen terug naar het meest nabije Vlaams station brengen. Zo zouden reizigers van Antwerpen naar Brussel kunnen en omgekeerd als er Charleroi 15 man de sporen bezetten. Hetzelfde voor Oostende-Brussel-Luik, kunnen we nog van Landen, Tienen of Leuven nog naar Brussel. Een voorbeeld maar om te zeggen hoe absurd die situatie is...
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Stakingen...

Bericht door hmmm »

Ik denk dat je klacht tegen `spoorlieden` in het algemeen verkeerd is. Het is een zeer kleine (!!!) minderheid die misbruik maakt van een het recht op staken, en daarmee anderen het recht op werken ontzegt. Helaas wordt hier weinig, of zelfs niets tegen gedaan omdat er niemand in de buurt durft te komen van het heilige huisje stakingsrecht.

Verder kan ik je frustratie alleen maar delen en hoop ik dat er snel een einde komt aan deze onzin. Het recht op staken ondersteun ik volledig, maar dat is verre van hetzelfde als het verstoren van de openbare orde. De onruststokers die de boel saboteren zouden, naar mijn mening, gewoon een boete moeten krijgen voor spoorlopen en vertragingen moeten betalen.

Mijn eigen ervaring vertelt mij dat er tijdens de laatste 'grote' stakingen meer dan voldoende werkwilligen waren bij het rijdend personeel om een weekenddienst/pendeltreintjes te rijden (of meer!) maar dat dit onmogelijk werd gemaakt door een harde kern van saboteurs.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stakingen...

Bericht door overweg13 »

Ook ik ben enkele jaren als vakbondsluis actief geweest, tot ik doorhad dat je eigenlijk voortdurend gehersenspoeld werd. Omdat ik mijn hersenen liefst niet laat manipuleren, ben ik er dan ook consequent uitgestapt. En ik moet toegeven dat ik dat onbeperkte stakingsrecht al lang niet meer zie zitten, zeker niet als dat ook nog gepaard gaat met regelrechte sabotagedaden. We hebben ondertussen genoeg mogelijkheden om bij de werknemers te peilen naar de stakingsbereidheid. Een handvol stakers zou geen enkele invloed mogen hebben op het productieproces, of het nu om reizigersvervoer of charcuterie gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul1946

Re: Stakingen...

Bericht door Paul1946 »

Ik veralgemeen niet naar ALLE spoorlieden; ik weet ook dat het slechts enkele belhamels zijn.
Maar zouden jullie dan niet samen een krachtige stem moeten laten horen in alle media, dat niet kan en dat jullie je daarvan distantiëren.
Uw voorstel van boetes voor spoorlopen of wat dan ook is een goed idee. Maar maak dan toch ook bekend aan het publiek, aan jullie directie, aan jullie vakbond. Er zijn Fora en MEDIA genoeg om dit uit te schreeuwen.
Met alle respect
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stakingen...

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:Een ludieke actie waarbij de reizigers niet gehinderd werden. Zéér goed gedaan van die mannen ! Helemaal niet schandalig !
En over die spontane stakingen. Vervelend, vooral voor de reizigers in die streken. Maar ik begrijp hun frustratie wel over wat er om de hoek loert. En ergens ben ik jarloers op het feit dat als daar een staking georganiseerd word de collega's daar als een blok achter elkaar staan. En dat mis ik hier in Vlaanderen toch wel. (Al spreek ik voor alle duidelijkheid dan wel over georganiseerde en aangekondigde acties.) Want het is dankzij die spontane stakingen dat er verplicht een minimale dienstregeling zal komen.
Het grote front dat de vakbonden vroeger konden maken is gewoon kapotgestaakt.
Alle stakingen de laatste 4 jaar waren compleet nutteloos, er was geen enkele goede reden om te staken. Dat zorgt natuurlijk dat het personeel zo afkerig staat tegenover stakingen dat, wanneer er wèl een goede reden is (nu misschien?), een staking niet veel meer voorstelt.
deathproof

Re: Stakingen...

Bericht door deathproof »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Een ludieke actie waarbij de reizigers niet gehinderd werden. Zéér goed gedaan van die mannen ! Helemaal niet schandalig !
En over die spontane stakingen. Vervelend, vooral voor de reizigers in die streken. Maar ik begrijp hun frustratie wel over wat er om de hoek loert. En ergens ben ik jarloers op het feit dat als daar een staking georganiseerd word de collega's daar als een blok achter elkaar staan. En dat mis ik hier in Vlaanderen toch wel. (Al spreek ik voor alle duidelijkheid dan wel over georganiseerde en aangekondigde acties.) Want het is dankzij die spontane stakingen dat er verplicht een minimale dienstregeling zal komen.
Het grote front dat de vakbonden vroeger konden maken is gewoon kapotgestaakt.
Alle stakingen de laatste 4 jaar waren compleet nutteloos, er was geen enkele goede reden om te staken. Dat zorgt natuurlijk dat het personeel zo afkerig staat tegenover stakingen dat, wanneer er wèl een goede reden is (nu misschien?), een staking niet veel meer voorstelt.
Dat krijg je natuurlijk als de vakbonden niet meer aan hetzelfde zeel trekken. Ook de spontane stakingen van de laatste tijd zijn daar een mooi voorbeeld van, iedereen doet maar wat hij wil en dat is toch wel een zeer kwalijke evolutie.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stakingen...

Bericht door kika »

Wat ik me al een hele tijd afvraag is hoe dat nu eigenlijk qua stakingsbereidheid zit. Personeel uit Charleroi heeft misschien lagere (woon)lasten, maar zit aan dezelfde cao's als iemand in hartje Brussel. Wie is er meer/minder stakingsbereid? Je generatiegenoten, ouderen of jongere werknemers? Die aan de andere kant van de taalgrens? [1] Mensen die daadwerkelijk in het veld werken, of zijn bureauzitters net zo fanatiek? Voor wat ben jij bereid het werk neer te leggen? In Duitsland hoor je wel eens verzuchtingen dat vroeger, toen het treinpersoneel ook ambtenaren waren, alles beter was, want die hebben geen stakingsrecht (daar staan uiteraard andere voordelen tegenover). Hoe zien jullie dat? Er hoeft niet veel te gebeuren om veel treinverkeer te ontregelen, komt het daarom misschien meer in het nieuws dan andere stakingen die minder 'gevoeld' worden?

Zelf heb ik nooit gestaakt omdat ik simpelweg nooit in de positie was waar ik dat of noodzakelijk vond of het ook maar enig uitzicht zou hebben kunnen bieden op een verandering van de status quo. Sinds ik geen baas meer heb, is het nog minder relevant.

[1] Vanuit de Oostkantons gezien is dat Vlamonië :wink:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Stakingen...

Bericht door Eimai »

Die oproep is niet echt op zijn plaats hier, in Vlaanderen is er niet echt de stakingsbereidheid die er nu in Wallonië is, en de Waalse cheminots lezen hier niet echt mee... Waar we hier allemaal nog aan het afwachten zijn wat er nu eigenlijk juist allemaal beslist gaat worden over onze toekomst zetten ze in het zuiden van het land er meteen het blok op. Kwestie van gewoon een andere mentaliteit zeker? Plus dat de spontane stakers precies ook anders behandeld worden in Vlaanderen vs. Wallonië, herinner de staking van anderhalf uur in blok 12 Berchem, dat hen allemaal zware sancties heeft opgeleverd, de treinbestuurders in Wallonië nu gaan ze niet kunnen raken of het kot gaat helemaal te klein zijn, en verwacht niet dat er veel treinen gaan rijden daar, al maakt de regering twintig wetten om een minimale dienstverlening te verzekeren.

Kijk, iedereen mag staken zoveel hij wil, 't is één van onze basisrechten, of de vakbonden er nu wel of niet achter staan doet er niet toe. Betekent wel niet dat ik akkoord ga met wat ze nu doen, goeie reclame is het alleszins niet, en velen gooien al het personeel op een hoop en hebben degenen die steeds bereid waren om te werken tijdens de stakingen het vaak even goed verkorven... In elk geval kunnen de andere depots de rommel van de stakers opkuisen.

Overigens vermoeden we wel dat er morgen een andere depot aan de beurt gaat zijn, al is er nog geen gerucht welke (Moeskroen, Ath?)... Anderzijds kunnen ze het ook wel lang volhouden op deze manier: als de treinbestuurders van alle Waalse depots zijn gepasseerd kunnen ze met de treinbegeleiders beginnen, de seingevers, etc. Elke dag miserie en je moet slechts één dag loon inleveren.

Ik vrees dat we het ergste nog niet gehad hebben.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stakingen...

Bericht door K V B »

Eimai schreef: Kijk, iedereen mag staken zoveel hij wil, 't is één van onze basisrechten,
Kijk, en dit vind ik nu gek. Waarom is staken een basisrecht? Staken is contractbreuk. Waarom zou zoiets een recht moeten zijn?
Paul1946

Re: Stakingen...

Bericht door Paul1946 »

K V B schreef:
Eimai schreef: Kijk, iedereen mag staken zoveel hij wil, 't is één van onze basisrechten,
Kijk, en dit vind ik nu gek. Waarom is staken een basisrecht? Staken is contractbreuk. Waarom zou zoiets een recht moeten zijn?

Natuurlijk bestaat er een stakingsrecht. Er is echter ook het recht tot WERKEN. Wanneer enkele mensen dat recht op werken ontzeggen - door bv sporen te bezetten - waardoor duizenden niet op hun werk geraken, of hun collega's beletten te rijden, stel ik me toch vragen wat je bedoelt met stakingsrecht. Ik heb er geen problemen mee dat de werknemers van een bedrijf staken. Maar moeten ze daarvoor bv. een heel industrieterrein afsluiten? Bovendien kan je ook de vraag stellen of het 'stakingsrecht' zomaar in alle gevallen op gaat als het een publieke dienst betreft. Inderdaad 'stakingsrecht', maar geen 'gijzelingsrecht' en dat is er wat afgelopen dagen gebeurde.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stakingen...

Bericht door overweg13 »

Paul1946 schreef:

Natuurlijk bestaat er een stakingsrecht. Er is echter ook het recht tot WERKEN. Wanneer enkele mensen dat recht op werken ontzeggen - door bv sporen te bezetten - waardoor duizenden niet op hun werk geraken, of hun collega's beletten te rijden, stel ik me toch vragen wat je bedoelt met stakingsrecht. Ik heb er geen problemen mee dat de werknemers van een bedrijf staken. Maar moeten ze daarvoor bv. een heel industrieterrein afsluiten? Bovendien kan je ook de vraag stellen of het 'stakingsrecht' zomaar in alle gevallen op gaat als het een publieke dienst betreft. Inderdaad 'stakingsrecht', maar geen 'gijzelingsrecht' en dat is er wat afgelopen dagen gebeurde.
Ik heb in mijn onderwijscarrière ook wel enkele stakingsdagen meegemaakt - in 35 jaar ongeveer evenveel als in 1 jaar bij het OV - en daar was de afspraak duidelijk. Wis staakt blijft thuis, wie niet staakt komt werken. Spijtig genoeg werd hier een andere truc toegepast: de leerlingen werden de dag(en) voordien ingelicht over de staking, en eigenlijk werd hen onverbloemd gesuggereerd om thuis te blijven. Zelf gaf ik altijd les, ook als de klas tot een handvol leerlingen gereduceerd was, omdat ik vond dat dit mijn taak was. Maar zelfs dat werd ons soms onmogelijk gemaakt, omdat de directie besliste de opgedaagde leerlingen in grote groepen samen te zetten: op dat moment was er van lesgeven uiteraard geen sprake, en bestond de dagtaak er vaak in een of twee uurtjes erg ondankbare studie te geven. Een of twee, omdat de ruime meerderheid van de collega's niet staakte. Het heeft mij met een onblusbare afkeer voor stakingen opgezadeld, en dat zal wel nooit meer veranderen. Vandaar dat ik er ook onverbloemd voor uitkom dat er voor mij geen stakingsrecht bestaat. In een maatschappij die zich stilaan meer met communicatie dan met productie bezighoudt, zou het toch mogelijk moeten zijn om van die voorhistorische actiemiddelen af te raken. En anders kan ik alleen maar concluderen dat de stompzinnigheid (aan beide kanten van de onderhandelingstafel) nog altijd domineert.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Een beetje meer strijdvaardigheid kan geen kwaad, maar wie het spel niet volgens de regels kan spelen, die verliest bij mij alle krediet. Geen respect dus voor de wilde stakingen, zelfs wanneer ik hun verzuchtingen deel. Elke wilde staking doet bij mij de goesting slinken om mij met zo'n zootje ongeregeld te associëren, en deel te nemen aan een actie die wél is aangekondigd.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stakingen...

Bericht door groentje »

Nu begrijp ik je reactie, overweg13, maar arbeidsrelaties zijn niet uitsluitend een kwestie van communicatie, maar ook, en nog veel meer, van macht. En dan sta je als individuele werknemer vrij zwak tegenover een heel wat sterkere werkgever, niet slechts om bijkomende rechten te krijgen, maar soms zelfs om bestaande, wettelijke rechten uit te oefenen. Probeer maar eens te weigeren overuren te presteren in een KMO, tenzij je een zeer gewild profiel hebt, en dat is slechts een kleine minderheid van de werknemers, ben je de pineut, en mag je naar huis om niet meer weer te komen. In een groot bedrijf is de almacht van de werkgever nog groter, en werknemers al helemaal een nummer. Dat kan alleen maar in evenwicht gebracht worden door collectief handelen.
Collectieve actie is een zeer krachtig wapen, en moet dan ook verantwoord gebruikt worden. Want je raakt er heel wat meer mensen mee, dan uitsluitend je werkgever, zeker in de openbare sector. Dat gevoel voor proportionaliteit is al lang zoek bij onze vakbonden, en blijkbaar hebben ze er hun acterban mee aangestoken. Dat ze daarmee in hun eigen vel hebben gesneden, begint hen pas nu stilletjes aan te dagen, en bij de hardliners zelfs nog altijd niet. De spoorwegvakbonden hebben de laatste jaren en maanden steeds weer gevuurd met een bazooka op elke mug die ze nog maar dachten te ontwaren. Personeel en reizigers zijn het zo langzamerhand zat, ik ook. En toch.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik zal deelnemen aan de aangekondigde acties in november en december. Want KVB, je spreekt van contractbreuk, maar ik beschouw de plannen van deze regering ook als contractbreuk, niet alleen als spoorwegmedewerker, maar ook als burger. Een democratie is meer dan om de 4-5 jaar wat bolletjes gaan kleuren, en voor de rest slikken wat de hoge heren (en enkele dames) voor ons bedisselen. Een nationale staking, is daarbij misschien de mogelijkheid om te protesteren, en hopelijk nog het een en ander te veranderen, al vrees ik dat het veel van zijn kracht als actiemiddel is verloren, door de gebruikelijke overdoses de voorbije jaren.
Rétro

Re: Stakingen...

Bericht door Rétro »

K V B schreef:
Eimai schreef: Kijk, iedereen mag staken zoveel hij wil, 't is één van onze basisrechten,
Kijk, en dit vind ik nu gek. Waarom is staken een basisrecht? Staken is contractbreuk. Waarom zou zoiets een recht moeten zijn?

Ik zou zeggen herbekijk mss deze nog ééns? ;

http://www.youtube.com/watch?v=c4ht_cLdWVg

:mrgreen:
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Stakingen...

Bericht door jotie »

Eigenlijk heb ik geen zin in oeverloze discussies over dit thema, maar op een bepaald moment heb ik genoeg onzinnige aanvallen op de vakbeweging en oerdomme statements over 'iedereen moet bijdragen' gelezen, dat ik wel moet reageren.

Kijk, waar het in essentie om gaat: de hakbijl die de nieuwe regeringen gebruiken om de welvaartsstaat in haar hart te raken, zijn fundamenteel onrechtvaardig en alleen te plaatsen vanuit een ideologische strijd die erop gericht is om de kloof tussen arm en rijk willens en wetens verder uit te diepen. Op geen enkele manier kan ik mij akkoord verklaren met een beleid dat de zwakste schouders de zwaarste lasten laat dragen, met bovendien deugdelijke alternatieven onaangeroerd in de schuif.

Ik steun dan ook iedere actie, of die nu door de vakbonden wordt georganiseerd, of door 'feitelijke verenigingen'. Ongeacht bovendien welke actiemiddelen worden gebruikt. De Vlaamse en federale regeringen hebben gekozen voor de confrontatie, en dan is het aan ons als werknemers en geëngageerde burgers om daar passend op te reageren. Ordentelijk georganiseerd en collectief als het kan, individueel en 'wild' als het moet.

Natuurlijk zie ik het liefst de sociale dialoog, zo eigen aan het Poldermodel, terug op volle kracht een doorstart maken. Het ziet er echter niet naar uit dat de werkgevers nog zinnes zijn die dialoog op te pikken, en de regeringen maken eveneens allesbehalve aanstalten om terug naar de 'normale' gang van zaken over te schakelen. Het zal wel de roes van de overwinning zijn, maar de hakbijl gaat intussen wel in het vlees.

In die context is het logisch dat de sociale strijd 'op straat' zal worden uitgevochten. 'Wilde' stakingen en (spoor)bezettingen horen daar in mijn ogen ook toe. Het is niet fraai, en voor mensen zoals ikzelf die iedere dag op de trein zijn aangewezen, zijn die prikacties allesbehalve prettig, maar kijk: tegen geweldig onrecht moet ook bijzonder krachtig worden gereageerd. Ik hoop dat we niet naar Griekse toestanden afglijden, maar zeker is: de protesten van de afgelopen dagen zijn het begin van 'iets', en zeker geen accidents de parcours.

De sociale vrede is dood en begraven - dat was perfect te vermijden geweest, maar de regeringsleiders en patroons hebben het helaas zo gewild - en zal over vijf jaar wellicht nog niet hersteld zijn. Ik hoop daarbij dat de vakbonden hun leden zullen kunnen disciplineren, want als dat niet zo is, maken we voor het einde van het jaar de eerste ordinaire straatrellen mee. Ik heb trouwens begrepen dat een stelletje hooligans teruggeflitst zijn uit de jaren 80 en alvast aan het oefenen zijn. En dat laatste is slechts een halve, ietwat wrange grap.
Plaats reactie