Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:
Tijgernoot schreef: In een marktsituatie waarbij de NMBS moet strijden tegen andere partijen om (delen van de markt) blijkt in de praktijk dat logistieke know-hoe extreem belangrijk is.
Met wie moet de NMBS strijden ??? Er zijn geen andere partijen .
Zij vinden dat jan Modaal zaagt, maar krijgen van Jan Modaal wel 100.000 euro per personeelslid... goed toch van Jan ?
Ik vraag toch ook niet de productiegeheimen van mijn bakker, Microsoft, coca-cola,... En die betaal ik ook.
En wat ben je met dat ene cijfertje: aantal opstappers op een weekdag: welke leeftijdscategorieën, bestemming, tijdstip,...
Dat ene cijfertje is enkel nuttig voor de betrokken burgemeester om te gaan zagen: "die gemeente krijgt zoveel investeringen voor een nieuw perron, maar dan moet ik dat ook hebben want ik heb zelfs meer reizigers in mijn station."
Ik heb nog altijd geen duidelijke reden gehoord waarom 'jan modaal' dus die cijfers nodig heeft, en wat die daarmee kan doen.
spoorwegrealist
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Reizigerstellingen

Bericht door profke »

stefanic schreef:
dentheo schreef:
Tijgernoot schreef: In een marktsituatie waarbij de NMBS moet strijden tegen andere partijen om (delen van de markt) blijkt in de praktijk dat logistieke know-hoe extreem belangrijk is.
Met wie moet de NMBS strijden ??? Er zijn geen andere partijen .
Zij vinden dat jan Modaal zaagt, maar krijgen van Jan Modaal wel 100.000 euro per personeelslid... goed toch van Jan ?
Ik vraag toch ook niet de productiegeheimen van mijn bakker, Microsoft, coca-cola,... En die betaal ik ook.
En wat ben je met dat ene cijfertje: aantal opstappers op een weekdag: welke leeftijdscategorieën, bestemming, tijdstip,...
Dat ene cijfertje is enkel nuttig voor de betrokken burgemeester om te gaan zagen: "die gemeente krijgt zoveel investeringen voor een nieuw perron, maar dan moet ik dat ook hebben want ik heb zelfs meer reizigers in mijn station."
Ik heb nog altijd geen duidelijke reden gehoord waarom 'jan modaal' dus die cijfers nodig heeft, en wat die daarmee kan doen.
De federale begroting verschijnt ook in het staatsblad. Wat kan ik daarmee doen?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

Steve schreef:Ik heb de cijfers van 2009 en 2013 even naast elkaar gezet en wat statistieken eruit gehaald (2012 voorlopig nog niet, de beschikbare versie is een scan van een papieren document en dus moeilijk te digitaliseren).
- Bij de stijgers zitten er wat verrassing tussen. Diksmuide (van 644 naar 1461, meer dan 2x zoveel?!)
Je moet er rekening mee houden dat die cijfers een zeer specifieke momentopname zijn: 1 werkweek en 2 omliggende weekends in oktober.
Voor zover ik me herinner is de spoorlijn naar DePanne een tijdje onderbroken geweest (gevolg van enkelsporig baanvak te moeten vernieuwen...) zodat het eindpunt van alle treinen Diksmuide was, op enkele treinen na. En dat was ook zo tijdens de telweek...
Vandaar ook dat Koksijde, Veurne en DePanne sterk zijn gedaald tegenover 2012...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

stefanic schreef:
Steve schreef:Ik heb de cijfers van 2009 en 2013 even naast elkaar gezet en wat statistieken eruit gehaald (2012 voorlopig nog niet, de beschikbare versie is een scan van een papieren document en dus moeilijk te digitaliseren).
- Bij de stijgers zitten er wat verrassing tussen. Diksmuide (van 644 naar 1461, meer dan 2x zoveel?!)
Je moet er rekening mee houden dat die cijfers een zeer specifieke momentopname zijn: 1 werkweek en 2 omliggende weekends in oktober.
Voor zover ik me herinner is de spoorlijn naar DePanne een tijdje onderbroken geweest (gevolg van enkelsporig baanvak te moeten vernieuwen...) zodat het eindpunt van alle treinen Diksmuide was, op enkele treinen na. En dat was ook zo tijdens de telweek...
Vandaar ook dat Koksijde, Veurne en DePanne sterk zijn gedaald tegenover 2012...
En wat zeker nader onderzoek zou verdienen, zeker als men voor de weekends over de jaren heen kijkt: hoe was het weer tijdens die beide weekends? Als dat vier zonnige dagen zijn dan is er zeker meer volk geweest dan mochten het vier regenachtige dagen zijn. In de week speelt dat uiteraard een kleinere rol, omdat het aantal vaste klanten dan veel hoger ligt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Tijgernoot »

dentheo schreef:
Tijgernoot schreef: In een marktsituatie waarbij de NMBS moet strijden tegen andere partijen om (delen van de markt) blijkt in de praktijk dat logistieke know-hoe extreem belangrijk is.

Met wie moet de NMBS strijden ??? Er zijn geen andere partijen .
Wat niet is kan nog komen. De voorstellen van de Europese Commissie mogen dan wel flink afgezwakt zijn door het parlement, er is nog niets definitief.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Nekkerspoel is zijn functie als overstapstation verloren. Vroeger stopte daar de IC Antwerpen-Leuven, die voor veel reizigers zorgde.
Dat was tijdelijk - en ook als zodanig bedoeld, totdat die IC via de luchthaven kon rijden.
Shrek schreef:De daling in Brussel-Centraal kan je deels verklaren door het veranderen van het metronet in Brussel. Vandaag is voor heel wat plaatsen Brussel-Zuid een beter overstappunt dan Brussel-Centraal. In 2009 moest bijna iedereen langs Centraal.
Een paar jaar geleden is de telmethode enigszins aangepast. Dat had ook invloed over het aantal reizigers dat aan bepaalde Brusselse stations werd toebedeeld. Het kan zijn dat Brussel-Centraal ook een van die stations was.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

stefanic schreef:Ik vraag toch ook niet de productiegeheimen van mijn bakker, Microsoft, coca-cola,... En die betaal ik ook.
En die bakker vraag ik wat er in zit, en als ik geen zin heb in zonnebloempittenbrood, laat ik dat links liggen en neem een ander. Bij niet iedere bakker weet ik hoe of waar z'n brood gebakken wordt, laat staan wie het bakt. Maar bij sommige bakkers wel, die hun brood smaakt me veel beter. Hoeveel ik meebetaal van zijn toonbank komt, zal me een worst wezen, maar als ik heel veel meer geld moet uitgeven aan een brood dan wat het me kost om zelf meel en gist te mengen, kom ik er niet vaak meer. Microsoft, die krijgt geen geld van mij. Omdat ik niets kan zien. Coca-cola krijgt ook geen geld van mij. Tenzij per ongeluk wanneer ik een watertje bestel waar hun naam op staat… Blijft wel zo dat ze verplicht zijn te publiceren wat er in zit, en je kan een grove inschatting maken van hoeveel van wat.
En wat ben je met dat ene cijfertje: aantal opstappers op een weekdag: welke leeftijdscategorieën, bestemming, tijdstip,...
Dat ene cijfertje is enkel nuttig voor de betrokken burgemeester om te gaan zagen: "die gemeente krijgt zoveel investeringen voor een nieuw perron, maar dan moet ik dat ook hebben want ik heb zelfs meer reizigers in mijn station."
Ik heb nog altijd geen duidelijke reden gehoord waarom 'jan modaal' dus die cijfers nodig heeft, en wat die daarmee kan doen.
* waarom zou er een duidelijk aanwijsbaar nut moeten zijn?
* zondag sprak ik nog 3 tellers in 2 buitenlanden: allemaal zeiden ze dat het inderdaad heel erg afhankelijk is van bepaalde factoren: een concert, het weer, een voetbalwedstrijd, schoolvakanties. Die interne werking met treinbegeleiders die overal komen en kunnen doorseinen dat die ene trein op zondagavond altijd uitpuilt functioneert beter dan de tellingen, dus waarom telt de nmbs überhaupt? [1]
* ik heb al vaker zulke cijfers aangehaald om burgemeesters er op te wijzen dat er bvb. te weinig fietsenparking is rondom een bepaalde halte. Met de opmerking dat een beetje meebetalen aan een fietsenstalling goedkoper is dan een parkeerplaats.
* Stefanic, je hebt het over burgemeesters die zeuren en zagen, maar wat met hun kiezers? Als ik vertrouwen had in deze maatschappij zou ik kunnen beargumenteren dat mensen anders zullen stemmen als ze merken dat haltes waar 'vrienden-van' opstappen wél netjes en met schuilhuisje zijn en de andere op dezelfde lijn niet. Kortom: controle.


[1] dit is provocatief lokaas, je hoeft niet te bijten
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

waarom we tellen: omdat het moet van de overheid (in oktober). Wat is het nut, gezien de wijzigingen van december? Beter was om in bv. maart 2015 eens te tellen. Verder wordt gelukkig het hele jaar door ook geteld, zij het op een nadere, minder intensieve wijze.
Maar gelukkig, en zoals je zelf aantoont, hebben die cijfers erg weining waarde wegens momentopname met veel specifieke situaties van het moment (tijdens de weekendtellingen was op bepaalde dagen/momenten de spoorlijn Mol-Neerpelt en zelfs Gent-Brugge onderbroken).
Maar ik heb dus een reden: ook de reizigers willen, net als de burgemeesters, kunnen klagen, en eigenlijk is er geen vertrouwen in het hoe en waarom van een treindienst, en willen ze cijfertjes om te kunnen zeggen: zie je wel dat ze niet eerlijk zijn...
Wij zijn momenteel 90% van onze tijd bezig met tegen iedereen te argumenteren waarom zus of zo: aantallen reizigers, technische beperkingen (infra bv.), materieelbeperkingen,... En ja ALS er iets kan aangepast worden om de juiste redenen(!), zullen we dat zeker doen. Wij zijn ook niet alwetend en zijn maar mensen die ook kunnen missen.
spoorwegrealist
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

Nog een laatste poging: in een niet al te ver verleden: fietserstellingen (ben ik bij betrokken geweest). Voldoende lokale politici die zich niet bewust zijn van hoeveel fietsers er door hun straten dwalen. Resultaat? Je stapt met die cijfers naar hun toe, soms met een 'zie je wel dat dat fietspad gebruikt wordt' waardoor er meer sympathie kan ontstaan, soms met een '600 fietsers per uur bij dat kruispunt, waarvan er 250 schuin moeten oversteken, misschien bij de volgende heraanlegging toch maar eens beter bij stil staan hoe dat veiliger en comfortabeler kan.' Beweegt er echt wat? Soms wel, vaak niet. Schaadt het iemand? Ongeloofwaardig. Wat voor veranderingen zie je meestal? Een zebrapad hier, een fietssluis daar, soms een richtingwijzer. Kleine aanpassingen die het links en rechts beter maken. En zo zie ik dat bij treinreizigerstellingen gelijkaardig.

Wie bedoel je met 'wij'? Is het niet zo dat pakweg 5 mensen 3/4 van de(zelfde) vragen kan beantwoorden? Ik zou het maar raar vinden dat de mensen die de eigenlijke puzzel maken zich tegenover velen steeds weer opnieuw moeten verantwoorden. Een netwerkingenieur bij Belgacom moet ook niet bij iedere vraag waarom zijn/haar internet niet sneller kan dat uitzoeken, verantwoorden en er op antwoorden: enkel wanneer de (goedkopere) helpdeskmedewerker er van overtuigd is dat er ergens iets niet in de haak zit of er zelf niet meer uitkomt.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

kika schreef:Wie bedoel je met 'wij'? Is het niet zo dat pakweg 5 mensen 3/4 van de(zelfde) vragen kan beantwoorden? Ik zou het maar raar vinden dat de mensen die de eigenlijke puzzel maken zich tegenover velen steeds weer opnieuw moeten verantwoorden. Een netwerkingenieur bij Belgacom moet ook niet bij iedere vraag waarom zijn/haar internet niet sneller kan dat uitzoeken, verantwoorden en er op antwoorden: enkel wanneer de (goedkopere) helpdeskmedewerker er van overtuigd is dat er ergens iets niet in de haak zit of er zelf niet meer uitkomt.
Wij zijn met 4, en staan in voor het plan en voor het verantwoorden van alle beslissingen errond. Van groot administratief waterhoofd waar iedereen het zo graag over heeft als er moet bespaard worden, hebben wij niet echt last...
Voor alle duidelijkheid: voor de opmaak van het plan zelf kunnen we uiteraard rekenen op hulp van een team bij Infrabel, een team materieelbeheerders, personeel in stations voor lokale situaties, etc.
spoorwegrealist
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Reizigerstellingen

Bericht door dekooiker »

Het is een groot misverstand dat 'men' bij de spoorwegen maar doet waar men zin in heeft, vooral dan op niveau dat niet met de daadwerkelijke rit op het moment zelf te maken heeft.
Om een planning op te maken dienen de mensen van NMBS zich onder andere van reizigerstellingen en de zaken die Stefanic aanhaalt.
Op Infrabelniveau moet bekeken worden of het op lijnniveau klopt, voor de stations zijn er ook mensen die het allemaal goed moeten bekijken in verband met kruisingen, extra treinen vragen extra nazicht het ganse jaar door...terwijl NMBS nagaat of het materiaal er wel kan of mag rijden, de planning voor de bestuurders en treinbegeleiders ineensteekt enz...
Veel kritiek, dat wel, maar waarom zijn er dan zo weinig critici die het aandurven om te solliciteren?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

dekooiker schreef: Veel kritiek, dat wel, maar waarom zijn er dan zo weinig critici die het aandurven om te solliciteren?
Ik denk dat veel mensen (en dan zie ik het breder dan enkel die critici) terecht of onterecht ietwat bang zijn om te botsen op allerlei ingewikkelde structuren, politieke benoemingen, verregaande syndicale inmenging op alle niveaus en meer van dat. Dingen die maken dat het bij voorbaat al moeilijk wordt om een op zich interessante uitdaging tot een goed einde te brengen, of althans niet zonder heel wat frustratie en ongewoon veel doorzettingsvermogen. Ook al zouden ze an sich wel graag willen - een soort the heart says yes, the brain says no. Geldt eigenlijk ook voor mezelf...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef: Veel kritiek, dat wel, maar waarom zijn er dan zo weinig critici die het aandurven om te solliciteren?
Laat ons eerlijk zijn: als vakbonden, pers, werknemers voortdurend over de NMBS klagen, zou je toch bijna gek moeten zijn om te solliciteren. Als men eindelijk eens met positieve verhalen zou komen, zouden misschien meer mensen zich aangetrokken voelen.
Ook mag je niet vergeten dat het ploegensysteem en de ronduit onregelmatige diensten van het rijdend personeel, het weekendwerk niet alleen bij de NMBS de rekrutering erg moeilijk maken. Zo lang als een groot deel van de bevolking de week ziet als de vervelende tijd tussen 2 weekends, moet je niet verwachten dat er massaal kan aangeworven worden. Als een VRT-speakerin als Eva Daeleman al vanaf woensdag naar het weekend verwijst, illustreert dat de problematiek helemaal. En ze doet dat niet een keer, maar bijna stelselmatig week na week.
Met vriendelijke groet

overweg13
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Reizigerstellingen

Bericht door mervyn »

dekooiker schreef: Veel kritiek, dat wel, maar waarom zijn er dan zo weinig critici die het aandurven om te solliciteren?
Ik heb lang getwijfeld om eens te solliciteren en twijfel nog. Lijkt mij een enorme interessante job om onder andere zo een plan mee helpen op te maken.

En aangezien er hier momenteel op het werk wat onzekerheid is (deel van het werk is al uitbesteed aan goedkopere landen en de rest zou kunnen volgen) leek me dat wel een mogelijkheid.
Voorlopig doe ik men huidig werk nog ontzettend graag en verdien ook goed mijn boterham.

Maar moest ik hier buitengesmeten worden zou ik me wel nader informeren om te solliciteren.
Het feit dat er weinig positief in de media komt over NMBS maakt voor mij persoonlijk absoluut geen verschil.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Olivier_Doorne »

Volgens de krant zijn de cijfers voor Gent Sint-Pieters ook duidelijk minder.
Kent iemand de reden en klopt dit ook met de werkelijkheid.
Plaats reactie