Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Vermoedelijk hebben de werken toch wat reizigers afgeschrikt, lijkt me.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Olivier_Doorne schreef:Volgens de krant zijn de cijfers voor Gent Sint-Pieters ook duidelijk minder.
Kent iemand de reden en klopt dit ook met de werkelijkheid.
Een wilde gok: door de aaneenschakeling van de L Gent-Ronse en de L Gent-Geraardsbergen? Vroeger waren dat theoretisch 2 treinen, nu - en ik denk dat dit al enkele jaren zo is - gaat het om 1 trein, met hetzelfde nummer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Zou de invoering van een extra rechtstreekse Antwerpen-Oostende het aantal reizigersbewegingen ook niet doen dalen hebben?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Die rijdt anders al heel wat jaren, hoor.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Olivier_Doorne »

Ik denk zelf ook aan de werken maar begrijp niet dat dit zo veel reizigers afschrikt. Daarnaast is er ook een grote parking aan Gent Sint Pieters gekomen waardoor je er makkelijker met de auto raakt.
Kloppen de tellingen voldoende om een achteruitgang van ik dacht 8% te verklaren?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Ook de overstap van de IC naar Oostende op de L naar Brugge is er zeker niet op vooruitgegaan. Waar die vroeger een certitude was, is die nu veel onzekerder geworden (door de grootscheepse werken) omdat beide treinen nu wel erg ver van elkaar liggen in het station. Misschien schrikt dat overstappers af en komen die op een andere manier naar Gent.
Met vriendelijke groet

overweg13
ochja

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ochja »

Is er ook een tabel van het aantal treinen die per dag in die haltes stoppen? Zo kan je de relatief drukste stations zien, ook zeer interessant.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ToMiKoN »

Zou de verouderde manier van tellen er ook voor iets tussen zitten? Het lijkt me nogal moeilijk om reizigersaantallen te tellen in een station in verbouwingen waar de reizigersstromen regelmatig veranderen door veranderende doorgangen.

Misschien toch eens die Mobib kaart voor zo'n dingen gaan gebruiken en in/uit checken?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

ToMiKoN schreef:Misschien toch eens die Mobib kaart voor zo'n dingen gaan gebruiken en in/uit checken?
Hoe onbetrouwbaar mag het zijn? Wil je bij een verschil van 10 reizigers per dag een station sluiten/openhouden/uitbreiden? Hoe onnauwkeurig *zijn* de tellingen? Weegt die meerkost eigenlijk wel op tegen (welke) de baten? Roep niet te snel dat een digitaal computersysteem het wel oplost :wink:
ochja

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ochja »

Heuristiek heet dat, je bent vaak beter af met snelle onvolledige gegevens dan met dure preciese gegevens.
Zoals mijn vraag over het aantal stoppende treinen per dag per station, als ik de filegroottes van de .pdf bestanden van de gele affishes van elk station rangschik, zit ik er waarschijnlijk al dicht bij.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Stijn91 »

ochja schreef:Heuristiek heet dat, je bent vaak beter af met snelle onvolledige gegevens dan met dure preciese gegevens.
Zoals mijn vraag over het aantal stoppende treinen per dag per station, als ik de filegroottes van de .pdf bestanden van de gele affishes van elk station rangschik, zit ik er waarschijnlijk al dicht bij.
Station Melle heeft dan volgens jou veel reizigers afgaande aan de grootte van de PDF in vergelijking met een station als Zottegem?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Reizigerstellingen

Bericht door AlexNL »

kika schreef:Hoe onbetrouwbaar mag het zijn? Wil je bij een verschil van 10 reizigers per dag een station sluiten/openhouden/uitbreiden? Hoe onnauwkeurig *zijn* de tellingen? Weegt die meerkost eigenlijk wel op tegen (welke) de baten? Roep niet te snel dat een digitaal computersysteem het wel oplost :wink:
De reizigerstellingen van de NMBS zijn een momentopname in de herfst, maar zeggen maar weinig over de bezetting in de lente of zomer. Het voordeel van een digitaal systeem is dat je het hele jaar rond kunt meten en dat meetfouten quasi uitgesloten zijn. De vraag is eerder of je ertoe bereid moet zijn om een heel land te verplichten tot het gebruiken van een chipkaart, gezien de miljardeninvesteringen die dit vraagt ten opzichte van de misschien vrij beperkte baten.

En dan moeten alle reizigers nog netjes in- en uitchecken, natuurlijk...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

AlexNL schreef:
kika schreef:Hoe onbetrouwbaar mag het zijn? Wil je bij een verschil van 10 reizigers per dag een station sluiten/openhouden/uitbreiden? Hoe onnauwkeurig *zijn* de tellingen? Weegt die meerkost eigenlijk wel op tegen (welke) de baten? Roep niet te snel dat een digitaal computersysteem het wel oplost :wink:
De reizigerstellingen van de NMBS zijn een momentopname in de herfst, maar zeggen maar weinig over de bezetting in de lente of zomer. Het voordeel van een digitaal systeem is dat je het hele jaar rond kunt meten en dat meetfouten quasi uitgesloten zijn. De vraag is eerder of je ertoe bereid moet zijn om een heel land te verplichten tot het gebruiken van een chipkaart, gezien de miljardeninvesteringen die dit vraagt ten opzichte van de misschien vrij beperkte baten.

En dan moeten alle reizigers nog netjes in- en uitchecken, natuurlijk...
EN dan moet de privacycomissie het nog toelaten! Want oei-oei mensen traceren, foei foei, dat mag niet!
Wat ik al heel fijn zou vinden, is dat elke abonnee eens via een webform aangeeft wat zijn 'reguliere' treinen zijn. Want reizigers tellen is één ding, maar daarmee weet je nog niets over overstapgedrag, vooral ook omdat een abonnee met bestemming 'zone Brussel' naar de NZV kan rijden, maar ook naar een bestemming op lijn26, en dus waarschijnlijk ergens zal moeten overstappen. Want nu hebben wij geen enkel idee over dat overstapgedrag, en dus welke overstap belangrijk is.
Zelf geconstateerd de voorbije dagen: in Berchem stappen om 8u47 meer dan honderd reizigers over van de IC uit Hamont, op de IC van 9u00 richting Brussel.
Mijn bedenkingen: 'zo laat nog overstappers richting Brussel?' en 'waarom kiezen die niet voor de rechtstreekse IC11 Turnhout-Brussel', waarop ze in Lier zo kunnen overstappen. Materieelvoorkeur? Bezetting van de trein (meer kans op een zitplaats op de IC in Berchem, dan op de IC in Lier)? Anders ben ik te vroeg in Mechelen/Brussel?
spoorwegrealist
EC 91

Re: Reizigerstellingen

Bericht door EC 91 »

stefanic schreef: Wat ik al heel fijn zou vinden, is dat elke abonnee eens via een webform aangeeft wat zijn 'reguliere' treinen zijn.
En waarom vraagt NMBS dat niet? Ik denk dat veel mensen bereid zullen zijn om aan te geven welke treinen ze moeten nemen, hoeveel flexibiliteit in hun uren ze hebben, welke treinen ze kiezen omwille van bezetting enz. Het is tenslotte in hun eigen belang dat de dienstregeling aansluit bij hun noden. Ik heb onlangs een gratis ticket voor 1ste klas gekregen voor mijn trouw als abonnee (die ik met veel plezier ga gebruiken) maar daar zat geen vragenlijst bij over mijn verplaatsingen. Gemiste kans. Nog veel werk voor "marketing and sales" bij NMBS :)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Reizigerstellingen

Bericht door AlexNL »

In Nederland kent men het programma 'Meten in de trein', waarin men gebruik maakt van een onderzoeksbureau (ik meen Ipsos) om uit te zoeken hoeveel reizigers er op een trein zitten en wat voor vervoerbewijs zij hebben. Een paar mensen (opvallend vaak 65+) lopen dan in een rode jas door de trein en scannen het vervoerbewijs van iedere reiziger (vroeger typten ze het in op hun PDA).

Uit stefanic's eerdere opmerkingen begrijp ik dat men in België zoiets niet kent?
Plaats reactie