Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

Ik heb het al eens geschreven, maar waar is het geduld tegenwoordig? Vanaf het moment dat er moet gewacht worden op een aansluiting steigert men. En dit in een tijd dat we ons met een smartphone uren zoet kunnen houden...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door b-loc »

Stijn91 schreef:Ninove - Denderleeuw - Ternat
07:04 - 07:11-07:24 - 07:32
07:22 - 07:33-07:47 - 07:55
07:36 - 07:47-07:47 - 07:55 of 08:04 - 08:15
07:55 - 08:05-08:24 - 08:32
08:04 - 08:11-08:24 - 08:32

Ternat - Denderleeuw - Ninove
17:03 - 17:13-17:13 - 17:23 of 17:27 - 17:37
17:27 - 17:36-17:51 - 17:58 of 17:55 - 18:03
17:44 - 17:54-17:55 - 18:03 of 18:13 - 18:23

Zoiets zal het voor mij worden vanaf midden december, als ik eerlijk mag zijn, dit is gewoon slecht, veel te lange overstaptijden en dan soms de mogelijkheid hebben dat de trein weg is, zoiets snap ik niet.
Zoveel verbindingen op 1 uur. Ik noem dat een luxe!
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door JAMIN »

Op 14 december 2014 treedt het nieuwe vervoersplan van NMBS officieel in werking. Om de reizigers zo goed mogelijk te informeren over de nieuwe dienstregeling, heeft NMBS voor infostands gezorgd in verschillende grote stations in heel het land.

Het is voorzien dat medewerkers van NMBS, te herkennen aan hun blauwe jas, de infostands bemannen van 1/12 tot 5/12 en van 8/12 tot 12/12. Steeds tijdens de spits van 6.30u tot 8.30u en van 16.30u tot 18.30u.
Dit in de volgende stations:

-Aarlen
-Aat
-Antwerpen-Berchem
-Antwerpen-Centraal
-Bergen
-Brugge
-Brussel-Centraal
-Brussel-Luxemburg
-Brussel-Noord
-Brussel-Zuid
-Charleroi-Zuid
-Denderleeuw
-Dendermonde
-Doornik
-Essen
-Gent-Sint-Pieters
-'s Gravenbrakel
-Hasselt
-Herentals
-Kortrijk
-La Louvière-Zuid
-Leuven
-Lier
-Luik-Guillemins
-Mechelen
-Namen
-Nijvel
-Oostende
-Ottignies
-Sint-Niklaas
-Verviers-Centraal
-Zottegem
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Mag ik klagen dat het geklaag van Stijn91 een beetje van de pot gerukt is? Sowieso moet je 0' overstappen niet meerekenen, want ik mag aannemen dat je niet gaat verwachten dat je die trein gaat halen. Als die te laat is, is het leuk maar anders heb je ook geen pech, want dat is geen overstap.
En wat is er mis met een minuut of 10-15 overstap? Ze kunnen niet met iedereen rekening houden.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jens123 »

Eigenlijk heeft stijn91 wel gelijk: op L50 (via Jette en Ternat) gaan er nog 2 P-treinen overschieten, terwijl het er nu 6 smorgens en 7 s'avonds zijn. Dat is allesbehalve een verbetering.
Zeker als je weet dat de P-treinen vanaf december uit slechts 5 M4 zullen bestaan, kunnen we vrezen voor grote overbezetting...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Zie, dat is info die Stijn91 niet vermeld bij zijn reistijden. Maar hebben die P-treinen dan niet te weinig reizigers vervoerd? Een daling van meer dan de helft van de P-treinen is wel groot.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door loic1811 »

Die P treinen die zaten altijd goed vol . Ik heb er vroeger dagelijks gespoord en het was altijd een beetje zoeken naar de plekjes . Maar dat je 10'-15 minuten wachten erg vindt ... Ik zou blij zijn ! Je hebt dan tenminste wat buffertijd en heeft de trein wat vertraging moet je niet beginnen lopen ... Is de trein optijd kan je rustig je overstap doen :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Heel eerlijk gezegd vind ik het met de bezetting van de P-treinen op lijn 50, althans diegene die ik regelmatig neem, nogal meevallen. Vele zitten op dit moment ook vrij dicht bij andere treinen of bij elkaar, typisch voorbeeld van een lijn waar de P-treinen nogal kriskras zijn toegevoegd naarmate de vervoersvraag evolueerde.

Een aantal voorbeelden:

- P 7968 (Zottegem 7:31, Denderleeuw 7:59, Jette 8:29, Brussel-Zuid 8:44): zit inderdaad redelijk vol, maar dat heeft er alles te maken dat ie op vrij korte afstand van de reguliere L zit (L 2078 die ongeveer 14 minuten later rijdt). En als je dan weet dat de P met een stuk of 5-6 M6-rijtuigen rijdt en de L met 3 Desiro's, dan is het weinig verbazend dat de eerste goed vol zit en de tweede halfleeg is. Voeg beide samen en probleem is opgelost.
- P 7967 (een uur vroeger): bijna hetzelfde verhaal, met dat verschil dat de reguliere L erna (2077) uit "slechts" 2 Desiro's bestaat, al zitten die nu niet overvol. Als beide samengevoegd zouden worden tot één trein, zijn 3 Desiro's wel aangewezen.
- P 7022 (Aalst 7:33, Denderleeuw 7:11, Jette 7:36, Schaarbeek 7:46): anderhalve man en een paardenkop, temeer daar hij slechts enkele minuten na bovengenoemde 7967 passeert en volgens mij uit zomaar eventjes 9 M4-rijtuigen bestaat.
- P 7023 (Geraardsbergen 8:03, Denderleeuw 8:31, Jette 8:55, Etterbeek 9:14): ook hier valt het goed mee, 1 Desiro waarin er meestal nog een paar zitplaatsen overblijven. En dan nog moet je weten dat hij kort voor de reguliere L 2179 komt
- P 8022 (Schaarbeek 17:32, Jette 17:42, Denderleeuw 18:01): terugrit van de 7022, ook hier betrekkelijk weinig volk.
- P 8066 (Brussel-Zuid 15:37, Jette 15:54, Aalst 16:31, Gent-S-P 17:16): ook daar zelden veel volk vanaf de NZV, de 5-tal rijtuigen volstaan gewoonlijk ruimschoots.
- P 8068 (Brussel-Zuid 17:38, Jette 17:53, Aalst 18:29): een van de weinige "semi-directs" op de lijn, maar desalniettemin geen groot succes. Gewoonlijk met 5 M4-rijtuigen, en bij het verlaten van Brussel-Noord schat ik dat slechts 40% van de zitplaatsen ingenomen is.

De paar P-treinen die echt goed vol zitten, zijn vooral die in de volle (school)spits van en naar de NZV, en dat zijn ongeveer de P-treinen die behouden zouden blijven. Wat ook ietwat meespeelt, is dat er een nog iets betere spreiding komt van de twee reguliere L's: van 40/20 nu gaat het naar 36/24.

Zelf maak ik me eerlijk gezegd meer zorgen om de P-treinen van en naar L60. In de spits heb je een enorme trafiek tussen L60 en Brussel-Noord in het bijzonder, waarvoor de tweede L via West geen uitkomst biedt. In de nieuwe dienstregeling zitten er vanaf Noord en ook wel Centraal soms flinke gaten in de dienstregeling, en ik vrees voor grote drukte op die ene trein die na dat gat zal doorkomen.

Waar de rationalisering van de P-treinen volgens mij goed te verdedigen valt in een logica waarbij de reguliere treinen de basis vormen, zou ik stefanic en collega's wel aanraden om te samenstelling van die reguliere treinen zeer goed in de gaten te houden. Op een klein aantal treinen (enkel op L60) na lijkt het erop dat 2 Desiro's het maximum zou zijn met soms zelfs 1 stuk ertussen, en dat zou in een aantal gevallen wel eens flink krap kunnen worden. Hopelijk wordt er indien nodig niet te lang gewacht om er een extra stel aan toe te voegen.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Matthias »

Is er eigenlijk al bekend of de IC Turnhout - Binche nu effectief met MS75'en gaat gereden worden? Ik herinner mij in één van de presentaties dat op deze vraag 'eind juni' zou geantwoord worden, maar daar heb ik dan verder niets meer van gehoord.

Daarnaast, zal de IC Antwerpen - Leuven via Lier & Aarschot met MS80'en rijden?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Eimai »

Matthias schreef:Is er eigenlijk al bekend of de IC Turnhout - Binche nu effectief met MS75'en gaat gereden worden? Ik herinner mij in één van de presentaties dat op deze vraag 'eind juni' zou geantwoord worden, maar daar heb ik dan verder niets meer van gehoord.
Ja, als ik onze prestaties eens gauw overloop zie ik 800'en, klassiekjes, M4'en met één of twee 27'en, en ook nog M6'en met een 18.
Daarnaast, zal de IC Antwerpen - Leuven via Lier & Aarschot met MS80'en rijden?
Breaks en desiro's.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Eimai schreef:
Matthias schreef:Is er eigenlijk al bekend of de IC Turnhout - Binche nu effectief met MS75'en gaat gereden worden? Ik herinner mij in één van de presentaties dat op deze vraag 'eind juni' zou geantwoord worden, maar daar heb ik dan verder niets meer van gehoord.
Ja, als ik onze prestaties eens gauw overloop zie ik 800'en, klassiekjes, M4'en met één of twee 27'en, en ook nog M6'en met een 18.
Aha, toch nog? Op een gegeven moment leek het alsof de M6 volledig zou verdwijnen. Weet je toevallig over welke trein(en) het gaat?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Ik heb mij zondag én vandaag eens lopen verbazen over de dienstregeling op lijn 132. Echt klokvast was het niet, en wordt het voor "een aantal stations" wel. Woon je op de 6 "aangewezen" stations, heb je enige uren op een dag geen L-trein. Daarbij verbaas ik mij over de prachtige termen voor een "IC-trein" die als L-trein rijdt, en dat terwijl er ook weer "IC-treinen" zijn die daadwerkelijk 6 stations overslaan. Wel valt mij op dat nu de snelle treinen de ene keer niet en de andere keer wél op Yves-Gomezee stoppen.
En als er wat extra reizigersaanbod is doordat er scholieren naar huis willen op de woensdag, dan rijdt er ineens een P-trein tussendoor tussen Walcourt - Charleroi en omgekeerd rond het middaguur.

Wordt dus een "IC/L-trein" om 7:06 uit Charleroi, en enkel op woensdagen dan pas om 12:42 een P-trein tot Walcourt met 20' overstap naar Couvin. Om 15:44 gaat er weer een P-trein die niet in de vakantieperiode rijdt, met wederom 20' overstap in Walcourt richting Couvin. Daarna rijden er nog een paar P-treinen als L-trein om 16:50, 17:31 en 18:25. Om het leed te verzachten rijdt er om 21:24 nog een allerlaatste "IC-trein" als L-trein Charleroi - Couvin
In de tegenrichting is het niet veel beter: 4:35, 5:00, 6:44 en 16:31 uit Couvin als P-trein rijdende als L-trein, en om 15:51 en de laatste trein om 20:52 die wel overal stopt.

De "IC-trein" krijgt wel een vast patroon, maar klopt mijn vermoeden nou dat de 6 stations Jamioulx, Beignee, Cour-sur-Heure- Ham-sur-Heure, Berzee, Pry en Yves-Gomezee op weekdagen enkel een beetje rond de "piektijden" bediend worden?
Opvallend is dan juist dat de weekenden enkel stations Pry en Beignee overgeslagen worden, en verder wordt overal gehalteerd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door trainlovertje »

The_Knitter schreef:Ik heb mij zondag én vandaag eens lopen verbazen over de dienstregeling op lijn 132. Echt klokvast was het niet, en wordt het voor "een aantal stations" wel. Woon je op de 6 "aangewezen" stations, heb je enige uren op een dag geen L-trein. Daarbij verbaas ik mij over de prachtige termen voor een "IC-trein" die als L-trein rijdt, en dat terwijl er ook weer "IC-treinen" zijn die daadwerkelijk 6 stations overslaan. Wel valt mij op dat nu de snelle treinen de ene keer niet en de andere keer wél op Yves-Gomezee stoppen.
En als er wat extra reizigersaanbod is doordat er scholieren naar huis willen op de woensdag, dan rijdt er ineens een P-trein tussendoor tussen Walcourt - Charleroi en omgekeerd rond het middaguur.

Wordt dus een "IC/L-trein" om 7:06 uit Charleroi, en enkel op woensdagen dan pas om 12:42 een P-trein tot Walcourt met 20' overstap naar Couvin. Om 15:44 gaat er weer een P-trein die niet in de vakantieperiode rijdt, met wederom 20' overstap in Walcourt richting Couvin. Daarna rijden er nog een paar P-treinen als L-trein om 16:50, 17:31 en 18:25. Om het leed te verzachten rijdt er om 21:24 nog een allerlaatste "IC-trein" als L-trein Charleroi - Couvin
In de tegenrichting is het niet veel beter: 4:35, 5:00, 6:44 en 16:31 uit Couvin als P-trein rijdende als L-trein, en om 15:51 en de laatste trein om 20:52 die wel overal stopt.

De "IC-trein" krijgt wel een vast patroon, maar klopt mijn vermoeden nou dat de 6 stations Jamioulx, Beignee, Cour-sur-Heure- Ham-sur-Heure, Berzee, Pry en Yves-Gomezee op weekdagen enkel een beetje rond de "piektijden" bediend worden?
Opvallend is dan juist dat de weekenden enkel stations Pry en Beignee overgeslagen worden, en verder wordt overal gehalteerd.
dat vermoeden is helemaal correct. en zoals je zegt, de laatste IC-trein stopt daar dan toch op elk station, iets wat op andere lijnen niet wordt ingevoerd ondanks de vraag ernaar na de eerste infosessies van NMBS in februari/maart...
dat sommige stations in het weekend worden overgeslagen door een L-trein zie je wel meer (cfr. bleret en voroux op lijn 36)
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Maar des te opmerkelijk is dat stations zoals Jamioulx, Cour-sur-Heure, Ham-sur-Heure en Yves-Gomezee en Berzee juist in de weekenden weer een klokvaste tijden iedere 2 uur, terwijl het in de week maar een zwaar beroerde treindienst voor die stations oplevert

Dat er stations zijn die geen weekendbediening hebben is mij bekend. Zie je ook op L122.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door trainlovertje »

ja, inderdaad. waarom er in het weekend dan wel treinen moeten stoppen, blijft mij ook een raadsel. misschien toeristische attracties (mij althans niet bekend)?
Plaats reactie