Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle

Alles over goederenvervoer in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Eimai »

Steven schreef:Als bij geel groen enkel het groen zou branden dan gaat het sein over naar een beperkter seinbeeld. Zijnde 1 gele lamp. Die tweede lamp komt dan van pas.
Hangt ervanaf of het al-relais is of plp. Bij groen-geel-horizontaal en de gele lamp die defect is wordt bij plp inderdaad de andere gele lamp ontstoken voor het seinbeeld één geel te tonen. Bij al-relais is het anders: daar wordt het sein volledig gedoofd als de gele lamp niet werkt. Geen idee welk systeem er in Schellebelle te vinden was. Maar moest het sein zelfs gedoofd zijn, dan was er nog steeds de krokodil die een positieve impuls moet geven bij een gedoofd sein, en had het sein daarvoor al twee geel moeten zijn (dus stel dat zelfs de krokodil niet werkte en de bestuurder het gedoofd sein niet opgemerkt had dan had die nog steeds niet aan volle snelheid aan het deksein van die wissels kunnen rijden).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Steven »

Dank u voor de aanvulling Eimai
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

Het onderzoeksverslag staat online.

Er wordt onder meer gesproken over de machocultuur bij TB's die zou verhinderen dat men toegeeft te vermoeid te zijn om nog goed te kunnen functioneren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Asterix »

Het Nieuwsblad schreef:‘Machocultuur doet machinisten vermoeidheid ontkennen’

WETTEREN - De machoberoepscultuur van het vak van treinbestuurder zorgt ervoor dat bestuurders niet kunnen erkennen dat ze moe zijn, omdat ze dan als 'zwak' zouden beschouwd worden. Dat stelt het veiligheidsonderzoeksverslag van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS).
Op 4 mei 2013 ontspoorden in Wetteren om 01.58 uur zeven wagons van een konvooi met 18 wagons, drie wagons raakten doorboord en de giftige stof acrylnitril kwam vrij. Eén buurtbewoner overleed ‘s namiddags, bijna 2.000 mensen werden geëvacueerd.

Het onderzoeksrapport, dat spreekt over 'de zeer waarschijnlijke invloed van de vermoeidheid van de bestuurder op het ontstaan van dit ongeval', beveelt de invoering van een 'Veiligheidbeheersysteem Vermoeidheidrisico’s' (VBS-VR) aan. Dat beheert de vermoeidheidsrisico’s op verschillende niveaus van de organisatie en werd onder meer in de luchtvaartsector door diverse maatschappijen ingevoerd.

'Anderzijds blijkt uit de tijdens de gesprekken verzamelde gegevens dat, in de praktijk, bestuurders slechts zeer zelden een hoog vermoeidheidsniveau melden', schrijft het Onderzoeksorgaan. 'Dit heeft voornamelijk te maken met de beroepscultuur van het vak. Door deze cultuur, die bepaalde bestuurders zelf bestempelen als ‘macho’, kunnen ze niet erkennen dat ze moe zijn, want dan zouden ze in zekere zin erkennen dat ze ‘zwak’ zijn. In deze context lijkt het niet opportuun om de beoordeling en het beheer van een vermoeidheidsniveau voor aanvang van een dienst enkel over te laten aan de bestuurder.'

13 miljoen euro

De kosten van de ramp lopen op tot meer dan 13 miljoen euro, meldt het rapport, dat benadrukt dat het om een 'voorlopige en onvolledige benadering' gaat. De grootste kost is de schade aan het milieu, die geraamd wordt op bijna 3,8 miljoen euro. De infrastructuurkosten bedragen voorlopig 3,3 miljoen euro. De uitgaven van de brandweer komen op 1 miljoen euro, maar de kosten van civiele bescherming, politie en staalnames liggen nog niet vast.

Wat de communicatie betreft, stelt het rapport vragen bij een persconferentie die op 17 mei werd gehouden op de verharde zone naast de sporen. 'De bezoekers worden onder begeleiding van politie en brandweer op de site toegelaten. Niemand draagt PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen, nvdr.). Op het moment van de persconferentie verlaten de bergingswerkers de Toolboxmeeting en begeven zich in gaspak met gasfilters en speciale PBM’s naar de site om de bergingswerken aan te vangen. Het contrast tussen de twee gebeurtenissen is zeer groot. De situatie lokt talrijke kritische commentaren uit bij de hulpdiensten, bergingswerkers en mensen die instaan voor de veiligheid op de site, terecht zoals later zal blijken.'

De organisatie vraagt aan de betrokken partijen om rekening te houden met de risico’s. 'De noodzaak om de bevolking te informeren en gerust te stellen is ontegensprekelijk belangrijk maar de wijze waarop staat in scherp contrast met wat elders op de site gebeurt en geeft een verkeerd signaal. De brand die ontstaat tijdens de bergingswerken op 18 mei toont aan dat bergingswerken steeds belangrijke risico’s inhouden en dat de genomen veiligheidsmaatregelen geen overbodige luxe zijn', besluit het rapport.
Bron
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

Eimai schreef:
Steven schreef:Als bij geel groen enkel het groen zou branden dan gaat het sein over naar een beperkter seinbeeld. Zijnde 1 gele lamp. Die tweede lamp komt dan van pas.
Hangt ervanaf of het al-relais is of plp. Bij groen-geel-horizontaal en de gele lamp die defect is wordt bij plp inderdaad de andere gele lamp ontstoken voor het seinbeeld één geel te tonen. Bij al-relais is het anders: daar wordt het sein volledig gedoofd als de gele lamp niet werkt. Geen idee welk systeem er in Schellebelle te vinden was. Maar moest het sein zelfs gedoofd zijn, dan was er nog steeds de krokodil die een positieve impuls moet geven bij een gedoofd sein, en had het sein daarvoor al twee geel moeten zijn (dus stel dat zelfs de krokodil niet werkte en de bestuurder het gedoofd sein niet opgemerkt had dan had die nog steeds niet aan volle snelheid aan het deksein van die wissels kunnen rijden).
Schellebelle zit op de EBP van blok 6 Gent, allemaal nieuw geplaatste seinen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door groentje »

Toen ook al? Ik herinner me niet meteen wanneer Schellebelle is overgenomen...
Voordien was het dus All Relais.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door 2012 »

groentje schreef:Toen ook al? Ik herinner me niet meteen wanneer Schellebelle is overgenomen...
Voordien was het dus All Relais.
Jal zunne, is al efkes dat ebp gent flink uitgebruik is met merelbeke tot schellebelle
na enkele dagen hebben ze in wetteren een tijdelijk beheerd sein gezet om te kunnen pendelen tussen gent en wetteren, da was allemmal op ebp
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Eimai »

In het rapport kan je lezen dat Schellebelle inderdaad al onder EBP zat. En na er eens snel doorgebladerd te hebben heeft de bestuurder ook gepunt bij het sein dat groen-geel-horizontaal stond, maar heeft hij niet afgeremd (misschien wou hij gewoon nog even wachten met remmen en is hij het daarna vergeten).

Het rapport is eigenlijk makkelijk samen te vatten: alles werkte perfect, de bestuurder heeft gewoon niet afgeremd, waarschijnlijk door vermoeidheid.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door groentje »

En te bedenken dat ik ooit nog enkele dagen opleiding op die blok heb gehad (tussen de verschillende fases van de opleiding)... Ik zou denken dat ik oud word! Het leek slechts eergisteren...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door nahoj »

Eimai schreef:In het rapport kan je lezen dat Schellebelle inderdaad al onder EBP zat. En na er eens snel doorgebladerd te hebben heeft de bestuurder ook gepunt bij het sein dat groen-geel-horizontaal stond, maar heeft hij niet afgeremd (misschien wou hij gewoon nog even wachten met remmen en is hij het daarna vergeten).

Het rapport is eigenlijk makkelijk samen te vatten: alles werkte perfect, de bestuurder heeft gewoon niet afgeremd, waarschijnlijk door vermoeidheid.
Hij heeft zelfs terug getractioneerd, na dat sein.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door dentheo »

Dat vind ik best heftig, want die grote brandende "VIER" in de nacht moet toch uitstekend zichtbaar zijn.
Anderzijds is de groene lamp ernaast volgens sommigen, in andere landen, niet gebruikelijk bij zo'n forse snelheidsbeperking.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door AlexNL »

Als je op de automatische piloot werkt interpreteer je de betekenis van die signalen niet goed. Dat cijfer 4 zie je dan niet als cijfer, maar gewoon als iets wat licht geeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Dat vind ik best heftig, want die grote brandende "VIER" in de nacht moet toch uitstekend zichtbaar zijn.
Anderzijds is de groene lamp ernaast volgens sommigen, in andere landen, niet gebruikelijk bij zo'n forse snelheidsbeperking.
Dat zijn nu éénmaal de seinbeelden, hoe dat er juist uitziet zou geen rol mogen spelen. Gekend = gekend.

Ik hoop dat de les vooral is: een mens kan zich al eens vergissen, zorg voor technologie die de menselijke fouten kan opvangen...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door Meesterpeter »

Machinist van ramptrein overleden

De Nederlandse machinist van een goederentrein die in 2013 ontspoorde bij Wetteren in België is overleden.
Daardoor komt het onderzoek naar de vraag of hij verantwoordelijk was voor de ramp waarschijnlijk stil te liggen.

Op 4 mei 2013 liepen zeven wagons met 300 ton van het giftige acrylonitril uit de rails en vlogen in brand. Door het bluswater spoelde de giftige stof in het riool. Dat leidde tot een dode en ongeveer honderd gewonden.

Door het stopzetten van het onderzoek naar de schuldvraag worden langdurige procedures over vergoeding van schade verwacht.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Bericht door trainlovertje »

Meesterpeter schreef:Machinist van ramptrein overleden

De Nederlandse machinist van een goederentrein die in 2013 ontspoorde bij Wetteren in België is overleden.
Daardoor komt het onderzoek naar de vraag of hij verantwoordelijk was voor de ramp waarschijnlijk stil te liggen.

Op 4 mei 2013 liepen zeven wagons met 300 ton van het giftige acrylonitril uit de rails en vlogen in brand. Door het bluswater spoelde de giftige stof in het riool. Dat leidde tot een dode en ongeveer honderd gewonden.

Door het stopzetten van het onderzoek naar de schuldvraag worden langdurige procedures over vergoeding van schade verwacht.
Hoe cynisch het ook klinkt (alvast mijn excuses voor deze gedachten): ergens lijkt het mij financieel voordeliger voor NMBS Logistics en/of DB Schenker Rail Nederland, omdat 1 of beide van deze bedrijven in geval van schuld van de treinbestuurder voor de kosten zouden moeten opdraaien. Omdat hij dus overleden is, kan dat niet meer.
Plaats reactie