Maar op die eerste link is onze EM202 natuurlijk het best te zien

Ik denk van niet, was het niet gewoon de inhuldiging vandaag? Ik dacht dat het pas in dienst kwam op 14-15 december (en waarschijnlijk zelfs pas 16 december dankzij de staking)Hogersluys schreef:Het is sinds vandaag ook effectief open. De eerste trein reed vandaag door de tunnel. Een mijlpaal voor het Antwerpse spoornet.
Dat is nu eenmaal een traditioneel gebruik bij de inhuldiging van eender welk groot project, van eender welk bedrijf.Tom12 schreef:Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.
Op een project dat ettelijke miljarden gekost is de openingsceremonie een bagatel.Tom12 schreef:Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.
Ik heb het gevraagd aan een kennis van mij die machinist is op de Volvotrein (een Nederlander). Volgens hem gaat die trein voorlopig niet langs de Liefkenshoekspoortunnel omdat de meeste van de Nederlandse machinisten nog niet de bevoegdheid hebben en de locomotief daarvoor nog niet uitgerust is en dus nog niet toegelaten op die spoorlijn.dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
De echte trijdswinst is voor de treinen Linkeroever-Rechteroever. Voor de andere verbindingen is er vooral capaciteitswinst (en waarschijnlijk ook een stuk stiptheid).dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.Marianne schreef:Ik heb het gevraagd aan een kennis van mij die machinist is op de Volvotrein (een Nederlander). Volgens hem gaat die trein voorlopig niet langs de Liefkenshoekspoortunnel omdat de meeste van de Nederlandse machinisten nog niet de bevoegdheid hebben en de locomotief daarvoor nog niet uitgerust is en dus nog niet toegelaten op die spoorlijn.dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Qua tijdwinst zal het niet zoveel uitmaken. Alleen zal dan wel het wachten in Antwerpen-Berchem vermeden worden, wat best vaak voorkomt.
Zo heb ik het althans begrepen van hem.
Groetjes,
Marianne
De tunnel zelf is uitgerust met ETCS, maar ook TBL1+ en (tijdelijk) kroko's. Dus dat mag geen probleem vormen.Tom12 schreef:Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.
Neen, het onderhoud moeten we zelf doen. Het is ook enkel de tunnel zelf (het beton zeg maar) dat eigendom is van de privé-investeerder. De sporen, bovenleiding, ETCS-installatie,... zijn gewoon van Infrabel, daar heeft de PPS niets mee te maken.kika schreef:Infrabel moet 50 miljoen per jaar (38 jaar lang) betalen voor het gebruik van deze tunnel. Lijkt me een hele smak geld, betekend dat ze zelf bijvoorbeeld geen onderhoud moeten betalen?
Ik vertel maar hoe ik het gehoord heb. Hij kan best niet juist geïnformeerd zijn, dus ik vroeg me dus af of dat echt zo was.Shrek schreef:De tunnel zelf is uitgerust met ETCS, maar ook TBL1+ en (tijdelijk) kroko's. Dus dat mag geen probleem vormen.Tom12 schreef:Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.