Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

hmmm schreef:Anderzijds is de dienstregeling nu ook gewoon enorm ruim... Als je ietwat snelheid maakt sta je (vanuit Leuven vertrekkende) al 3 minuten te wachten in Wijgmaal op het tikken van de klok tot het vertrekuur zich laat tonen. Ook in Muizen ben je als je niet oplet zo enkele minuten te vroeg weg. Die 3 minuten hadden nu ook geen probleem gevormd :).
Ik maak het toch dikwijls anders mee hoor. De trein komt maar al te vaak een minuut of 3-4 te laat in Haacht.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Patrick »

Is "De Grote Overbrenging" vandaag al begonnen? :D
Tussen 11.00 en 12.00 u. op L75 (Kortrijk-Gent) diverse gemoderniseerde klassiekjes en City Rails.
In de richting van Kortrijk telkens slechts één stel, en dat op een vrijdagmiddag: sardientjes :?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Zouden er morgen eigenlijk nog veel normale samenstellingen zijn?

Concreet dacht ik eraan om links en rechts nog wat foto's te maken van zaken die bijna verleden tijd zijn (zoals de 5x M6 en in weekend zelfs 8x M6 naar De Panne, de M6 en MS80 naar Poperinge, klassiekjes in grote delen van Vlaanderen, MS80 in Turnhout, ...), maar dan natuurlijk enkel als dat materieel niet al vervangen is door het toekomstige...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Steve schreef:Zouden er morgen eigenlijk nog veel normale samenstellingen zijn?

Concreet dacht ik eraan om links en rechts nog wat foto's te maken van zaken die bijna verleden tijd zijn (zoals de 5x M6 en in weekend zelfs 8x M6 naar De Panne, de M6 en MS80 naar Poperinge, klassiekjes in grote delen van Vlaanderen, MS80 in Turnhout, ...), maar dan natuurlijk enkel als dat materieel niet al vervangen is door het toekomstige...
vandaag en vannacht zijn er inderdaad al veel overbrengingsritten!
spoorwegrealist
Synrise

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Synrise »

stefanic schreef:
Steve schreef:Zouden er morgen eigenlijk nog veel normale samenstellingen zijn?

Concreet dacht ik eraan om links en rechts nog wat foto's te maken van zaken die bijna verleden tijd zijn (zoals de 5x M6 en in weekend zelfs 8x M6 naar De Panne, de M6 en MS80 naar Poperinge, klassiekjes in grote delen van Vlaanderen, MS80 in Turnhout, ...), maar dan natuurlijk enkel als dat materieel niet al vervangen is door het toekomstige...
vandaag en vannacht zijn er inderdaad al veel overbrengingsritten!
Is er ergens een overzicht beschikbaar waarop alle nieuwe samenstellingen staan?

Bedankt!
Syn
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

stefanic schreef:
Steve schreef:Zouden er morgen eigenlijk nog veel normale samenstellingen zijn?

Concreet dacht ik eraan om links en rechts nog wat foto's te maken van zaken die bijna verleden tijd zijn (zoals de 5x M6 en in weekend zelfs 8x M6 naar De Panne, de M6 en MS80 naar Poperinge, klassiekjes in grote delen van Vlaanderen, MS80 in Turnhout, ...), maar dan natuurlijk enkel als dat materieel niet al vervangen is door het toekomstige...
vandaag en vannacht zijn er inderdaad al veel overbrengingsritten!
Dus niet zeker dat alle gegeven voorbeelden nog terug te vinden zullen zijn... maar anderzijds ook een kans dat nieuw materieel nog één dagje de oude verbindingen rijdt? Dom voorbeeld, misschien zien we morgen een paar MS96 op de IC-L? :)
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door loic1811 »

Daarnet rond 20u50 hle1883 met een Stam M4en zien passeren in Edingen richting Brussel :-)
sippycarlito

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door sippycarlito »

Ik heb gisteren bij aankomst in Brugge een gemoderniseerde Sprinter (MR86m) zien staan. En vandaag was ik de 1532 aant rijden op L50A van Brussel Zuid naar Gent en onderweg diezelfde MR86m tegengekomen... iemand een idee als die richting westvlaanderen gaan afzakken? Mijn medebestuurders wisten er ook niet het fijne van.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Ik ben even de drgl van L53 in het detail aan het bekijken, en zie daar toch wel een aantal eigenaardigheden: zo zal de IC meer stoppen dan de L op L53a (ts Mechelen en Leuven), en is er in het WE op de L wel een stop in Kwatrecht, maar niet in Melle en Merelbeke. Ik kan dat wel plaatsen, maar voor een gewone gebruiker is dat wel verwarrend denk ik.
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door JAMIN »

sippycarlito schreef:Ik heb gisteren bij aankomst in Brugge een gemoderniseerde Sprinter (MR86m) zien staan. En vandaag was ik de 1532 aant rijden op L50A van Brussel Zuid naar Gent en onderweg diezelfde MR86m tegengekomen... iemand een idee als die richting westvlaanderen gaan afzakken? Mijn medebestuurders wisten er ook niet het fijne van.
ik heb hem ook zien staan in Brugge en aan de deuren stond er op: Niet instappen, testrit
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bram2727 »

Ik heb hem daar juist nog zien staan in de bundel van brugge
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door treinzot »

De laatste dag IR Mechelen-Kortrijk worden nog met weinig reeks 21+M4 gereden,opvallend veel breaks.
Iets na 14uur werd hle 2140 op sleep met hle 18xx weggevoerd vanuit Kortrijk naar Gent op.

Grt uit Kortrijk
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

bram2727 schreef:Ik heb hem daar juist nog zien staan in de bundel van brugge
Enig idee welk nummer dit stel heeft? En welke uren hij mss deze testritten doet?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Allez, we zijn vertrokken! Daarnet een uurtje gaan observeren in Brussel-Noord, en dit lijken de samenstellingen te zijn, althans op zondagochtend:

- IC Brussel - Luxemburg: 2x of 3x MS96 (mogelijk ook M6)
- IC Luchthaven - Oostende en Luchthaven - Gent: 1x MS96, 2x MS96 of 18 + 5 M6
- IC Luchthaven - Doornik en Luchthaven - Bergen: 2x MS96 of 2x MS80
- IC Oostende - Eupen: 18 + 12 I11
- IC Brussel - Amsterdam: 28 + 7 ICRm
- IC Antwerpen - Charleroi: 2x MS08 of 3x MS08
- IC Gent - Brussel - Lokeren: 1x MS08
- IC Knokke/Blankenberge - Genk: 3x of 4x MS96 (vermoedelijk ook M6-stammen)
- IC De Panne - Leuven/Landen: 1x MS80 (vermoedelijk ook een handvol treinen met MS96)
- IC Antwerpen - Binche: 2x MS08 of 1x MS75
- IC Brussel - Dinant: 2x MS08

- L: allemaal MS08, zonder enige uitzondering. Ook allemaal 1 stuk, behalve de 6559, die uit 2 stuks bestond.

Qua capaciteit is het dus niet altijd een vette. Vrijwel alle L-treinen één enkele MS08: op een zondagochtend zal dat nog wel lukken, maar op andere momenten in het weekend kan dat behoorlijk krap zijn voor sommige treinen. Ook bij de IC's een grote variatie. Sommige bestaan steeds uit 3 rijtuigen (zoals de IC Lokeren - Brussel - Gent met systematisch één enkele MS08), terwijl er bij andere een afwisseling is waarbij de ene trein uit 1 MS96 bestaat en de andere uit 5 M6-rijtuigen.
In het algemeen valt het op dat er bijzonder weinig M6-stammen rijden. Enkel een aantal treinen op Knokke/Blankenberge - Genk zullen uit een langere M6-stam bestaan, verder enkel een verloren gereden stam van 5 stuks links en rechts.

Qua comfort... de stelling als zouden er minder Desiro's rijden op IC-verbindingen, klopt alvast niet. Van de 11 IC-relaties door Brussel (of 13 als je de twee gekoppelde los van elkaar bekijkt) worden er 4 (bijna) uitsluitend door Desiro gereden. Verder ook wat MS80 en MS75, die zeker in het laatste geval niet het meest comfortabele materieel zijn. Bij de rest gelukkig wel comfortabeler materieel als MS96, I11, M6 of ICRm, al kan één enkele MS96 door overbezetting soms ook behoorlijk oncomfortabel zijn.

Nog een paar observaties:

- Rittijd lijkt er voor de meeste treinen inderdaad genoeg te zijn. Veel vertragingen heb je natuurlijk nooit op een zondagochtend, maar als bijvoorbeeld de Knokke-Blankenberge bijna 6 minuten vóór z'n vertrektijd al aan het perron staat in Brussel-Noord (wat nog steeds 3 minuten vóór de geplande aankomsttijd is), dan weet je dat er echt behoorlijk wat tijd toegekend is. Ook een Antwerpen - Charleroi heb ik 6 minuten vóór de vertrektijd al aan het perron zien staan.

- Een van de uitzonderingen lijkt de Dendermonde - Jette - West - Zuid (en dan verder naar Aalst): die lijken hun passage via L28 allemaal met minstens een paar minuten vertraging te doen. Verbaast me niet helemaal: de toegekende tijd is op zich vrij oké, maar op het traject (en dan vooral bij de aansluitingen rond Bockstael en Brussel-Zuid) zijn er behoorlijk wat snelheidsbeperkingen en andere plaatsen waar tijdverlies geleden wordt.

- Qua informatievoorziening is het niet allemaal perfect. De Luchthaven - Brussel - Zottegem - Kortrijk - Brugge - Oostende werd in Brussel-Noord bijvoorbeeld aangekondigd als gewoon "Oostende", hetzelfde dus als de Eupen - Oostende. Daar zouden ze toch minstens "Kortrijk - Oostende" van mogen maken, want hij doet er dubbel zo lang over als de snelle IC.
Bij de Knokke/Blankenberge heb ik op een van de aankondigingsborden gewoon "Knokke" zien staan. Niet zeker wat er op de andere borden stond - het kan alvast niet zijn dat ze de borden aangepast hebben per treindeel, want ter hoogte van het bord stond het deel naar... Blankenberge.
De L Dendermonde - West - Zuid - Noord - Aalst wordt in de dienstregelingen en de aankondigingen steeds aangekondigd als "Brussel-Zuid", maar in en op de trein zelf wordt steeds over Dendermonde en Aalst gesproken. Behoorlijk verwarrend.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Eimai »

Vandaag is het nog een beetje vroeg, nog niet alle samenstellingen zijn zoals ze zouden moeten zijn. En volgende weekends zitten we ook met de kerstvakantie waardoor er ook nog aanpassingen zijn tegenover de normale samenstelling.
Plaats reactie