Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Het is natuurlijk wel zo dat de benaming "IC" voor zowat alle treinen het niet overzichtelijk maakt.
Dat vind ik ook een interessante vraag: Op basis van welke criteria wordt een trein L of net IC gelabeld? Neem nu de reeks 4000-4049: die kan je moeilijk een IC noemen maar toch heet hij zo. Het is ook een nagelnieuwe verbinding (zeker op L26 waar hij echt een omnibus is) dus een band met een vroegere IC was er ook niet. Waarom is die niet als L geboren?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Wouterh12 schreef:Na lang het forum gevolgd te hebben heb ik eindelijk de stap gezet om me te registreren.
Helaas komt dit omdat ik mijn (tot dusver) nogal negatieve ervaringen met de nieuwe dienstregeling wou melden.

Ik woon in Mechelen en pendel naar Brussel voor het werk; de start op dinsdag was al niet fameus met vertraging voor de IC 3328 (de vroegere IR Antwerpen-Kortrijk/Geraardsbergen, nu Essen-Brussel Zuid). Ik wou eigenlijk de "echte" IC nemen, de 4529, maar door de vertraging van de IR leek het duidelijk dat de IC ook vertraging zou oplopen, al werd er nog niets aangegeven. Tot mijn verbazing werd dan ook omgeroepen dat de 3328 de eerste trein naar Brussel zou zijn (vroeger was dat vanzelfsprekend maar tegenwoordig is de regel bij vertragingen dat je zelf maar moet gokken welke trein als eerste zal vertrekken). Zoals te verwachten was kwam die trein al bomvol Mechelen binnen (een deel van het volk van de 4529 zal allicht ook deze genomen hebben), en het was dus sardienen-in-blik tot Brussel.De trein moest trouwens, net zoals vroeger, behoorlijk lang wachten voor Brussel-Noord alvorens hij kon binnenrijden (ik vraag me af welke trein er in de weg zat).

Heel af en toe moet ik eens de trein nemen naar Hasselt, en dit was ook woensdag het geval. Hier zou ik eigenlijk moeten profiteren van de nieuwe dienstregeling omdat er nu een rechtstreekse trein is, zei het dat de tijdwinst door de omweg langs de luchthaven beperkt blijft.

Terwijl ik aan het spoor10 aan het wachten was op de IC2607, zag ik opnieuw de IC3328 binnenkomen (weer met vertraging, zij het minder deze keer) en tot mijn teleurstelling kwam deze wederom bomvol binnen. Toen hij vertrok kon ik tellen dat er slechts 6 M5-rijtijgen waren, achter een 21 of 27 (ik heb het nummer niet kunnen lezen). Dit is de samenstelling die al gebruikelijk was voor de oude IR Antwerpen-Brussel, en die toen al krap was in de spits. Nu deze trein al van Essen komt, hij als een IC gelabeld wordt en hij ongeveer op het oude uur van de "echte" IC vertrekt nemen echter veel meer mensen deze trein. 6 M5 rijtijgen is ronduit onvoldoende, en vermits er ook met meer rijtijgen kan gereden worden (zoals op sommige P-treinen vroeger) hoop ik dat dit snel aangepast wordt.

Ik blij dat ik deze keer niet naar Brussel moest, maar dat veranderde in afgrijzen toen ik de 2607 zag binnentuffen (met een niet-aangekondigde vertraging van een 5-tal minuten, overigens). Welgeteld één (1) gemoderniseerde Break/MS80, voor een IC die van Antwerpen via Mechelen naar de luchthaven en Leuven rijdt (en bovendien vlak voor een P trein Mechelen-Leuven die ook later in Leuven aankomt, zodat deze trein ook voor reizigers Mechelen-Leuven in theorie interessant is). De tussengangen waren al aanzienlijk gevuld met reizigers en koffers, ik kon amper nog opstappen. De verwarming bleek dan nog kapot te zijn in dat deel van het rijtuig (de middelste wagon met de aparte zetels), terwijl de treinbegeleider niets meldde over een ongewone samenstelling. Ik had nog geluk dat ik na de luchthaven toch kon zitten (de trein bleef wel vol tot Leuven, daarna veel minder), maar het was ook niet de ontspannende rit die ik me had voorgesteld (onder de oude dienstregeling, zelfs met overstap in Leuven, was het dat wel).

Ik snap niet dat men in het spitsuur op een IC tussen Antwerpen en Mechelen (die dus evengoed kan genomen worden als een trein met 10M6 rijtuigen, door de argeloze pendelaar die dat traject moet doen) één enkele break durft inzetten. Ik hoop dat dit niet de norm wordt.

Aan de andere reacties te horen (en ook ervaringen van collega's) lijkt het wel alsof de NMBS ineens een groot gebrek aan rijtuigen en stellen heeft. Klachten over een te lage capaciteit zijn er alom. En dat terwijl de NMBS ondertussen klassieke 2-tjes (gemoderniseerde) en een aantal locs reeks 21 aan de kant zet omdat ze geen kleine revisie meer willen laten uitvoeren. In Hasselt zag ik trouwens nog behoorlijk wat MS80 en MS96 gestald naast de baan (een MS96 zou ik wel zien zitten op de lijn Antwerpen-Luchthaven-Hasselt, overigens). Misschien komt dat omdat veel materiaal nog in transit is, maar aan de andere kant zijn ze toch al meer dan een week bezig om alles op zijn plaats te krijgen (ik heb tenminste toch ongewone samenstellingen gezien in de laatste dagen van de oude dienstregeling).

Op de terugweg, in de daluren, konden er ineens wel twee Break rijtuigen af. Eén van de twee was hetzelfde exemplaar, met gedeeltelijk kapotte verwarming. Grappig was dat de treinbegeleidster in Aarschot omriep dat reizigers voor Antwerpen beter konden overstappen op de L-trein die later zou vertrekken uit Aarschot, omdat die eerder in Antwerpen zou aankomen. ;)
Tja, de IC maakt nogal een omweg voor iemand die naar Antwerpen wil.

Soms is de samenstelling van de treinen echt onlogisch, ik herinner me dat in begin januari 2014, tijdens het hoogtepunt van de solden, er een IC trein was van Antwerpen naar Brussel rond 18u00 op een zaterdag die ook slechts uit één enkele break bestond (op die trein kon letterlijk niemand meer bij, ik heb hem moeten laten rijden) terwijl de L trein van enkele minuten later uit een hele sliert Breaks bestond. Begrijpe wie kan.

Al bij al ben ik tot nu erg teleurgesteld in de nieuwe dienstregeling. Het kennelijk nogal weid verbreide gebrek aan zitplaatsen, of zelfs aan staanplaatsen bij momenten, is het ergste (ik hoop trouwens dat ze er bij de NMBS niet vanuit gaan dat een trein pas succesvol is als mensen rechtstaan; zo veel meer zal het wel niet kosten om 9 M5's in te zetten voor een trein in plaats van 6, terwijl het comfort aanzienlijk zou verhogen). Van de grote principes van het plan blijft voorlopig echter weinig overeind: overstappen zouden niet erg meer zijn omdat grote vertragingen veel minder zouden voorkomen (weinig van te merken voorlopig, de NMBS woordvoerder vindt het al goed dat het niet erger is dan voorheen) en er zouden slechts 2 materiaaltypes per "lijn" gebruikt worden. Het lijkt echter dat alles evenveel door elkaar gebruikt wordt als vroeger, en Desiro's zijn ook alomtegenwoordig op IC diensten.

Ik hoop dat de NMBS de komende dagen/weken het materiaal terugvindt dat kennelijk recent zoekgeraakt is.
3328 is voorzien met 8M5 tussen 2x Type27
2607 is voorzien met 2x Break
Er is inderdaad bij de verdelers een groot probleem met het materieel. Meerdere IC's met M5 en M6 rijden niet met de voorziene samenstellingen. We kunnen enkel maar hopen dat dat zich normaliseert de komende dagen/weken.
10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.

De vraag werd me via PM ook gesteld, maar het is effectief zo dat we graag veel meer materieel zouden willen, zeker dubbeldekkers, want erg veel treinen kunnen gerust wat meer rijtuigen gebruiken of zouden beter met dubbeldek ipv treinstellen of M4 rijden.
Het lijkt wat onlogisch als de tweetjes vervangen zijn door veel meer Desiro's, bovendien drietjes, maar wij kunnen enkel vaststellen dat het soms al noodzaak is om die Desiro's op IC in te zetten omdat er te weinig materieel beschikbaar is (of dat het ergens stiekem in een strategische reserve wordt gehouden?), en dat geldt dus ook voor de Desiro's
spoorwegrealist
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:
Shrek schreef:Het is natuurlijk wel zo dat de benaming "IC" voor zowat alle treinen het niet overzichtelijk maakt.
Dat vind ik ook een interessante vraag: Op basis van welke criteria wordt een trein L of net IC gelabeld? Neem nu de reeks 4000-4049: die kan je moeilijk een IC noemen maar toch heet hij zo. Het is ook een nagelnieuwe verbinding (zeker op L26 waar hij echt een omnibus is) dus een band met een vroegere IC was er ook niet. Waarom is die niet als L geboren?
Bepaalde treinen heten (ondanks hun L-karakter) inderdaad IC. Op L66 Kortrijk-Brugge bv. waar de geografische afstand tussen de stations het logischer maakt om de trein IC te noemen, Op de lijn Vise-Luik-Hasselt, omdat er nu eenmaal een 'IC' moet rijden tussen provinciehoofdsteden, of omdat anders een bepaalde regio (of station, burgemeester) anders geen IC heeft in 'zijn' station, maar slechts een L, en omdat die dan niet in de 'IC/IR'-gids (vanaf nu, de IC-gids, het boekje bestaat nog steeds, ik heb eerlijk gezegd nog niet op de benaming gelet), of omdat de verbinding deels als L-trein rijdt, en treinen onderweg van nummer/karakteristiek veranderen kost geld qua rijpaden/stationsgebruik en is niet altijd evident te vertalen naar aankondigingsschermen/affiches (zowel technisch als naar begrijpelijkheid voor de reiziger). Kijk maar wat dat geeft tussen Mechelen en Leuven (via Haacht) waar de IC meer stopt dan de L.
En (persoonlijke mening!) vind ik het erg jammer dat de benaming IR er tussenuit is gevallen.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Je bent niet de enige die het verdwijnen van de IR-categorie spijtig vindt, stefanic. Maar goed, de keuze werd boven onze hoofden beslist, en zal ook door hen moeten worden teruggedraaid, als dat er ooit van zou komen...
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

Als het een troost kan zijn: gisteren zat ik op de trein van De Panne naar Gent. Toen de TBG afriep, begon hij zo: "welkom op de interregio trein".

Volgens mij zal de iets oudere generatie dit blijven gebruiken. Dit is zoals het Fochplein in Leuven die een nieuwe naam kreeg.. als ik eerlijk moet zijn: ik weet deze nieuwe naam zelfs niet, daar wij steeds "het Foch" blijven zeggen.

Het is de directie die dit beslist, maar ze kunnen mijn insziens geen TBG ontslaan als die de term IR in de mond neemt uit macht der gewoonte.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

stefanic schreef: 10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.
Hoe deed de voormalige IR-i het dan (De Panne - Antwerpen), waar je in de spits gekoppelde stammen van 2x 5 M6 had? Of gaat het in Mechelen misschien enkel om de perrons die leiden van/naar Vilvoorde en niet de luchthaven, waar de IR-i langs reed?

Overigens, op Antwerpen-Charleroi had je ook 5+4 M6 met twee locs, dat komt al aardig in de buurt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

Steve schreef:
stefanic schreef: 10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.
Hoe deed de voormalige IR-i het dan (De Panne - Antwerpen), waar je in de spits gekoppelde stammen van 2x 5 M6 had? Of gaat het in Mechelen misschien enkel om de perrons die leiden van/naar Vilvoorde en niet de luchthaven, waar de IR-i langs reed?

Overigens, op Antwerpen-Charleroi had je ook 5+4 M6 met twee locs, dat komt al aardig in de buurt.
Wegens problemen met de perronlengte in Mechelen brachten ze die stammen dan terug op 1x 4M6 + 1x 5M6.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Steve schreef:
stefanic schreef: 10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.
Hoe deed de voormalige IR-i het dan (De Panne - Antwerpen), waar je in de spits gekoppelde stammen van 2x 5 M6 had? Of gaat het in Mechelen misschien enkel om de perrons die leiden van/naar Vilvoorde en niet de luchthaven, waar de IR-i langs reed?

Overigens, op Antwerpen-Charleroi had je ook 5+4 M6 met twee locs, dat komt al aardig in de buurt.
'aardig in de buurt' is geen exacte wetenschap :wink: . Wij rekenen met meters en centimeters.
En als de benodigde veiligheidsafstanden 1m te kort zijn door een te lange trein, gaat (sorry MAG) het dus niet. En het verschil tussen 10 rijtuigen en 9 rijtuigen is meer dan 25 meter.
spoorwegrealist
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

stefanic schreef:
Steve schreef:
stefanic schreef: 10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.
Hoe deed de voormalige IR-i het dan (De Panne - Antwerpen), waar je in de spits gekoppelde stammen van 2x 5 M6 had? Of gaat het in Mechelen misschien enkel om de perrons die leiden van/naar Vilvoorde en niet de luchthaven, waar de IR-i langs reed?

Overigens, op Antwerpen-Charleroi had je ook 5+4 M6 met twee locs, dat komt al aardig in de buurt.
'aardig in de buurt' is geen exacte wetenschap :wink: . Wij rekenen met meters en centimeters.
En als de benodigde veiligheidsafstanden 1m te kort zijn door een te lange trein, gaat (sorry MAG) het dus niet. En het verschil tussen 10 rijtuigen en 9 rijtuigen is meer dan 25 meter.
Maar het gebeurt toch regelmatig dat - omwille van werken of omwille van bestendig te korte perrons - er omgeroepen wordt dat het laatste/de laatste 2/3 rijtuigen niet aan het perron komen in station X en de reizigers er dus niet mogen uitstappen. Kan men dat dan in Mechelen ook niet doen?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

rdv schreef:
stefanic schreef:
Steve schreef:Hoe deed de voormalige IR-i het dan (De Panne - Antwerpen), waar je in de spits gekoppelde stammen van 2x 5 M6 had? Of gaat het in Mechelen misschien enkel om de perrons die leiden van/naar Vilvoorde en niet de luchthaven, waar de IR-i langs reed?

Overigens, op Antwerpen-Charleroi had je ook 5+4 M6 met twee locs, dat komt al aardig in de buurt.
'aardig in de buurt' is geen exacte wetenschap :wink: . Wij rekenen met meters en centimeters.
En als de benodigde veiligheidsafstanden 1m te kort zijn door een te lange trein, gaat (sorry MAG) het dus niet. En het verschil tussen 10 rijtuigen en 9 rijtuigen is meer dan 25 meter.
Maar het gebeurt toch regelmatig dat - omwille van werken of omwille van bestendig te korte perrons - er omgeroepen wordt dat het laatste/de laatste 2/3 rijtuigen niet aan het perron komen in station X en de reizigers er dus niet mogen uitstappen. Kan men dat dan in Mechelen ook niet doen?
In Mechelen zitten er zelfs ter hoogte van de perrons nog wissels die op die momenten ook nodig zijn. Het heeft dus eerder te maken met vrijmaking van wisselstraten dan met de werkelijke perronlengtes. Er si dus een verschil tussen de fysische perronlengte en de praktisch bruikbare perronlengte.
Bv. in Mechelen richting Brussel liggen wissels vlak achter perroneinde, de seinen staan daar een eindje voor (veiligheidsafstand) en de trein kan ook niet met z'n buffers tot aan het sein staan, maar moet daar ook enige meters afblijven, zodat het seinbeeld voor de bestuurder zichtbaar blijft en de klrokodil of het TBL-baken nog niet onder de trein zit. En dan moet je ook nog zorgen dat het 'gat' van uw trein niet aan de andere kant van het perron in een wisselstraat blijft staan.
spoorwegrealist
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Ik heb het gevoel dat er heel veel lege ritten zijn, alle P-treinen van FGRA naar FDD gaan ofwel leeg naar FLS ofwel terug naar FGRA.

De L21XX (Aalst - Brussel-Luxemburg - Halle) is een heel betrouwbare verbinding, van de 6 treinen richting Aalst die er waren zijn er 4 met vertraging aangekomen en 2 waren beperkt tot in FDD, de trein die om 13:15 in FDD moet vertrekken heeft ook vertraging. Van de 6 treinen naar vanuit Aalst naar FH is er nog geen enkele op tijd vandaag.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Stijn91 schreef:Ik heb het gevoel dat er heel veel lege ritten zijn, alle P-treinen van FGRA naar FDD gaan ofwel leeg naar FLS ofwel terug naar FGRA.

De L21XX (Aalst - Brussel-Luxemburg - Halle) is een heel betrouwbare verbinding, van de 6 treinen richting Aalst die er waren zijn er 4 met vertraging aangekomen en 2 waren beperkt tot in FDD, de trein die om 13:15 in FDD moet vertrekken heeft ook vertraging. Van de 6 treinen naar vanuit Aalst naar FH is er nog geen enkele op tijd vandaag.
Gisteren en eergisteren ook al redelijk wat treinen op deze verbinding met vertraging.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Stijn91 schreef:Ik heb het gevoel dat er heel veel lege ritten zijn, alle P-treinen van FGRA naar FDD gaan ofwel leeg naar FLS ofwel terug naar FGRA.

De L21XX (Aalst - Brussel-Luxemburg - Halle) is een heel betrouwbare verbinding, van de 6 treinen richting Aalst die er waren zijn er 4 met vertraging aangekomen en 2 waren beperkt tot in FDD, de trein die om 13:15 in FDD moet vertrekken heeft ook vertraging. Van de 6 treinen naar vanuit Aalst naar FH is er nog geen enkele op tijd vandaag.
1) er is meer materieel (veel desiro's, lang spul)
2) Infrabel breekt overal bundels uit, want bundels en wissels kosten geld
's Nachts staan alle bundels eivol. Geraardsbergen staat zo vol, dat veel materieel, dat eigenlijk in Geraardsbergen nodig is voor eerste vertrekken 's morgens, in Aalst moet gaan uitwijken. Treinen in Landen, die in Hasselt uitwijken, etc...
Nog een bijkomend feit is dat veel bundels nog niet uitgerust zijn om gesloten WC-systemen te reinigen/ledigen (almaar meer materieel zoals Desiro's maar ook gemoderniseerde Breaks rijden daarmee rond), waardoor bv. Desiros van hot naar haar moeten rijden om van de sh*t af te geraken.
oeps... niet tijdig aan gedacht, toen al dat materieel met gesloten systeem werd besteld... en nu zitten we met de sh** :wink:
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

mervyn schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb het gevoel dat er heel veel lege ritten zijn, alle P-treinen van FGRA naar FDD gaan ofwel leeg naar FLS ofwel terug naar FGRA.

De L21XX (Aalst - Brussel-Luxemburg - Halle) is een heel betrouwbare verbinding, van de 6 treinen richting Aalst die er waren zijn er 4 met vertraging aangekomen en 2 waren beperkt tot in FDD, de trein die om 13:15 in FDD moet vertrekken heeft ook vertraging. Van de 6 treinen naar vanuit Aalst naar FH is er nog geen enkele op tijd vandaag.
Gisteren en eergisteren ook al redelijk wat treinen op deze verbinding met vertraging.
Gisteren heeft de onderbreking op L60 flink wat roet in het eten gegooid. Die onderbreking had ook flinke gevolgen voor L50 doordat veel treinen van de reeks 20xx (gekoppeld aan de 38xx uit Dendermonde) afgeschaft waren, en daar heeft de 21xx Aalst - Halle ook de gevolgen van moeten dragen.

Meer in algemene termen heb ik de indruk dat de 21xx ongemakkelijk dicht tegen de IC 24xx Brussel - Luik-Paleis zit. Het volstaat dat die enkele minuten vertraging heeft, en de 21xx hangt erachter, met een vertraging van 5 à 10 minuten tot gevolg. Ik had gehoopt dat de nieuwe dienstregeling hier soelaas zou brengen (want vroeger had je ook vaak zulke situaties), maar het lijkt voorlopig erger te zijn.
stefanic schreef: Nog een bijkomend feit is dat veel bundels nog niet uitgerust zijn om gesloten WC-systemen te reinigen/ledigen (almaar meer materieel zoals Desiro's maar ook gemoderniseerde Breaks rijden daarmee rond), waardoor bv. Desiros van hot naar haar moeten rijden om van de sh*t af te geraken.
oeps... niet tijdig aan gedacht, toen al dat materieel met gesloten systeem werd besteld... en nu zitten we met de sh** :wink:
Ik zou het sterker uitdrukken dan "almaar meer" materieel: bijna AL het materieel heeft het tegenwoordig, de rest is uitzondering. Volgens mij blijven enkel de MS75 en niet-gemoderniseerde MS80 en MS86 over. Maar dat zijn er steeds minder, en boven is dat materieel geografisch niet heel sterk verspreid. Ik denk dus (zoals je zelf ook aanhaalt) dat er jaren vertraging is hiermee, met niet alleen veel lege ritten (ledig-ritten? :mrgreen: ) tot gevolg maar vaak ook "defecte" (volle dus) toiletten. Wat bij een Desiro helemaal dramatisch is wegens geen alternatief.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Hoi

Spreek mij niet uit over te korte trteinen, hier wel een vraag over een lange trein: al tweemaal de IC Antwerpen-Binche gezien: 10 M4!
Zitten zekers tussen Antwerpen en Brussel hoegenaamd niet vol!
Plaats reactie