Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Henk »

ferry schreef:Hoi

Spreek mij niet uit over te korte trteinen, hier wel een vraag over een lange trein: al tweemaal de IC Antwerpen-Binche gezien: 10 M4!
Zitten zekers tussen Antwerpen en Brussel hoegenaamd niet vol!
Er wordt toch alleen in het weekend van/naar Antwerpen gereden? In de week is het Turnhout-Binche.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Inderdaad, vergiste mij omdat ik gisteren een dergelijke(lange) stam M4 omstreeks 12:10 in Berchem heb zien aankomen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

ferry schreef:Inderdaad, vergiste mij omdat ik gisteren een dergelijke(lange) stam M4 omstreeks 12:10 in Berchem heb zien aankomen!
En ben je zeker dat die uit Brussel kwam?

Het kan misschien IC 4215 geweest zijn (Turnhout - Antwerpen, Berchem om 16.08 u). Ik weet dat er op Turnhout - Binche een of meerdere lange M4-stammen rijden, en mogelijk doen die ook ritjes naar Antwerpen. Zo ging het voorheen althans.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

No, dacht die uit Turnhout kwam, aankomst op spoor 8
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ferry schreef:Hoi

Spreek mij niet uit over te korte trteinen, hier wel een vraag over een lange trein: al tweemaal de IC Antwerpen-Binche gezien: 10 M4!
Zitten zekers tussen Antwerpen en Brussel hoegenaamd niet vol!
Bedoel je niet turnhout?
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Wouterh12 »

Shrek schreef: Uiteraard zal dat die ene break nooit goed maken, maar ik geloof ook niet dat die ene break de bedoeling was. Maar er is in totaal wel (net) genoeg materieel, de mapping reizigers-treinen is gewoon nog niet optimaal. Maar langs beide kanten moet het nog een beetje schuiven en dan komt het allemaal wel goed (of toch even goed als in de oude dienstregeling).
Vandaag was er weer slechts één enkele Break op de IC2607 - gelukkig moest ik die vandaag niet nemen want de trein leek ongeveer even zwaar bezet als gisteren.

Zelf heb ik vandaag de IC4529 genomen, 8M6 getrokken door een reeks18. Op zich mooi en er waren nog enkele zitplaatsen, maar een overschot aan capaciteit lijkt deze trein ook niet te hebben.

Op de terugweg van Brussel naar Mechelen de IC2016 genomen en dat ging goed; de trein was op tijd en voldoende capaciteit.
stefanic schreef:3328 is voorzien met 8M5 tussen 2x Type27
2607 is voorzien met 2x Break
Er is inderdaad bij de verdelers een groot probleem met het materieel. Meerdere IC's met M5 en M6 rijden niet met de voorziene samenstellingen. We kunnen enkel maar hopen dat dat zich normaliseert de komende dagen/weken.
10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.

De vraag werd me via PM ook gesteld, maar het is effectief zo dat we graag veel meer materieel zouden willen, zeker dubbeldekkers, want erg veel treinen kunnen gerust wat meer rijtuigen gebruiken of zouden beter met dubbeldek ipv treinstellen of M4 rijden.
Het lijkt wat onlogisch als de tweetjes vervangen zijn door veel meer Desiro's, bovendien drietjes, maar wij kunnen enkel vaststellen dat het soms al noodzaak is om die Desiro's op IC in te zetten omdat er te weinig materieel beschikbaar is (of dat het ergens stiekem in een strategische reserve wordt gehouden?), en dat geldt dus ook voor de Desiro's
Blij te horen dat er normaal toch 8M5's zouden moeten zijn voor de IC3328, dat is ook wat ik verwacht had toen bekend werd dat er M5's+reeks27 zou ingezet worden op deze lijn. Mogelijk was de samenstelling van woensdag nog een oude 21+6M5 stam (er was in elk geval een werkend stuurstandrijtuig bij). Of zijn alle stuurstandrijtuigen M5 ondertussen al voorzien voor MUX en dus reeks 27?

Het is me nooit opgevallen dat de oude IC Essen-Charleroi slechts 9 ipv 10 M6 had, ik dacht altijd dat het normaal 5+5 was. Die treinen kwamen inderdaad zeer ver op het perron te staan.

Desiro's als IC op Antwerpen-Brussel vind ik op zich niet erg als er voldoende capaciteit is (daluren en weekends, en treinen die lang genoeg zijn zonder afsluiting van een deel van de stellen). Voor relatief korte rittijden, zonder hopen bagage, is het een prettig treintype (vooral als er nog voldoende zitplaatsen zijn om er een aan een raam te kunnen bemachtigen).
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Wouterh12 »

stefanic schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb het gevoel dat er heel veel lege ritten zijn, alle P-treinen van FGRA naar FDD gaan ofwel leeg naar FLS ofwel terug naar FGRA.

De L21XX (Aalst - Brussel-Luxemburg - Halle) is een heel betrouwbare verbinding, van de 6 treinen richting Aalst die er waren zijn er 4 met vertraging aangekomen en 2 waren beperkt tot in FDD, de trein die om 13:15 in FDD moet vertrekken heeft ook vertraging. Van de 6 treinen naar vanuit Aalst naar FH is er nog geen enkele op tijd vandaag.
1) er is meer materieel (veel desiro's, lang spul)
2) Infrabel breekt overal bundels uit, want bundels en wissels kosten geld
's Nachts staan alle bundels eivol. Geraardsbergen staat zo vol, dat veel materieel, dat eigenlijk in Geraardsbergen nodig is voor eerste vertrekken 's morgens, in Aalst moet gaan uitwijken. Treinen in Landen, die in Hasselt uitwijken, etc...
Nog een bijkomend feit is dat veel bundels nog niet uitgerust zijn om gesloten WC-systemen te reinigen/ledigen (almaar meer materieel zoals Desiro's maar ook gemoderniseerde Breaks rijden daarmee rond), waardoor bv. Desiros van hot naar haar moeten rijden om van de sh*t af te geraken.
oeps... niet tijdig aan gedacht, toen al dat materieel met gesloten systeem werd besteld... en nu zitten we met de sh** :wink:
Eigenlijk had Infrabel moeten investeren om hun bundels van systemen te voorzien die moderne treinen met dito WC's kunnen verzorgen. Kennelijk doen ze het tegenovergestelde om geld uit te sparen. Als ik dit lees zie ik bevestiging dat de splitsing van de netwerkbeheerder en de treinoperator geen goede zaak geweest is; de belangen lopen niet meer gelijk en de ene maatschappij kan scoren op de kap van de andere.
ferry schreef:Hoi

Spreek mij niet uit over te korte trteinen, hier wel een vraag over een lange trein: al tweemaal de IC Antwerpen-Binche gezien: 10 M4!
Zitten zekers tussen Antwerpen en Brussel hoegenaamd niet vol!
Het is al gemeld geweest door anderen, maar er is geen IC Antwerpen-Binche in de week. Een trein met 10x M4 tussen Antwerpen en Brussel zou in de spits meer dan vol zitten, met een equivalente capaciteit van ongeveer 5M6's zou dat hoegenaamd niet voldoende zijn. Ik heb de trein die van Turnhout via Mechelen naar Brussel en Binche rijdt nog niet genomen, maar uitgaande van de bezetting van de oude IC (die in de spits met M6 rijtijgen reed) verwacht ik dat het niet overhoudt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Zijn er eigenlijk al stiptheidscijfers bekend? We zijn vandaag donderdag, iedereen heeft al een paar dagen kunnen wennen, al het materieel is op zijn plaats en blabla. Is er nu stipter verkeer dan vorige week donderdag, bijvoorbeeld?
Ik vraag mij af of het nu allemaal zoveel beter is...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Meer in algemene termen heb ik de indruk dat de 21xx ongemakkelijk dicht tegen de IC 24xx Brussel - Luik-Paleis zit. Het volstaat dat die enkele minuten vertraging heeft, en de 21xx hangt erachter, met een vertraging van 5 à 10 minuten tot gevolg. Ik had gehoopt dat de nieuwe dienstregeling hier soelaas zou brengen (want vroeger had je ook vaak zulke situaties), maar het lijkt voorlopig erger te zijn.
Er zijn een aantal factoren die problematisch kunnen zijn voor die trein:

- De filevorming in Brussel-Schuman richting Brussel-Luxemburg blijft een probleem. Vertrekken richting Etterbeek (L161 op) blijven vaak lang treuzelen aan het perron. Massaal veel opstappers en/of ongeschikt materieel zoals MR96 om snel veel volk te verwerken?
- De reeks 2150 is ook de enige die het volledige rooster van Brussel-Luxemburg door moet: van/naar spoor 3/4 in Etterbeek <-> van/naar de "lage" sporen kant Schuman.
- Aan L 26/4 moet hij al eens wachten om te kruisen.
- Wanneer hij dan richting FLS met een dikke 5' minuten vertraging aan de vertakking Zennebrug komt (en die heeft hij snel), zit hij achter de 2250-reeks die onderweg is van uit FBN naar FDR. Het is dan file om aan het perron van Bockstael te komen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Jeroen schreef:Zijn er eigenlijk al stiptheidscijfers bekend? We zijn vandaag donderdag, iedereen heeft al een paar dagen kunnen wennen, al het materieel is op zijn plaats en blabla. Is er nu stipter verkeer dan vorige week donderdag, bijvoorbeeld?
Ik vraag mij af of het nu allemaal zoveel beter is...
Mijn eigen ervaring is alleszins niet zo goed: 4 verbindingen met in totaal 7 treinen, min. vertraging per trein 4', max. 76'; min. vertraging per verbinding: 7', max. vertraging: 46'. Gemiste overstappen: 1 (net geen 2 door de vertraging van de trein waarop ik moest overstappen). Eén trein waar ik geen zitplaats had. Min. 3 treinen in vertraging door filevorming. Voor mij slechter dan mijn gemiddeldes voor 14/12.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

stefanic schreef:
10M6 (+ 2 locs) is onmogelijk tussen Antwerpen en Brussel, wegens.... te korte perrons in Mechelen.
richting Brussel zijn de perrons toch lang genoeg (340m)
http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... 3-15_3.pdf

richting Antwerpen niet...

wordt er op korte termijn iets voorzien om die perrons te verlengen?
Laatst gewijzigd door pietmol op 23 dec 2014, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Wouterh12 schreef: Eigenlijk had Infrabel moeten investeren om hun bundels van systemen te voorzien die moderne treinen met dito WC's kunnen verzorgen. Kennelijk doen ze het tegenovergestelde om geld uit te sparen. Als ik dit lees zie ik bevestiging dat de splitsing van de netwerkbeheerder en de treinoperator geen goede zaak geweest is; de belangen lopen niet meer gelijk en de ene maatschappij kan scoren op de kap van de andere.

persoonlijk vind ik dat NMBS (en in de toekomst mogelijk andere dienstverlenende bedrijven) zelf zou moeten kunnen investeren in uitwijkbundels.

Het probleem is niet de opsplitsing maar wel het monopoly van Infrabel.
Laatst gewijzigd door pietmol op 23 dec 2014, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Jeroen schreef:
260689 schreef:Helaas met 13min RT vertrokken uit Brussel-Noord door het beheer van het verkeer!
Bij jou is het precies altijd "beheer van het verkeer" dat de boosdoener is :)
ik denk dat "beheer van het verkeer" zo'n beetje voor alles waar geen duidelijk klassificatie voor bestaat gebruikt wordt...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:wordt er op korte termijn iets voorzien om die perrons te verlengen?
Als je 2020 korte termijn noemt wel ja :mrgreen:
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

3328 vandaag met 8 M5 onderweg zoals het moet (zie bericht van Stefanic) Geeft een heel wat betere reizigersverdeling. Thanks!
2607 was terug een dubbele break, inderdaad was er deze week 1 rit met een enkele break maar daar verontschuldigde de treinbegeleider zich voor; zoiets kan zich voordoen. (IR3630 naar Depanne AM96 had daar ook wel es uitzonderlijk last van)

grts,
o
Plaats reactie