Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Meltrain

Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Meltrain »

Op onderstaande foto (uit 2008) viel me ineens op dat bij stel 252 de lampen niet boven elkaar, maar naast elkaar geplaatst waren: Afbeelding Zoekwerk op Google leerde me dat in elk geval de stellen 253, 255 en 268 dit ook hadden.
Was het een aaneengesloten serie die de lampen op deze manier had of waren het slechts enkele stellen? Bij zowel oudere als nieuwere stellen zie ik dat namelijk niet.

Edit: Waarom wordt die foto zo groot getoond?
(Mijn excuses als deze vraag al eens eerder gesteld is.)
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door tt44ta46 »

Hoi hallo,

Stellen 251-270 waren de eerste die uit de fabriek werden geleverd met dubbele koplampen.

De fabrikant zette die naast elkaar.

Toen de 151-250 werden omgebouwd van enkele naar dubbele koplampen verkoos de NMBS in haar eigen atelier echter deze boven elkaar te zetten.

Er zal wel een reden voor zijn geweest, maar dewelke heb ik nog nooit vernomen

Groet

Sven
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Bordensteker »

Een flink aantal van de motorstellen die vóór die tijd gebouwd waren, hadden in plaats van die nogal platte kopwand een wat meer afgeronde kopvorm, met ook van die grote hoge gebogen kopruiten (die later veelal door kleinere vlakke kopruiten vervangen zijn). Je kent ze nog wel van o.a. de Budds.
Op zo’n meer afgeronde kopvorm is het niet evident om de oude enkele koplichten te vervangen door een tamelijk ver uit de gebogen vorm naar buiten stekende uitbouw waar twee koplampen naast elkaar in passen.
Mijn vermoeden is daarom dat men het in de hoogte gezocht heeft, zodat de nieuwe koplampenkast niet extreem uit zou hoeven steken.
Deze aanpak had denk ik ook nog het kleine voordeel dat de bestaande eindseinhouders konden blijven zitten.

De verticale opstelling zie je ook op het prototype met volgnummer 501 dat later het nummer 050 kreeg. Dat stel had ook een mooi afgeronde kop, en daar horizontale lampensets op zetten had er denk ik ook niet zo fraai uitgezien.
Ik kan me ook nog voorstellen dat de af-fabriek geïntroduceerde horizontale opstelling voor een op de rangeertrede staande rangeerder teveel in de weg zat.

Allemaal giswerk natuurlijk, totdat iemand dit leest die écht weet hoe het gegaan is. Het valt me nu ook op dat er van de oude enkele koplampen niet veel foto’s te vinden zijn, maar hier zullen er nog wel mensen zijn die zulke foto’s hebben!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Bibke »

In OP DE BAAN werd de plaatsing van de lampen aangehaald bij:

ODB 119 pagina 28: Het einde van de SABENA-stellen: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=230
ODB 120 pagina 26: De MS 151 t/m 270: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=230
ODB 121 pagina 26: De MS 151 t/m 270: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=230
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meltrain

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Meltrain »

Helaas zijn die links in het Frans. :(
Maar bedankt voor de antwoorden iedereen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Steve »

Meltrain schreef:Helaas zijn die links in het Frans. :(
Maar bedankt voor de antwoorden iedereen.
Wat je daar ziet, is gewoon een voorbeeld van de voorpagina. Het tijdschrift wordt steeds zowel in NL (Op De Baan) als FR (En Lignes) uitgegeven, maar ik veronderstel dat je de betrokken nummers zult moeten aankopen...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Bibke »

Meltrain schreef:Helaas zijn die links in het Frans. :(
Maar bedankt voor de antwoorden iedereen.
Je moet linksboven bij "Sélectionner" Nederlands kiezen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Bordensteker »

De laatste maanden kijk ik met meer aandacht dan voorheen als ik oudere foto’s van motorstellen onder ogen krijg. Daarbij heb ik een aantal foto’s gezien van motorstellen die al wél van dubbele koplampen zijn voorzien, maar die nog geen nabij de linker koplamp (“voor de kijkers rechts”) toegevoegde rustdoos hebben voor de grote kabel met de ronde steker (treinschakelingskabel cq stuurstroomkabel als ik het wel heb), terwijl ik nergens een foto heb gezien van een stel met al wel de rustdoos maar nog geen dubbele koplampen.

Mijn vermoeden is daarom dat het besluit om op het al bestaande materieel nieuwe dubbele koplampen te gaan aanbrengen van een oudere datum is dan de toevoeging van die rustdoos.
Dat houdt in dat men bij de bepaling of men horizontale of verticale koplampeenheden zou gaan aanbrengen oorspronkelijk tot op zeker hoogte nog de mogelijkheid had om horizontaal te kiezen, maar dat ze daarvoor dan op vrijwel alle bestaande stellen de twee houders voor losse eindseinen hadden moeten gaan verplaatsen (die gebruik je in normaal bedrijf wel niet, maar die zijn wel standaard voor als je de batterijspanning niet wilt of kunt gebruiken, òf verticaal, waarvoor die extra aanpassingen niet nodig waren. De pas later bepaalde plaats voor de rustdoos voor de niet in gebruik zijnde treinkabel lijkt daarop nog geen invloed gehad te hebben. Die had desnoods later ook nog wel wat lager onder een eventuele horizontale koplampeenheid gepast.

Bij de heel oude oerklassiekjes zat de eindseinhouder wel lager, maar daar zat dan weer een handgreep voor de rangeerder in de weg.

Dit in aanvulling op mijn andere argumenten die ik op 14 oktober al noemde.

Dus mijn vermoeden is: door de dubbele koplampen in verticale eenheden onder te brengen, vermeed men om de eindseinhouders en/of handgrepen te moeten gaan verplaatsen. Aangezien een los elektrisch treineindsein (zoals op goederentreinen gebruikelijk) door de ingebouwde accu een vrij zwaar ding is, moeten die eindseinhouders ook een stevig bevestigingspunt hebben. Op het gewicht van een rangeerder hoef ik dan niet nader in te gaan, aangezien die niet om mag vallen als hij een eindsein in ter hand neemt!

En gemotiveerd door de sneeuw van vorig weekend doe ik er nog een extra argumentje bij: aan de achterzijde van een rijdende trein heb je een enorme wervelstorm van lucht beladen met fijne stuifsneeuw, die de achterkant behoorlijk wit kan maken. Niet alleen tijdens de sneeuwval, maar zolang er losse of losgeraakte sneeuw op het ballastbed ligt. Bij een eindstation is het dan wel fijn als de warmte van de ontstoken rode lichten de erboven geplaatste witte lichten een beetje tegen dichtvriezen heeft kunnen beschermen. Dit zal wel niet een belangrijk punt van afweging geweest zijn, maar in die jaren sneeuwde het vaker dan tegenwoordig, en de witte lichten van de voordien gebruikelijke enkelvoudige lampen waren in die tijd nog de hele rit brandend (vooraan wit en achteraan met een schijf rood plastic ervoor geplaatst).
Hier had de eindseinhouder verlengd moeten worden.jpg
Hier had de eindseinhouder verlengd moeten worden.jpg (15.43 KiB) 7726 keer bekeken
Hier zat de verticale handgreep in de weg 1.jpg
Hier zat de verticale handgreep in de weg 2.jpg
Hier zat de verticale handgreep in de weg 2.jpg (52.71 KiB) 7726 keer bekeken
Hier zat de verticale handgreep in de weg 3.jpg
Hier zat de verticale handgreep in de weg 3.jpg (59.83 KiB) 7726 keer bekeken
verticaal lijkt logische keuze foto 1.jpg
verticaal lijkt logische keuze foto 1.jpg (32.16 KiB) 7726 keer bekeken
verticaal lijkt logische keuze foto 2.jpg
verticaal lijkt logische keuze foto 2.jpg (12.21 KiB) 7726 keer bekeken
verticaal lijkt logische keuze foto 3.jpg
verticaal lijkt logische keuze foto 4.jpg
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Bibke »

Onder deze link vind je enkele foto's van de 082: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=61
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Klassieke motorstellen met "afwijkende" lampen

Bericht door Bordensteker »

Voor de fijnproevers: het betoog in het eerste gedeelte van mijn post hierboven blijkt alsnog op losse schroeven te staan, in die zin, dat mijn vermoeden dat het besluit om op het al bestaande materieel nieuwe dubbele koplampen te gaan aanbrengen van een oudere datum zou zijn dan de toevoeging van de rustdoos voor de elektrische koppelkabel, niet door alle foto's uit de betreffende jaren bevestigd wordt.
In Op de Baan 120, dat ik al bekeken had voordat ik mijn vermoeden kreeg, staan in het artikel over de motorstellen 151 t/m 270 een flink aantal foto’s van motorstellen die aanvankelijk enkele koplampen hadden. En daar zijn er vier bij die de extra rustdoos voor de kabel al hadden terwijl ze dus nog geen dubbele koplampen hadden. Het is uiteraard denkbaar dat het aanbrengen van een niet-spanningvoerende rustdoos gemakkelijker even tussentijds kon dan het aanbrengen van nieuwe koplamphuizen met dubbele lampen en de dan onvermijdelijke toevoeging van bedrading, maar die ene redenering, die nog steeds juist kan zijn, is dus niet hard te maken met alleen foto’s.
Plaats reactie