Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: AM96, was: Renovatie AM75 ?

Bericht door Henk »

FLV-FGSP schreef:
stefanic schreef: en blijkbaar ook AM96 die gaan binnenkomen voor groot onderhoud.
Wordt er bij die gelegenheid ook iets gedaan aan de ongelukkige verdeling tss 1ste en 2de klas? (sorry voor het afwijken van het thema)
Citaat uit Spoorwegen 2015 (Richard Latten), p. 331:
De revisie van de treinstellen AM96 vindt plaats in de Centrale Werkplaats in Mechelen. De treinstellen worden, op enkele details qua bestickering na, qua in- en exterieur niet gewijzigd.
groetjes
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

stefanic schreef:
Jeroen schreef:Mechels Groen-raadslid en pendelaar (Mechelen-Turnhout) Tom Kestens is op zijn Twitter-account een actie gestart om de erbarmelijke staat van de Varkensneuzen aan te klagen.
Net gezien en gelezen: hij kan zich misschien eens de bedenking maken hoe het komt dat die toiletten er zo uitzien, dat zoveel zetels beschadigingen hebben. De bijnaam van de stellen is zeer toepasselijk voor bepaalde reizigers die ze gebruiken, en ze verdienen gvd niet meer dan dat! Voor Turnhout zouden MS75 te min zijn, maar op de IC's Antwerpen-Brussel-(Charleroi) rijden ze ook (bv. die van 9u39 en die van 9u54 uit A.Centraal richting Brussel).
Het zal niet Tom Kestens zijn, evenmin als de gemiddelde reiziger op Turnhout-Brussel, die treinstellen sloopt. Met die redenering zou er in Brussel trouwens niet veel anders dan MS75 mogen rijden; het slopen van treinen en bussen is een algemeen gekend fenomeen in onze samenleving maar de brave pendelaar is niet diegene die het openbaar vervoer vandaliseert.

De MS75, zoals ze nu rondrijden, is een rijdend wrak. Tot op de draad versleten, vooral het interieur dat inderdaad gewoon aan het wegrotten is op sommige treinen, en rijtechnisch zijn ze ook niet meer zo schitterend (het uitblijven van aandacht door de werkplaatsen laat zich voelen). En de buitenkant zit vrijwel altijd onder de graffitti. Op een paar 1ste klasse rijdende spoorwegliefhebbers na neemt geen enkele reiziger die trein graag (buiten misschien de vandalen, dan kunnen ze zich thuis voelen).

Als die stellen hun modernisering gekregen hebben (ik veronderstel dat die ze op het niveau van de gemoderniseerde MS80 zal brengen), OK. Dat men in de Kempen een verandering van M6(spits)+Break naar M4(spits)+MS75 nu als een forse degradatie beschouwd is begrijpelijk. Qua materiaal zijn deze reizigers zeker bij de verliezers te rekenen.

OK, die treinen moeten ergens rondrijden (alhoewel, er staan tweetjes aan de kant die best nog OK zijn - ik rij zelf veel liever mee in een gemoderniseerde MS66 dan in een MS75). Maar er zijn ook regio's waar het veel treinen samengesteld zijn uit M6, MS96 en I11/I10. Qua comfort is dat toch wel een heel ander verhaal.

MS75 blijkt nu gelukkig niet al te veel de IC Brussel-Turnhout te doen, maar dat is iets dat niet algemeen gekend is. De NMBS communiceert amper of niet over treintypes; als je ze niet allemaal uitprobeert of forums zoals dit bezoekt weet je niet wat er wanneer rijdt.
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door SBB 460 »

Iedereen gaat automatisch het treinverkeer op de door hem gebruikte lijn verdedigen.
Volledigheidshalve wil ik toch even meegeven dat wij reeds tientallen jaren geconfronteerd worden met MS75 op lijn 12.
Komt daar noch bij dat deze oude rammelbakken het imago van NMBS in het buitenlanden verdedigen(?)
Zij rijden immers tot in Roosendaal, een echte schande voor België en NMBS in het bijzonder.

Komt daar ook noch bij dat vanaf de nieuwe dienstregeling de IC treinen niet meer met reeks18+M6 wordt gereden maar wij nu mogen genieten van de inzetbaarheid van reeks27(21)+M5

Zoals gezegd we gaan trager en langer rijden en het zitcomfort gaat er echt op achteruit.

Moest je als privé firma zo met uw klanten omgaan, je was al duizend keer failliet gegaan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

SBB 460 schreef:
Moest je als privé firma zo met uw klanten omgaan, je was al duizend keer failliet gegaan.
Dat doen die privéfirma's dan ook, maand na maand. En andere komen er openlijk voor uit dat ze bankroet gaan, tenzij men hen de kans geeft om eindeloos te frauderen, cfr. de horeca, vandaag nog.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

SBB 460 schreef:Iedereen gaat automatisch het treinverkeer op de door hem gebruikte lijn verdedigen.
Volledigheidshalve wil ik toch even meegeven dat wij reeds tientallen jaren geconfronteerd worden met MS75 op lijn 12.
Komt daar noch bij dat deze oude rammelbakken het imago van NMBS in het buitenlanden verdedigen(?)
Zij rijden immers tot in Roosendaal, een echte schande voor België en NMBS in het bijzonder.

Komt daar ook noch bij dat vanaf de nieuwe dienstregeling de IC treinen niet meer met reeks18+M6 wordt gereden maar wij nu mogen genieten van de inzetbaarheid van reeks27(21)+M5

Zoals gezegd we gaan trager en langer rijden en het zitcomfort gaat er echt op achteruit.

Moest je als privé firma zo met uw klanten omgaan, je was al duizend keer failliet gegaan.
zitcomfort achteruit? de M5 heeft exact dezelfde zetels als de M6? Het grootste verschil is de capaciteit. Omdat de M5 op het bovenverdiep geen 2+2 opstelling kan hebben.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

En toch houden die prive firma's en hun personeel de NMBS nog recht met hun belastingen prachtig toch ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:En toch houden die prive firma's en hun personeel de NMBS nog recht met hun belastingen prachtig toch ?
Nee, dat zijn wij die op geen enkele manier een deel van onze inkomsten kunnen wegfoefelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Marianne »

Ik zie op Roosendaal regelmatig een varkensneus en reis ik er ook regelmatig mee naar Antwerpen en verder.

De laatste tijd zijn ze van buiten niet om aan te zien, maar dan ineens zijn ze mooi schoon.
Al ik ermee reis stoort de binnenkant me eigenlijk niet zo. Ik heb liever dat de trein op tijd aankomt in Antwerpen, zodat ik mijn overstap nog haal. En bij drukte kan er nog best veel man op zo'n leren bank :wink:

Ik heb de stoptrein soms liever dan de Benelux want daar kan je niet van aan op aan. Dan rijdt die weer niet of erg vertraagd. Je kan wel merken (of dat ligt aan mij) dat er weinig aan gebreken gedaan wordt.

Tussen al dat moderne materieel op Roosendaal is het best wel een mooi zicht vind ik.
Maar dat is mijn mening. Ik geloof ook wel dat renovatie een verbetering is. Maar toch vind ik het nog altijd mooi om de trein te zien. Hij maakt ook wat meer lawaai vind ik, net een goederentrein :wink:

Maar goed ik ben ook een beetje een treinfanaat. Wat niet voor iedereen geldt.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

Marianne schreef:Ik heb liever dat de trein op tijd aankomt in Antwerpen, zodat ik mijn overstap nog haal. En bij drukte kan er nog best veel man op zo'n leren bank :wink:
De 1,5 + 2,5 opstelling lijkt mij eerder een nadeel; vooral met 3 op de grotere bank is snel erg oncomfortabel. Ik heb de indruk dat de banken in een M4 iets groter zijn dan in een MS75.
Rétro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Rétro »

SBB 460 schreef:Komt daar ook noch bij dat vanaf de nieuwe dienstregeling de IC treinen niet meer met reeks18+M6 wordt gereden maar wij nu mogen genieten van de inzetbaarheid van reeks27(21)+M5
Wie voelt nu het verschil of daar nu een 18 of een 27 aan hangt?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

De stoelen mogen dan wel dezelfde zijn, toch vind ik de M5 en M6 verre van identiek qua comfort. De M6 rijdt een stukje zachter, heeft airco en heeft bovendien geen storende balk op ooghoogte in de vensters.

Maar daar houdt het anderzijds ook op - de vernieuwde M5 blijft verhoudingsgewijs behoorlijk comfortabel materieel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

nochtans hebben net de M5 bij het personeel meer bepaald de bijnaam stille doder te zijn. Als men deze rijtuigen in vormingen opduwt hoor je ze haast niet afkomen, daar waar een M56 een stuk zwaarder is en dus meer lawaai maakt, een M6 heeft in elk rijtuig een omvormer en die hoor je ook draaien (heb je bij M5 enkel last van in het stuurrijtuig). Zo zie je maar dat elke persoon op andere dingen let op vlak van comfort.
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door SBB 460 »

Rétro schreef:
SBB 460 schreef:Komt daar ook noch bij dat vanaf de nieuwe dienstregeling de IC treinen niet meer met reeks18+M6 wordt gereden maar wij nu mogen genieten van de inzetbaarheid van reeks27(21)+M5
Wie voelt nu het verschil of daar nu een 18 of een 27 aan hangt?

De technische pannes!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LHOON »

Steve schreef:De stoelen mogen dan wel dezelfde zijn, toch vind ik de M5 en M6 verre van identiek qua comfort. De M6 rijdt een stukje zachter, heeft airco en heeft bovendien geen storende balk op ooghoogte in de vensters.

Maar daar houdt het anderzijds ook op - de vernieuwde M5 blijft verhoudingsgewijs behoorlijk comfortabel materieel.
De vernieuwde M5 is het ENIGE materieel waar men in tweede klasse kan genieten van 2+1 zetels. Iets wat zelfs op het meest recente eersteklassematerieel (ten onrechte!) niet meer te vinden is, enkel op I11, MS96, maar niet op M6 bijvoorbeeld (over de eerste klasse bij de desiro's zal ik maar zwijgen).
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

LHOON schreef:
Steve schreef:De stoelen mogen dan wel dezelfde zijn, toch vind ik de M5 en M6 verre van identiek qua comfort. De M6 rijdt een stukje zachter, heeft airco en heeft bovendien geen storende balk op ooghoogte in de vensters.

Maar daar houdt het anderzijds ook op - de vernieuwde M5 blijft verhoudingsgewijs behoorlijk comfortabel materieel.
De vernieuwde M5 is het ENIGE materieel waar men in tweede klasse kan genieten van 2+1 zetels. Iets wat zelfs op het meest recente eersteklassematerieel (ten onrechte!) niet meer te vinden is, enkel op I11, MS96, maar niet op M6 bijvoorbeeld (over de eerste klasse bij de desiro's zal ik maar zwijgen).
Anderzijds is de balk in de ramen op ooghoogte (zowel beneden- als bovenverdieping) een serieus minpunt van de M5. Als je naar buiten wil kijken is de M5 dus allesbehalve een goede keuze. De afwezigheid van airco is ook een nadeel ten opzichte van de M6, temeer daar medereizigers snel de neiging hebben om ramen open te zetten waardoor naast toch ook veel meer lawaai het rijtuig binnendringt. Pendeltreinen voor relatief korte afstanden, daar zijn ze wel goed voor (de bergruimte naast de zitplaats is prettig). Voor een lange rit naar zee of naar Luxemburg zijn ze veel minder geschikt.
Plaats reactie