Luik - Berlin met ICE

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Luik - Berlin met ICE

Bericht door Asterix »

Goedeavond

In april reis ik met een reisgenote af naar Berlijn. In het terugkomen maken we gebruik van de nagelnieuwe (en goedkope!) JetairFly-verbinding Berlijn > Antwerpen met Embraer maar in het heengaan hebben we de ICE gekozen.
Nu zit de zaak als volgt:

- mijn reisgenote heeft een relatief goedkoop ticket iets meer dan 35 euro geboekt via de website van DB (traject Leuven > Berlin HBf). Voor het traject tussen Keulen en Berlijn bleek het echter niet mogelijk om een stoel te reserveren (we kregen de melding dat dit tijdelijk onmogelijk was via de site). Ze heeft dan maar een ticket zonder reservering geboekt.

- ikzelf kan aanspraak maken op 1 gratis FIP-ticket voor DB. Ik heb de aanvraag inmiddels verstuurd naar de personeelsdienst.

Enkele vragen:

1. Hoe kunnen we nu één en ander regelen zodat we alsnog samen een zitplaats hebben tussen Keulen en Berlijn? Zit dat bij dat FIP-ticket in? Moeten we na ontvangst van dat ticket alsnog langsgaan bij een loket?
2. We vertrekken 's ochtends met de eerste ICE vanuit Luik. Hiervoor zouden we de eerste IC01 van de dag vanuit Leuven naar Luik moeten nemen. We hebben een speling van 10'. Wat als die IC niet tijdig komt opdagen in Leuven? Ik vermoed dat mijn vriendin gedekt is om met haar ticket vanuit Leuven een andere ICE op te stappen? Is dat bij een FIP-ticket ook zo? Of enkel indien duidelijk de reis vanaf Leuven vermeld staat?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luik - Berlin met ICE

Bericht door groentje »

Nee, de reservatie zit niet bij jouw FIP-vrijbiljet. Maar ga eens langs met je vrijbiljet bij het loket, daar kunnen ze vaak wél losse reservaties geven, en met je FIP-biljet zou dat zonder toeslag moeten zijn. Of je waagt het gewoon zonder, reservaties zijn immers niet verplicht. Je riskeert dan wel van je stoel gejaagd te worden als er iemand komt opdagen die wél heeft gereserveerd. Ik zou reserveren.
Tenzij de E504 afgeschaft is of echt héél veel vertraging heeft, zal je normaal je ICE halen in Luik. De eerste rit moet immers de verkenning doen, voor de E504 is dat voorzien, maar voor de ICE (E11) moet dat worden voorgeschreven, bovenop het tijdsverlies dat de verkenning zelf al oplevert. Een procedure die we dus meestal proberen te vermijden, ook als dat betekent dat de ICE achter de IC-01 moet blijven hangen.
Mocht je de aansluiting toch missen, is er niemand overboord. Zolang je kan bewijzen dat je vertraging had (een vertragingsattest is in dat geval wel zo handig), en daardoor je aansluiting hebt gemist, mag je vriendin gewoon de eerstvolgende trein nemen. Die eerstvolgende trein naar Keulen is een Thalys, en die doen daar vaak moeilijk over, maar je vriendin heeft het recht om die Thalys te nemen. Heb je bij aankomst in Berlijn meer dan 2 uur vertraging, wordt ze zelfs terugbetaald.
Wat jouw ticket betreft, daarmee mag je zonder beperking elke ICE nemen die je wil, zonder bijbetalen en zonder reserveren. Thalys, echter, daar ben ik minder zeker van. Jouw ticket geeft je immers vrij reizen op treinen van DB, gedurende een van de 4X2 dagen dat je kan reizen. Thalys is echter geen DB-trein. Misschien ziet de chef het wel door de vingers voor een collega, maar het is altijd riskant om daarop te moeten rekenen. Hoe de Europese regels hiervoor zijn, weet ik niet, maar ik vermoed dat je nergens recht op hebt, behalve een volgende trein nemen.
Mocht de ICE dus al weg zijn wanneer je in Luik aankomt, zou ik blijven zitten in de IC-01 naar Welkenraedt, en daar de stoptrein nemen naar Aken, waar je met een RE naar Düsseldorf Hbf reist. Met de RE ben je een tiental minuten voor de Thalys in Düsseldorf, waardoor je dus dezelfde ICE naar Berlijn kan nemen, als wanneer je de Thalys had genomen, maar natuurlijk niet in hetzelfde comfort. Ook een RE naar Keulen zou hetzelfde resultaat opleveren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luik - Berlin met ICE

Bericht door trainlovertje »

ik kan alleen maar bevestigen wat groentje zei, behalve over vrijkaarten; daar weet ik niet veel over.
mijn ervaring: ik heb ook al eens E504 genomen om de ICE te halen, en ik moet zeggen: het was wel ff stressen, want toen ik in Leuven opstapte riep de TBG om: ons vertrek zal met 10 minuten uitgesteld worden wegens een technisch probleem...
resultaat: wij hadden in Luik nog 5 minuten vertraging, en de ICE had die 5 minuten ook, omdat E1704 daar ook nog tussen moest, die zelf ook 5 minunten vertraging opliep. dit bevestigt dus nog eens wat groentje zei.
trouwens, bij onze aankomst in Keulen hadden we nog steeds 5 minuten vertraging, waardoor er in keulen nog enkele andere treinen 5 minuten vertraging opliepen. hoe gevoelig een kleine vertraging is... tot ver in het buitenland.
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Luik - Berlin met ICE

Bericht door jotie »

ICE 11 halen is zelden een probleem, tenzij hij afgeschaft wordt (wat ook al eens gebeurt). Het probleem zit eerder in het vervolg, omdat de 11 nogal eens vertraging maakt. Richting Berlijn hoeft dat anderzijds ook niet zo'n probleem te zijn. In Keulen ben je de aansluiting met ICE 545 vaak kwijt, maar ICE 555 lukt meestal wel. Vermits dat vleugeltreinen zijn die in Hamm gekoppeld worden, kom je uiteindelijk op hetzelfde uur in Berlijn aan.

Ik reserveer nooit zitplaatsen (uit principe), en het is alweer enkele zomers geleden dat ik Berlijn-Keulen rechtstaand heb moeten beleven. Geen probleem om in ICE 555 een plaats te vinden; in ICE 11 al helemaal niet.

Als je echt een reservatie wil voor 11+555 zal je inderdaad naar 't loket moeten, wil je alleen voor de 555 reserveren, kan je dat ook online via de website van DB (https://reiseauskunft.bahn.de). Je moet dan alle gegevens invullen alsof je een normaal ticket zou kopen, maar meteen op de eerste pagina 'Nur Sitzplatzreservierung (keine Fahrkarte)' aanvinken. Via de website lukt alleen voor binnen-Duitse verbindingen, vandaar dat een combinatie met ICE11 alleen zou lukken vanaf Aachen, niet vanaf Luik.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Luik - Berlin met ICE

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:mijn ervaring: ik heb ook al eens E504 genomen om de ICE te halen, en ik moet zeggen: het was wel ff stressen, want toen ik in Leuven opstapte riep de TBG om: ons vertrek zal met 10 minuten uitgesteld worden wegens een technisch probleem...
Als ik naar Duitsland ga, neem ik vanuit Leuven ook vaak de eerste IC met overstap in Luik. De eerste IC naar Luik heeft bijna nooit vertraging, behalve als hij moet omrijden tussen Gent en Brussel. Maar ook dan blijft hij de ICE vaak voor, want inderdaad dan mag de ICE maar 160 rijden. Vorige week zaterdag (17 januari) lijkt dat trouwens wel gebeurd te zijn.

Mocht de aansluiting misgaan of valt er een trein uit en heb je daardoor naar verwachting meer dan een uur vertraging op de eindbestemming, ga dan naar het loket. Daar bevestigen ze normaliter de vertraging op je ticket en maken ze het geldig voor de volgende trein, normaliter de Thalys van een uur later. Ik heb al eens meegemaakt dat er daarvoor in Luik een extra loket openging. Dit geldt overigens net zo goed als je op FIP-coupons of met FIP-korting reist. Het soort ticket maakt niet uit, EU-Verordening en CIV maken geen onderscheid.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Luik - Berlin met ICE

Bericht door The_Knitter »

Door die Europese reizigersrechten heb ik al eens de Thalys uit Brussel naar Rotterdam mogen pakken, omdat de Beneluxtrein weer eens uitviel, de laatste van de dag... :( (Alternatief was een taxi vanaf Antwerpen Centraal naar Zwijndrecht Nederland)
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Luik - Berlin met ICE

Bericht door Ruben »

Je kan ook altijd online een reservatie kopen van Aken naar Berlijn. Je moet wel zorgen dat de routeplanner https://reiseauskunft.bahn.de als eerste trein de ICE uit Brussel opgeeft, en geen binnenlandse trein met kortere overstap in Keulen. Dat kan je forceren door de gewenste minimumoverstaptijd te verhogen.

Het enige verschil is dan dat je tussen Luik en Aken in principe nog geen aanspraak kan maken op die twee zitplaatsen, maar aangezien die plaatsen vanaf Aken gereserveerd zijn, is de kans groot dat die in Luik nog vrij zijn, dus dan kan je daar gewoon al gaan zitten.
Plaats reactie