Overspanning op het Franse net?
Overspanning op het Franse net?
Weet er iemand wat er precies gaande is op het grensbaanvak tussen Doornik en Rijsel? Er was de afgelopen dagen geen treinverkeer met Belgische MR96's mogelijk. Zo bericht ook RTL. Er zouden al verschillende MR96's ernstige schade hebben opgelopen door een overspanning waarvan men de oorzaak maar niet schijnt te vinden. Klopt dit?
Volgens een artikel in een Waalse krant zou de SNCF vanuit Rijsel naar Doornik pendelen maar omgekeerd zou er vanuit Doornik enkel via Moeskroen kunnen worden gereden met Belgische treinen omdat de SNCF de terugrit blijkbaar niet uitvoert. Lijkt mij ook raar?
Volgens een artikel in een Waalse krant zou de SNCF vanuit Rijsel naar Doornik pendelen maar omgekeerd zou er vanuit Doornik enkel via Moeskroen kunnen worden gereden met Belgische treinen omdat de SNCF de terugrit blijkbaar niet uitvoert. Lijkt mij ook raar?
Re: Overspanning op het Franse net?
Er zijn in januari al enkele 96's zwaar beschadigd geraakt door daar te rijden. Het probleem is dus blijkbaar nog altijd niet opgelost.
Re: Overspanning op het Franse net?
Maar dan toch vreemd dat het Franse materieel er geen last van ondervindt. Als ik de berichten goed begrijp, zouden er hybride stellen ingezet worden, die elektrisch (25 kV) rijden in Frankrijk en op diesel in België, bij gebrek aan 3 kV. En ook (elektrische) goederentreinen schijnen nog vlot door te vlammen afgaand op wat op andere fora staat...
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Men heeft er zelfs een 'Aangepaste dienstregeling' voor aangemaakt, die te bezichtigen is via de website van de NMBS: Klikje voor de PDF
Als ik het zo begrijp speelt het probleem alleen tussen Doornik - Rijsel(Lille) en niet tussen Moeskroen - Rijsel.
Als ik het zo begrijp speelt het probleem alleen tussen Doornik - Rijsel(Lille) en niet tussen Moeskroen - Rijsel.
Re: Overspanning op het Franse net?
Klopt. Het gaat enkel om de AM 96 én tussen Doornik en Lille.
Aanvankelijk werd de reizigers trouwens geadviseerd om via Moeskroen te reizen.
Aanvankelijk werd de reizigers trouwens geadviseerd om via Moeskroen te reizen.
Re: Overspanning op het Franse net?
Heeft dat stukje dan een volledig aparte voeding van de rest van het net ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overspanning op het Franse net?
Vandaar die tijdelijke overbrengingsritten van Oostende TW naar Doornik.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Overspanning op het Franse net?
Zolang het probleem niet gekend is stel ik voor om experimentele ritten uit te voeren met de reeks 12. Enkele doorgebrande locomotieven reeks 12 zijn minder problematisch dan doorgebrande MR96-en 

Re: Overspanning op het Franse net?
En daarnaast zijn er wellicht nog voldoende HLE 13 over, die je prima een pendeldienst kunt laten uitvoeren met een paar rijtuigen.
Technisch gezien zijn er ook de MS085 en de HLE 18/19, maar dan zit je natuurlijk weer met de homologeringsblabla. (terwijl al die Franse stellen probleemloos tot in Doornik komen tuffen...)
Technisch gezien zijn er ook de MS085 en de HLE 18/19, maar dan zit je natuurlijk weer met de homologeringsblabla. (terwijl al die Franse stellen probleemloos tot in Doornik komen tuffen...)
Re: Overspanning op het Franse net?
Zover ik weet heeft hle13 geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op Franse bodem.
Re: Overspanning op het Franse net?
Daar zou ik mijn bronnen beter over inlichten, zo hebben er vorig jaar een 2 tal ritten voorzien tot Thionnville, ik dacht dat dit voor een Lourdestrein was (zal even moeten zoeken waar ik foto's kan vinden). Ze mochten wel MAX 120km/h rijden.Steven schreef:Zover ik weet heeft hle13 geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op Franse bodem.
In Spoorwegjournaal 201 oktober/november 2014 bij rails en foto's rubriek Luxemburg op pagina 62.
Deze Lourdestrein reed op 21 september 2014 van Namen naar Thionville waar daar een locwissel voorzien was. (Heeft toen ook op Wallorail gestaan).
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Maar de 3kV-sectie is toch afgeschakeld, en rijden die Franse hybrides onder 25kV en daarna diesel (ipv 3kV)?
Re: Overspanning op het Franse net?
Maar in dit geval , met "duistere" problemen op de 25KV kunnen ze het ganse stuk op diesel rijden .
Zij willen hun elektrische spullen ook niet kapot.
Zij willen hun elektrische spullen ook niet kapot.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Overspanning op het Franse net?
Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.