Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Hallo,

ik ben 30 en heb nog steeds geen rijbewijs. Ik heb geen zin in leren autorijden. Ik heb ook nog nooit een auto zelf bestuurd.
Redenen zijn: gevaarlijk met die hardrijders en camions, het toenemende autoverkeer, files, meer vervuiling, meer ongevallen, ik ken niet alle verkeersregels en ik heb er geen zin in. Maar ik moet vaak van anderen horen 'Maar leer het dan toch eens', 'het is plezant'.
Ik neem veel liever elke dag de trein of rij met de fiets door weer en wind dan dat ik met tegenzin rijles 'moet' volgen.
Nadeel is dat je dan wel 'afhankelijk van anderen' bent.
Ik neem veel liever de fiets of openbaar vervoer. De fiets omdat je dan langs rustige kanten kan rijden en het OV omdat je dan niet zelf het voertuig moet besturen. Ik ben voorstander van (goed) openbaar vervoer.

Elke mens die erbij komt is een auto erbij. En zo zijn er meer en langere files.
De trein is altijd een beetje reizen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door groentje »

Ik begrijp je. Al denk ik, op mijn 31e, ondertussen na om toch eens mijn rijbewijs te halen. Een auto moet ik nog steeds niet, maar af en toe merk ik wel de beperkingen, vooral op reis, om ergens te geraken zonder auto. Zeker in pakweg de Joenaaitet Steets, maar ook op het Franse platteland, kan je vaak voor- noch achter zonder (eigen) wagen, spijtig genoeg. Wij klagen -terecht!- dat de laatste bus soms al om 7 uur gaat, of nog vroeger, maar tal van plaatsen hebben geen bus. Als je daar dan toch naartoe wil, moet je wel zelf voor je vervoer kunnen zorgen.
Het enige nadeel zou zijn, dat er weer een zondagsrijder bij zou komen. Letterlijk, dan, veel vaker zou je mij de baan niet op zien gaan.
Ik wil echter geen wagen. Ik woon in de stad waar ik werk, op slechts een 3 km afstand, en als ik geen zin heb om te fietsen, heb ik een ruim aanbod aan trams en bussen. De besparing die het niet-hebben van een auto oplevert, heb ik al lang uitgegeven aan een van mijn reizen, of aan andere zaken waar ik liever geld aan uitgeef dan aan een blik op wielen, en leven in de stad maakt dat ook overbodig. Voor occasionele ritjes zijn er dan nog taxi's en huurauto's.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Ik heb zelf ondervonden dat er wel beperkingen zijn zonder auto, bijvoorbeeld voor zware boodschappen. Een pak melk of flessen water zijn moeilijk mee te krijgen per fiets. Een oplossing is om de boodschappen in delen te doen.
Ik heb het geluk niet te ver van de stad te wonen met een goed aanbod aan winkels en supermarkten. De streken waar we in de zomer naartoe gaan zoals de kust en de dierentuin zijn makkelijk per trein bereikbaar. Met goed OV en een goede fiets kom je toch ook een heel eind.
Voordeel is dat je met OV, het voertuig niet zelf hoeft te besturen. Daarnaast geeft OV, in tegenstelling tot de auto, kans op sociaal contact, gesprekken en mensen leren kennen en om bijvoorbeeld een boek te lezen. Urenlang achter een stuur zitten en steeds de hele tijd op de weg letten is niks voor mij.
En ook omdat er al zoveel autoverkeer is, chaotisch is en het aantal auto's blijft toenemen, wil ik niet leren autorijden.
Het bewijs dat een leven zonder auto, ondanks beperkingen, te doen is.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door overweg13 »

Ik ben ondertussen bijna 62 en heb nog altijd geen rijbewijs. Ik zal er ook nooit een halen. Ik weet van mezelf dat ik bijzonder agressief uit de hoek kan komen als ik onrechtvaardigheid zie, en het wegverkeer hangt daarvan aaneen: fout en asociaal parkeren, de ene overtreding na de andere maken en goedpraten. Te veel in de auto zitten doet mijn bloeddruk stijgen en de kans op een ernstig conflict. En aangezien ik echt geen krachtpatser ben...
Ik ga ervanuit dat je niet ergens naartoe moet als je het niet met het OV, zelfs met veel moeite, kunt bereiken. Als de organisator (of dat nu van een vriendenbijeenkomst, van een feestje of van een culturele happening is) niet aan de mensen gedacht heeft die met bus of trein willen komen, dan is dat zijn zaak; dan schitter ik ook door afwezigheid.
Natuurlijk moet je dan af en toe eens dingen laten voorbijgaan, maar het aanbod is voor mij zo al veel te groot, er mag dus gerust af en toe ook eens wat wegvallen. Voor de rest verwijs ik naar De Morgen van vandaag, naar een bijdrage van Oscar van den Boogaard, getiteld De ambitie moet groter worden, iedereen moet in de trein. Al zie ik me niet meteen in een tête-à-tête met een bloedstollend mooie treinbegeleider. En nu heb ik iedereen natuurlijk erg nieuwsgierig gemaakt...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door groentje »

Tja, van de voordelen van fiets en openbaar vervoer moet je me niet overtuigen, hoor. Ik heb ook nog geen rijbewijs, en heb het nog niet vaak gemist. Behalve die keer dat het vrijgezellenfeest van mijn nicht te ver van een station was, en ik daardoor niet kon gaan, of om zelf familie en vrienden te helpen die, al dan niet tijdelijk, zich niet zelfstandig kunnen verplaatsen, etc. En ja, ook op reis, dus, niet elke plaats heeft een bruikbaar openbaar vervoer. Het zijn al die kleine dingetjes die me langzaam aan het overhalen zijn om toch een rijbewijs te halen.
Maar de trein en de fiets zullen wel mijn favoriete manier van verplaatsen blijven. Niets zo leuk als bij het krieken van een mooie zomerdag naar het werk te fietsen, of het moest zijn dat ik comfortabel op de trein naar buiten zit te staren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Shrek »

Je kan ook het beste van twee werelden combineren: ik heb wel een rijbewijs maar gebruik het niet vaak. het is niet omdat je een rijbewijs hebt dat je opeens met de auto naar het werk móet. Maar op vakantie ergens ver weg is het wel handig om even een auto te kunnen huren...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Blijkbaar ben ik niet de enige zonder rijbewijs en die nooit heeft leren autorijden.
Het is gewoon niets voor mij om een auto te besturen. Is dat niet vermoeiend, zo uren achter een stuur zitten, steeds op de weg letten en je ergeren in andere bestuurders/weggebruikers? En dan blijven mensen zeggen 'maar leer het dan toch eens'.
Ik neem de fiets wel, openbaar vervoer, desnoods de taxi of meegaan met iemand anders.
Mijn favoriet OV-vermoermiddel is de trein. Oké, treinen hebben vertraging maar auto's ook. Het is wel spijtig dat er locaties zijn die moeilijk bereikbaar zijn.

Overigens, zijn er landen waar je auto kan rijden zonder rijbewijs?
De trein is altijd een beetje reizen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door kika »

Als je op een uur fietsen van de bouwmarkt woont, vloek je wel eens net na een verhuis. Leven zonder rijbewijs bevalt me ook al heel lang prima. Maar helemaal afhankelijk zijn van het OV is niet fijn, zo heb ik het eens een jaar lang zonder fiets moeten doen. Als je dan niet in een groot dorpscentrum of stad woont, baal je wel. Ziekenhuis- of artsbezoeken zet ik met stip op 1 als dramatisch zonder eigen auto. Even een huisgenoot naar de spoed rijden gaat niet. Taxi's hebben geen kinderstoeltjes of maxicosi's (ja, als je geen auto hebt, neem je een ander soort wieg). Daarnaast is er wat overweg13 al aanstipt: de vakanties, verhuizen en de meeste familiebezoeken zijn het vervelend zonder wagen (waarom wonen zoveel mensen in suburbia?). Ook veel uitstapjes met kinderen moet je erg goed plannen, zeker in het weekend spontaan naar een attractie of evenement gaan is niet altijd haalbaar. Ik vind het dan ook erg knap van overweg13 dat hij er goed in lijkt te slagen om steeds overal te geraken, ook in uithoeken van het land. Mij overkomt het wel vaker dat ik bij nacht en ontij moet liften of 10km met een hoop spullen moet stappen om op mijn bestemming te geraken. Misschien maar eens op zoek naar een vouwfietsje.

Wat dan weer heerlijk zonder auto is, zijn al die zintuigen die je kan gebruiken. Bloesems, of een licht verende veldweg onder je voeten: fijn. Steegjesgeur misschien wat minder, maar de meesten geven allemaal leuke verassingen vrij, een opgeknapt gezellig arbeiderssteegje, een mooie gevel of een achteringang van industrieel erfgoed. Het helpt ook heel goed voor mijn oriëntatie wanneer ik op een onbekende plek ben. Gewoon kunnen omdraaien en niet zoeken naar parkeerplaatsen.

Wanneer ik met auto's meerij, valt me wel op dat 4/5e van de rit op een soort monotoon postapocalyptisch landschap lijkt: een snelwegberm in Limburg had net zo goed in Tschechië kunnen zijn. Zonder auto valt pas echt op hoe groot het autoruimtebeslag is, en de grote grenzen die het schept. Dan zijn er bijvoorbeeld gigantische rotondes, nadat je als voetganger of fietser met veel moeite en een gezonde portie levensmoeheid aan de andere kant geraakt, houdt het voetpad plotseling op. Voor de proporties is het ook altijd bijzonder een rijhuisje naast een ringweg te zien; vaak lijkt het of er zo 3 naast elkaar onder zo'n viaduct zouden passen.

Shrek: ik combineer die werelden anders, mijn partner heeft een rijbewijs met auto.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Bij mij zijn de moeilijkste zaken zonder auto ook familiebezoeken, daarnaast zware boodschappen en heel wat locaties zijn helaas nog niet of moeilijk bereikbaar met het OV. Maar als je in een stad woont en al het nodige is daar (kapper, dokter, voldoende winkels, cafés of restaurants, goede trein-tram- of busverbindingen) zie ik er geen probleem in. Het hangt er van af waar ik moet zijn.
Ik dacht dat ik de enige in dit land was zonder rijbewijs.

Voor er auto's bestonden geraakten de mensen toch ook overal, hoe deden ze het toen?
De trein is altijd een beetje reizen.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Hobbes »

Voor sommigen is het leven toch wel heel simpel: geen rijbewijs en geen auto: dat moet toch kunnen?

Ik nodig die mensen eens uit om mijn leven als (goederen)machinist te volgen qua uren: Vandaag bijvoorbeeld begin ik om 19.00h en heb ik om 05.00h morgenvroeg gedaan. Ik woon in Hemiksem, en heb als depot FNND: +/- 27km enkel.

OV? vergeet het maar.
Fiets? Sorry, om 5h 's morgens na een nachtshift nog 27km gaan rijden door weer en wind? Neen dank u.
Taxi: Ook geen optie.

De meesten die hier altijd zitten te roepen dat de auto een overbodige luxe is, zijn mensen die ofwel gepensioneerd/student zijn, ofwel daguren hebben.

Toen ik nog in FN werkte liet ik mijn auto ook heel veel staan, aangezien het van hier naar FN maar 10km is, en ik met het OV een heel goede verbinding heb (bus/trein).
Ik zie hier soms buren met de auto naar de Aldi rijden, die letterlijk aan de overkant van de straat ligt "omdat ze pakken water" moeten meebrengen, daar heb ik dan ook wel serieuze bedenkingen bij.

En hoe deden de mensen het vroeger, voor het bestaan van de auto? Heel simpel: men kwam zijn dorp niet uit, of men nam het OV dat heel wijdvertakt was in België om van en naar het werk te geraken. Men was toen wel 16 uur van huis weg. Die redeneringen doen hier totaal niks ter zake.

De auto zal nog lang een noodzakelijk kwaad blijven, en als men blijft snoeien in het OV zal het alleen maar erger worden.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Voor mij is het besturen van een wagen gewoon niet weggelegd. Als alles voor mij binnen bereik ligt, is het voor mij toch niet nodig om dat te leren? En zoals eerder gezegd, in de trein, tram of bus kan men nog contacten leggen, mensen ontmoeten, babbelen, een boek of krant lezen tijdens de rit, eventueel nog een dutje doen en men moet niet steeds de hele tijd op de weg letten. Niet de hele tijd tussen de camions moeten 'slalommen'. Snelwegen vermijd ik liefst zoveel mogelijk. Met de fiets kan men langs rustige wegen komen.
Ik doe daarom zoveel mogelijk per trein of per fiets.

Het is voor mij wel perfect mogelijk om alles zonder rijbewijs en eigen auto te doen.

Ik vraag me af waarom er gesnoeid wordt in OV. Wil men dan echt meer mensen in de auto krijgen, of op het OV?
De trein is altijd een beetje reizen.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door hmmm »

Zo, er zijn nog enkele verloren zielen zonder rijbewijs te vinden.... Ik heb ook tot op heden bewust geen rijbewijs (of auto vanzelfsprekend). Mijn grootste motivatie zit 'm in het ecologische aspect van autovrij leven, auto's zijn zo'n inefficiënte manier van transport. Als ik soms bij collega's eens pols wat de reële kostprijs is, is dat toch schrikken en zou ik mijn uitgavenpatroon toch moeten aanpassen om die kosten te kunnen dragen.

Als 25 jarige single zijn de uitdagingen beperkt. Zware boodschappen zijn eerder zeldzaam, het meeste gaat in de fietstassen. In het uitzonderlijke geval is er weinig wat mijn fietskar niet te baas kan. Voor kortere trajecten neem ik zelden het ov, de fiets heeft veruit de voorkeur. Het bezoeken van familie gaat ook, al kost het door de afstand een behoorlijke hoeveelheid tijd.

Hobbes, ik ben ook tb. Weliswaar geen goederen, waar de depots lastiger bereikbaar zijn. Deels heb ik geluk gehad met de locatie van mijn huidige depot en deels heb ik in functie van het werk mijn woonplaats uitgekozen. Deze luxe is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar soms is het wel absurd wat voor afstanden mensen bewust (!!) afleggen naar het werk. Voor mij is het nu zo'n 9 km fietsen naar het werk. In het verleden heb ik ook al gedurende langere tijd een (enkele) rit van 24 km en zelfs 35 km dagelijks afgelegd met de fiets. Dat gaat prima en je krijgt er een goede conditie van :lol:.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door overweg13 »

De keuze voor OV lijkt trouwens altijd een persoonlijke keuze te zijn, zeker geen maatschappelijke. De samenleving heeft met haar afgevaardigden nl. vaak de verkeerde keuze gemaakt. Ik noem er maar drie, maar er zijn er zeker meer te bedenken:
1. de bakker, de slager, de verkoper van allerlei spullen, gaande van zeep tot bezems, ik heb ze nog allemaal door de straat zien rijden. En plots, ergens halfweg in de jaren 1960 kwam het eerste grootwarenhuis in de streek (Anderlecht, pal waar de ring nu loopt) en bleek dat daar veel meer keuze was en dat alles bovendien veel goedkoper was. Visionaire politici hadden toen beter subsidies uitgetrokken voor die "rondtrekkende" handelaars, zodat ze hun prijzen lager konden houden, en hun rondes 's avonds afleggen, op een moment dat de mensen thuis waren. Dat zou de boom aan grootwarenhuizen, winkelcomplexen danig hebben afgeremd. Maar zelfs vandaag worden projecten als Uplace nog altijd volop gesteund door de politieke kaste;
2. buurttrams hadden nooit uit het straatbeeld mogen verdwijnen. Als ze dan toch in de weg van de auto's reden, had men beter voor een eigen bedding gezorgd, i.p.v. resoluut de kaart te trekken van de auto;
3. het schoolvoorbeeld is wel de bedrijfswagen; als men ook hier voor het OV gekozen had, dan zouden industrieparken niet onbereikbaar zijn voor het OV en niet voor de helft bestaan uit parkings.

Ik geef toe dat dit verder uitgewerkt zou moeten worden, maar ik ben er zeker van dat je makkelijk tot een tiental voorbeelden komt van keuzes die in het verleden vaak lichtzinnig of uit plat opportunisme gemaakt zijn, en die onze samenleving gemaakt hebben tot wat ze nu is. En ik geef graag toe dat het niet altijd zonder auto kan, maar ik ben er ook van overtuigd dat het globaal makkelijk met een tiende van het huidige aantal autokilometers kan.
En voor de rest: de argumenten om toch maar de auto te gebruiken, ken ik ondertussen zowat uit mijn hoofd. In een heel beperkt aantal gevallen doen ze inderdaad ter zake, in de meeste niet. In de gevallen die wel ter zake doen zijn er trouwens ook alternatieven, die nu nog altijd ondergewaardeerd worden. Autodelen, taxi's (voor zover beschikbaar buiten de steden)... kunnen vaak een (goedkoop!) alternatief zijn voor de aanschaf, het onderhoud en het gebruik van de privéwagen.
En ik denk dat ik mijn hele leven lang al mijn best heb gedaan om mensen minstens aan het denken te zetten. Ik kan dan ook met enige trots zeggen dat oud-leerlingen (soms van bijna 40 jaar geleden) me nu nog komen zeggen: je had gelijk, meneer, maar ik zie echt niet hoe we eraan ontsnappen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door rdv »

Hobbes schreef: En hoe deden de mensen het vroeger, voor het bestaan van de auto? Heel simpel: men kwam zijn dorp niet uit, of men nam het OV dat heel wijdvertakt was in België om van en naar het werk te geraken. Men was toen wel 16 uur van huis weg.
Vroeger verplaatsten mensen zich veel minder vaak én minder ver. De basisvoorzieningen kon je in ieder dorp, hoe klein dan ook, vinden. Voor verdere verplaatsingen moest je dan wel de nodige tijd voorzien, maar dat had men er dan ook voor over. Nu willen we overal zo snel mogelijk zijn, maar als iedereen dat (tegelijk) wil, kan dat gewoon niet (meer). Vroeger gingen mensen geen 40 km rijden naar de film, of voor hun voetbalploeg van de stad 50 km verder supporteren, of even naar de net iets goedkopere electro- of meubelhandel op 30 km afstand, of een dagje naar zee. Of rijden we 12 km om de kinderen naar de "betere" school, de "coolste" sportclub, of de tekenschool waar ook het nichtje zit te brengen. Vroeger kon dat gewoon niet, nu vinden we dat allemaal normaal (waarbij ik mij niet uitspreek of dat positief of negatief is).

Een kleine persoonlijke anecdote: mijn grootvader was schooldirecteur en had een auto (één van de eersten in het dorp). Hij volgde veel bijkomende avondcursussen in Gent, zo'n 20 km van waar hij woonde, meestal ging hij met de fiets. Met de fiets na de schooldag naar Gent, en met de fiets terug na de cursus. De fietsen en fietspaden (als ze er al waren) waren in de jaren '50 niet zo comfortabel dan nu. De auto was om naar de Grand Bazar te rijden, of om met het hele gezin naar familie te rijden.

De actuele paradox is dat we door de verplaatsingsmogelijkheden die we dankzij (?) de auto gekregen hebben, er zo afhankelijk van geworden zijn, omdat woningen en werkplaatsen ver uit mekaar liggen en moeilijk toegankelijk zijn met het OV. Onze lintbebouwing doet daar ook geen goed aan. Maar door de congestie lopen de reistijden (voor auto en OV) ondertussen zo hoog op, dat we weer veel tijd moeten gaan voorzien voor verplaatsingen. Ik ken verschillende mensen die om 8u te werken, 12 u (of meer) van thuis weg zijn.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Ik bedoel hiermee ook geen leven totaal zonder auto. Ik heb niets tegen auto's. Maar het wegverkeer wordt te druk. Het 'autodelen' vind ik een goed idee of met familie/kennissen/vrienden meegaan die wel autorijden. Het besturen van een auto laat ik liever aan anderen over. Leren autorijden ziet me er ook veel moeilijker uit dan leren fietsen.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 20 feb 2015, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Plaats reactie