Klantvriendelijkheid

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef:
trainlovertje schreef:Het wordt mij als maar meer en meer duidelijk dat de reizigers de vervoersvoorwaarden vaak totaal niet kennen. Hierdoor klagen en klagen ze maar, terwijl ze meestal ongelijk hebben. Als elke reiziger een half uur tijd zou spenderen aan het doornemen van de vervoersvoorwaarden zodat men weet wat mag/kan en wat niet, zouden er al heel wat minder discussies ontstaan (namelijk zoals deze). Bij vertraging/afschaffing zou men dan ook bijvoorbeeld sneller op de bestemming aankomen, wat iedereen blij maakt, toch?
Gisteren hoorde ik nog mensen op de trein discussiëren over de boordtoeslag. Ze spraken elkaar tegen over hoe het nu precies zat, maar geen van beide had het juist...
Trainlovertje, ik ben blij dat er toch iemand de vervoersvoorwaarden leest. En ik ben blij voor jou dat je die 242 bladzijden op een half uurtje kan lezen.
Zou je aub ook aan de loketbedienden en de TBGs eens kunnen vragen om de vervoersvoorwaarden te lezen? Duurt toch maar een half uurtje.

Alle gekheid op een stokje, en los van het voorval, als zelfs de verkoopautomaten de vervoersvoorwaarden niet volgen, het loketpersoneel ze niet begrijpt en mensen verkeerde tickets verkopen (zowel in het voordeel, als in het nadeel van de reizigers) lijkt het met dat er toch iets grondig mis is met de vvw.

Over dit voorval: de TBG kan er idd niets aan doen dat de boordtoeslag wordt aangerekend, maar het is duidelijk dat er toch iets schort aan het systeem. De TBG had ook naar Brussel kunnen bellen om te melden dat de automaat kapot was, niet (in dat geval moet er toch geen boordtoeslag worden betaald)? Het nummer staat op iedere automaat (wat op zich wel een goede zaak is). Er zijn te veel oorzaken die onbruikbare automaten creëren, zonder dat dit door de automaat opgemerkt wordt en het lampje op rood springt (graffitti op de automaat, automaat onbereikbaar door werken, bancontact buiten gebruik, muntstukkendoosje vol, versperde ingang van biljetten, muntstukken of bankkaarten, ...).

En jammergenoeg zijn er nog steeds onvriendelijke TBGs en onvriendelijke reizigers.
Je moet de enkel de algemene info lezen en de info die gepaard gaat met jou vervoersbewijs. Dan kom je op een half uur. Ik toch...
En inderdaad, als ik TBG zou zijn, zou ik ook melden dat de automaat het niet naar behoren doet. Ik heb het trouwens ook al meegemaakt dat ik 7 euro moest betalen, omdat de automaat het niet deed en het groene lampje toch brandde (zie topic boordtarief). Ik wacht nog op een reactie, en als die reactie negatief is, dan zal ik mij waarschijnlijk ook vragen beginnen te stellen over het nieuwe boordtarief. Voorlopig ben ik nog absoluut voorstander van het boordtarief.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door TB_worden »

Wat ik nog altijd moet tegenkomen, is de eerste vriendelijke loketmedewerker... Allemaal, en tot nu toe zonder uitzondering, norse boeren en boerinnen. Ik vraag me af waarom die zo tegen hun job op zien? Gebuisde bestuurders, begeleiders of stationschefs?

Gelukkig is het een uitstervend ras... Een automaat is nog vriendelijker...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Steven »

Er zitten zeker vriendelijke mensen achter het loket, tref jij dan altijd de mensen die toevallig die dag met het verkeerde been uit bed zijn gestapt?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door TB_worden »

Steven schreef:Er zitten zeker vriendelijke mensen achter het loket, tref jij dan altijd de mensen die toevallig die dag met het verkeerde been uit bed zijn gestapt?
Die in Genk en Hasselt doen mij toch niet vermoeden dat ze hun job met volle goesting doen... Die ene keer dat ik Brussel-Noord aan het loket kwam had ik het ook vlaggen. Ofwel ben ik een enorme pechvogel op dat vlak.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Steven »

Dat zijn drie stations. Een beetje weinig om dan algemeen te besluiten dat er geen vriendelijke mensen aan een loket zitten.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door ferry »

trainlovertje schreef:
kika schreef:
trainlovertje schreef:Het wordt mij als maar meer en meer duidelijk dat de reizigers de vervoersvoorwaarden vaak totaal niet kennen. Hierdoor klagen en klagen ze maar, terwijl ze meestal ongelijk hebben. Als elke reiziger een half uur tijd zou spenderen aan het doornemen van de vervoersvoorwaarden zodat men weet wat mag/kan en wat niet, zouden er al heel wat minder discussies ontstaan (namelijk zoals deze). Bij vertraging/afschaffing zou men dan ook bijvoorbeeld sneller op de bestemming aankomen, wat iedereen blij maakt, toch?
Gisteren hoorde ik nog mensen op de trein discussiëren over de boordtoeslag. Ze spraken elkaar tegen over hoe het nu precies zat, maar geen van beide had het juist...
Als je die vervoersvoorwaarden er op naslaat, wordt al snel duidelijk dat de reiziger totaal niet op de eerste plaats komt. En eerlijk is eerlijk: kijk eens naar bijvoorbeeld verschillende topics hier of misschien je eigen ervaringen, niet alle medewerkers kennen die voorwaarden voldoende. En in sommige gevallen (bvb. vervangend vervoer bij ICE of IC-bus uitval) krijgen de medewerkers achter de balie regelrecht instructies om *niet* de voorwaarden te volgen.

In z'n algemeenheid, zoals in dit topic, is het prima om te wijzen naar hoe de regeltjes zijn, maar dat wilt niet zeggen dat je geen kritiek op de regeltjes an sich kan hebben of even kan kijken naar wat de gevolgen in de realiteit zijn.
Helemaal akkoord. Maar hoe niet klantvriendelijk het nu is, het moet gerespecteerd worden. Ik beschouwde de post van ferry trouwens niet als kritiek op de regels van de vervoerswaarden, maar als het niet kennen van de vervoersvoorwaarden
He

Dat heeft niets te maken met kennis van de vervoervoorwaarden
Het gaat hier om een loutere koop-verkoopovereenkomst! Als door hun schuld de kassa niet werkt moet ik NIET bijbetalen!(of gaat gij meer betalen als in een winkel de kassa defect is)!
Het is vrij simpel: de NMBS is een logge, door de vakbonden beheerst bedrijf dat op geen enkele wijze klantvriendelijk is!
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Stijn82 »

/rant mode on

Hoe je het ook draait of keert: de reiziger wordt niet op de eerste plaats gezet. Voor veel bedrijven geldt: klant is koning. bij de nmbs zijn reizigers eerder een soort noodzakelijk kwaad.

Een kennis van mij, een vriendelijke verstandige jongen, had het onlangs ook voor, ruzie met treinbegeleider door kapotte automaat, en uit protest is hij dan maar twee maanden met de auto gaan werken ipv de trein te nemen. Door ontevreden klanten verliest de nmbs inkomsten, en 't is nu niet dat ze geen inkomsten nodig hebben.

/rant mode off
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door trainlovertje »

ferry schreef:He

Dat heeft niets te maken met kennis van de vervoervoorwaarden
Het gaat hier om een loutere koop-verkoopovereenkomst! Als door hun schuld de kassa niet werkt moet ik NIET bijbetalen!(of gaat gij meer betalen als in een winkel de kassa defect is)!
Het is vrij simpel: de NMBS is een logge, door de vakbonden beheerst bedrijf dat op geen enkele wijze klantvriendelijk is!
Die laatste zin is helemaal waar. Over die kassa: ja, het is de bedoeling dat je meer gaat betalen als de 'kassa' defect is en dat niet geweten is bij het bedrijf. Achteraf zou je natuurlijk de toeslag kunnen terugvragen. Ik wacht momenteel ook nog op die 7 euro die ik te veel heb moeten betalen door een defecte 'kassa'.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Beesty »

Het grote probleem in die 7€ affaire is gewoon dat het een onrechtvaardige maatregel betreft.
De zwartrijders hebben een korting gekregen, de brave mens alweer de factuur.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door kika »

Beesty schreef:Het grote probleem in die 7€ affaire is gewoon dat het een onrechtvaardige maatregel betreft. De zwartrijders hebben een korting gekregen, de brave mens alweer de factuur.
Zwart- noch grijsreizigers hebben in deze korting gekregen, van beiden geldt nu net dat ze de door hun toegeëigende korting teruggenomen wordt plus 7€. En als je goed kijkt, is het niet de 7€, maar wat er rondom zit dat kritiek krijgt: trage onpraktische terugbetaling, geen flexibiliteit van TBG mogelijk, (deels) defecte automaten die niet gebruiksvriendelijk zijn… Over sommige van die punten kan je gerust twisten, andere zijn de meningen minder verdeeld.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Betaal dan toch gewoon die 7€ en vraag ze de dag erna terug?
Het systeem is eindelijk duidelijk geworden, en dan is het nog niet goed...
Het feit dat het op het ogenblik van de betaling al duidelijk is dat hetzelfde bedrag zal moeten worden terugbetaald door de ontvanger, bewijst dat het systeem enkel bestaat vanwege gebrek aan efficiëntie.
Bij deze manier van handelen is niemand gebaat: beide partijen moeten tijd en energie steken in wat finaal een nuloperatie is.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door The_Knitter »

Ook hier in Nederland krijg je een "boete"(Uitstel van Betaling) als de apparatuur op het station defect is. De HC (TBG) moet dan noteren wat de oorzaak is, en het gebeurt in een aantal gevallen dat die €35 verhoging niet wordt gefactureerd, en anders kan je nog bezwaar indienen. De HC kan die €35 niet weglaten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door K V B »

The_Knitter schreef:Ook hier in Nederland krijg je een "boete"(Uitstel van Betaling) als de apparatuur op het station defect is. De HC (TBG) moet dan noteren wat de oorzaak is, en het gebeurt in een aantal gevallen dat die €35 verhoging niet wordt gefactureerd, en anders kan je nog bezwaar indienen. De HC kan die €35 niet weglaten.
Het verschil is wel dat er A) meer automaten staan en B) due beter werken.

In Zwitserland kan je ook niet zonder noordtoeslag op een trein een kaartje kopen. Maar daar heeft men dit maar pas ingevoerd nadat de reizigers eerst een jaar of 20 aan automaten konden wennen. en men al een paar software generaties achter de rug had.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door groentje »

En wordt er in Nederland sowieso "dossierkosten" aangerekend bij een Uitstel van Betaling? Want je zal maar naar het station gegaan zijn met net voldoende geld voor een ticket, maar geconfronteerd worden met een defecte automaat, en het ticketmet €7 toeslag niet kunnen betalen... Zelfs als de NMBS later erkent dat de automaat defect was, en je daar dus geen ticket kon kopen, word je toch nog een "dossierkost" aangerekend van €8 omdat je de onterecht aangerekende boordtoeslag van €7 niet kon betalen... Ik blijf erbij, dit is geen klantgerichtheid.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door The_Knitter »

Als je in Nederland naar het loket gaat omdat je alleen briefgeld, teveel muntgeld hebt, of juist de automaten jou bankpas niet slikken: €0,50 lokettoeslag, €3,50 bij grensoverschrijdend
Als de automaten door een storing defect zijn, kan men op afstand de lokettoeslag uitschakelen, dit kan het personeel ter plekke niet zelfstandig.
Plaats reactie