Klantvriendelijkheid

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door groentje »

Als mama of papa net genoeg zakgeld meegeeft voor het ticket, het zwembad en misschien een snoepje, is dat ook de ouders hun verantwoordelijkheid. Want geef 7 euro extra mee, en die kleine vreet zich misschien wel vol aan chips en cola.
Het blijft, vind ik, een collectieve straf waar maatwerk beter op haar plaats ware geweest, en zeker de modaliteiten hadden beter gekund, volgens mij. De boete in Nederland is nog hoger, maar daar wordt de reiziger tenminste niet opgezadeld met extra kosten als de spullen van de NS niet werken, terugvorderbaar of niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Als mama of papa net genoeg zakgeld meegeeft voor het ticket, het zwembad en misschien een snoepje, is dat ook de ouders hun verantwoordelijkheid. Want geef 7 euro extra mee, en die kleine vreet zich misschien wel vol aan chips en cola.
Het blijft, vind ik, een collectieve straf waar maatwerk beter op haar plaats ware geweest, en zeker de modaliteiten hadden beter gekund, volgens mij. De boete in Nederland is nog hoger, maar daar wordt de reiziger tenminste niet opgezadeld met extra kosten als de spullen van de NS niet werken, terugvorderbaar of niet.
Eigenlijk was dat maatwerk er, maar de tbg's hebben de handhaving ervan zelf onmogelijk gemaakt. Tussen Brussel en Halle reden er altijd wel enkele reizigers mee die dus perfect aan het loket hadden kunnen passeren, maar die om een of andere reden nooit de toeslag moesten betalen. In de meeste gevallen reden die dus gewoon gratis omdat er toch geen tbg kwam, in de andere gevallen betaalden ze gewoon de prijs van een biljet zonder enige toeslag. Ik lees nu dat het oneerlijk is en meer van die dingen, maar vroeger voelde ik me pas gedupeerd. Al is de kans op controle tussen Brussel en Halle nog altijd minimaal...
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door profke »

overweg13 schreef:
groentje schreef:Maar jij vertrekt uit een station met loket, Vic, en zelfs wanneer je ongepland zou willen reizen (wat ik moeilijk kan geloven, jouw reizen zijn doorgaans tot in de puntjes geregeld), dan nog zorg je er wel voor voldoende kleingeld op zak te hebben, en heb je een bankkaart bij. De jongere die net voldoende bij heeft voor zijn tweewekelijkse bezoek aan het zwembad 2 stations verder, en geconfronteerd wordt met een defecte automaat, krijgt sowieso een toeslag aangerekend die hij niet kan betalen, waardoor hij achteraf zich moet regulariseren, en die acht euro laat men niet vallen...
Die jongere kan toch ook incalculeren dat er iets fout gaat met de automaat? Als dat niet zo is, dan bevestigt dat de indruk van de jongeren die ik wel eens heb: als het in hun kraam past, oké, maar anders loopt het verkeerd, of moeten papa en mama maar voor een oplossing zorgen.
het is hier al die anciens misschien niet bekend, maar er is nog steeds een andere oplossing:

als ik "spontaan" naar een locatie moet treinen, dan surf ik naar de website om te kijken welke trein ik neem.
ik kan dan ook klikken op "koop een ticket". en mits enkele korte stappen via mijn bankkaart heb ik ogenblikkelijk een ticket. Zelfs een printer is niet nodig, je EID op zak hebben is voldoende, en dat is toch wettelijk verplicht.

Het enige waar ik de automaat voor gebruik is om jaarlijks mijn abonnement te verlengen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
Steven schreef:
rvdborgt schreef:- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal en Aachen;
vroeger konden TBG's bij elke tariefsoort duidelijk kiezen of de toeslag er bij was of niet, nu hebben ze die vrije keuze zelf niet meer. Men maakt die voor hen. Die zit dus in de software ingebouwd. Dus normaal zou de software op hun IBIS geen toeslag mogen aantellen voor de door u opgesomde gevallen. Heeft er hier dus al iemand een van die formules gekocht en alsnog een toeslag betaald??
Heb al iemand die al zien betalen uit Roosendaal.
Stoptrein of Benelux? In die laatste is bij mijn weten een bijzonder boordtarief van toepassing.

Groetjes,
Rian
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Glodenox »

Ik beaam wat profke zegt: ik koop mijn ticket gewoon via de website en dan kan je die op via je eID laten valideren of gewoon afdrukken. Ik heb nog geen gebruik gemaakt van de automaten, behalve om het abonnement dat door mijn werk betaald wordt automatisch te laten verlengen.
De loketten gebruikte ik enkel als er een probleem is met mijn kaart.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Merijn »

Ik ben toch niet akkoord met sommige reacties. Ik woon in Veltem, hier is een station met enkel een automaat. Als de NMBS loketten niet belangrijk vindt, is mij dit ok. Maar dan mogen we als klant eisen dat elke functie naar behoren werkt en indien dit niet zo is, is het absurd om een supplement te betalen.

Andere situatie: zondag wou ik van Gent naar Leuven. Daar de trein overvol zat, wou ik een klasverhoging aankopen. Echter kon dit zelfs niet zonder aanmaakloon. Gelukkig was er 15 minuten later er al een andere trein, maar ik vind een aanmaakloon voor een klasverhoging toch wat absurd, dit vond zelfs de TBG, maar die kan hier uiteraard niet omheen. Hier op het forum beseffen we dit, maar ik kan wel aannemen dat er anderen dan in discussie gaan met de TBG.

Mijn visie van klantvriendelijkheid bij de NMBS: ik zie veel medewerkers die hun job met hart en ziel uitoefenen, maar die ook maar kunnen en mogen doen wat van bovenhand bepaald wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Steven »

Dat laatste is altijd van toepassing.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door overweg13 »

Glodenox schreef:Ik beaam wat profke zegt: ik koop mijn ticket gewoon via de website en dan kan je die op via je eID laten valideren of gewoon afdrukken. Ik heb nog geen gebruik gemaakt van de automaten, behalve om het abonnement dat door mijn werk betaald wordt automatisch te laten verlengen.
De loketten gebruikte ik enkel als er een probleem is met mijn kaart.
Ik doe eigenlijk iets analoogs: als ik denk dat er wel eens te weinig tijd zou kunnen zijn tussen bus en trein, dan ben ik graag een van die oudjes die zijn biljet op zijn eId laat plaatsen of die zelf zijn biljet uitprint. De laatste tijd maak ik voor de rest bijna uitsluitend gebruik van de automaat in Halle, en koop ik overal waar ik kom een door ons snel opgebruikte Railpass, zodat ik stilaan ook een mooie collectie passen heb met verschillende oorsprong. En eigenlijk heb ik nog altijd graag een papieren biljet in handen, voor de collectie. Maar ik realiseer me ook dat dit sneller dan gedacht tot het verleden zou kunnen behoren.
Maar ik ben het wel met iedereen eens die hier al geponeerd heeft dat de automaten een bedrijfszekerheid van tegen de 100% zouden moeten halen én ook biljetten moeten geven met verschillende terugreis.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Bordensteker »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:De tbg heeft geen andere keuze. Alle tickets op de trein kunnen enkel met die toeslag verkocht worden. Zij kunnen die toeslag niet uitschakelen.
In de vervoersvoorwaarden staat dat toch anders. Vaak moet er weliswaar een toeslag bij worden geteld, maar in artiekl 16 staat ook:

De “Toeslag Boordtarief” wordt echter niet geïnd in volgende gevallen:
- aankoop van een biljet met een “stopplaats” als vertrekpunt;
- aankoop van een biljet tegen afgifte van een vordering;
- aankoop van een biljet uitgegeven in het kader van een conventie;
- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs van/naar een station van het gamma naar Lille en van/naar “Elk Luxemburgs Station”;
- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal en Aachen;
- aankoop van een “Euregio-Ticket”;
- aankoop van een biljet “Stand Alone Diabolotoeslag”;
- algemene panne van het verkoopsysteem op het volledige distributienet van de NMBS (loketten en automaten).

Het vervoerbewijs zal verkocht worden aan de verkoopprijs geldig aan de verkoopkanalen vermeld in art. 14 §1.

Dus ofwel weet het personeel niet hoe het afzetten van de toeslag werkt ofwel houdt de NMBS zich niet aan de eigen voorwaarden.

Bij een loket dat onaangekondigd dicht is, moet je inderdaad wel eerst de toeslag betalen en die dan achteraf weer terugclaimen.

Groetjes,
Rian
Ik ken iemand die af en toe vanuit Nederland op de L-trein van Roosendaal naar België reist en ik was laatst al lichtelijk verbaasd dat hij de indruk gaf nog steeds zonder de boordtarief-verhoging een biljet bij de TBG te kunnen kopen. Maar dat berust dus op de uitzonderingen die Rian noemt.
Terzijde zij opgemerkt dat de in Roosendaal langverwachte NMBS-automaat tot dusverre nog niet geplaatst is.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door ferry »

overweg13 schreef:
Stijn82 schreef:/rant mode on

Hoe je het ook draait of keert: de reiziger wordt niet op de eerste plaats gezet. Voor veel bedrijven geldt: klant is koning. bij de nmbs zijn reizigers eerder een soort noodzakelijk kwaad.

Een kennis van mij, een vriendelijke verstandige jongen, had het onlangs ook voor, ruzie met treinbegeleider door kapotte automaat, en uit protest is hij dan maar twee maanden met de auto gaan werken ipv de trein te nemen. Door ontevreden klanten verliest de nmbs inkomsten, en 't is nu niet dat ze geen inkomsten nodig hebben.

/rant mode off
Er zijn ook tevreden klanten, zoals wij: ik vind het maar goed dat al die profiteurs, die zonder biljet instapten en speculeerden dat er toch geen controle kwam, eindelijk meer moeten betalen, ik heb altijd braaf betaald en vind het maar normaal dat anderen dat ook doen. En las dat betekent dat ik op een bepaald moment ook eens € 7 extra zal moeten betalen, dan zal ik dat graag doen, omdat ik op de fairplay reken van de klantendienst, die me die € 7 zonder probleem terug zal betalen.
Dit veronderstelt dat ge het bedrag zonder problemen zult terugkrijgen! Voor mij is dit een verplaatsing naar eenstation dat mij weg en weer een vol uur zal kosten! Is gewoon geen service! En het stoort mij geweldig dat zwartrijders(die terecht beboet worden) en bonafide reizigers die de dupe zijn van het manklopend management van de NMBS(sluiten loketten en defecte automaten) op dit forum gewoon over dezelfde kam worden geschoren!!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef:Ik ken iemand die af en toe vanuit Nederland op de L-trein van Roosendaal naar België reist en ik was laatst al lichtelijk verbaasd dat hij de indruk gaf nog steeds zonder de boordtarief-verhoging een biljet bij de TBG te kunnen kopen. Maar dat berust dus op de uitzonderingen die Rian noemt.
Terzijde zij opgemerkt dat de in Roosendaal langverwachte NMBS-automaat tot dusverre nog niet geplaatst is.
Dat klopt.
Ik ken iemand die bij de Tbg in Roosendaal netjes een retourtje +65 koopt voor een bestemming in Belgie , zonder toeslag.
Het is een Tbg die het zelf voorgesteld heeft, toen hij vertelde dat hij in Essen ging uitstappen om zo'n ding te kopen.
Dat doet hij nu altijd zo.
En dat blijkt te kunnen.
De Tbg kan de toeslag blijkbaar toch zelf uitschakelen...(sttt...)
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Stoptrein of Benelux? In die laatste is bij mijn weten een bijzonder boordtarief van toepassing.
Dat zal dan wel de Benelux zijn geweest.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door kika »

ferry schreef:Dit veronderstelt dat ge het bedrag zonder problemen zult terugkrijgen! Voor mij is dit een verplaatsing naar eenstation dat mij weg en weer een vol uur zal kosten! Is gewoon geen service! En het stoort mij geweldig dat zwartrijders(die terecht beboet worden) en bonafide reizigers die de dupe zijn van het manklopend management van de NMBS(sluiten loketten en defecte automaten) op dit forum gewoon over dezelfde kam worden geschoren!!
Nounou, het is hier geen zelfhulpgroep voor gefrustreerde reizigers. Een beetje tegengas kan geen kwaad. Niet vergeten dat aardig wat mensen het met je eens zijn (dat het systeem niet deugt en/of de klantvriendelijkheid stukken beter kan).
Rétro

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Rétro »

ferry schreef:
Het is vrij simpel: de NMBS is een logge, door de vakbonden beheerst bedrijf dat op geen enkele wijze klantvriendelijk is!
En hopla... lijkt rechtstreeks uit de gazet te komen... :roll: De clichés staan terug in de aanbieding!?!
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Beesty »

Rétro schreef:
ferry schreef:
Het is vrij simpel: de NMBS is een logge, door de vakbonden beheerst bedrijf dat op geen enkele wijze klantvriendelijk is!
En hopla... lijkt rechtstreeks uit de gazet te komen... :roll: De clichés staan terug in de aanbieding!?!
Een kritische blik kan nooit kwaad. En dan kom je inderdaad tot de objectieve vaststelling dat een privé bedrijf, met zo'n klantonvriendelijke "aanbiedingen", al lang de deuren had kunnen sluiten.
Maar om de verantwoordelijkheid enkel bij de vakbonden te leggen vind ik dan ook weer te kort door de bocht.
Plaats reactie