Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door LHOON »

Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso: de teloorgang van de traditionele stationshoreca

De afbeelding hieronder toont de middengang van het station Brussel-Noord, de plaats waar tot voor kort het stacafé "Aarschot" was gevestigd, tussen sporen 9 en 10. Eerder moest de "Uilenspiegel", in dezelfde gang, reeds plaats ruimen voor een modieuze koffiebar.
In Brussel-Zuid is het al niet veel beter: alle cafés zijn uit de commerciële ruimtes van het station verdwenen. De "Pullman" werd een koffiebar, de "Maes Corner" een fotowinkel en de "Murphy's" een reformzaak. Er is weliswaar nog "Sam's café", inclusief terras, maar dit heeft niet echt de inrichting van een traditioneel café en er is slechts een afhaaltoog.
In Gent-Sint-Pieters moest het traditionele buffet evenzo wijken voor een Starbucks.
In Leuven werd het stationsgebouw mooi gerestaureerd, maar de legendarische buffettoog op perron 1 is er niet meer.
In Mechelen is de buffetruimte thans fietsatelier, en de "express-bar" in de perrongang werd een kebabkraam.

Een stille omwenteling in de stationshoreca: traditionele drankgelegenheden moeten plaatsmaken voor trendy snack- en koffiebars, liefst met een grote merknaam. Dure expresso's in plaats van democratische pintjes.
Wellicht brengen dergelijke concessies meer op en past dit beter in de wereld van beleidvisies en businessmodellen, maar in deze evolutie gaat wel een stuk immaterieel erfgoed verloren....


Brussel-Noord
Brussel-Noord
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Patrick »

Ik denk dat de jongere generatie deze evolutie "leuk" vindt :lol:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door groentje »

Een spijtige evolutie, die de diversiteit van de horeca op stations niet ten goede komt...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Asterix »

Ik vind het nu persoonlijk geen spijtige evolutie dat men dat smerig boeltje in de Noord aan het opkramen is. Ook het station van Leuven vind ik in dat opzicht een hele stap vooruit.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door LHOON »

Jeroen schreef:Ik vind het nu persoonlijk geen spijtige evolutie dat men dat smerig boeltje in de Noord aan het opkramen is. Ook het station van Leuven vind ik in dat opzicht een hele stap vooruit.
Geheel de infrastructuur in Noord was vanzelfsprekend aan renovatie toe. Maar deze ruimte gewoon dichttimmeren zonder iets in de plaats te stellen is moeilijk "renovatie" te noemen....
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door hmmm »

Jeroen schreef:Ik vind het nu persoonlijk geen spijtige evolutie dat men dat smerig boeltje in de Noord aan het opkramen is. Ook het station van Leuven vind ik in dat opzicht een hele stap vooruit.
Vanzelfsprekend is een renovatie nodig, maar om nu starbucks een vooruitgang te noemen in de plaats van een stationsbuffet? Naar mijn idee niet, ik had in Leuven veel liever terug een stationsbuffet gezien.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Asterix »

LHOON schreef:
Jeroen schreef:Ik vind het nu persoonlijk geen spijtige evolutie dat men dat smerig boeltje in de Noord aan het opkramen is. Ook het station van Leuven vind ik in dat opzicht een hele stap vooruit.
Geheel de infrastructuur in Noord was vanzelfsprekend aan renovatie toe. Maar deze ruimte gewoon dichttimmeren zonder iets in de plaats te stellen is moeilijk "renovatie" te noemen....
Ik heb vernomen dat men wacht tot de concessie is afgelopen om het boeltje te sluiten. Eenmaal alle concessies zijn afgelopen, kunnen de renovatiewerken starten.
Ad Meeuse
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2006, 20:12
Locatie: Scheer (Zuid-Duitsland)

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Ad Meeuse »

Hallo,

Ik reis ieder jaar (woon sinds 8 jaar in Zuid-Duitsland) paar dagen per trein door België en betreur ook de teloorgang van de goeie ouwe stationsrestaurants.
Maar 1 troost, het kan nog erger, in Nederland (oa Zwolle, Maastricht) is de restauratie vervangen door een Hema-winkel zonder dat er iets in de plaats ie gekomen voor de hongerige/dorstige reiziger.

groet, Ad Meeuse
jorgo

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door jorgo »

Dat klopt grotendeels en is inderdaad jammer, hoewel er in de Hema te Maastricht beperkt gesnackt kan worden en de koffie komt voortaan in karton in plaats van hotelporselein.

Bedenk wel dat de stationsrestauratie in Maastricht niet zo zeer geslachtofferd is door de grote ketens alswel uit zijn lijden verlost.
Qua menukaart was dit restaurant zeker voor Maastrichtse begrippen breed gevarieerd en niet duur. Echter de dienstverlening was zo ontzettend slecht... je moest altijd gokken of je bediend werd of moest zelfbedienen (afhankelijk van tijdstip, personele bezetting, aard van consumptie en/of willekeur van het aanwezige personeel). Het duurde eeuwen vanwege de ongeorganiseerdheid van de bediening en de onderbezetting, ze gingen vaak al eerder dicht dan het geplande (sowieso al te vroege) tijdstip van 19:30, en vaak kreeg je de meeste warme gerechten niet vanwege afwezigheid van een chef. Zichtbaar gestresste en klagende bediening.

Had hier een eigenaar in gezeten die zichtbaar was en hart voor de zaak had, met fatsoenlijk service en marketing, dan had deze prachtige zaal beslist een toekomst als stationsrestaurant gehad, inclusief een wijkfunctie.

Overigens: ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (Luzern :(!) is er een trend dat de traditionele goede hap met pint verdwijnt ten koste van ketens. Starbucks mijd ik als de pest. 'Frappucino' met je naam op de beker geschreven als model voor een individuele benadering? Nee bedankt. Ik heb liever een ouderwetse platte filterkoffie met een glimlach.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door kika »

jorgo schreef:Overigens: ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (Luzern :(!) is er een trend dat de traditionele goede hap met pint verdwijnt ten koste van ketens. Starbucks mijd ik als de pest. 'Frappucino' met je naam op de beker geschreven als model voor een individuele benadering? Nee bedankt. Ik heb liever een ouderwetse platte filterkoffie met een glimlach.
Alleen de snelheid en sinds wanneer die teloorgang bezig is verschilt. Nu moet ik zeggen dat er in Duitsland en Tsjechië wel een gebrek is aan fatsoenlijk stationsvoer, als je geen vettige worst of zoete taart wilt is het enige alternatief een Brezel of Laugenstange. Maar een sapje voor 3,50€ of een rare blik als je vraagt naar een bak sterke koffie, nee bedankt. Aangelengde espresso is toch niet hetzelfde. Ook de eenvoudige kiosk, of het gat in de muur op perron 1waar je een pint of koffie kon halen is vreselijk vaak toegespijkerd. Wat is hier allemaal de oorzaak van? Zelfs het eten op Indiase treinen is achteruit gehold.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door brunel »

Een Nederlands station van enig formaat lijkt eigenlijk nog het meest op een food court. Nu kom ik niet dagelijks in Maastricht, maar het verdwijnen van die morsige restauraties vind ik geen verlies. Meestal is er beter gekomen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door LHOON »

brunel schreef:Een Nederlands station van enig formaat lijkt eigenlijk nog het meest op een food court. Nu kom ik niet dagelijks in Maastricht, maar het verdwijnen van die morsige restauraties vind ik geen verlies. Meestal is er beter gekomen.
In elk zichzelf respecterend Nederlands station is er tenminste een automatiek om een vleeskroket "uit de muur" te eten....
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door groentje »

Maar in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland wordt er nog enige concurrentie toegelaten die de prijzen enigszins drukt (al blijven de Zwitsers pokkeduur), daar is in veel Nederlandse en Belgische stations lijkt het mij toch veel meer eenheidsworst.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door rdv »

LHOON schreef:Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso: de teloorgang van de traditionele stationshoreca
In Gent-Sint-Pieters moest het traditionele buffet evenzo wijken voor een Starbucks.
In Gent SP is er voorbij de Starbucks nog een zaak die veel van een stationsbuffet weg heeft. Alleen jammer dat ze zover weggestopt zit, zodat er weinig volk komt, en het waarschijnlijk niet lang zal volhouden. Hoewel dat die rust ook zijn charmes heeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Shrek »

Het is volgens mij meer een maatschappelijke evolutie: alles moet snel gaan, er is geen tijd meer voor rustig eten...
Plaats reactie