Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

Vanaf heden kan je hier beginnen spreken over de nieuwe dienstregeling. Sinds vandaag Is al een tip van de sluier gelost over wat er in december zal veranderen. De voornaamste aanpassingen zullen zich vooral voordoen op het GEN, ik ga er vanuit dat de rest van het vervoersplan zal blijven zoals vandaag (wat betreft de verbindingen).

nog even voor het gemak de link toevoegen zodat iedereen een beetje kan volgen.

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door BVG1988 »

Op het kaartje valt mij op dat de verlenging van L22xx (S3) van Zottegem naar Oudenaarde dan weer wordt ongedaan gemaakt, of is dat een drukfout?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

Af te wachten. Dat zal pas echt duidelijk worden in december vrees ik.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door rdv »

Ik vraag me wel af of al die mooie praatjes ooit waarheid gaan worden.

De verlengingen en verleggingen door de Josaphat-tunnel zijn wrsch wel al meegerekend in de dienstrgl 2014, dus deze bijkomende treinkm's zijn waarschijnlijk wel al elders weggehaald. Maar hoe men de uitbreiding van de piekperiode en de frequentieverhoging tegen 2017 zal realiseren, terwijl men ondertussen honderden miljoenen moet besparen én M7s wil/moet aankopen, is mij een raadsel. Vooral omdat het verleden al heeft aangetoond dat er maar heel beperkt in de overheadkosten (de niet ritgebonden kosten) kan worden/wordt bespaard.

We hebben dit ook bij de vorige besparingsrondes waarbij vroege en late treinen werden geschrapt gezien (jaren 2010 en 2011?). In de persberichten werd er dan mooi gezegd: we moeten nu besparen om in drgl 2014 bijkomende frequenties en bredere amplitudes te kunnen aanbieden. Maar behalve de frequentieverhoging op een paar hoofdlijnen zien we eerder frequentieverlagingen, en amplitudebeperkingen. Zelfs op de hoofdlijnen zijn er m.i. geen vroege of late ritten bijgekomen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

Op de reactie van Steve in topic over december 2014:
Steve schreef:Nieuwigheden die je hieruit kunt afleiden vanaf december:

- Een van de beide L's tussen Leuven en Brussel wordt omgeleid via L26, Schuman, opnieuw L26 en dan zo naar Eigenbrakel

- De L Aalst - Denderleeuw - Jette - Schuman rijdt in de plaats daarvan niet meer naar Eigenbrakel, maar rijdt vanaf Etterbeek naar L26 noord (Delta - Merode - Bordet) tot Vilvoorde (!)

- De IC Dinant - Schaarbeek wordt vanaf Schuman omgeleid naar de luchthaven, de "IC" Charleroi - Luxemburg wordt via Schuman ook verlengd naar de luchthaven - grote kans dat beide aan elkaar gekoppeld zullen worden

- Opening stations "Tour & Taxis" (wellicht gewoon waar nu Pannenhuis is) op L28 en Mouterij op L161 (wel enkel met verbindingen richting Schuman/L26 en dus niet naar de NZV)

- Op het plan lijkt het er ook op dat er nog maar één verbinding zou overblijven tussen Nijvel en Mechelen (via NZV), die nog steeds volgens het plan slechts tot Mechelen zou rijden. Benieuwd dan met welke frequentie (ik hoop frequenter dan om het uur?), en wat er dan tussen Mechelen en Antwerpen zou rijden als stoptrein.

- Ietwat dezelfde vraag voor de overblijvende L 's-Gravenbrakel - Leuven: ik mag hopen dat die om het halfuur zou rijden, want anders wordt de frequentie wel erg drastisch verlaagd in alle stations tussen 's-Gravenbrakel en Brussel, en ook op de kleinere stations tussen Brussel en Leuven waar de nieuwe L via Schuman niet zou stoppen.

- Nog steeds volgens het plan zou de verbinding Dendermonde - Jette - Brussel - Denderleeuw - Zottegem - Oudenaarde opnieuw ingekort worden tot Zottegem. Geen idee of het klopt.

Enfin, ondanks de communicatiecampagne bepaald geen revolutie maar wel een goede en logische evolutie naar aanleiding van de indienststelling van Schuman-Josaphat.

Al blijf ik wel op m'n honger zitten voor één iets in het bijzonder: bijna alle "nieuwe" verbindingen doen een soort lusje in dezelfde vijver. De IC Dinant - Luchthaven zou gewoon terugkeren als Luchthaven - Charleroi. De L Dendermonde - Vilvoorde via Jette, Schuman en Merode is ook zo'n kronkelend geval, niemand zal die nemen voor iets langere afstand.
En er waren al zoveel bestaande voorbeelden als de L Dendermonde - Jette - West - Zuid - Noord - Aalst, de IC Oostende - Kortrijk - Brussel - Luchthaven - Brussel - Brugge, de IC Mons - Brussel - Luchthaven - Brussel - Doornik, de IC Lokeren - Brussel - Gent in het weekend enzovoort.
Volgens mij wordt er hier een zeer grote kans gemist om meer doorgaande verbindingen te creëren (waarom vanaf Namen/Charleroi via Luchthaven niet verder richting Antwerpen??). Zo forceer je vrijwel iedereen om over te stappen in de nu al erg drukke Brusselse stations.
Als die Leuven - Braine-le-Comte om het uur gaat rijden klopt er iets niet, want ze verlengen Mechelen - Halle naar Geraardsbergen. Die zou dan eventueel naar Braine-le-Comte kunnen rijden als die S2 dus gereduceerd zou worden, maar dan zit je nog met een probleem tussen Halle en Brussel-Zuid...
Leuven - Ottignies en Antwerpen - Nijvel zullen waarschijnlijk ook om het half uur zijn, anders zou dit een ontzettend grote achteruitgang zijn.
De kans is groot dat die S3 tot Oudenaarde zal rijden, zoals S23 tot Sint-Niklaas; die bestemmingen pasten niet op het kaartje. Jammer dat ze die vreemde situatie tussen Leuven en Mechelen nog niet zouden oplossen.
Over het algemeen, als mijn redenering klopt, is dit toch wel een grote vooruitgang, in ieder geval beter dan ik had durven hopen.
Trouwens: Die S komt volgens mij van het Duitse/Oostenrijke/Zwitserse systeem, met name: de S-Bahn.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Glodenox »

Wat me ook opvalt is dat de S23 (Mechelen-Leuven) minder haltes heeft dan de IC21. Dat kan niet de bedoeling zijn, lijkt me.
Verder hoop ik inderdaad dat S1 (Mechelen-Nijvel) ten minste om het half uur rijdt. Dat is mijn verbinding en we zijn in de spits vorige december al teruggevallen van 3 treinen naar 2 treinen per uur waardoor het nu al zeer druk is geworden. Op zich zou ik vanuit Weerde nog wel naar Vilvoorde kunnen rijden en daar overstappen op een IC, maar dat is op die afstand belachelijk veel tijdsverlies.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Ruben »

Wat ook opvallend is, is dat er enkele verbindingen die niet eens in de buurt van het Brussels gewest komen, ook als S-lijn aangeduid worden: Dendermonde-Mechelen, Mechelen-Leuven, Leuven-Ottignies, Ottignies richting Charleroi...
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door JAMIN »

rijden de M6 rijtuigen die 200km/u mogen rijden nog tussen Oostende-Eupen? Sinds de nieuwe dienstregelingen zie ik ze niet meer...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

Tussen Kortrijk en Welkenraedt.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Olivier_Doorne »

Als men de IC van tussen Mechelen en Leuven als een echte IC zou laten rijden(en dus de L trein als L trein) dan zou er een verbinding Gent-Leuven ontstaan die op 4tal minuten na even snel is als de IC treinen over Brussel.
Als je er in Gent (De Panne?) en in Leuven (??) ook nog iets zinnig aan zou kunnen koppelen krijg je een dwarse verbinding door Vlaanderen die niet door de Noord-Zuid verbinding gaat.
Zonder de inzet van extra materiaal krijg je van Gent naar Leuven een snelle trein en kan je een (weliswaar heel beperkte) vermindering van de reizigersdruk op de Noord-Zuid verbinding krijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Olivier_Doorne schreef:Als men de IC van tussen Mechelen en Leuven als een echte IC zou laten rijden(en dus de L trein als L trein) dan zou er een verbinding Gent-Leuven ontstaan die op 4tal minuten na even snel is als de IC treinen over Brussel.
Als je er in Gent (De Panne?) en in Leuven (??) ook nog iets zinnig aan zou kunnen koppelen krijg je een dwarse verbinding door Vlaanderen die niet door de Noord-Zuid verbinding gaat.
Zonder de inzet van extra materiaal krijg je van Gent naar Leuven een snelle trein en kan je een (weliswaar heel beperkte) vermindering van de reizigersdruk op de Noord-Zuid verbinding krijgen.
Maar wie wint daarbij? Je creëert dan iets waar niemand echt op zit te wachten. Gent-Leuven heeft vandaag al een heel goeie verbinding, daar hoeft geen bijkomende trein te komen.
Maar wanneer je de L-trein op Leuven-Mechelen overal laat stoppen benadeel je wel de reizigers op Sint-Niklaas - Leuven (en alle tussenliggende stations tot Mechelen).
Neen, de huidige verbindingen zijn echt de meest logische, alleen de naamgeving klopt niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje »

De reizigers naar Brussel, die iets meer ruimte krijgen in de trein, als er meer reizigers tussen Gent en Leuven over Mechelen reizen... Gent is toch wel een belangrijkere stad dan St-Niklaas, voor Leuven, me dunkt.
Als we de NZV willen ontlasten, of op zijn minst niet nog extra belasten, dan zullen we de alternatieven moeten uitbouwen, en een van de alternatieve verbindingen waar ik al langer voor pleit, is Gent-Mechelen-Leuven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

groentje schreef:De reizigers naar Brussel, die iets meer ruimte krijgen in de trein, als er meer reizigers tussen Gent en Leuven over Mechelen reizen... Gent is toch wel een belangrijkere stad dan St-Niklaas, voor Leuven, me dunkt.
Als we de NZV willen ontlasten, of op zijn minst niet nog extra belasten, dan zullen we de alternatieven moeten uitbouwen, en een van de alternatieve verbindingen waar ik al langer voor pleit, is Gent-Mechelen-Leuven.
Maar je zal nooit een trein op de NZV kunnen uitsparen door een andere in te leggen die niet langs Brussel gaat, de kwartierfrequentie op Leuven-Brussel en Brussel-Gent is immers echt geen overbodige luxe. Je hebt dus geen winst met een sneltrein Leuven-Mechelen-Gent.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door LML »

Vanaf december 2015 wordt de L-trein Mol-Antwerpen elektrisch gereden.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje »

Wel als je mensen die slechts door Brussel, en niet naar Brussel, moeten reizen, kan overtuigen door een Brussel-vermijdende route te nemen. Ik reken er nog steeds op dat het aantal reizigers zal blijven stijgen, maar de capaciteit om veel extra treinen via Brussel in te leggen, is er niet, dus zou het verstandig zijn om die reizigers vooral op andere, minder belaste routes te laten reizen. Andere routes dichter bij Brussel zijn de nu al bestaande Aalst-Bockstael-B-Luxemburg(en verder), of een verbinding tussen lijnen 50 en lijn 36, zodat mensen uit NW-Brussel een betere verbinding krijgen met de werkgelegenheidspool rond de luchthaven. Ook lijnen 28 en 26 zouden beter moeten uitgebouwd worden.
Natuurlijk is dit geen wondermiddel, maar als we de overbelasting van het NZV in de toekomst willen te lijf gaan, zullen we een hele batterij maatregelen nodig hebben, en ik denk dat dit daar een van kan zijn.
Plaats reactie