Taaltesten Frans

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Michaël

Taaltesten Frans

Bericht door Michaël »

Hey allemaal,
Ik denk eraan om binnenkort ( 4 april) mee te doen aan de jobdag als treinbegeleider bij de NMBS
Ik heb het meeste schrik voor de taaltesten die ook dan zullen plaatsvinden .
Ik weet dat er hier al een aantal staan over deze testen, maar omdat zulke zaken misschien ook wel veranderen wou ik het toch eens vragen.
Welk niveau wordt er ongeveer verwacht van je Franse taalkennis? en kunnen deze taaltesten over eender wat gaan of zijn ze wel gespecificeerd naar NMBS-gerelateerde vragen/teksten
indien het NMBS gerelateerd is kan ik mij misschien nog beter voorbereiden.
Parce-que mon Français n'est pas trés bien ;)
Alvast bedankt
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Taaltesten Frans

Bericht door groentje »

Probeer al eens de taaltesten uit op de website van Selor. Dat is tenslotte ook het niveau dat je op langere termijn moet halen om aangesteld te worden...
Michaël

Re: Taaltesten Frans

Bericht door Michaël »

ok dank u :) klopt het dat het niveau " eerder gemakkelijk" moet gehaald worden om te kunnen beginnen als treinbegeleider?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Taaltesten Frans

Bericht door groentje »

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, in mijn tijd (hoor mij af, ik klink als een oude zak) waren de benamingen nog anders. Maar ik vermoed dat je met "eerder gemakkelijk" wel al aangeworven kan worden, al ben ik niet zeker dat het het niveau is dat je tenslotte moet behalen.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Taaltesten Frans

Bericht door Terminus »

Indien je interesse hebt in de job, vind ik dat je moet proberen. Zorg ervoor dat je jezelf kan voorstellen in het Frans voor de jury (mocht dat nodig zijn) en bekijk nog eens de middelbare schoolcursussen voor woordenschat en werkwoordvervoeging indien het om computertesten gaat.

En zoals Groentje al zei, doe eens wat testen op de site van Selor. Daar zal je uiteindelijk ook je kennis van het Frans moeten bewijzen. Ik vond de computertesten daar eigenlijk niet zo moeilijk. De jury is pittiger, maar de vragen die ze stelden waren wel spoorweggerelateerd, o.a. waren er toen net die meerdere tientallen koeien dood gereden op de lijn 162 (?), daar kreeg ik wat vragen over. En over de Intersoc-trein die enkele daarvoor in panne was gevallen en die arme kindjes die vast zaten... Ook vroeg iemand van de jury hoe het kwam dat ze op weg naar daar precies in een metrostel (een Desiro dus) zat... (maar ik ben voor alle duidelijkheid geen treinbegeleider, maar "nen dikkenek van de Frankrijkstraat" :-))
William
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2023, 19:25

Re: Taaltesten Frans

Bericht door William »

Waar kan ik het Frans voor treinbegeleider terug vinden voor de taaltest die je op langere termijn nodig hebt vind niet direct iets terug op selor
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taaltesten Frans

Bericht door Steven »

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taaltesten Frans

Bericht door Steven »

Selor heet ondertussen anders en dat maakt het misschien lastiger

http://werkenvoor.be/nl/testen-en-certificaten/taal
Plaats reactie