Overstap trein-tram De Panne
Overstap trein-tram De Panne
Aankomst trein De Panne : xx.08
Vertrek tram naar Oostende : xx.09
Waarom kan de tram niet iets later vertrekken zodat er geen kwartier verloren wordt ?
Heeft dit te maken met de aansluiting op de IC Eupen in Oostende ?
Aankomst tram Oostende : xx.28
Vertrek IC Eupen : xx.40
Die kan toch ook op minder dan 12 minuten ?
Vertrek tram naar Oostende : xx.09
Waarom kan de tram niet iets later vertrekken zodat er geen kwartier verloren wordt ?
Heeft dit te maken met de aansluiting op de IC Eupen in Oostende ?
Aankomst tram Oostende : xx.28
Vertrek IC Eupen : xx.40
Die kan toch ook op minder dan 12 minuten ?
Re: Overstap trein-tram De Panne
De tram vertrekt op hetzelfde perron waar de trein vertrekt. Als het niet druk is valt die 1 minuut te halen. Wacht die tram trouwens niet op de trein?Portbou schreef:Aankomst trein De Panne : xx.08
Vertrek tram naar Oostende : xx.09
Waarom kan de tram niet iets later vertrekken zodat er geen kwartier verloren wordt ?
Heeft dit te maken met de aansluiting op de IC Eupen in Oostende ?
Aankomst tram Oostende : xx.28
Vertrek IC Eupen : xx.40
Die kan toch ook op minder dan 12 minuten ?
Re: Overstap trein-tram De Panne
Die 12 minuten is vrij krap als je nog een kaartje moet kopen, en zeker met de lange looproute van het huidige tramstation. Nuja, misschien is het ook wel om de reizigers wat te spreiden over verschillende trams...
Re: Overstap trein-tram De Panne
Neen, dat valt niet te halen... Zeker niet als je eerst in de lijnwinkel nog tickets moet regelen.Shrek schreef:De tram vertrekt op hetzelfde perron waar de trein vertrekt. Als het niet druk is valt die 1 minuut te halen. Wacht die tram trouwens niet op de trein?
Er wordt niet gewacht : heb al tweemaal meegemaakt hoe de tram vertrekt op het moment dat de overwegbellen beginnen rinkelen voor de aankomst van de trein.
Re: Overstap trein-tram De Panne
OK dan... Er zal wel geen ideale oplossing voor beiden bestaan.groentje schreef:Die 12 minuten is vrij krap als je nog een kaartje moet kopen, en zeker met de lange looproute van het huidige tramstation. Nuja, misschien is het ook wel om de reizigers wat te spreiden over verschillende trams...
Een dienstregeling waarbij iemand in De Panne Centrum 34 minuten voor het vertrek van de (ook al trage) trein naar Gent reeds de tram moet nemen is toch echt weinig aantrekkelijk.
Re: Overstap trein-tram De Panne
De tram werkt met het zogenaamde systeem van "Ariborden", dat is het bord, als je meekijkt met de tramsporen, die zich net over de overweg voorbij het station rechts bevindt. Dat wordt bediend door de NMBS. Wanneer de tram mag vertrekken komt daar een groene code op, deze schrijft de chauffeur op zijn verslag als bewijs, en dan mag de tram vertrekken. Het is dus de NMBS die zelf bepaalt wanneer de tram mag vertrekken, en of deze al of niet moet wachten op aansluiting met de binnenkomende trein.
We ondervinden inderdaad vrij dikwijls dat deze niet goed wordt bediend, en je opeens een code krijgt om te vertrekken, terwijl je weet dat de trein aan het binnenkomen is...
Tjah, samenwerking in België, 't is niet alles...
We ondervinden inderdaad vrij dikwijls dat deze niet goed wordt bediend, en je opeens een code krijgt om te vertrekken, terwijl je weet dat de trein aan het binnenkomen is...
Tjah, samenwerking in België, 't is niet alles...
Re: Overstap trein-tram De Panne
Ik heb dat vroeger nog eens nagekeken, en waren inderdaad geen problemen voor de aansluiting in Oostende, maar wel in Blankenberge (belangrijk voor reizigers uit Wenduine). Maar dat was voor de nieuwe dienstregeling, ik heb nog niet bekeken hoe het nu zit.Portbou schreef:Aankomst trein De Panne : xx.08
Vertrek tram naar Oostende : xx.09
Waarom kan de tram niet iets later vertrekken zodat er geen kwartier verloren wordt ?
Heeft dit te maken met de aansluiting op de IC Eupen in Oostende ?
Aankomst tram Oostende : xx.28
Vertrek IC Eupen : xx.40
Die kan toch ook op minder dan 12 minuten ?
De Lijn wil trouwens geen trams/bussen laten wachten als er binnen de 20 minuten een andere is. Dus alleen 's avonds, bij de uitdunning van de dienstregeling, wordt er eventueel gewacht in De Panne.
Re: Overstap trein-tram De Panne
"A decharge" van De Lijn moet het niet gemakkelijk zijn om de overstap overal te waarborgen. Op het traject van de Kusttram (en het gaat wel degelijk over één en dezelfde lijn!) zit je met 4 à 5 dergelijke overstappen die je in mindere of meerdere mate moet incalculeren.
Re: Overstap trein-tram De Panne
Die reizigers kunnen toch een tram vroeger nemen dus een kwartier vroeger zodanig dat ze dan 27 minuten (12' + 15') de tijd hebben om een ticket te kopen en dan op te stappen op de trein.groentje schreef:Die 12 minuten is vrij krap als je nog een kaartje moet kopen, en zeker met de lange looproute van het huidige tramstation. Nuja, misschien is het ook wel om de reizigers wat te spreiden over verschillende trams...
Re: Overstap trein-tram De Panne
Altijd die eeuwige discussies over "kaartje kopen".apestaart schreef:Die reizigers kunnen toch een tram vroeger nemen dus een kwartier vroeger zodanig dat ze dan 27 minuten (12' + 15') de tijd hebben om een ticket te kopen en dan op te stappen op de trein.groentje schreef:Die 12 minuten is vrij krap als je nog een kaartje moet kopen, en zeker met de lange looproute van het huidige tramstation. Nuja, misschien is het ook wel om de reizigers wat te spreiden over verschillende trams...
als je vooraf de moeite doet om te kijken hoelaat uw rit vertrekt, heb je ook vooraf de tijd om een ticket te kopen.
Trouwens, de abonnees hebben dit niet nodig,
de "regelmatige gebruikers" hebben een multipass (nmbs) of 10-rittenkaart (lijn)
en de mensen die "nog minder" met ov reizen zijn m.i. maar gedwongen om ofwel online te kopen, ofwel flexibel te zijn wbt timing.
Re: Overstap trein-tram De Panne
Blijf je wel over met het feit dat je moeilijk in alle stations een goede aansluiting kan geven met een gecadanseerde dienstregeling. En raken aan de cadansering zorgt dan weer voor een minder leesbare dienstregeling. Een kaartje kopen is ook niet banaal, het biedt de mogelijkheid informatie te krijgen, een klacht door te geven, of zelfs gewoon goeiedag te zeggen.
Een beetje koopman weet dat je beter niet alle supermarktkassa's vervangt door selfscanbalies, dat je voldoende capaciteit moet voorzien om de wachttijden niet nodeloos te laten oplopen, kortom om klantvriendelijk te zijn. En bij een servicebedrijf als de NMBS zou dat dubbel en dik moeten gelden. Zeker bij nieuwe klanten die je aan je wil binden. De reguliere klanten hebben dan het voordeel van de eerste keuze aan zitplaatsen.
Een beetje koopman weet dat je beter niet alle supermarktkassa's vervangt door selfscanbalies, dat je voldoende capaciteit moet voorzien om de wachttijden niet nodeloos te laten oplopen, kortom om klantvriendelijk te zijn. En bij een servicebedrijf als de NMBS zou dat dubbel en dik moeten gelden. Zeker bij nieuwe klanten die je aan je wil binden. De reguliere klanten hebben dan het voordeel van de eerste keuze aan zitplaatsen.
Re: Overstap trein-tram De Panne
Zo krijg je automobilisten niet terug in het OV. "Dan moet men maar eerder komen" is een slechte houding als het over OV gaat. Men moet juist de "frictie" in het systeem zo laag mogelijk maken.apestaart schreef:Die reizigers kunnen toch een tram vroeger nemen dus een kwartier vroeger zodanig dat ze dan 27 minuten (12' + 15') de tijd hebben om een ticket te kopen en dan op te stappen op de trein.groentje schreef:Die 12 minuten is vrij krap als je nog een kaartje moet kopen, en zeker met de lange looproute van het huidige tramstation. Nuja, misschien is het ook wel om de reizigers wat te spreiden over verschillende trams...
Hoe wel:
- Korte aansluitingen.
- Stiptheid.
- Een enkel vervoerbewijs voor de hele rit.
Overigens, hoe moet in de Pannen een hele trein op een tram passen? Ik heb mij eigenlijk al eens afgevraagt of men op het stuk De Panne - Nieuwpoort niet beter anders zou rijden. Een tram elk kwartier is niet zo zinvol als de trein maar eens per uur zou rijden. Beter om de trams te bundelen. Laat er drie achter elkaar vertrekken nadat de trein aangekomen is. De eerste rijd dan bijvoorbeeld non stop to Nieuwpoort, die er na non stop to Koksijde, en de derde stopt dan overal. Zo spreidt men de reizigers ook over verschillende trams, maar zonder de reistijd te verlenen.
Re: Overstap trein-tram De Panne
Helemaal akkoord.K V B schreef: Zo krijg je automobilisten niet terug in het OV. "Dan moet men maar eerder komen" is een slechte houding als het over OV gaat.
Niet akkoord.K V B schreef:Overigens, hoe moet in de Pannen een hele trein op een tram passen? Ik heb mij eigenlijk al eens afgevraagt of men op het stuk De Panne - Nieuwpoort niet beter anders zou rijden. Een tram elk kwartier is niet zo zinvol als de trein maar eens per uur zou rijden. Beter om de trams te bundelen. Laat er drie achter elkaar vertrekken nadat de trein aangekomen is. De eerste rijd dan bijvoorbeeld non stop to Nieuwpoort, die er na non stop to Koksijde, en de derde stopt dan overal. Zo spreidt men de reizigers ook over verschillende trams, maar zonder de reistijd te verlenen.
Vanuit het binnenland gezien zijn De Panne en Sint-Idesbald de enige "logische" verbindingen waarbij er in De Panne Station moet worden overgestapt van de trein op de tram. Koksijde gaat sneller met bus vanaf Veurne en/of Koksijde. Oostduinkerke en Nieuwpoort gaan sneller via Oostende.
Evengoed zal één tram op de toeristische top-momenten inderdaad niet volstaan maar dan meen ik dat het beter is een extra tram te laten rijden bvb. 5 minuten na het vertrek van de reguliere tram (met beperkte reisweg).
Hoofdbedoeling van de tram moet de verbinding tussen de badsteden blijven en daarbij is de frequentie van 1 tram per 15 minuten een belangrijke factor om de tram aantrekkelijk te houden.
Re: Overstap trein-tram De Panne
Ook even nagekeken, eigenlijk hier ook slechte aansluiting momenteel.Henk schreef:maar wel in Blankenberge (belangrijk voor reizigers uit Wenduine).
Naar Knokke is het ok maar richting Oostende rijdt de tram ook weg op het ogenblik dat de trein binnenrijdt...
Blankenberge - aankomst trein uit binnenland : xx.18
Vertrek tram richting Knokke : xx.24
Vertrek tram richting (Wenduine) - Oostende : xx.18 - xx.33
Re: Overstap trein-tram De Panne
Poging tot overzicht van de huidige situatie...
Voorstel tot verbetering...



Laatst gewijzigd door Portbou op 24 mei 2015, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.