Kwam toevallig een wissel tegen die geen wissel is en blijkbaar slechts tijdelijk en uitzonderlijk als wissel te gebruiken is door te lassen. Voor een voorbeeld: https://de.wikipedia.org/wiki/Weiche_(B ... elbach.jpg
Zijn er in België gelijkaardige constructies, waar er geen wissel is omdat er slechts eens in de zoveel tijd een trein rijdt? De constructie waarbij een wissel buiten dienst gesteld wordt of uitgebroken en het zijspoor blijft liggen lijkt me wel vaker voor te komen, is dat laatste dan te vergelijken met dat plaatje?
'Andere' wissels
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: 'Andere' wissels
Ik heb zulke situaties in mijn herinnering meermalen ergens als tijdelijke uitvoeringen gezien.
Bijvoorbeeld bij de stapsgewijze aanleg van de vertakkingen waarmee de nieuwe lijn 10 (door de Antigoontunnel) aangesloten is aan de bestaande lijn 11 bij de Hooge Maey en nabij Blok 10 van Antwerpen Noord (denk ik toch), en bij de westzijde van de bundel Zuid op Linkeroever (daar meen ik het zeker te weten).
Bij voorlopige afschaffingen van een aansluiting of vertakking wordt vaak een wissel intact gelaten maar wel geklemd.
Bijvoorbeeld bij de stapsgewijze aanleg van de vertakkingen waarmee de nieuwe lijn 10 (door de Antigoontunnel) aangesloten is aan de bestaande lijn 11 bij de Hooge Maey en nabij Blok 10 van Antwerpen Noord (denk ik toch), en bij de westzijde van de bundel Zuid op Linkeroever (daar meen ik het zeker te weten).
Bij voorlopige afschaffingen van een aansluiting of vertakking wordt vaak een wissel intact gelaten maar wel geklemd.
Re: 'Andere' wissels
In België spreken we dan over een WART : WerkAansluiting-Raccordement Traveaux.
Dit gebeurd niet zoals op jouw foto maar dus wel met een "volledige" wissel, ik vind het redelijk absurd om telkens de ontbrekende sporen er terug aan te lassen maar ja, ieder zijn ding zeker?
Er zat ook een beveiligingsprocedure achter maar die zal ik jullie besparen.
Dit gebeurd niet zoals op jouw foto maar dus wel met een "volledige" wissel, ik vind het redelijk absurd om telkens de ontbrekende sporen er terug aan te lassen maar ja, ieder zijn ding zeker?
Er zat ook een beveiligingsprocedure achter maar die zal ik jullie besparen.
Re: 'Andere' wissels
Het lijkt me een beetje absurd dat ze de sporen gaan lassen telkens er een trein moet passeren. Waarschijnlijk dat die wissel nog niet in dienst is en dat ze daarmee nog geen volledige wissel gelegd hebben om het niet te laten verslijten. In België zie je het ook genoeg op plekken waar wissels buiten dienst zijn gegaan dat ze de wissel wel laten liggen maar de kruising van de twee binnenste rails die regelmatig eens apart vernieuwd worden wel aanpassen naar een gewoon recht stuk rail, en dan krijg je ook zoiets als die foto.
Re: 'Andere' wissels
Die specifieke is voor de aansluiting op een onderstation, om transformatoren e.d. te kunnen leveren. Iets dat zeker niet dagelijks gebeurd, maar toch vraag ik me af waarom dat dan niet over de weg kan bijvoorbeeld.
Re: 'Andere' wissels
Als ik die foto zo bekijk lijken die rails niet aan elkaar gelast, maar met enkele bouten en een verbindingsstuk vastgemaakt. Het lijkt me dat men enkel de bouten moet losmaken, de klemmen van de rails lossen, de twee stukken rail versteken en dan het in de nieuwe stand vastmaken. Dus het lijkt me niet zo veel werk als je zou denken om die wissel "om te gooien".
Re: 'Andere' wissels
Maar dat kan niet de definitieve situatie zijn. Boutverbindingen op een HSL zijn not done, dat moet gelast worden vooraleer er daar treinen aan hoge snelheid kunnne over rijden.Glodenox schreef:Als ik die foto zo bekijk lijken die rails niet aan elkaar gelast, maar met enkele bouten en een verbindingsstuk vastgemaakt. Het lijkt me dat men enkel de bouten moet losmaken, de klemmen van de rails lossen, de twee stukken rail versteken en dan het in de nieuwe stand vastmaken. Dus het lijkt me niet zo veel werk als je zou denken om die wissel "om te gooien".
Re: 'Andere' wissels
Dat zeg ik ook niet
Maar als ze tijdelijk de mogelijkheid willen hebben om treinen over een ander spoor te laten rijden, dan lijkt het me geen slechte oplossing.

Re: 'Andere' wissels
Volgens mij had Duitsland enkele verrijdbare onderstations ...die konden dan overal ingezet. Vele van hiun onderstations hadden zo'n "primitieve" wisselmogelijkheid.
Want zo dikwijls gingen die trafo's nu ook weer niet kapot. Het was dus een soort "noodwissel"...
Want zo dikwijls gingen die trafo's nu ook weer niet kapot. Het was dus een soort "noodwissel"...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide