vergelijkende studie NMBS
Re: vergelijkende studie NMBS
Dat plannen van die roosters tot op de minuut is ook hier het geval, er staat precies aangegeven hoeveel min we krijgen om van de depot naar het perron te gaan. Hierbij is het te Brussel Zuid zo vastgelegd dat men steeds telt op de max afstand, het is te zeggen vanaf de depot naar spoor 22.
Een gesprek met dhrn. Goossens en Descheemaecker
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2340370
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... =1.2340370
-
Mooi.K V B schreef:Bij de SBB is het 41 uur per week. Pensioen ten vroegste met 63.
Wat de SBB wel erg goed doet is de inzet planning. Het is normaal dat een machinist zijn rooster een half jaar vooruit kent. Die roosters worden tot op de minuut gepland, bijvoorbeeld als een machinist de 14:04 naar Basel moet rijden dan zal zijn dienst om 13:54 aanvangen.
De laatste spoorstaking in Zwitserland dateert van 1918...
Ook een idee wat het loon is van een TB bij de SBB?
Stukken hoger dan hier, maar dat geldt voor ALLE beroepen in Zwitserland....heel het belastingssysteem( bv.ziekteverzekering privé) zit anders in elkaar en de levensduurte is +- 30% hoger.
Door de lagere Euro zal het nu nog erger zijn, mijn werkervaring daar is bijna 10 jaar oud.
Door de lagere Euro zal het nu nog erger zijn, mijn werkervaring daar is bijna 10 jaar oud.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
inderdaad, door de recente aanpassingen in de wisselkoers is Zwitserland zo'n 20% duurder geworden. Bijgevolg is het ook lastig om de al daar geldende lonen met de onze te vergelijken.
-
Ik bedoel daarmee eigenlijk het 'loon naar werken'.
Ik vind -eerlijk waar- dat het beroep van TB bij NMBS niet erg goed betaald wordt.
Het is een stressvol beroep met zware verantwoordelijkheid: op spitsuren zijn sommige collega's met 2000 mensen tegen 160 km/u onderweg in >600 ton. Sterk wisselende uren hele vroege/hele late. En als je rekening houdt met de continue veranderende reglementering die we bij elk incident direct uit het hoofd moeten kennen (ook de uitzonderingen op de uitzonderingen moeten we direct kunnen toepassen zelfs al is dat jaren geleden), de continue evaluaties, de kans op fouten die je dagelijks je rijbewijs (en mensenlevens!!!) kunnen kosten en de psychotechnische en strenge fysieke eisen waardoor ze ons voor het minste buiten veiligheid kunnen zetten... Daarbij komt nog dat eet- of plaspauzes voor een TB niet voorzien zijn, dus afhankelijk van de dienst die je voor je hebt én van de vertragingen die ten koste gaan van je eventuele pauze tussendoor...
Versta me niet verkeerd, het beroep van TB heeft heel veel mooie kanten ook. Gelukkig maar. Maar de verloning hoort er IMHO niet bij.
Daarom dat ik verwijs naar SBB die -daar ben ik zeker van- een veel betere verhouding van loon naar werk aanbieden aan hun TB. Dat de bestuurders van DB al weken staken, ik begrijp dat.
Ik vind -eerlijk waar- dat het beroep van TB bij NMBS niet erg goed betaald wordt.
Het is een stressvol beroep met zware verantwoordelijkheid: op spitsuren zijn sommige collega's met 2000 mensen tegen 160 km/u onderweg in >600 ton. Sterk wisselende uren hele vroege/hele late. En als je rekening houdt met de continue veranderende reglementering die we bij elk incident direct uit het hoofd moeten kennen (ook de uitzonderingen op de uitzonderingen moeten we direct kunnen toepassen zelfs al is dat jaren geleden), de continue evaluaties, de kans op fouten die je dagelijks je rijbewijs (en mensenlevens!!!) kunnen kosten en de psychotechnische en strenge fysieke eisen waardoor ze ons voor het minste buiten veiligheid kunnen zetten... Daarbij komt nog dat eet- of plaspauzes voor een TB niet voorzien zijn, dus afhankelijk van de dienst die je voor je hebt én van de vertragingen die ten koste gaan van je eventuele pauze tussendoor...
Versta me niet verkeerd, het beroep van TB heeft heel veel mooie kanten ook. Gelukkig maar. Maar de verloning hoort er IMHO niet bij.
Daarom dat ik verwijs naar SBB die -daar ben ik zeker van- een veel betere verhouding van loon naar werk aanbieden aan hun TB. Dat de bestuurders van DB al weken staken, ik begrijp dat.
Seingever, bijvoorbeeld, is nog slechter betaald.steamdriven schreef:Daarbij komt nog dat eet- of plaspauzes voor een TB niet voorzien zijn, dus afhankelijk van de dienst die je voor je hebt én van de vertragingen die ten koste gaan van je eventuele pauze tussendoor...
Veel van uw collega's zorgen er telkens weer voor, nadat ze met vertraging toekwamen, op een snelle manier het volgende vertrek te verzekeren.
Ten koste van hun pauze, ten koste van even de benen te strekken.
Ik vrees echter dat deze dingen in de studie niet naar voor kunnen komen.
Nochtans duiden ze op zin voor initiatief en komen ze de spoorweggebruiker ten goede!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
De verantwoordelijkheden van een seingever zijn ook beperkter.
Sowieso is loon altijd een negatieve bekrachtiger: verminder je iemand zijn inkomen, is er een aanzienlijke kans dat hij frustraties zal oplopen. Verhoog je daarentegen het inkomen, dan zal iemand snel aan dat bedrag wennen en de appreciatie voor de verhoging zal snel worden vergeten. Dat blijkt trouwens altijd opnieuw bij de sociale dialoog: het is nooit genoeg (zelfs geïndexeerd), het moet altijd opnieuw méér zijn. Ik betwijfel dan ook sterk dat iemand zijn job liever zal uitoefenen wanneer je hem 500 euro per maand méér geeft.
Sowieso is loon altijd een negatieve bekrachtiger: verminder je iemand zijn inkomen, is er een aanzienlijke kans dat hij frustraties zal oplopen. Verhoog je daarentegen het inkomen, dan zal iemand snel aan dat bedrag wennen en de appreciatie voor de verhoging zal snel worden vergeten. Dat blijkt trouwens altijd opnieuw bij de sociale dialoog: het is nooit genoeg (zelfs geïndexeerd), het moet altijd opnieuw méér zijn. Ik betwijfel dan ook sterk dat iemand zijn job liever zal uitoefenen wanneer je hem 500 euro per maand méér geeft.
En net dat zorgt ervoor dat in hogere regionen kan mislopen...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Dat is best goed. Ik denk dat een machinist met zo'n 4500 euro per maand begint...steamdriven schreef:Mooi.K V B schreef:Bij de SBB is het 41 uur per week. Pensioen ten vroegste met 63.
Wat de SBB wel erg goed doet is de inzet planning. Het is normaal dat een machinist zijn rooster een half jaar vooruit kent. Die roosters worden tot op de minuut gepland, bijvoorbeeld als een machinist de 14:04 naar Basel moet rijden dan zal zijn dienst om 13:54 aanvangen.
De laatste spoorstaking in Zwitserland dateert van 1918...
Ook een idee wat het loon is van een TB bij de SBB?
Bij de NMBS is er geld om meer machinisten aan te werven. Dan zou er ook geld moeten zijn om de bestaande machinisten meer te betalen in ruil voor langer werken.
Dus ik zou voorstellen dat men de lonen voor het rijdend personeel in België ook verhoogd, in ruil voor langer werken. (Deze die dat willen kunnen minder werken. Kan bij de SBB ook, maar dan verdien je dus minder). Als het moeilijker is om voor bepaalde depots machinisten of treinbegeleiders te vinden dan moet men voor die depots de lonen verhogen.
Maar dat betekend dat men het rijdend personeel anders behandelt dan de rest van het personeel, en dat zullen de vakbonden dus met alle mogelijkheden bestrijden.
De vakbonden hebben altijd geëist dat elke maatregels altijd het hele personeel betrof, en zo is de NMBS dus nu in de problemen gekomen , met te weinig productiepersoneel, en teveel ovehead... Dar zit de scheeftrekking.
dentheo schreef:Stukken hoger dan hier, maar dat geldt voor ALLE beroepen in Zwitserland....heel het belastingssysteem( bv.ziekteverzekering privé) zit anders in elkaar en de levensduurte is +- 30% hoger.
Door de sterke Frank is op dit moment alles juist goedkoper aan het worden. We zitten op dit moment hier in Zwitserland in een behoorlijk sterke (en zichtbare) deflatie. Prijzen voor bijvoorbeeld verse groenten en fruit in de Migros of Coop liggen momenteel zo'n 20% onder die van vorig jaar. Vrijwel alle importproducten zijn goedkoper geworden. Maar ook de lonen zullen binnenkort ook wel dalen. (Niet die voor Informatici, gelukkig).
Ik schat de levensduurte op ongeveer 15% meer dan het Europese gemiddelde. Dat is op voorwaarde dat je je wel aan de Zwitserse omstandigheden aanpast. Bijvoorbeeld geen auto hebben en het OV gebruiken, en in een appartement wonen en in het weekeinde van de bergen genieten ipv. een huis met een tuin.
Alles bij elkaar is het zo dat ik eigenlijk Zwitserland niet meer kan verlaten, omdat ik de levenstandaard waar ik aan gewend ben nergens anders in Europa zal vinden.
Ik ken een paar machinisten in Zwitserland. En het is zo dat die ook niet enkel goeds over de SBB te vertellen hebben. De voornaamste klacht is dat het werk minder afwisselend geworden is. Deels ook door de automatisering. Ik ben eens meegereden van Bern naar Zürich, en tussen de Grauholz en Rothrist (zo'n 20 minunten) heeft de machinist niks meer te doen. Onder ETCS-2 gaat alles eigenlijk automatisch. Het materiaal wordt ook steeds eenvormiger. Machinisten van het depot Bern zijn met de opening van de Lötschberg basistunnel ook de boeiende "Lötschberg Bergstrecke" kwijt.steamdriven schreef: Daarom dat ik verwijs naar SBB die -daar ben ik zeker van- een veel betere verhouding van loon naar werk aanbieden aan hun TB. Dat de bestuurders van DB al weken staken, ik begrijp dat.
Maar in Zwitserland wordt weinig gestaakt. Eigenlijk en stuk minder dan in eender welk ander Europees land. De hoofdreden is dit: In Zwitserland is de CAO een contract tussen de vakbonden en het bedrijf. Daarover wordt stevig onderhandelt, maar eens die CAO er is kan er eigenlijk niet meer gestaakt worden, want een staking betekent onmiddellijk het einde van de CAO, en betekent dat een werknemer in principe iedereen onmiddellijk op straat kan zetten.
En dus wordt er nauwelijks gestaakt...
KVB, onze lonen kunnen niet stijgen. Dat is hier normaal al eens eerder uitgelegd. De NMBS heeft verschillende rangen. Een treinbestuurder valt in rang 5. Hij kan en mag niet meer verdienen dan iemand van rang 4 laat staan rang 3. Het schijnt dat de directie het ooit heeft overwogen om de lonen te doen stijgen maar dat toen de vakbond het heeft tegengehouden.
Dat schreef ik dus al:Steven schreef:KVB, onze lonen kunnen niet stijgen. Dat is hier normaal al eens eerder uitgelegd. De NMBS heeft verschillende rangen. Een treinbestuurder valt in rang 5. Hij kan en mag niet meer verdienen dan iemand van rang 4 laat staan rang 3. Het schijnt dat de directie het ooit heeft overwogen om de lonen te doen stijgen maar dat toen de vakbond het heeft tegengehouden.
Met andere woorden, degenen die stellen dat de vakbonden een deel van het probleem zijn hebben gelijk. Het wordt tijd dat de vakbonden hier toch eens op aangesproken worden.Als het moeilijker is om voor bepaalde depots machinisten of treinbegeleiders te vinden dan moet men voor die depots de lonen verhogen.
Maar dat betekend dat men het rijdend personeel anders behandelt dan de rest van het personeel, en dat zullen de vakbonden dus met alle mogelijkheden bestrijden.
Zelfs voor enkele depots het loon verhogen is uit den boze want dat wil zeggen dat je binnen hetzelfde bedrijf voor hetzelfde werk niet hetzelfde loon krijgt. De wereld zal nog eerder vergaan dan dat denk ik.