Tram- en Metro foto van Peter

Smalspoor, tram en light-rail in België
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Brussel 1975

Al weer zo'n 40 jaren geleden was dit het normale beeld aan het eindpunt van lijn 81 te Laeken op een koude natte dag in maart.

Veel kijkplezier, Peter
(56.05)
Bijlagen
56.05 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Katowice (Polen)

Tijdens een reisje door Polen ook de grote industriestad Katowice aangedaan. Niet alleen om er te overnachten, maar ook om de enige tramlijn te bezoeken welke nog met 2-assers (Konstal type N) rijdt. Deze lijn is gelegen in het stadsdeel Bytom, een erg vervallen volkswijk waar nogal wat dronken personen rondliepen.
Op een korte pendellijn, met vier tussenhaltes, en door slechts één straat rijdt elke dag één motorwagen heen en weer. Tijdens mijn bezoek was het wagen 1118 welke er erg netjes uitzag, een zelfs voorzien was van uitlezers van elektronische kaartjes (soort OV-chipkaart).
Zover mij bekend is dit nog de einge lijn in heel Polen alwaar dit tramtype anno 2014 rijdt.

Veel kijkplezier, Peter
(9892SF + 9888SF + 9889SF)
Bijlagen
9889 SF.JPG
9888 SF.JPG
9892 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Naumburg

In het Duitse Naumburg, vroeger gelegen in de DDR, is de tijd qua trambedrijf stil blijven staan. Nog altijd wordt er gereden met 2-assers uit de Oostduitse tijd. Dit tramtype, op de foto een "Gotha", welke in de begin '90 jaren nog eigenlijk overal in Oost-Duitsland tramsteden rondreden, is helaas elders zo langzamerhand bijna overal verdwenen.
Een goede reden om dit leuke kleine trambedrijf, lijnlengte slechts 2½ km, anno 2014 weer eens te bezoeken.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_6033 SF)
Bijlagen
IMG_6033 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Trammuseum Rotterdam

Open Monumentendag 2014 was een mooi moment om het sinds 2014 geopende RoMeO Trammuseum Hillergsberg in Rotterdam te bezoeken.
Hierbij op twee foto's een deel van de fraaie museumcollectie welke nu weer voor het pubiek te bezichtigen is. Zie voor openingstijden de site van het trammuseum.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_6196 -SF.JPG
IMG_6189 -SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Open monumentendag Den Haag

Naast Rotterdam ook nog even Den Haag bezocht, want ook daar waren de rijdende monumenten op straat aan te treffen. Hierbij een klein overzicht.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_6137- SF.JPG
IMG_6106 -SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

HTM

Op het viaduct bij halte Ternoot zien we de HTM 1240 met de defecte HTM 1165 op sleeptouw richting de remise.
De 1240 was de laatst gebouwde 1200, de 1165 bestaat nog steeds en is thans museumwagen in Den Haag, dus de repatatie is in ieder geval gelukt :D

Veel kijkpleizer, Peter
(06.31 SF)
Bijlagen
06.31SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Gotha

De tijd stond nog stil te Gotha, zo vlak na de "Wende". De Thüringerwaldbahn (lijn 4) van het trambedrijf van Gotha werd nog gereden met treams van het type "2 kamer met bad", de sterk verwaarloosde trams met het zwevende middendeel, welke tijdens de rit alle kanten op ging. Eigenlijk was deze Gotha G4 niets anders dan twee 2-assige trams met een middendeel.
Toen ik er toch was de lange buitenlijn naar Tabarz maar eens afgereden met zo'n sterk schommelende tram. Een enorme belevenis zo dwars door de weilanden en bossen van het Thüringerwald, zeker toen het donker werd en bleek dat de tram maar enkele zeer zwak brandende gloeilampjes in het interieur had.
Voor een kleine bijdrage in Deutsche Marken had je de hele avond plezier........

Veel kijkplezier, Peter
(122.04 SF)
Bijlagen
122.04 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Metro Rotterdam

Een opname van RET lijn C (De Terp <> De Akkers) welke zojuist van halte halte Vijfsluizen is vertrokken en gaat afdalen naar de tunnel onder de Nieuwe Maas op weg richting pernis en verder richting eindpunt De Akkers.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_6603-SF)
Bijlagen
IMG_6603 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Lissabon

1 mei 1995 was een belangrijke dag voor het trambedrijf van Lissabon (en daarom was ik even ter plaatse ;) ). Op deze "dag van de Arbeid" werden de eerste nieuwe gelede trams van dit trambedrijf in dienst gesteld. Bij een trambedrijf alwaar al jaren de tijd compleet stil stond, een ware gebeurtenis.
Wel betekende de komst van deze nieuwe trams het einde van de fraaie 4-assers, welke met hun "Maxium-Traction"-trucks decenia lang door de straten van de Portugese hoofdstad hadden gereden.

Veel kijkplezier, Peter
(118.20 - SF)
Bijlagen
118.20 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMVB

Een opname uit 1982, genomen tijdens een winteruitstapje vanuit Nederland naar Henegouwen, toen de NMVB (Nationale Maatschappij Van Buurtspoorwegen) aldaar nog met dit oude materieel reed.

Veel kijkplezier, Peter
(59.06 - SF)
Bijlagen
59.06 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

HTM serie 1000

30 september 1981 was de laatste dag dat de trams HTM serie 1000 (Bouwjaar 1952) in dienst waren, de laatste wagens waren de 1016 en 1020 welke tot aan het einde van de middag nog op lijn 16 reden.
Op 10 oktober 1981 was er een afscheidsrit naar oa. Delft (lijn 1) en via lijn 6 naar de oude eindpuntlus bij station Den Haag Mariahoeve. Deze laatste ritten werden gereden door de 1006 en 1024.
Deze beide wagens zijn bewaard gebleven, de 1006 (omgespoord op meterspoor) bij De Lijn (kustlijn) en de 1024 is rijvaardig bij de EMA in Amsterdam.
Tot slot is de 1022 museumtram in Den Haag.

Op de foto PCC 1024 bezig aan haar laatste kilometers op Haagse rails............

Veel kijkplezier, Peter
(06.83 - SF)
Bijlagen
06.83 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door apestaart »

Dat is nog eens wat anders dan wat De Lijn doet, HTM heeft na bijna 30 jaar die PCC's buiten gezwierd, in Antwerpen zitten ze daar na 50 jaar nog opgescheept met die oude PCC's, in Gent zitten ze ook nog na 40 jaar met die PCC's opgescheept en hier aan de kust is het al niet veel beter, na meer dan 30 jaar zitten we ook nog met die doorgeroesterde BN trams opgescheept en we zullen na 2020 nog mee opgescheept zitten, die trams zullen zeker hun robijnen jubileum (40 jaar) kunnen vieren. :x
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door CursorX »

apestaart schreef:Dat is nog eens wat anders dan wat De Lijn doet, HTM heeft na bijna 30 jaar die PCC's buiten gezwierd, in Antwerpen zitten ze daar na 50 jaar nog opgescheept met die oude PCC's, in Gent zitten ze ook nog na 40 jaar met die PCC's opgescheept en hier aan de kust is het al niet veel beter, na meer dan 30 jaar zitten we ook nog met die doorgeroesterde BN trams opgescheept en we zullen na 2020 nog mee opgescheept zitten, die trams zullen zeker hun robijnen jubileum (40 jaar) kunnen vieren. :x
De eerste nieuwe kusttram zou in 2018 zijn opwachting moeten maken... En dat werd wel tijd.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Volgende halte: Openluchtmuseum ! (20 en 21 juni 2015)

Beleef stads- en streekvervoer

Het Openluchtmuseum in Arnhem (Nederland) stond dit weekend in het teken van het stads- en streekvervoer per tram en bus. Een prima georganiseerd weekend met vele extra's in het museum. Zo waren er op verschillende plekken historische bussen opgesteld en werd er ook een dienst gereden met oude bussen door het museum.

Op tramgebied was er flink uitgepakt, met een zeer volle dienstregeling werd er elke paar minuten gereden op de tramlijn, waarvoor ook enkele gasttrams naar het museum gebracht waren vanuit Amsterdam, de Mw. 464 en de bijwagens 600 en 776.

In dienst waren de trams RET 536+1050, HTM 274+GVBA 600, GETA 76, R3, GVBA 464+776. Verder stonden nog opgesteld de RET 520 en 535 en 631.
Ook de NS "Sik" was gestart en reed op een minimaal stukje rails van zo'n 5 meter heen-en-weer.

In de remise en Van Gend & Loos loods waren vele fraaie (tram-) modelbanen opgesteld, waarbij ik die van het Rheinberger Strassenbahn Betriebe de fraaiste vond.

Een kleine impressie van dit evenement, welke volgend jaar nog wat grootser wordt omdat dan het 20-jarig bestaan van de tramlijn van het Openluchtmuseum gevierd gaat worden.

Ook het museum zelf was zeer te spreken over deze (nieuwe) happening, de bezoekers aantallen waren duidelijk hoger dan tijdens een ander weekend..

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_7751.JPG
IMG_7750.JPG
IMG_7723.JPG
IMG_7711.JPG
IMG_7663.JPG
IMG_7614.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Bericht door Meesterpeter »

HTM - Avenio

Het wil niet echt opschieten met de nieuwe trams (Siemens Avenio) van de HTM. Precies een jaar geleden, op 5 juli 2014, werd de eerste tram met veel enthouisiasme en feestelijkheden getoond aan Koning en volk.
Daarna werd het doodstil rond deze nieuwe trams. Er werden trams afgeleverd, maar er gingen ook geregeld weer trams richting fabriek, helemaal in het verre Wenen.
Het "nawerk" was zo veel dat dat niet in Den Haag kon plaatsvinden.
Rijden met de Avenio was toch al een probleem want de trams zijn 20 cm. breder dan de oudere trams van de HTM. Eigenlijk moet het hele tramnet opnieuw worden aangelegd met nieuwe perrons, nieuwe bovenleidingsmasten en verder uit elkaar liggende rails. En extra kostenplaatje van miljoenen euro's.
Ooit moeten er 60 trams type Avenio in Den Haag rijden.

Nu een jaar later zijn er af en toe momenten dat een Avenio op straat verschijnt tijdens een instructierit. Hiervoor zijn nu enkele tramtrajecten vrij gegeven, zoals lijn 2 van Kraayenstein naar Leidschendam vv.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_7797 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie