maximumsnelheid goederentreinen

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Treinenman »

Hoe snel mogen goederentreinen rijden en hangt dit af van de lading?
De trein is altijd een beetje reizen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Eimai »

Treinenman schreef:Hoe snel mogen goederentreinen rijden en hangt dit af van de lading?
Dat hangt van erg veel af, technisch toegelaten snelheid van de wagens, hoe goed ze geremd zijn, enzovoort.

Snelste goederentreinen zijn van de categorie P120, zoals de naam het zegt mogen ze 120, al is dat dan wel enkel toegelaten op de spoorlijnen die daarop speciaal voorzien zijn. Op andere plekken mogen die ook maar maximum 100 rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:Hoe snel mogen goederentreinen rijden en hangt dit af van de lading?
De maximusnelheid voor normale goederentreinen ligt tussen de 80 en 120km/h. Vooral afhankelijk van het type wagons. Een trein bestaand euit wagons met goede remmen mag sneller rijden dan één met slechte remmers.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Hobbes »

En welk rijpad er is aangevraagd: Onlangs had ik een trein die 107% geremd was, maar toch een G90 bleek te zijn.

Zo'n rijpad is goedkoper dan een G100, P100 of P120 dus als het een niet zo belangrijke trein is kan het zijn dat hij trager mag rijden dan hij eigenlijk kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef:En welk rijpad er is aangevraagd: Onlangs had ik een trein die 107% geremd was, maar toch een G90 bleek te zijn.

Zo'n rijpad is goedkoper dan een G100, P100 of P120 dus als het een niet zo belangrijke trein is kan het zijn dat hij trager mag rijden dan hij eigenlijk kan.
Ik dacht dat het net omgekeerd was, trager rijden = meer betalen.

Maar misschien zat er ergens in de samenstelling een oude wagon die niet sneller mag dan 90km/h.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Hobbes »

Shrek schreef:
Hobbes schreef:En welk rijpad er is aangevraagd: Onlangs had ik een trein die 107% geremd was, maar toch een G90 bleek te zijn.

Zo'n rijpad is goedkoper dan een G100, P100 of P120 dus als het een niet zo belangrijke trein is kan het zijn dat hij trager mag rijden dan hij eigenlijk kan.
Ik dacht dat het net omgekeerd was, trager rijden = meer betalen.

Maar misschien zat er ergens in de samenstelling een oude wagon die niet sneller mag dan 90km/h.
Volgens een instructeur is het toch zo, hoe sneller je mag rijden, hoe duurder het rijpad. Meer sleet aan de sporen misschien?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door groentje »

Trager rijden is ook lagere prioriteit, al speelt dat amper een rol, ook een goederentrein die 100 of 120 mag, wordt bijna standaard aan de kant gezet als de keuze moet worden gemaakt tussen een goederen- of een reizigerstrein. Ook als die laatste een stoptrein is, die gemiddeld de 60 amper haalt... In theorie is de prioriteit van een goederentrein van 100 of 120 een plaatsje hoger dan zo'n stoptrein, maar je hebt niet altijd voor ogen hoe snel hij mag, terwijl je al op je grafiek ziet of hij goederen dan wel reizigers vervoert...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Trager rijden is ook lagere prioriteit, al speelt dat amper een rol, ook een goederentrein die 100 of 120 mag, wordt bijna standaard aan de kant gezet als de keuze moet worden gemaakt tussen een goederen- of een reizigerstrein. Ook als die laatste een stoptrein is, die gemiddeld de 60 amper haalt... In theorie is de prioriteit van een goederentrein van 100 of 120 een plaatsje hoger dan zo'n stoptrein, maar je hebt niet altijd voor ogen hoe snel hij mag, terwijl je al op je grafiek ziet of hij goederen dan wel reizigers vervoert...
Bij ons is het vaak omgekeerd. Altijd eerst de goederentrein een spoorvak in en dan pas de omnibus. Ik vind dat ook een beter systeem inzake bezetting van de overwegen en eventuele hellingen die hij opmoet. Tenzij de HKM echt een stuk voor zijn uur is, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Tim »

groentje schreef:Trager rijden is ook lagere prioriteit, al speelt dat amper een rol, ook een goederentrein die 100 of 120 mag, wordt bijna standaard aan de kant gezet als de keuze moet worden gemaakt tussen een goederen- of een reizigerstrein. Ook als die laatste een stoptrein is, die gemiddeld de 60 amper haalt... In theorie is de prioriteit van een goederentrein van 100 of 120 een plaatsje hoger dan zo'n stoptrein, maar je hebt niet altijd voor ogen hoe snel hij mag, terwijl je al op je grafiek ziet of hij goederen dan wel reizigers vervoert...
Ik vind het bijzonder jammer dat er nog steeds zo gedacht wordt. Een goederentrein hoort écht niet thuis achter een stoptrein!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door groentje »

Het betert wel met ervaring, je weet dan beter hoever je kan gaan, maar goederentreinen in het algemeen krijgen nog altijd een lagere prioriteit. Ter illustratie, de man was wel nog in opleiding en ik werkte nog op TC, maar op een bepaald moment wou hij vragen dat een goederentrein, perfect op uur met niets in de weg, aan de kant ging voor een stoptrein die voorzien was op een tweetal minuten te volgen, zo hard was de 'voorrang voor reizigers' er ingestampt. Ik heb hem toen toch maar gezegd dat dat nergens voor nodig was. Maar het wordt al gevoeliger als je wél vertraging geeft aan een reizigerstrein, en zeker als de goederentrein in kwestie vertraging heeft...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door dentheo »

Zet de man even op een perron waar een moderne goederentrein aan 120 kmh voorbijkomt.
Vergeet hij niet meer zo snel dat een goederentrein niet altijd zo'n oud zuchtend rammelend treintje is. :) :)

Misschien kan B-logistics de beginnende dispatchers even uitnodigen voor een dag ?
Ik meen dat dispatchers in de US één dag per jaar op stap mogen met een trein om hun kennis van het bedrijf op peil te houden.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door groentje »

Dispatchers worden ook een paar keer per jaar op lijnstudie gestuurd, maar het is gemakkelijker om een reizigerstrein te nemen, die rijdt klokvast, stopt in een station ipv een of andere afgelegen bundel, etc. Meegaan met een goederentrein is dus eerder uitzonderlijk, al heb ik het ook 1x gedaan in mijn carrière op dispatching gedaan, helemaal in het begin...
En het probleem is niet zozeer dat een goederentrein geen snelheid haalt, wel dat ze vaker trager optrekken en afremmen dan een reizigerstrein. Een beetje nerveuze lijnregelaar kan dan al snel in de verleiding komen om het 'probleem' aan de kant te houden, tot de reizigers voorbij zijn. Een kwartier voor een goederentrein is in die perceptie niet zo erg, terwijl er al vanaf 2 minuten wordt gekankerd op reizigersvertraging, omdat dan bepaalde aansluitingen in gevaar komen.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Hobbes »

groentje schreef:Het betert wel met ervaring, je weet dan beter hoever je kan gaan, maar goederentreinen in het algemeen krijgen nog altijd een lagere prioriteit. Ter illustratie, de man was wel nog in opleiding en ik werkte nog op TC, maar op een bepaald moment wou hij vragen dat een goederentrein, perfect op uur met niets in de weg, aan de kant ging voor een stoptrein die voorzien was op een tweetal minuten te volgen, zo hard was de 'voorrang voor reizigers' er ingestampt. Ik heb hem toen toch maar gezegd dat dat nergens voor nodig was. Maar het wordt al gevoeliger als je wél vertraging geeft aan een reizigerstrein, en zeker als de goederentrein in kwestie vertraging heeft...
Onlangs moest ik te Dinant wachten met een G100 terwijl ik perfect op uur was, omdat de stoptrein naar Namen die 4min later vertrok per sé voor moest volgens de seingever.

Uiteindelijk resultaat: 20+ min vertraging voor mijn trein tegen dat ik in Namen was.

Ik heb toen naar TC gebeld en vriendelijk gevraagd of dit normaal was, die mens leek oprecht verbaasd dat men mij in Dinant had laten wachten, en bevestigde mij dat een G100 een hogere prioriteit heeft dan een stoptrein.
Blijkbaar had de seingever in Dinant zelf voor TC gespeeld...
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door Hobbes »

groentje schreef:Dispatchers worden ook een paar keer per jaar op lijnstudie gestuurd, maar het is gemakkelijker om een reizigerstrein te nemen, die rijdt klokvast, stopt in een station ipv een of andere afgelegen bundel, etc. Meegaan met een goederentrein is dus eerder uitzonderlijk, al heb ik het ook 1x gedaan in mijn carrière op dispatching gedaan, helemaal in het begin...
En het probleem is niet zozeer dat een goederentrein geen snelheid haalt, wel dat ze vaker trager optrekken en afremmen dan een reizigerstrein. Een beetje nerveuze lijnregelaar kan dan al snel in de verleiding komen om het 'probleem' aan de kant te houden, tot de reizigers voorbij zijn. Een kwartier voor een goederentrein is in die perceptie niet zo erg, terwijl er al vanaf 2 minuten wordt gekankerd op reizigersvertraging, omdat dan bepaalde aansluitingen in gevaar komen.
En dat is nu dikwijls het probleem, de redenering van "zet die goederentrein maar even stil", terwijl men blijkbaar niet beseft dat men met 2000T en 650M trein niet zo eventjes snel optrekt. Veel van die stilstanden kunnen perfect vermeden worden, zelfs zonder de reizigerstreinen te hinderen.

In dat opzicht zou het veel beter zijn dat men mensen van TC eens meestuurt met een goederentrein, zodat men eens uit de eerste hand kan ondervinden wat een soms banale stilstand kan aanrichten.
En 15' vertraging voor een HKM lijkt niet veel, maar daardoor ben je aan het volgende station/vertakking te laat, waardoor je weer kan wachten enz enz...

Men mag er ook eens aan denken dat een goederenmachinist er soms al 4 of 5 uur rijtijd heeft opzitten, en dan is elke minuut vertraging er één te veel, zeker als het over vermijdbare situaties gaat.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: maximumsnelheid goederentreinen

Bericht door groentje »

Mee eens, hoor, Hobbes. Misschien moet B-Log en/of de andere operatoren misschien ook zelf eens aan de deur kloppen van TC voor het organiseren van een lijnstudie. Want vandaag organiseer je die voor een deel zelf. En dan is het gewoon veel gemakkelijker om alles te organiseren met uitsluitend reizigerstreinen en bezoekjes aan een of ander seinhuis.
Omgekeerd zou het ook niet slecht zijn om, als bestuurder, af en toe eens op een seinhuis en op dispatching langs te gaan, zodat iedereen een beter begrip heeft van de moeilijkheden van de ander.
Plaats reactie