ronny schreef:Portbou schreef:overweg13 schreef:Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe je die competenties én performanties moet beoordelen blijft een open vraag.
Concreet voorbeeld: we reizen van Libramont naar Brussel-Noord. Tussen Libramont en Namur: geen controle, geen info, alleen een tbg die zich na elke stilstand weer direct in eerste komt nestelen. Vanaf Namur: degelijke info, controle, en dat door een tbg die ook nog regelmatig door zijn trein loopt. Het is duidelijk dat de 2de eigenlijk veel meer zou moeten verdienen dan de eerste - die in feite ontslagen zou moeten worden, maar hoe maak je dat hard?
Dit kan hard gemaakt worden door mystery shoppers te laten meereizen met de treinen.
Maar dat is voor de vakbond allicht ook weer een brug te ver...
Misschien was die tbg wel een beetje ziek.
Als hij ziek is moet hij thuisblijven.
In België is er zoiets als gewaarborgd loon bij ziekte, er is geen enkele reden om ziek te komen werken.
Ik vind het nogal simplistisch om te oordelen dat iemand die veel rondwandelt beter werkt.
Lijkt me nochtans een erg objectief criterium. Iemand die rondloopt is beter beschikbaar en aanspreekbaar voor het clienteel. Voor mijn part hoeft hij niet altijd te controleren maar ik vind wel dat hij zich door de trein moet bewegen.
Schaf gewoon die systemen af die fraude mogelijk maken zoals go pass en key pass.
En jouw voorstel om deze te vervangen is ... ?
Maar blijkbaar beschouwd men in dit land een treinticket dat niet geknipt is door een tbg als weggesmeten geld.
Ik zal het anders formuleren : als de tbg niet meer doet dan zijn tijd uitzitten in eerste klas, vind ik dat hij weinig toegevoegde waarde heeft. Schaf hem dan af en maak de tickets goedkoper.