vergelijkende studie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Mechanik »

Steven schreef:Dat plannen van die roosters tot op de minuut is ook hier het geval, er staat precies aangegeven hoeveel min we krijgen om van de depot naar het perron te gaan. Hierbij is het te Brussel Zuid zo vastgelegd dat men steeds telt op de max afstand, het is te zeggen vanaf de depot naar spoor 22.
kleine correctie spoor 21 kant NZV :-)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door kika »

Glodenox schreef:Trouwens, ik vermoed dat ze bij HR-Rail wel de kennis moeten hebben om die papieren te digitaliseren. Ik zie in hun organigram 2 afdelingen ICT (SAP en niet-SAP).
Ah SAP. Kan je nog eens 900 miljoen besparen? http://www.logistiek.nl/supply-chain/ni ... -101133769

Informatisering is niet heilig, begin daadwerkelijk met eenvoudige taken en de processen zelf zoals Steven die noemt. Er falen meer ICT-projecten dan dat er slagen. Op veel plaatsen (bvb. banken of buitenlandse spoorbedrijven) is men ook begonnen met de eenvoudigste taken te automatiseren, daar valt de makkelijkste winst te halen. Of het veranderen van procedures an sich, het is niet verkeerd om af en toe iets tegen het licht te houden.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Glodenox »

Bij SAP gaan er bij mij ook altijd haren rechtstaan op mijn nek. De experts kosten altijd veel, meestal met mensen van buitenaf, vrij complex in opbouw en lastig onderhoud achteraf, ...
Informatiseren is inderdaad niet heilig. Je moet op voorhand kijken waar dit het meest effectief kan zijn en proberen beetje bij beetje om te vormen/te verbeteren. Met SAP probeert men meestal een mastodont aan een oplossing aan te bieden waarnaar men met zijn allen ineens moet naar overschakelen, wat meestal niet haalbaar is of toch voor grote problemen zorgt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door AlexNL »

Tsja, SAP... het is niet alleen een softwarepakket dat je in huis haalt, maar ook een hele filosofie over hoe je je bedrijf zou moeten runnen. Volgens SAP dan. En als je het pakket wilt aanpassen aan je bedrijf krijg je een bak maatwerk waar je niet blij van wordt, maar waar SAP (of de integratiepartners) wél blij van worden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door rdv »

Er liep/loopt een SAP-project (ik dacht voor het beheer van de (wissel)stukken in de werkplaatsen).
Naar wat ik aan de toog hoor, zijn het vooral de consultants die er - bijna letterlijk - slapend rijk van geworden zijn, en dit door gebrek aan visie, schrik voor verandering en leiderschap blijkbaar, van de projectmanagers bij de NMBS en hun oversten.

Er zou op die manier miljoenen verspeeld zijn.

Een SAP-implementatie (maar ook veel andere IT-implementaties) is dus veel meer dan enkel wat programmeren/implementeren, het gaat eerder om veranderingsmanagement, en openstaan voor veranderingen/verbeteringen/vernieuwingen en standaardisatie.
Nu is dat niet alleen bij de NMBS een groot probleem ("we doen dat al 30 jaar zo en er heeft nog niemand over geklaagd") en een belangrijke knelpunt om automatisatieprojecten goed te laten verlopen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Portbou »

ronny schreef:
Portbou schreef:
overweg13 schreef:Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe je die competenties én performanties moet beoordelen blijft een open vraag.
Concreet voorbeeld: we reizen van Libramont naar Brussel-Noord. Tussen Libramont en Namur: geen controle, geen info, alleen een tbg die zich na elke stilstand weer direct in eerste komt nestelen. Vanaf Namur: degelijke info, controle, en dat door een tbg die ook nog regelmatig door zijn trein loopt. Het is duidelijk dat de 2de eigenlijk veel meer zou moeten verdienen dan de eerste - die in feite ontslagen zou moeten worden, maar hoe maak je dat hard?
Dit kan hard gemaakt worden door mystery shoppers te laten meereizen met de treinen.
Maar dat is voor de vakbond allicht ook weer een brug te ver...
Misschien was die tbg wel een beetje ziek.
Als hij ziek is moet hij thuisblijven.
In België is er zoiets als gewaarborgd loon bij ziekte, er is geen enkele reden om ziek te komen werken.
Ik vind het nogal simplistisch om te oordelen dat iemand die veel rondwandelt beter werkt.
Lijkt me nochtans een erg objectief criterium. Iemand die rondloopt is beter beschikbaar en aanspreekbaar voor het clienteel. Voor mijn part hoeft hij niet altijd te controleren maar ik vind wel dat hij zich door de trein moet bewegen.
Schaf gewoon die systemen af die fraude mogelijk maken zoals go pass en key pass.
En jouw voorstel om deze te vervangen is ... ?
Maar blijkbaar beschouwd men in dit land een treinticket dat niet geknipt is door een tbg als weggesmeten geld.
Ik zal het anders formuleren : als de tbg niet meer doet dan zijn tijd uitzitten in eerste klas, vind ik dat hij weinig toegevoegde waarde heeft. Schaf hem dan af en maak de tickets goedkoper.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Portbou »

Eimai schreef:
Portbou schreef:Dit kan hard gemaakt worden door mystery shoppers te laten meereizen met de treinen.
Maar dat is voor de vakbond allicht ook weer een brug te ver...
Dat gebeurt al hoor.
Waar kan ik solliciteren ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Steven »

Niet. Meestal zijn dat de mensen die verhogen in graad en die den dergelijk taken vervullen. Je moet de taak van tbg zelf gedaan hebben. Net zoals de befaamde tico's. Dat zijn ook gewone tbg's die verhoogd zijn in graad.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Portbou »

Steven schreef:Je moet de taak van tbg zelf gedaan hebben.
Onder het motto "de beste stropers worden de beste jagers" lijkt dat een goede keuze.
Maar om te peilen naar het effect van de houding en de handelingen van de tbg op de gemiddelde klant is dit een verkeerde insteek.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Steven »

Portbou schreef:
Steven schreef:Je moet de taak van tbg zelf gedaan hebben.
Onder het motto "de beste stropers worden de beste jagers" lijkt dat een goede keuze.
Maar om te peilen naar het effect van de houding en de handelingen van de tbg op de gemiddelde klant is dit een verkeerde insteek.
Dat is omdat je enkel kijkt naar het publieke deel van de taak van een tbg maar hij doet meer dan dat. De juiste procedures uitvoeren moet je ook kunnen nakijken (niet dat ze allemaal elke dag nodig zijn) en daarvoor specifiek mensen afzonderlijk opleiden is dan raar want je hebt al mensen in huis die een groot deel van die taken kent.
Daarom heb je treinbegeleiders, eerste treinbegeleiders, ....
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Portbou »

Steven schreef:
Portbou schreef:
Steven schreef:Je moet de taak van tbg zelf gedaan hebben.
Onder het motto "de beste stropers worden de beste jagers" lijkt dat een goede keuze.
Maar om te peilen naar het effect van de houding en de handelingen van de tbg op de gemiddelde klant is dit een verkeerde insteek.
Dat is omdat je enkel kijkt naar het publieke deel van de taak van een tbg maar hij doet meer dan dat. De juiste procedures uitvoeren moet je ook kunnen nakijken (niet dat ze allemaal elke dag nodig zijn) en daarvoor specifiek mensen afzonderlijk opleiden is dan raar want je hebt al mensen in huis die een groot deel van die taken kent.
Daarom heb je treinbegeleiders, eerste treinbegeleiders, ....
En hiermee wordt eens te meer geïllustreerd hoezeer de NMBS nog altijd een veel te veel in zichzelf gekeerde maatschappij is.

Eerste prioriteit : onze interne procedures controleren
Tweede prioriteit : controleren hoe onze tbg met onze klanten omgaat

Ieder normaal commercieel bedrijf hanteert bovenstaande prioriteiten omgekeerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: En hiermee wordt eens te meer geïllustreerd hoezeer de NMBS nog altijd een veel te veel in zichzelf gekeerde maatschappij is.

Eerste prioriteit : onze interne procedures controleren
Tweede prioriteit : controleren hoe onze tbg met onze klanten omgaat

Ieder normaal commercieel bedrijf hanteert bovenstaande prioriteiten omgekeerd.
Ieder normaal commercieel bedrijf dat niet met veiligheidsregels zit, bedoel je dan.
Want ook in privébedrijven komt veiligheid voor de klantvriendelijkheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Steven »

Als je veiligheid wil verschuiven naar de tweede plaats bij de spoorweg dan zie je mij nooit meer in de buurt van het spoor. Commercieel denken komt na veiligheid dat moet je aanvaarden een trein is niet hetzelfde als een fiets.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Als je veiligheid wil verschuiven naar de tweede plaats bij de spoorweg dan zie je mij nooit meer in de buurt van het spoor. Commercieel denken komt na veiligheid dat moet je aanvaarden een trein is niet hetzelfde als een fiets.
Dat is maar logisch ook, en dat geldt evengoed bij commerciële bedrijven. Alleen vergelijkt Portbou de klantvriendelijkheid van een spoorwebedrijf met die van een krantenverkoper. Als hij zou vergelijken met de mensen die in de drukkerij werken dan komen de veiligheidsregels even goed op de eerste plaats, voor de kwaliteit van de krant.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Alleen vergelijkt Portbou de klantvriendelijkheid van een spoorwebedrijf met die van een krantenverkoper. Als hij zou vergelijken met de mensen die in de drukkerij werken dan komen de veiligheidsregels even goed op de eerste plaats, voor de kwaliteit van de krant.
Inderdaad, dat is een goede vergelijking.

Om het nog duidelijker te stellen : ik denk dus dat er twee types mystery shoppers moeten meereizen aan boord van de treinen :

* gepromoveerde treinbegeleiders e.d. voor controle van de veiligheid en de procedures.
* externe enqueteurs voor de klantvriendelijkheid.

(en voor dat tweede type van mystery shopper stel ik me graag kandidaat ;-))
Plaats reactie