controles diabolo tax

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: controles diabolo tax

Bericht door kika »

Shrek schreef:Mensen die geen geldig biljet hebben omdat ze niet goed geïnformeerd zijn, zijn ook zwartrijders en verdienen even goed een boete.
Dat is wel heel erg zwart-wit. Nu heb ik er wel begrip voor dat je dat mag verwachten van Belgen die richting luchthaven sporen, maar in het algemeen ben ik er voor om de reizigers te beschermen tegen de regelwaan van de NMBS. Mag ik dan boetes innen bij slecht geïnformeerde loketmedewerkers? Mag ik zo'n automaat zijn cashlade legen wanneer de groene lamp brandt maar hij geen kaarten leest?

Of wat met mensen die onderweg afzien van een deel van hun reisweg en bij de luchthaven uitstappen? Dat laatste schijnt geen probleem te zijn, dixit Stevens beschrijven van automaten op de perrons.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

Maar in dat laatste geval betaal je alsnog gewoon de toeslag. Mensen die geen geldig biljet hebben zijn niet de mensen die afzien van een deel van hun reis laat ons daarin duidelijk zijn.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: controles diabolo tax

Bericht door Merijn »

Als mensen niet goed geinformeerd zijn, is dit mijns inziens ook deels (!!) de fout van de NMBS. Men sluit liefst overal de loketten om ze te vervangen door automaten. En dan maar gaan verwachten dat jan met de pet de complexe regelgeving kent...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door Portbou »

Sorry maar welk van twee onderstaande beweringen is nu de juiste ?
Alvast bedankt voor de verduidelijking.
sybic schreef:Er staan geen (werkende) automaten kant perron, noch op de perrons, noch toegang tot de loketten.
Steven schreef:Die staan er wel, op de perrons. Ze zien er haast uit als automaten waar je sigaretten kan kopen. Enkel toeslag. Toeslag + ticket Brussel 1ste, idem voor tweede klasse. Elke keuze met een drukknop zo groot dat je de tekst er vlot kan op lezen.
Laatst gewijzigd door Portbou op 11 jun 2015, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Het is nu ook niet dat je niet kan weten dat een diabolotoeslag verplicht is. Je kan echt niet aan een biljet richting luchthaven geraken zonder hier op gewezen te worden.
Railpass, Gopass, Internationale biljetten, Interrail,...
?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef:Sorry maar welk van twee onderstaande beweringen is nu de juiste ?
Alvast bedankt voor de verduidelijking.
sybic schreef:Er staan geen (werkende) automaten kant perron, noch op de perrons, noch toegang tot de loketten.
Steven schreef:Die staan er wel, op de perrons. Ze zien er haast uit als automaten waar je sigaretten kan kopen. Enkel toeslag. Toeslag + ticket Brussel 1ste, idem voor tweede klasse. Elke keuze met een drukknop zo groot dat je de tekst er vlot kan op lezen.
die van steven is de juiste
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef:
Portbou schreef:Sorry maar welk van twee onderstaande beweringen is nu de juiste ?
Alvast bedankt voor de verduidelijking.
sybic schreef:Er staan geen (werkende) automaten kant perron, noch op de perrons, noch toegang tot de loketten.
Steven schreef:Die staan er wel, op de perrons. Ze zien er haast uit als automaten waar je sigaretten kan kopen. Enkel toeslag. Toeslag + ticket Brussel 1ste, idem voor tweede klasse. Elke keuze met een drukknop zo groot dat je de tekst er vlot kan op lezen.
die van steven is de juiste
OK, dan lijkt het me een werkbare klantvriendelijke oplossing.
De reiziger-te-goeder-trouw-die-niet-wist-dat-er-een-toeslag-was kan deze dan nog bij aankomst kopen aan de automaat zonder meerprijs.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: controles diabolo tax

Bericht door dentheo »

Klopt, alleen nog een automaat naast de rij poortjes zodat je niet moet gaan zoeken in de kelder...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door Portbou »

Steven schreef:Toeslag + ticket Brussel 1ste, idem voor tweede klasse.
Zou het niet logischer zijn om die automaten op het perron van Brussel-Nationaal-Luchthaven enkel en alleen toeslagen te laten verkopen ?
Gezien er een verdieping hoger poortjes staan raken vertrekkende reizigers toch niet zonder ticket op het perron ?

Zie ik iets over het hoofd ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door Portbou »

dentheo schreef:Klopt, alleen nog een automaat naast de rij poortjes zodat je niet moet gaan zoeken in de kelder...
Dat zou inderdaad nog beter zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: controles diabolo tax

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef:
Steven schreef:Toeslag + ticket Brussel 1ste, idem voor tweede klasse.
Zou het niet logischer zijn om die automaten op het perron van Brussel-Nationaal-Luchthaven enkel en alleen toeslagen te laten verkopen ?
Gezien er een verdieping hoger poortjes staan raken vertrekkende reizigers toch niet zonder ticket op het perron ?

Zie ik iets over het hoofd ?
Zou ik ook denken, maar die automaten staan er waarschijnlijk al van voor het idee dat er poortjes zouden komen, want ze waren al in werking voor de huidige (gewone) verkoopautomaten in werking waren. Ombouwen van de automaat is misschien een oplossing? Of misschien voor de mensen die door poortjes geglipt zijn en bij nader inzien toch liever een ticket willen kopen... Kleine aanvulling: er zijn ook tickets naar Leuven, Antwerpen, Gent en misschien nog enkele belangrijke bestemmingen te koop aan deze drukknopautomaten.

Trouwens, ooit heb ik gelezen dat de mensen die zonder diabolotoeslag zouden arriveren op de luchthaven een 'boete' zouden moeten betalen. Ofwel bedoelden ze met die boete gewoon de diabolotoeslag zelf, ofwel nog een extraatje erbovenop en is dat dus niet doorgegaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: controles diabolo tax

Bericht door Steven »

Portbou schreef:
Steven schreef:Toeslag + ticket Brussel 1ste, idem voor tweede klasse.
Zou het niet logischer zijn om die automaten op het perron van Brussel-Nationaal-Luchthaven enkel en alleen toeslagen te laten verkopen ?
Gezien er een verdieping hoger poortjes staan raken vertrekkende reizigers toch niet zonder ticket op het perron ?

Zie ik iets over het hoofd ?
je kan er ook enkel de toeslag kopen. Geen idee wat er met deze toestellen is gedaan na het plaatsen van de poortjes.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: controles diabolo tax

Bericht door dentheo »

Het lijkt mij dat een verhuis naar boven nu logisch is.
Voor de poortjes, zowel van als naar de luchthaven.
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: controles diabolo tax

Bericht door ostbahnhof »

vandaag terug gaan werken na verlof : poortjes werkten niet, ze stonden allen open en toonden een rood kruis :(
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: controles diabolo tax

Bericht door trein92 »

Op 1 augustus wou ik de trein nemen van de luchthaven naar het station van Leuven.

Omdat ik beschik over een abonnement Brussel-Leuven dacht ik dat het aankopen van de bijkomstige Diabolo-toeslag voldeed om mij in orde te stellen met mijn vervoersbewijs.

Ik kocht de Diabolo-toeslag aan de automaat, maar vrienden die langs het loket gingen zeiden me dat dit niet zou werken. Ik werd verplicht om een ticket Luchthaven-Nossegem te kopen, bovenop de Diabolo-toeslag.

Nu moet je mij toch even uitleggen hoe dit nu weer kan? Aan het loket kreeg ik de uitleg dat op de Diabolo duidelijk staat dat dit geen vervoersbewijs is. Klopt, maar ik heb een abonnement. Ik kan in Brussel vaak de trein nemen naar Leuven via de luchthaven. Dus als ik dan de toeslag zou kopen, zou ik gemakkelijk kunnen uitstappen op de luchthaven.

Dus waarom is het dan nog bijkomstig nodig om een ticket te kopen?

Met de uitgebreide campagnes van de luchthaventrein, is het misschien best een optie om eerst de structuur van de tarieven voor de luchthaven wat overzichtelijker te maken. En nee NMBS, niet iedereen moet naar de luchthaven, dus nu ook weer niet iedere trein moet er stoppen in de toekomst. De rittijden zijn nu al lang genoeg.
Plaats reactie