Toeristentreinen 2015
Toeristentreinen 2015
Heeft er iemand reeds zicht op welk materieel er zal gebruikt worden voor de toeristische treinen? Mijn bijzondere interesse gaat naar de 2 treinen vanuit Brussel-Noord naar De Panne.
Re: Toeristentreinen 2015
Beide staan gepland met HLE 21 + 6 M4B + M4Adx in de week, 3xMS08 in het weekend.
Re: Toeristentreinen 2015
Zo, dat is wel behoorlijk triestig. Vroeger had je een veel beter aanbod richting De Panne, bóvenop de reguliere treinen die de snelle weg volgden tussen Brussel en Gent. Nu zul je 's ochtends richting De Panne dus welgeteld twee snelle treintjes hebben vanuit Brussel, met niet eens zo'n enorme capaciteit. En de gewone "IC" is ook geen echte oplossing, wegens erg traag vanaf Brussel, en ook qua capaciteit heel beperkt (1 of soms 2 MS80/MS96, waar je vroeger in het weekend ook stammen van 5 of zelfs 8 M6'en had).
Tot een paar jaar geleden had je in het weekend veel meer: 1 of 2 snelle treinen vanuit Brussel (nota bene gekoppeld aan de Luxemburg - Brussel), eentje vanuit Essen en later Antwerpen (op een gegeven moment zelfs met 8 M6), eentje vanuit Charleroi via Bergen en Kortrijk, en ook nog een versterking vanuit Gent. Bovendien hadden bijna al deze toeristentreinen slechts een klein aantal stops op lijn 73, terwijl deze twee toeristentreinen overal gaan stoppen.
Tot een paar jaar geleden had je in het weekend veel meer: 1 of 2 snelle treinen vanuit Brussel (nota bene gekoppeld aan de Luxemburg - Brussel), eentje vanuit Essen en later Antwerpen (op een gegeven moment zelfs met 8 M6), eentje vanuit Charleroi via Bergen en Kortrijk, en ook nog een versterking vanuit Gent. Bovendien hadden bijna al deze toeristentreinen slechts een klein aantal stops op lijn 73, terwijl deze twee toeristentreinen overal gaan stoppen.
Re: Toeristentreinen 2015
vanuit Brussel naar de Panne heb je ICT
6901
6902
Van Brussel naar Oostende
IC 2428 zal doorrijden.
IC 2830 zal doorrijden.
Vanaf Antwerpen naar Blankenberge
ICT 6707
ICT 6708
Van Brugge naar Knokke heb je
ICT 6601
ICT 6602
ICT 6603
Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb in de planner en ik heb daarbij enkel gezocht op treinen van het binnenland naar de Kust, ik vermoed dat al deze treinen ook hun tegenpool hebben tijdens de avondspits.
Bijkomend mag je verwachten dat er zoals elk jaar wel goed weer treinen bestaan maar die maakt men maar op de dag zelf kenbaar.
6901
6902
Van Brussel naar Oostende
IC 2428 zal doorrijden.
IC 2830 zal doorrijden.
Vanaf Antwerpen naar Blankenberge
ICT 6707
ICT 6708
Van Brugge naar Knokke heb je
ICT 6601
ICT 6602
ICT 6603
Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb in de planner en ik heb daarbij enkel gezocht op treinen van het binnenland naar de Kust, ik vermoed dat al deze treinen ook hun tegenpool hebben tijdens de avondspits.
Bijkomend mag je verwachten dat er zoals elk jaar wel goed weer treinen bestaan maar die maakt men maar op de dag zelf kenbaar.
Re: Toeristentreinen 2015
De capaciteit van de IC01 is ookal verminderd nu het opnieuw i11 rijtuigen zijn.. en dan slechts 2 extra's?Steven schreef:Van Brussel naar Oostende
IC 2428 zal doorrijden.
IC 2830 zal doorrijden.
Dat wordt gezellig op elkaars schoot zitten dan
Re: Toeristentreinen 2015
Maar tussen Brugge en Oostende vond ik zeker 4 treinen per uur op die manier. Trouwens niet alle IC01 treinen hadden M6. Dat was vooral in de spits NAAR Brussel. Daar ben je niet veel mee als je op dat uur richting Kust gaat.
Re: Toeristentreinen 2015
Naar Blankenberge worden nu meestal de IC28xx treinen van de luchthaven naar Brugge doorgetrokken. Dus veronderstel ik dat ze dit materieel zullen gebruiken. Dit was toch zo in het voorjaar. Daar zitten M6 stammen, MS96's en MS80's bij.
Naar mijn mening zo deze IC28xx trein winter en zomer moeten doorgetrokken worden naar Blankenberge, zo zullen veel toeristen uit regio Antwerpen veel sneller ter plaatse zijn en geen half uur overstap hebben in Brugge.
Naar mijn mening zo deze IC28xx trein winter en zomer moeten doorgetrokken worden naar Blankenberge, zo zullen veel toeristen uit regio Antwerpen veel sneller ter plaatse zijn en geen half uur overstap hebben in Brugge.
Re: Toeristentreinen 2015
Dit moet natuurlijk ook voor de materieelreeksen enzo mogelijk zijn... Nu wordt een luchthavenstel in brugge uitgeweken voor een schoonmaakbeurt... En vergeet niet dat een half uur overstaptijd echt wel goed doenbaar is, blijkbaar heerst er in Belgie een mentaliteit dat er overal rechtstreekse treinen moeten naartoe zijn... Een overstap is nu eenmaal onvermijdelijk als je het openbaar vervoer wilt nemen. En mijns inziens zijn er veel te veel verschillende bestemmingen op bepaalde assen tegenwoordig, men zou beter 1 relatie per as uitbouwen tot een halfuursverbinding of zelf 20 minuten... Maar slechts 1 bestemming ipv 3 verschillende, dat zou het aantal overstapminuten aanzienlijk verminderen (dit even geheel ter zijde)ToMiKoN schreef:Naar Blankenberge worden nu meestal de IC28xx treinen van de luchthaven naar Brugge doorgetrokken. Dus veronderstel ik dat ze dit materieel zullen gebruiken. Dit was toch zo in het voorjaar. Daar zitten M6 stammen, MS96's en MS80's bij.
Naar mijn mening zo deze IC28xx trein winter en zomer moeten doorgetrokken worden naar Blankenberge, zo zullen veel toeristen uit regio Antwerpen veel sneller ter plaatse zijn en geen half uur overstap hebben in Brugge.
Re: Toeristentreinen 2015
Knokke-Genk en Antwerpen-Blankenberge, waarom niet. Dan moet er niet meer gekoppeld worden in Brugge, wat de dienstregeling toch een stuk robuuster maakt.ToMiKoN schreef:Naar mijn mening zo deze IC28xx trein winter en zomer moeten doorgetrokken worden naar Blankenberge, zo zullen veel toeristen uit regio Antwerpen veel sneller ter plaatse zijn en geen half uur overstap hebben in Brugge.
Re: Toeristentreinen 2015
Samenstellingen toeristentreinen richting Blankenberge en Oostende: HLE 18 + M6 of Desiro's (o.a. de treinen komende uit Antwerpen). En uiteraard de Hamont-Blankenberge met MW 41
Re: Toeristentreinen 2015
Blankenberge is niet zo een interessant eindbestemmingspunt: er is namelijk geen depot, en vandaag hebben we in Brugge absoluut geen plaats meer om nog meer treinen in onze bundels te verwelkomen. In theorie kan je inderdaad hele mooie nieuwe relaties maken maar wanneer je dan eens verder nadenkt qua personeel, materieel en capaciteit is dit niet altijd makkelijk...Shrek schreef:Knokke-Genk en Antwerpen-Blankenberge, waarom niet. Dan moet er niet meer gekoppeld worden in Brugge, wat de dienstregeling toch een stuk robuuster maakt.ToMiKoN schreef:Naar mijn mening zo deze IC28xx trein winter en zomer moeten doorgetrokken worden naar Blankenberge, zo zullen veel toeristen uit regio Antwerpen veel sneller ter plaatse zijn en geen half uur overstap hebben in Brugge.
Maar inderdaad, het koppelen en ontkoppelen in Brugge vinden velen een heikel punt, vaak vindt vertraging er zijn oorsprong en dagelijks nemen tientallen reizigers het misse treindeel naar hun bestemming (waar ze met veel vertraging uiteindelijk aankomen)
Mijn voorstel zou wel een aansluiting op hetzelfde perron zijn voor de trein naar Knokke - Brugge en de Blankenberge laten doorrijden tot binnenland
Re: Toeristentreinen 2015
Over dat meer personeel zou ik nog wel eens willen zien. Een ontkoppeling duurt tegenwoordig in Brugge 13 minuten (ja, dat is al weer een minuut langer dan op 14 december)! Dat is even lang als het traject naar Blankenberge! Je kan het personeel dus volgens mij veel efficiënter inzetten! Ook het lange wachten is een buffer om vertragingen op te vangen en uit de boeken te houden. Een trein met 10 minuten vertraging in Gent rijdt tegenwoordig op tijd Blankenberge binnen. Dat is een beetje de stiptheidscijfers bedriegen.sippycarlito schreef:Blankenberge is niet zo een interessant eindbestemmingspunt: er is namelijk geen depot, en vandaag hebben we in Brugge absoluut geen plaats meer om nog meer treinen in onze bundels te verwelkomen. In theorie kan je inderdaad hele mooie nieuwe relaties maken maar wanneer je dan eens verder nadenkt qua personeel, materieel en capaciteit is dit niet altijd makkelijk...Shrek schreef:Knokke-Genk en Antwerpen-Blankenberge, waarom niet. Dan moet er niet meer gekoppeld worden in Brugge, wat de dienstregeling toch een stuk robuuster maakt.ToMiKoN schreef:Naar mijn mening zo deze IC28xx trein winter en zomer moeten doorgetrokken worden naar Blankenberge, zo zullen veel toeristen uit regio Antwerpen veel sneller ter plaatse zijn en geen half uur overstap hebben in Brugge.
Maar inderdaad, het koppelen en ontkoppelen in Brugge vinden velen een heikel punt, vaak vindt vertraging er zijn oorsprong en dagelijks nemen tientallen reizigers het misse treindeel naar hun bestemming (waar ze met veel vertraging uiteindelijk aankomen)
Mijn voorstel zou wel een aansluiting op hetzelfde perron zijn voor de trein naar Knokke - Brugge en de Blankenberge laten doorrijden tot binnenland
Ontopic: Komt er ook nog een trein uit Luxemburg-Blankenberge dit jaar?
Re: Toeristentreinen 2015
IC 2829 en 2831 rijden ook door naar OostendeSteven schreef: Van Brussel naar Oostende
IC 2428 zal doorrijden.
IC 2830 zal doorrijden.
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Toeristentreinen 2015
Normaal staan in de brochures van de IC16 tijdens de weekens ook weer een paar in. De stops in Denderleeuw zijn weg en een van de 2 stopt nu in Aalter. Ik neem dat de samenstelling wel dezelfde zal zijn. De eerste 2 of 4 AM96 en de 2de 13 + 5 M6.