Prachtig.... Zij hopen hem rijvaardig te maken. Een JH-wals specialist in de buurt ?BENELUX HONDEKOP NAAR NEDERLAND
De Benelux-Hondekop trein komt naar Nederland. Het historische treinstel is door de Stichting Hondekop overgenomen van de Belgische spoorwegen NMBS, die zij sinds de buitendienstelling in 1986 heeft bewaard. De overname is tot stand gekomen onder leiding van het bedrijf QRail uit Praag, dat bemiddelt in spoorwegmaterieel en juridische ondersteuning in de spoorwegsector verleent.
De Benelux- Hondekop, een elektrisch tweewagen treinstel uit 1957, is de eerste elektrische trein tussen Amsterdam en Brussel. Er zijn 12 stuks gebouwd, waarvan 8 voor de Nederlandse Spoorwegen en 4 voor de Belgische spoorwegen NMBS. Na drie decennia tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden te hebben gereden, is het materieel eind jaren ’80 buiten dienst gesteld. De Belgische spoorwegen hebben een treinstel, de 220.902, bewaard voor historische doeleinden. Deze trein is nu overgenomen door de Stichting Hondekop.
De Stichting Hondekop heeft al een historisch Nederlands ‘Hondekop’ treinstel en is erg verheugd om de Benelux-Hondekop ook in de collectie op te nemen. Voorzitter Erik de Zwart: “De Benelux-Hondekop is een fantastische aanwinst. We hebben al een Nederlandse Hondekop, waarmee we regelmatig ritten maken. Dat willen we ook met de Benelux-Hondekop. Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België. Want deze trein is spoorweggeschiedenis van beide landen, een geschiedenis die des te belangrijker is in het licht van de recente ontwikkelingen in het railvervoer tussen Nederland en België.”
De Benelux-Hondekop wordt momenteel gereedgemaakt voor transport naar Nederland met ondersteuning door Stichting Holland Spoor.
Blauwe Benelux overleeft
Blauwe Benelux overleeft
Uit Facebook NVBS:
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
Jamaar, jamaar de JH- specialist hebben ze al eerder nodig...
Die club rijdt volgens mij al met een hondenneus rond .. 766 of 677 ??
In Nederland maakt men een stichting per museumloc, schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter .
Die club rijdt volgens mij al met een hondenneus rond .. 766 of 677 ??
In Nederland maakt men een stichting per museumloc, schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
De Mat '54 stel 766 heeft echter geen JH-wals......
En ook deze opmerking slaat echt nergens op. Misschien eerst even inlezen in de materie voordat je een berichtje plaatst.dentheo schreef:..... schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter........
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
Re: Blauwe Benelux overleeft
Heb ik dat gezegd ?Meesterpeter schreef: De Mat '54 stel 766 heeft echter geen JH-wals......
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
Ik ken in Nederland al enkele jaren : de stichting Hondekop, de stichting DEIII, de stichting 1500 (hebben ook een 1300..) en een bekende van mij heeft voor twee jaar een aparte stichting mee opgericht die zich specifiek richt op de huisvesting van historisch materieel.Meesterpeter schreef:En ook deze opmerking slaat echt nergens op. Misschien eerst even inlezen in de materie voordat je een berichtje plaatst.dentheo schreef:..... schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter........
Maar ik ben geen fiscalist noch weet ik of ze allemaal de ANBI-status hebben (geen belasting op schenkingen en legaten).
Nederlanders kennende zien zij genoeg voordelen in die benadering, die toch anders is dan die in Belgie
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Blauwe Benelux overleeft
Eindelijk een sprankeltje hoop voor het enige overgebleven stel .... juist op tijd vooraleer het spontaan tot schroot vervalt ( amai de laatste foto's ! )
Ik dacht dat er vroeger reeds sprake was van een overname , en dat er ook nog een "asbestprobleem" was/is ?
Als deze Benelux weer rijvaardig zou zijn , komt ie dus niet in een museum terecht .
Of men kan er pendelritten mee maken tussen het Utrechts Spoormuseum en Trainworld Schaarbeek ....
Ik dacht dat er vroeger reeds sprake was van een overname , en dat er ook nog een "asbestprobleem" was/is ?
Als deze Benelux weer rijvaardig zou zijn , komt ie dus niet in een museum terecht .
Of men kan er pendelritten mee maken tussen het Utrechts Spoormuseum en Trainworld Schaarbeek ....
Re: Blauwe Benelux overleeft
Zo goed als onbestaande. Door de nieuwe wetgeving zal zelfs het historisch materieel van de NMBS dit jaar niet meer op de sporen te zien zijn.Shrek schreef:Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België.
-
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Blauwe Benelux overleeft
Beste Theo , uw opmerking was wel pertinent , natuurlijk te bekijken uit welk oogpunt. Het is inderdaad interessant voor die aparte schtictingen uit oogpunt van hij DIE schent, welke HEM een belastingsvoordeel geeft.dentheo schreef:Ik ken in Nederland al enkele jaren : de stichting Hondekop, de stichting DEIII, de stichting 1500 (hebben ook een 1300..) en een bekende van mij heeft voor twee jaar een aparte stichting mee opgericht die zich specifiek richt op de huisvesting van historisch materieel.Meesterpeter schreef:En ook deze opmerking slaat echt nergens op. Misschien eerst even inlezen in de materie voordat je een berichtje plaatst.dentheo schreef:..... schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter........
Maar ik ben geen fiscalist noch weet ik of ze allemaal de ANBI-status hebben (geen belasting op schenkingen en legaten).
Nederlanders kennende zien zij genoeg voordelen in die benadering, die toch anders is dan die in Belgie
Hier wordt nogal veel geredeneerd van "KRIJGEN". Dus iemand kan aan verscheidene stictingen schenken , als hem dat beter uitkomt.
Re: Blauwe Benelux overleeft
en wat houd de wetgeving in?Tim schreef:Zo goed als onbestaande. Door de nieuwe wetgeving zal zelfs het historisch materieel van de NMBS dit jaar niet meer op de sporen te zien zijn.Shrek schreef:Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België.
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
dentheo schreef:Jamaar, jamaar de JH- specialist hebben ze al eerder nodig...
Die club rijdt volgens mij al met een hondenneus rond .. 766 of 677 ??
Theo, ik dacht dat uit deze opmerking op te maken, maar misschien verkeerd gelezen/begrepen......dentheo schreef:Heb ik dat gezegd ?
Overigens is het Hondekop. De Stichting Mat 54 heet overigens ook tegenwoordig "Stichting Hondekop"
gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
(bericht vervallen)
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 31 jul 2015, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
Re: Blauwe Benelux overleeft
en wat houd de wetgeving in?[/quote]Robin schreef:Zo goed als onbestaande. Door de nieuwe wetgeving zal zelfs het historisch materieel van de NMBS dit jaar niet meer op de sporen te zien zijn.Tim schreef: Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.
Zover ik het begrepen heb wil dat zeggen dat historische treinen (van wie ze ook zijn) als commerciële treinen beschouwd worden en hebben dus een operator met hun desbetreffende certificaten als operator. Dat wil zeggen dat VZW's zoals TSP dat ook moeten hebben als ze nog ritten willen organiseren op het net. Zover ik heel de zaak ook begrepen heb wil dat ook zeggen dat aanwezig personeel (bestuurder en begeleider) officieel in dienst moeten zijn ipv vrijwillig aanwezig en dan weet je dat het kostenplaatje voor de organisatie ook hoger komt te liggen. Een hoger kostenplaatje met gelijke inkomsten ....
men zal nog veel keuzes moeten maken die enkel van toepassing op historische ritten maar laat ons zeggen dat de politiek daar niet echt mee bezig is zoals ik de indruk krijg. Want laat ons eerlijk zijn de meeste van die ritten draaien net om de vrijwillige inzet van vele mensen die het vooral met plezier doen en niet om het grote geldgewin. Wat trouwens weinig volk zou lokken aangezien de ritten dan te duur worden voor de deelnemers.
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
Een beetje off-topic maar:
Rijden in eigen tijd is onmogelijk ivm de wetgeving qua verzekering, bevoegdheid en rij-en rusttijden.
Die situatie is in Nederland op ProRail sporen al jaren. Machinisten en treinpersoneel dienen in dienst (en tevens in werktijd) te zijn van de vervoerder welke de rit rijdt. Een rit op Prorail sporen moet ook onder de verantwoordelijkheid zijn van een bevoegde vervoerder (spoorwegmaatschappij).Steven schreef:Zover ik het begrepen....................
Rijden in eigen tijd is onmogelijk ivm de wetgeving qua verzekering, bevoegdheid en rij-en rusttijden.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden