Blauwe Benelux overleeft

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Blauwe Benelux overleeft

Bericht door dentheo »

Uit Facebook NVBS:
BENELUX HONDEKOP NAAR NEDERLAND

De Benelux-Hondekop trein komt naar Nederland. Het historische treinstel is door de Stichting Hondekop overgenomen van de Belgische spoorwegen NMBS, die zij sinds de buitendienstelling in 1986 heeft bewaard. De overname is tot stand gekomen onder leiding van het bedrijf QRail uit Praag, dat bemiddelt in spoorwegmaterieel en juridische ondersteuning in de spoorwegsector verleent.
De Benelux- Hondekop, een elektrisch tweewagen treinstel uit 1957, is de eerste elektrische trein tussen Amsterdam en Brussel. Er zijn 12 stuks gebouwd, waarvan 8 voor de Nederlandse Spoorwegen en 4 voor de Belgische spoorwegen NMBS. Na drie decennia tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden te hebben gereden, is het materieel eind jaren ’80 buiten dienst gesteld. De Belgische spoorwegen hebben een treinstel, de 220.902, bewaard voor historische doeleinden. Deze trein is nu overgenomen door de Stichting Hondekop.
De Stichting Hondekop heeft al een historisch Nederlands ‘Hondekop’ treinstel en is erg verheugd om de Benelux-Hondekop ook in de collectie op te nemen. Voorzitter Erik de Zwart: “De Benelux-Hondekop is een fantastische aanwinst. We hebben al een Nederlandse Hondekop, waarmee we regelmatig ritten maken. Dat willen we ook met de Benelux-Hondekop. Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België. Want deze trein is spoorweggeschiedenis van beide landen, een geschiedenis die des te belangrijker is in het licht van de recente ontwikkelingen in het railvervoer tussen Nederland en België.”
De Benelux-Hondekop wordt momenteel gereedgemaakt voor transport naar Nederland met ondersteuning door Stichting Holland Spoor.
Prachtig.... Zij hopen hem rijvaardig te maken. Een JH-wals specialist in de buurt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Mechanik »

de dag dat die weer rijvaardig is ben ik present :-)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door dentheo »

Jamaar, jamaar de JH- specialist hebben ze al eerder nodig... :D :D

Die club rijdt volgens mij al met een hondenneus rond .. 766 of 677 ??

In Nederland maakt men een stichting per museumloc, schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter .
Theo
Groeten vanop de Heide
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Meesterpeter »

De Mat '54 stel 766 heeft echter geen JH-wals......
dentheo schreef:..... schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter........
En ook deze opmerking slaat echt nergens op. Misschien eerst even inlezen in de materie voordat je een berichtje plaatst.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door dentheo »

Meesterpeter schreef: De Mat '54 stel 766 heeft echter geen JH-wals......
Heb ik dat gezegd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door dentheo »

Meesterpeter schreef:
dentheo schreef:..... schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter........
En ook deze opmerking slaat echt nergens op. Misschien eerst even inlezen in de materie voordat je een berichtje plaatst.
Ik ken in Nederland al enkele jaren : de stichting Hondekop, de stichting DEIII, de stichting 1500 (hebben ook een 1300..) en een bekende van mij heeft voor twee jaar een aparte stichting mee opgericht die zich specifiek richt op de huisvesting van historisch materieel.

Maar ik ben geen fiscalist noch weet ik of ze allemaal de ANBI-status hebben (geen belasting op schenkingen en legaten).
Nederlanders kennende zien zij genoeg voordelen in die benadering, die toch anders is dan die in Belgie
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Shrek »

Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België.
Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door etoile du nord »

Eindelijk een sprankeltje hoop voor het enige overgebleven stel .... juist op tijd vooraleer het spontaan tot schroot vervalt ( amai de laatste foto's ! )
Ik dacht dat er vroeger reeds sprake was van een overname , en dat er ook nog een "asbestprobleem" was/is ?
Als deze Benelux weer rijvaardig zou zijn , komt ie dus niet in een museum terecht .
Of men kan er pendelritten mee maken tussen het Utrechts Spoormuseum en Trainworld Schaarbeek ....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Tim »

Shrek schreef:
Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België.
Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.
Zo goed als onbestaande. Door de nieuwe wetgeving zal zelfs het historisch materieel van de NMBS dit jaar niet meer op de sporen te zien zijn.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Meesterpeter schreef:
dentheo schreef:..... schijnt belastingstechnisch en organisatorisch interessanter........
En ook deze opmerking slaat echt nergens op. Misschien eerst even inlezen in de materie voordat je een berichtje plaatst.
Ik ken in Nederland al enkele jaren : de stichting Hondekop, de stichting DEIII, de stichting 1500 (hebben ook een 1300..) en een bekende van mij heeft voor twee jaar een aparte stichting mee opgericht die zich specifiek richt op de huisvesting van historisch materieel.

Maar ik ben geen fiscalist noch weet ik of ze allemaal de ANBI-status hebben (geen belasting op schenkingen en legaten).
Nederlanders kennende zien zij genoeg voordelen in die benadering, die toch anders is dan die in Belgie
Beste Theo , uw opmerking was wel pertinent , natuurlijk te bekijken uit welk oogpunt. Het is inderdaad interessant voor die aparte schtictingen uit oogpunt van hij DIE schent, welke HEM een belastingsvoordeel geeft.
Hier wordt nogal veel geredeneerd van "KRIJGEN". Dus iemand kan aan verscheidene stictingen schenken , als hem dat beter uitkomt.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Robin »

Tim schreef:
Shrek schreef:
Na een flinke opknapbeurt moet de trein weer zelf kunnen rijden, zowel in Nederland als in België.
Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.
Zo goed als onbestaande. Door de nieuwe wetgeving zal zelfs het historisch materieel van de NMBS dit jaar niet meer op de sporen te zien zijn.
en wat houd de wetgeving in?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Meesterpeter »

dentheo schreef:Jamaar, jamaar de JH- specialist hebben ze al eerder nodig... :D :D
Die club rijdt volgens mij al met een hondenneus rond .. 766 of 677 ??
dentheo schreef:Heb ik dat gezegd ?
Theo, ik dacht dat uit deze opmerking op te maken, maar misschien verkeerd gelezen/begrepen......
Overigens is het Hondekop. De Stichting Mat 54 heet overigens ook tegenwoordig "Stichting Hondekop"

gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Meesterpeter »

(bericht vervallen)
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 31 jul 2015, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Steven »

Robin schreef:
Tim schreef: Ik gun het ze van harte, maar voor rond te rijden in België? Ik vrees er een beetje voor.
Zo goed als onbestaande. Door de nieuwe wetgeving zal zelfs het historisch materieel van de NMBS dit jaar niet meer op de sporen te zien zijn.
en wat houd de wetgeving in?[/quote]


Zover ik het begrepen heb wil dat zeggen dat historische treinen (van wie ze ook zijn) als commerciële treinen beschouwd worden en hebben dus een operator met hun desbetreffende certificaten als operator. Dat wil zeggen dat VZW's zoals TSP dat ook moeten hebben als ze nog ritten willen organiseren op het net. Zover ik heel de zaak ook begrepen heb wil dat ook zeggen dat aanwezig personeel (bestuurder en begeleider) officieel in dienst moeten zijn ipv vrijwillig aanwezig en dan weet je dat het kostenplaatje voor de organisatie ook hoger komt te liggen. Een hoger kostenplaatje met gelijke inkomsten ....
men zal nog veel keuzes moeten maken die enkel van toepassing op historische ritten maar laat ons zeggen dat de politiek daar niet echt mee bezig is zoals ik de indruk krijg. Want laat ons eerlijk zijn de meeste van die ritten draaien net om de vrijwillige inzet van vele mensen die het vooral met plezier doen en niet om het grote geldgewin. Wat trouwens weinig volk zou lokken aangezien de ritten dan te duur worden voor de deelnemers.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Blauwe Benelux overleeft

Bericht door Meesterpeter »

Een beetje off-topic maar:
Steven schreef:Zover ik het begrepen....................
Die situatie is in Nederland op ProRail sporen al jaren. Machinisten en treinpersoneel dienen in dienst (en tevens in werktijd) te zijn van de vervoerder welke de rit rijdt. Een rit op Prorail sporen moet ook onder de verantwoordelijkheid zijn van een bevoegde vervoerder (spoorwegmaatschappij).
Rijden in eigen tijd is onmogelijk ivm de wetgeving qua verzekering, bevoegdheid en rij-en rusttijden.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie