Trein design

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Trein design

Bericht door overweg13 »

Twee fragmenten uit The Trains Now Departed: Sixteen Excursions into the Lost Delights of Britain's Railways van Michael Williams. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik ze niet uit het boek zelf citeer maar uit de boekbespreking in het tijdschrift The Spectator van 11 juli 2015.

It is sometimes tempting to wonder if, deep in every railway operations HQ, there is a department whose sole job is to think up ways of corroding the experience of passengers. Here are seats that don't line up with windows, garish plasticky train interiors, an incomprehensible fares system, a cacophony of endless announcements….
The conspirators against railway charm do their work thoroughly, and they have a sick sense of humour. Accordingly, the site of Blackpool Central is now 'one of the biggest car parks in northern England'.
Met vriendelijke groet

overweg13
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door am62 »

Mooi. Een stijlbureau is iets wat hier al lang wordt gemist en dat spreek ik niet over design maar over reizen in stijl.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door overweg13 »

Ik ben vooral tevreden dat wij niet de enigen zijn die er zo over denken.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: It is sometimes tempting to wonder if, deep in every railway operations HQ, there is a department whose sole job is to think up ways of corroding the experience of passengers. Here are seats that don't line up with windows, garish plasticky train interiors, an incomprehensible fares system, a cacophony of endless announcements….
The conspirators against railway charm do their work thoroughly, and they have a sick sense of humour. Accordingly, the site of Blackpool Central is now 'one of the biggest car parks in northern England'.
Ik denk dat dit departement vooral bezig is met het vinden van manieren om railfans te ergeren. De gewone passagier blijkt er minder mee in te zitten, getuige de behoorlijk gestegen passagiersaantallen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door overweg13 »

Ik weet niet of de scheiding loopt tussen de railfans en de gewone passagiers. Het lijkt eerder te gaan om de Ikea-kopers enerzijds die goedkope dingen willen kopen waarmee geen enkele emotionele band wordt opgebouwd en de anderen die best wat meer willen geven voor iets waar ze dan ook niet meteen na enkele jaren op uitgekeken zijn. En ik beweer niet dat dit wat met de leeftijd te maken heeft...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door Shrek »

Mijn indruk is toch vooral dat het gros van de reizigers echt niet geïnteresseerd zijn in de romantiek van treinreizen. De trein moet proper, stipt, snel en als het kan ook niet te duur zijn. Als aan die voorwaarden voldaan is zullen ze de trein nog nemen, al de rest is bijzaak voor Jan Modaal.
Volgens mij zijn de spoorwegmaatschappijen, door marktbevragingen etc, hiervan nu beter op de hoogte dan vroeger. De investeringen nu zijn dan ook gericht op die 3 punten, niet meer op de "bijzaken".
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door overweg13 »

Je zult wel gelijk hebben, Shrek, maar zelfs Iveco-bussen zoals die hier nu bij ons in dienst gekomen zijn, geven/hebben meer gezelligheid en comfort dan een desiro. De gebreken zijn al vaker opgesomd: geen armsteunen, weinig beenruimte, geen tafeltjes, geen vuilnisbakken... Misschien appreciëren reizigers dat laatste nog omdat het hun carte blanche geeft om de rommel overal achter te laten.
En misschien zie ik het allemaal gekleurd (grijs/wit) omdat ik meestal in eerste klas zit: een extraatje zou daar toch wel mogen, vind ik...
Laatst gewijzigd door overweg13 op 03 aug 2015, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door Steven »

Geen vuilnisbak? alle plaatsen voor vier hebben een vuilnisbak. Er zijn op elk platform grotere vuilbakken (die trouwens handiger zijn dat die kleine prullen zoals we ze nog kennen op een 800 of sprinter).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door groentje »

Maar hoeveel viertjes zijn er in een Desiro? Ik mis toch ook wel een vuilbakje, al zijn er wel handiger plaatsen dan onder het raam. Onder de zetel aan het gangpad zou volgens mij handiger zijn, zoals op een aantal Franse treinen. En in Scandinavië zag ik ipv een vuilbakje een klein haakje met zakjes. Niet meteen veel milieuvriendelijker, maar wel hygiënischer.
En een ander kleurtje is echt niet duurder dan het saaie grijs van de laatste generatie materieel, of een leuke wandversiering, zoals in de niet-vernieuwde breaks. Ik hoop, maar betwijfel, dat op zijn minst enkele van die wanden een tweede leven krijgen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door Steve »

In de Desiro heb je bij elke deur vier viertjes met uitzondering van diegene bij het toilet, wat het totale aantal dus al op 22 brengt. Daar komt nog bij dat je op elk balkon nog grotere vuilbakjes hebt, twee of zelfs vier (even niet zeker). Alles bij elkaar dus 34 of zelfs 46 vrij grote vuilbakjes per stel, wat me nog vrij correct lijkt, tenminste als de stellen daadwerkelijk voor stoptreinen gebruikt worden, waar men al minder snel iets gaat eten/drinken en ook vaker via het balkon passeert om in en uit te stappen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door Steven »

Per balkon 2 grotere vuilbakken in een Desiro.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door groentje »

Het is vooral de afstand tot een vuilbak, voor veel reizigers is dat gewoon te ver. Mensen zijn vaak lui...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door Steven »

Vaak is nog zacht uitgedrukt. Ooit gezien op het perron. Op een halve meter van een vuilbak staan en nog de verpakking van hun snoep gewoon laten vallen. In een ander geval kon ik vaststellen dat iemand een blikje gewoon liet staan aan de bank waar hij zat. De vuilbak was 1,5m verder. Dat wegsmijten op het moment je opstapt in de trein was te vermoeiend :-(
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Mijn indruk is toch vooral dat het gros van de reizigers echt niet geïnteresseerd zijn in de romantiek van treinreizen. De trein moet proper, stipt, snel en als het kan ook niet te duur zijn. Als aan die voorwaarden voldaan is zullen ze de trein nog nemen, al de rest is bijzaak voor Jan Modaal.
Volgens mij zijn de spoorwegmaatschappijen, door marktbevragingen etc, hiervan nu beter op de hoogte dan vroeger. De investeringen nu zijn dan ook gericht op die 3 punten, niet meer op de "bijzaken".
Voorbeeldje: De Zentralbahn in Zwitserland. Daar zijn dit jaar alle traditionele locomotief bespannen treinen verdwenen op de lijn Luzern - Interlaken, en vervangen door moderen treinstellen.
Railfans klagen steen en been. Een treinstel is geen echte trein. De vensters kunnen niet open enz.
De ZB echter heeft op een jaar tijd 20% meer reizigers op die lijn, en door de treinstellen hebben ze nu maar vier treinen nodig voor een uurdienst, waar ze er vroeger vijf nodig hadden...
Dus puur vanuit een perspectief van de taak die je het bedrijf op draagt, reizigers op een efficiënte manier vervoeren, gewoon een klinkend success.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hear hear. Hoort dit nu bij nationaal of bij internation

Bericht door Steven »

De RhB (spoorwegmaatschappij in het kanton Graubünden/Zwitserland) koopt ook meer treinstellen maar die denken dan weer wel aal hun fans en voorzien nog steeds een aantal ramen die effectief open kunnen. Niet zoveel meer als vroeger uiteraard maar dat wat er is volstaat voor de fanss. Er bestaat een compromis maar je moet ook de wil hebben het toe te passen.
Plaats reactie