De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Tom

De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Tom »

Hallo iedereen

Ik heb een paar weken geleden de mondelinge 'examens' meegedaan om treinbestuurder te kunnen worden. Heb mijn brief gekregen waarin staat dat ik geslaagd ben en 2e gerangschikt sta. Vermits ik nog mijn laatste vakjes op de unief moet afwerken om mijn masterdiploma te halen, heb ik de medische testen laten uitstellen tot oktober. Ik heb toch nog een aantal vragen omtrent dit beroep;

Hoe reëel is het om door te groeien als treinbestuurder? Ik heb hier gelezen dat je eerste treinbestuurder, TOSCI, ... kan worden. Maar ik denk dat elke treinbestuurder wel graag zou willen doorgroeien zodat de plaatsjes als eerste treinbestuurder of TOSCI wel eens erg duur zouden kunnen zijn. Mijn 'droom' is om ooit Thalys/Eurostar bestuurder te worden of een TGV bij de SNCF te besturen, maar is dit wel realistisch (of zelfs mogelijk)?

Ik ben er mij van bewust dat deze job een aanslag zal hebben op mijn bioritme en mijn sociaal leven. Ik heb links en rechts al gelezen hoe 'onmogelijk' de uren zijn als treinbestuurder. Toch ben ik benieuwd naar hoe de uren eruit zien in realiteit. Heeft er iemand een voorbeeld van een reeks die hij/zij zou kunnen uploaden (buiten het voorbeeld van op treinbestuuder.be)?

Ik maak graag erg lange reizen met de fiets of te voet (> 2 maand). Nu het studentenleven (bijna) gedaan is besef ik maar al te goed dat dit niet meer zo vaak zal kunnen gebeuren. Is het mogelijk om een reeks te kiezen met weinig (of minder) verlofdagen om zo verlof op te sparen. Is het (bijvoorbeeld) mogelijk om een drie jaar verlof op te sparen om dan 2 maand vakantie te kunnen nemen in jaar 4?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en hopelijk tot binnenkort ergens op het spoornetwerk! :D
Tom
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Steven »

Hey Tom,

leuk dat je treinbestuurder wil worden. Als je op Thalys of Eurostar wil rijden zal je bij voorkeur al treinbestuurder moeten worden dat staat vast. Doch deze twee bedrijven voeren sinds enige tijd hun eigen beleid en dus ook hun eigen aanwervingen (neen ze werven daar nog geen mensen aan die zonder treinbestuurdersvergunning zitten). Als je enkel TGV al voldoende vind zal het volstaan om treinbestuurder te worden en depot Brussel zuid aan te vragen. Mits je dan een vlotte loopbaan hebt en je u inschrijft kan je na verloop (in functie van hoeveel andere mensen er ook kandidaat zijn en het aantal gevraagde kandidaten) naar TGV kunnen doorschuiven. vele zijn geroepen, weinige zijn uitverkoren. Zo moet je voldoen aan een voldoende kennis van het Frans voor je aan die opleiding mag beginnen.

Ik laat u ook nog weten dat niet elke treinbestuurder die grote drang voelt om door te groeien naar HST verkeer, iedereen heeft zijn eigen ambitie. Thalys of Eurostar doen wil ook zeggen dat je al eens in een hotel moet gaan slapen. Niet iedereen wenst zoiets in zijn relatie.
Vakantie opsparen is wettelijk nergens toegestaan. In veel bedrijven en zo ook bij de NMBS bestaat wel het systeem dat je in principe uw verlof moet opnemen voor het einde van de eerste trimester van het jaar dat er op volgt. Opgelet geweigerd verlof is een ander verhaal, zeker bij rijdend personeel (of andere diensten heb ik geen zicht). Je kan wel kredietdagen opsparen maar daar staat de limiet ook 35 dagen ingesteld. Kredietdagen (KD's) is het systeem bij de NMBS dat de overgang van een 38u/week naar 36u/week. Daar staan vele mensen (zeker die met wat anciënniteit) wel wat meer mee achter.

In bijlage zie je een maandrooster uit mijn agenda van enige tijd geleden. Het is maar een voorbeeld. Elke reeks heeft zijn vaste diensten met zijn voor en nadelen. Er zijn reeksen in bepaalde depots die minder of zelf bijna geen weekends werken.

CX = compensatie
RX = rustdag
VV = vakantie
OO = overgang, de regels om een CX of RX te kunnen plaatsen zijn niet voldaan (bestaat enkel bij treinbestuurders en treinbegeleiders, diensten in klassieke 3x8 kennen dit niet)
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-08-23 om 13.54.39.png
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door groentje »

Bedenk ook dat veel promoties ook betekenen dat je nog amper op een trein zit. Alleen al daarom laten veel bestuurders de bevorderingsproeven aan zich voorbij gaan. Ook bij ons (beheerspersoneel Infrabel) is dat trouwens het geval, niet alleen zijn veel hogere posten relatief saaie bureaujobs, je verliest ook vaak de nacht- en weekendvergoedingen, wat in sommige gevallen zelfs minder loon betekent. Thalysbestuurder is een uitzondering.
Tom

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Tom »

Dankjewel Steven voor je snel antwoord!

Dat er maar weinigen uitverkoren zijn om op de TGV te rijden kan ik best geloven, er vertrekken er maar een stuk of 5 per dag uit Brussel-Zuid dacht ik. En ik had ergens gelezen dat de Belgische treinbestuurders in Lille of CDG afgelost worden. Is de moeilijkheid om eerste treinbestuurder (e.d.) ook zo zwaar?

Ook bedankt voor de upload van je reeks. Is er relatief gezien keuzemogelijkheid om een reeks te kiezen of is de keuze krap (vooral als beginneling)? Ik zou in depot Brussel-Zuid willen beginnen (woon vlakbij het Zuid) en ik vermoed dat daar veel en gevarieerdere reeksen zijn?

Is jouw voorbeeld een goede afspiegeling van de realiteit? Ik zie dat je in het voorbeeld 12 van de 30 dagen een dienst hebt, is dat realistisch voor een beginner? Ben blij te zien dat de vroege en late 'shifts' niet door elkaar gehaald worden maar elkaar goed opvolgen!
Tom

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Tom »

groentje schreef:Bedenk ook dat veel promoties ook betekenen dat je nog amper op een trein zit. Alleen al daarom laten veel bestuurders de bevorderingsproeven aan zich voorbij gaan. Ook bij ons (beheerspersoneel Infrabel) is dat trouwens het geval, niet alleen zijn veel hogere posten relatief saaie bureaujobs, je verliest ook vaak de nacht- en weekendvergoedingen, wat in sommige gevallen zelfs minder loon betekent. Thalysbestuurder is een uitzondering.
Betekent dat dan dat een 'hogere' post inhoudt dat je minder onregelmatige(re) uren hebt?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door groentje »

Alles hangt af van post tot post, maar veel hogere posten zijn inderdaad dagdiensten, typische 9-to-5, met uitzonderingen, uiteraard. Maar ik vertel geen geheimen als ik zeg dat bijvoorbeeld mijn chef, adjunct-stationschef en dienstdoend inspecteur beweging (vergelijkbaar met een tos, geloof ik), amper meer verdient dan ik, simpele onderstationschef, ondanks meer jaren dienst, en dat omwille van de 3x8 waarin ik werk. En nog eens een Brusselaar, leuk!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Steven »

Een instructeur is zo een hogere functie en die mensen geven meestal les, 8-16.
Ook bestaat een deel van hun taak uit het begeleiden van bestuurders. Het afnemen van 3-jaarlijkse ondervragingen van bestuurders. Kortweg heel veel administratief werk met overwegend kantooruren.

Inderdaad, momenteel gaan de Belgische bestuurders niet veel verder dan Lille of CDG. Dit heeft te maken met afspraken tussen NMBS en SNCF. Het heeft alles te maken met hoeveel km er in een bepaald land gereden worden en dat bepaald de verhouding van wie de meeste diensten verzekerd. Al is het normaal wel zo dat de TGV die volgend jaar naar Straatsburg zou rijden volledig door Brussel zuid verzekerd zou worden (tot nader bericht en nog niets officieel op papier van gezien).

Op mijn voorbeeld staan er 19 van de 30 dagen een dienst.

Bij elke kalenderdag staat ook telkens een nummer, zo zie je dat ik in die periode 2 x dienst 201 deed. Dat is dus twee maal dezelfde dienst.
De kleuren geven enkel weer of het om een vroege (groen) dag (geel) of late(rood) dienst ging.

Waar je als beginner zal rijden hangt mee af van je depot. In elke depot zijn er reeksen en in de binnenlandse reeksen is dat een mix van jongere en meer ervaren collega's. Je kan ook kiezen voor het vlottend kader (VKE genaamd) en dan doe je een beetje alle diensten van alle reeksen meestal (enkel binnenlands). Maar dan kan je bijvoorbeeld wel een voorkeur opgeven voor vroege of late diensten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Steven »

hogere functies verdienen in totaal misschien niet veel meer maar hun basisloon is wel hoger en de premies lager. Ze hebben daardoor wel een hogere bijdrage aan hun pensioen en trekken als ze op pensioen gaan dus een groter bedrag.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door traxie »

Ik vraag me af waarom je niet op basis van je diploma bij het spoor wilt gaan werken? TB is een zeer mooie Job. Bezinnen heb je al gedaan, als je het wel doet zeer veel succes!

Verder kan ik het meeste wat de andere zeggen beamen
Tom

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Tom »

Bedankt aan iedereen om te antwoorden!
traxie schreef:Ik vraag me af waarom je niet op basis van je diploma bij het spoor wilt gaan werken?
Ik kijk regelmatig op despoorwegenwervenaan.be maar heb er nog niet (vaak) een job gezien waarvoor ik in aanmerking zou komen. Ik wou al treinbestuurder worden nadat ik mijn middelbaar had voltooid maar de boodschap thuis was: "als ge een diploma hebt kunde later nog veranderen moestte het ooit beu worden". Ik besef dat ik voor een beter loon (bedrijfswagen etc.) zou kunnen gaan werken.

Enerzijds heb dan wel schrik dat ik later, in een zotte bui (sommigen noemen het de midlife crisis :wink:), toch eens zou proberen om treinbestuurder. Hierdoor zou ik dan terug beginnen aan een laag loon en is de impact op het gezinsleven (kinderen, dagje ouder, etc.) stukken groter zijn. Anderzijds denk ik (misschien onterecht) dat ik na een paar jaar misschien een hogere functie kan bekomen, al dan niet binnen de "treinbestuurders-afdeling", waar de uren een beetje gezins-vriendelijker zijn.

Dit is zo'n beetje mijn bedenkingen erbij, don't hesitate to correct me if I'm wrong somewhere :D.
Steven schreef:]Bij elke kalenderdag staat ook telkens een nummer, zo zie je dat ik in die periode 2 x dienst 201 deed. Dat is dus twee maal dezelfde dienst.
Ik denk dat ik de terminologie niet helemaal begrijp;
-> Dienst: Is dat bijvoorbeeld: "Ik rij van Oostende naar A'pen, dan A'pen naar Bxl, van Bxl naar Oostende" of is elk apart een dienst?
-> Reeks: een combinatie van verschillende diensten op verschillende dagen (?).

Indien dit klopt, heb je redelijk gevarieerd schema (m.a.w je mag verschillende lijnen doen)?
En even off-topic: heeft een NMBS bestuurder de mogelijkheid om ooit met een Duitse ICE te rijden?
En nog eens een Brusselaar, leuk!
Is de Brusselse bevolking niet zo aangetrokken tot een job bij de NMBS :lol: ?
Tom schreef:Is de moeilijkheid om eerste treinbestuurder (e.d.) ook zo zwaar?
Wat betreft deze vraag blijf ik voorlopig nog wat op mijn honger zitten. Is er iemand op dit forum toevallig 'eerste treinbestuurder' is die me daar wat meer uitleg over kan verschaffen?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Eimai »

Tom schreef:Ik kijk regelmatig op despoorwegenwervenaan.be maar heb er nog niet (vaak) een job gezien waarvoor ik in aanmerking zou komen. Ik wou al treinbestuurder worden nadat ik mijn middelbaar had voltooid maar de boodschap thuis was: "als ge een diploma hebt kunde later nog veranderen moestte het ooit beu worden". Ik besef dat ik voor een beter loon (bedrijfswagen etc.) zou kunnen gaan werken.
Eerlijk gezegd moet je dat wel niet te rooskleurig bekijken. Als je lange tijd niet in de sector van je diploma zit (en je tekent voor 10 jaar), is dat diploma nu ook niet zo veel waard. Dus hou dat wel in het achterhoofd.
Enerzijds heb dan wel schrik dat ik later, in een zotte bui (sommigen noemen het de midlife crisis :wink:), toch eens zou proberen om treinbestuurder. Hierdoor zou ik dan terug beginnen aan een laag loon en is de impact op het gezinsleven (kinderen, dagje ouder, etc.) stukken groter zijn.
Zoals je zegt, hoe jonger je aan de job als treinbestuurder kan beginnen, hoe beter.
Anderzijds denk ik (misschien onterecht) dat ik na een paar jaar misschien een hogere functie kan bekomen, al dan niet binnen de "treinbestuurders-afdeling", waar de uren een beetje gezins-vriendelijker zijn.
Dat valt niet te voorspellen. Er worden elk jaar wel examens uitgeschreven voor eerste treinbestuurder, maar daarvoor slagen wil ook niet zeggen dat je direct een andere job aangeboden krijgt. Heel wat eerste treinbestuurders blijven gewoon rijden. Een typische job voor een eerste treinbestuurder is bijvoorbeeld de permanentie (de mensen die de bestuurders van hun depots in realtime opvolgen en ingrijpen waar nodig), en die werken in een 3 maal 8 structuur (shiften van 6u-14u, 14u-22u en 22u-6u). Of je kan in de richting van het opstellen van de diensten gaan, die gewone daguren hebben. Als je interesse hebt in dergelijke jobs, dan is het best om dat ook duidelijk te laten blijken aan instructeurs eens je geslaagd bent voor treinbestuurder, zodat ze aan jou denken als ze iemand zoeken. En zien dat je gewoon goed bent in de job en niet te veel ongelukjes meemaakt natuurlijk.
Ik denk dat ik de terminologie niet helemaal begrijp;
-> Dienst: Is dat bijvoorbeeld: "Ik rij van Oostende naar A'pen, dan A'pen naar Bxl, van Bxl naar Oostende" of is elk apart een dienst?
-> Reeks: een combinatie van verschillende diensten op verschillende dagen (?).
Dienst is een opeenvolging van "bewerkingen" die normaal niet al te veel verschillen doorheen het jaar. Een dienst is bijvoorbeeld: taxi naar de bundel, trein klaarmaken, met trein naar perron rijden, trein van A naar B, trein in B aflossen, en andere trein overnemen, naar A rijden, terug naar B en terug naar A, daar afgelost worden, en klaar.

Reeks is een opeenvolging van diensten. De meeste bestuurders zitten in een reeks en volgen dus die opeenvolgende diensten op, en kunnen daardoor in principe vanaf de reeksen bekend zijn (die elk jaar half december wijzigen), hun hele jaar al plannen. Met uitzondering van de weken dat je "buiten reeks" staat. Dat zijn de dagen dat je diensten van dag tot dag kunnen wijzigen, en dit om zieken of verloven op te vangen. Verschillende reeksen hebben hun verschillende specialiteiten, zo kan er een reeks zijn met enkel stelletjes en geen locomotieven, een "ouw-mannenreek" met gunstigere uren en minder zware diensten, reeksen die een grensbaanvak kennen, enzovoort. Dat verschilt van depot tot depot. En er is ook de reeks van het vlottend kader waarin iedereen altijd buiten reeks staat (en deze bestuurders hebben vaak de kennis van alle andere reeksen in die depot, met misschien nog extra lijnen of materieel).
Indien dit klopt, heb je redelijk gevarieerd schema (m.a.w je mag verschillende lijnen doen)?
Gelukkig wel. Zoals gezegd hangt de hoeveelheid lijnen die je kent af van in welke reeks je zit.
Tom schreef:Is de moeilijkheid om eerste treinbestuurder (e.d.) ook zo zwaar?
Wat betreft deze vraag blijf ik voorlopig nog wat op mijn honger zitten. Is er iemand op dit forum toevallig 'eerste treinbestuurder' is die me daar wat meer uitleg over kan verschaffen?
Ben het zelf niet en heb ook nog niet meegedaan met de examens. Ik weet dat ze vorig jaar een paar weken voor het examen de leerstof aan het uitdelen waren aan en dat pakket papier toch een kleine tien centimeter dik was. En die leerstof is niet het boeiendste dat je kan bedenken... Maar als je goed kan studeren dan is het zeker mogelijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Steven »

Om nog aan te vullen, je kan ook treinbestuurder in de privé worden (enkel in de goederensector) om dan ook een firmawagen te hebben. Dan heb je echter geen vrijkaart meer om gratis de trein te nemen.
Wat de ICE betreft miet je tot op heden in depot Luik zijn, die mensen hebben 1 of 2 diensten waarin ze eens met de die treinen mogen rijden. Zoals ik al eerder zei worden dergelijke zaken verdeeld volgens het aantal km een trein in ons land rijdt tov de totale afgelegde afstand. Aangezien wij een klein landje zijn trekken we altijd aan het kortste eind. Dus in heel België zijn er niet zoveel bestuurders die zo'n treinen mogen besturen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Shrek »

In ieder geval: binnen de spoorweggroep is het redelijk eenvoudig om van job te veranderen. Zeker als je een diploma hebt waar ze op een andere afdeling iets mee kunnen doen zal het geen groot probleem zijn om een overplaatsing te krijgen, moest je het na een aantal jaar beu zijn.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Hobbes »

Steven schreef:Om nog aan te vullen, je kan ook treinbestuurder in de privé worden (enkel in de goederensector) om dan ook een firmawagen te hebben. Dan heb je echter geen vrijkaart meer om gratis de trein te nemen.
Wat de ICE betreft miet je tot op heden in depot Luik zijn, die mensen hebben 1 of 2 diensten waarin ze eens met de die treinen mogen rijden. Zoals ik al eerder zei worden dergelijke zaken verdeeld volgens het aantal km een trein in ons land rijdt tov de totale afgelegde afstand. Aangezien wij een klein landje zijn trekken we altijd aan het kortste eind. Dus in heel België zijn er niet zoveel bestuurders die zo'n treinen mogen besturen.
Om even te muggeziften: Bij NMBS Logistics krijgen de contractuelen ook een vrijkaart, deze is wel enkel geldig voor België en we krijgen geen verkeersvoordelen voor familieleden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Tim »

Hobbes schreef:
Steven schreef:Om nog aan te vullen, je kan ook treinbestuurder in de privé worden (enkel in de goederensector) om dan ook een firmawagen te hebben. Dan heb je echter geen vrijkaart meer om gratis de trein te nemen.
Wat de ICE betreft miet je tot op heden in depot Luik zijn, die mensen hebben 1 of 2 diensten waarin ze eens met de die treinen mogen rijden. Zoals ik al eerder zei worden dergelijke zaken verdeeld volgens het aantal km een trein in ons land rijdt tov de totale afgelegde afstand. Aangezien wij een klein landje zijn trekken we altijd aan het kortste eind. Dus in heel België zijn er niet zoveel bestuurders die zo'n treinen mogen besturen.
Om even te muggeziften: Bij NMBS Logistics krijgen de contractuelen ook een vrijkaart, deze is wel enkel geldig voor België en we krijgen geen verkeersvoordelen voor familieleden.
Maar de familieleden hebben ook geen vrijkaart nodig aangezien de firmawagen met tankkaart ook voor privé verplaatsingen mag worden gebruikt :wink:
Plaats reactie