de slimheid van de reiziger
Re: de slimheid van de reiziger
Ik doe dat ook tactisch opstappen. Vaak vooraan en achteraan het perron en ik kijk dan ook waar de minste mensen op het perron staan. Uiteraard kom ik weleens bedrogen uit, als de trein korter is dan ik verwacht of bij bijvoorbeeld de Benelux, daar zitten vaak 1e klas rijtuigen vooraan of achteraan en soms sta ik dus verkeerd
Een eindje lopen naar bij voorbeeld de trap maakt me dan niet zoveel uit.
Groetjes,
Marianne
Een eindje lopen naar bij voorbeeld de trap maakt me dan niet zoveel uit.
Groetjes,
Marianne
Re: de slimheid van de reiziger
In NRW, Duitsland, staat aangegeven waar de trein op het perron gaat stoppen, en waar eerste klasse zal staan...heel effectief...
http://www.bahnbilder.de/bilder/anzeige ... 127184.jpg
http://www.bahnbilder.de/bilder/anzeige ... 127184.jpg
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam
Re: de slimheid van de reiziger
Is niet specifiek NRW, zeg maar in alle deelstatenAM80 schreef:In NRW, Duitsland, staat aangegeven waar de trein op het perron gaat stoppen, en waar eerste klasse zal staan...heel effectief...
de slimheid van de reiziger
Duitsland. Zwitserland en ook Oostenrijk hebben een gelijkaardig systeem. Op de foto betreft het dan nog oude aanwijzers. Er zijn al actuelere modellen in omloop.
Re: de slimheid van de reiziger
Bij metro's kan dit ook wel handig zijn, zeker in stations waar de trap zich aan het ene uiteinde bevindt kan het vaak lonend zijn om helemaal naar de andere kant van het perron te lopen voor een rustige wagon. Heb ik al meerdere keren mogen ondervinden in Parijs.
Re: de slimheid van de reiziger
De informatie die afkomstig is uit de InfoPlus DVS-feed (o.a. verkrijgbaar via Stichting OpenGEO) bevat realtime materieelsamenstelling voor NS Reizigers. Voor de andere vervoerders gaat het wel om de geplande materieelsamenstelling.rvdborgt schreef:Is het echt de actuele samenstelling? Ik dacht dat NS via zijn API de geplande samenstelling leverde.
De informatie is bijna altijd juist. Het gebeurt wel eens dat er bij een trein twee types treinstel staan die niet onderling koppelbaar zijn (zoals een VIRM + DDZ), maar dat is niet vaak.
Re: de slimheid van de reiziger
TBR schreef:Bij metro's kan dit ook wel handig zijn, zeker in stations waar de trap zich aan het ene uiteinde bevindt kan het vaak lonend zijn om helemaal naar de andere kant van het perron te lopen voor een rustige wagon. Heb ik al meerdere keren mogen ondervinden in Parijs.
Ik meen dat er voor Londen nu een app is, waar men kan zien waar men moet gaan zitten voor vlotte overstaprichtingen en verbindingen.
Maar ik kom er nu niet zoveel meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: de slimheid van de reiziger
Ik zal in het vervolg eens over een andere boeg gooien en dat is dat buiten een Rail Pass voor 2de klasse ook een Rail Pass voor 1ste klasse zal aanschaffen en enkel gebruiken als ik verwacht dat er een grote drukte zal zijn zo kan ik dan plaatsnemen in de 1ste klasse afdeling en zal ik meer kans hebben dat ik plaats hebben zonder dat ik gans de trein moet afzoeken voor een zitplaats want ik word dat een beetje beu om iedere keer zo te werk te gaan.Marianne schreef:Ik doe dat ook tactisch opstappen. Vaak vooraan en achteraan het perron en ik kijk dan ook waar de minste mensen op het perron staan. Uiteraard kom ik weleens bedrogen uit, als de trein korter is dan ik verwacht of bij bijvoorbeeld de Benelux, daar zitten vaak 1e klas rijtuigen vooraan of achteraan en soms sta ik dus verkeerd
Een eindje lopen naar bij voorbeeld de trap maakt me dan niet zoveel uit.
Groetjes,
Marianne
Als ik zie dat er weinig drukte zal zijn en dus geen problemen verwacht om een plaats in de 2de klasse te bemachtigen dan gebruik dan de Rail Pass voor 2de klasse.
Re: de slimheid van de reiziger
Vergeet niet dat je een Railpass steeds moet invullen vóór het instappen.apestaart schreef: Ik zal in het vervolg eens over een andere boeg gooien en dat is dat buiten een Rail Pass voor 2de klasse ook een Rail Pass voor 1ste klasse zal aanschaffen en enkel gebruiken als ik verwacht dat er een grote drukte zal zijn zo kan ik dan plaatsnemen in de 1ste klasse afdeling en zal ik meer kans hebben dat ik plaats hebben zonder dat ik gans de trein moet afzoeken voor een zitplaats want ik word dat een beetje beu om iedere keer zo te werk te gaan.
Als ik zie dat er weinig drukte zal zijn en dus geen problemen verwacht om een plaats in de 2de klasse te bemachtigen dan gebruik dan de Rail Pass voor 2de klasse.
Met een Railpass 2de klas kan je trouwens ook een klasverhoging kopen (aan het loket of in de trein).
Re: de slimheid van de reiziger
Ik neem aan dat hij de Railpass invult op het perron zelf, of zelfs op voorhand (van sommige treinen weet je immers op voorhand al of ze erg druk zijn of niet).Patrick schreef:Vergeet niet dat je een Railpass steeds moet invullen vóór het instappen.apestaart schreef: Ik zal in het vervolg eens over een andere boeg gooien en dat is dat buiten een Rail Pass voor 2de klasse ook een Rail Pass voor 1ste klasse zal aanschaffen en enkel gebruiken als ik verwacht dat er een grote drukte zal zijn zo kan ik dan plaatsnemen in de 1ste klasse afdeling en zal ik meer kans hebben dat ik plaats hebben zonder dat ik gans de trein moet afzoeken voor een zitplaats want ik word dat een beetje beu om iedere keer zo te werk te gaan.
Als ik zie dat er weinig drukte zal zijn en dus geen problemen verwacht om een plaats in de 2de klasse te bemachtigen dan gebruik dan de Rail Pass voor 2de klasse.
Met een Railpass 2de klas kan je trouwens ook een klasverhoging kopen (aan het loket of in de trein).
De klasverhoging in de trein zal ook wel gebonden zijn aan het boordtarief zeker?
Re: de slimheid van de reiziger
Inderdaad, En je Rail of Go pass mag je gerust invullen als je net op de trein ben gestapt. de meeste conducteurs hebben daar geen moeite mee.
Het probleem is dat je niet dikwijls een bankje hebt om iets op te schrijven. Soms zelf heb ik geen stylo . Dus dan moet ik de helft van de reizigers lastig vallen om even hun balpen te lenen
Het probleem is dat je niet dikwijls een bankje hebt om iets op te schrijven. Soms zelf heb ik geen stylo . Dus dan moet ik de helft van de reizigers lastig vallen om even hun balpen te lenen
Re: de slimheid van de reiziger
Da's anders het beste excuus om de treinbegeleider lastig te vallen, dan toon je dat je je kaart op voorhand wou invullen, maar niet kon
Re: de slimheid van de reiziger
Inderdaad, verwittigen op voorhand en dan heb je geen probleem denk ikgroentje schreef:Da's anders het beste excuus om de treinbegeleider lastig te vallen, dan toon je dat je je kaart op voorhand wou invullen, maar niet kon
Re: de slimheid van de reiziger
En de tbg heeft bijna altijd wel een balpen die je even kan lenen...
Re: de slimheid van de reiziger
Vele metro's hebben dit, of op z'n minst een aanduiding van waar de metro stopt als hij in korte samenstelling rijdt. Stockholm, Bonn, Nürnberg, San Fransisco.TBR schreef:Bij metro's kan dit ook wel handig zijn, zeker in stations waar de trap zich aan het ene uiteinde bevindt kan het vaak lonend zijn om helemaal naar de andere kant van het perron te lopen voor een rustige wagon. Heb ik al meerdere keren mogen ondervinden in Parijs.