Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20150910_01860 ... -buizingen
Bij het treinongeval in Buizingen donderdagnamiddag zijn uiteindelijk achttien mensen gewond geraakt. Dat meldt de brandweer Vlaams-Brabant-West. In totaal zijn zo'n 200 reizigers geëvacueerd en in veiligheid gebracht.

Het gaat voornamelijk om kneuzingen en mensen die door het ongeval en de drukte onwel geworden zijn. Zes van hen zijn er iets ernstiger aan toe, maar er is bij niemand sprake van zware verwondingen of levensbedreigende situaties.

Bij het ongeval is een wagon van een reizigerstrein richting Geraardsbergen naast de sporen terechtgekomen. Over de oorzaak van het ongeval bestaat nog geen duidelijkheid. 'Onze mensen zijn momenteel bezig aan het onderzoek', aldus spoorwegnetbeheerder Infrabel.

Zo'n 200 gestrande reizigers werden geëvacueerd en er worden vervangbussen voorzien, onder meer voor de verbinding tussen Brussel en Halle.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Shrek »

Beredeneerde gok: gevalletje Wetteren, had met ETCS dus voorkomen kunnen worden
deathproof

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door deathproof »

Te rap gereden dus?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door traxie »

De kans op seinvoorbijreidingen is door tbl1+ veel verminderd, te hard rijden nog niet. Dus, te hoge snelheid lijkt de grootste kans te zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Shrek »

Er was geen sprake van een seinvoorbijrijding hier.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door traxie »

Shrek schreef:Er was geen sprake van een seinvoorbijrijding hier.
Dat wou ik ook niet insinueren, als dat zo over kwam is dat buiten mijn bedoeling om geweest.
deathproof

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door deathproof »

Snelheid wordt netjes geregistreerd, dus zal het rap duidelijk zijn wat het probleem hier was.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Eimai »

deathproof schreef:Snelheid wordt netjes geregistreerd, dus zal het rap duidelijk zijn wat het probleem hier was.
Dat hebben ze al lang nagekeken, en ook al heeft hij misschien te snel gereden, er spelen altijd wel andere dingen mee voordat het zover komt. En op die plek kan ik me trouwens heel goed voorstellen wat er waarschijnlijk gebeurd is. Het is altijd interessant om de schuld bij één persoon te leggen voor verschillende partijen, maar je moet het in zijn volledige plaatje bekijken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Asterix »

Eimai schreef:En op die plek kan ik me trouwens heel goed voorstellen wat er waarschijnlijk gebeurd is. Het is altijd interessant om de schuld bij één persoon te leggen voor verschillende partijen, maar je moet het in zijn volledige plaatje bekijken.
Vertel?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door groentje »

Ik veronderstel dat Eimai doelt op het feit dat die trein daar gewoonlijk rechtdoor rijdt, en mogelijk niet had verwacht de wissels te moeten nemen, en daar dus te laat op reageerde. Automatismen zitten soms hard ingebakken in ons systeem. Ook het gebrekkig veiligheidssysteem moet misschien een deel van de verantwoordelijkheid krijgen. Of misschien was een deel van het seinbeeld slecht leesbaar. Of hij was onvoldoende uitgerust na een zware en nauwelijks reglementaire opeenvolging van diensten. Kortom, er kunnen verzachtende omstandigheden zijn. En dat is aan de onderzoekers om dat bloot te leggen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Eimai »

Wie die lijn kent zal het waarschijnlijk wel begrijpen waarover ik het heb. Maar ik ga hier geen oordeel vellen, enkel zeggen dat zelfs als de bestuurder te snel reed er vaak wel meer is dat die situatie in de hand heeft gewerkt.
deathproof

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door deathproof »

groentje schreef:Ik veronderstel dat Eimai doelt op het feit dat die trein daar gewoonlijk rechtdoor rijdt, en mogelijk niet had verwacht de wissels te moeten nemen, en daar dus te laat op reageerde. Automatismen zitten soms hard ingebakken in ons systeem. Ook het gebrekkig veiligheidssysteem moet misschien een deel van de verantwoordelijkheid krijgen. Of misschien was een deel van het seinbeeld slecht leesbaar. Of hij was onvoldoende uitgerust na een zware en nauwelijks reglementaire opeenvolging van diensten. Kortom, er kunnen verzachtende omstandigheden zijn. En dat is aan de onderzoekers om dat bloot te leggen.
Geen idee waar Eimai op doelt (ik ben dan ook geen machinist), maar het feit is wel dat mensen verantwoordelijkheden dragen. Een ontsporing zorgt voor een heleboel gezeik, het doel moet zijn om dit te vermijden. Netjes het probleem registreren en dan kijken wat er beter kan: continuous improvement :wink:

Btw: gebrekkig veiligheidssysteem verantwoordelijk? Sorry maar als we het op onze TBL moeten steken dan zijn we toch echt niet goed bezig.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door kika »

deathproof schreef:Btw: gebrekkig veiligheidssysteem verantwoordelijk? Sorry maar als we het op onze TBL moeten steken dan zijn we toch echt niet goed bezig.
Tot in de jaren '60 staken autoconstructeurs ook de zware gevolgen op de chauffeurs. 'Er lekt toch niets, motoren ontploffen niet uit zichzelf en als er wat kapot gaat, bol je gewoon rustig naar de zijkant.' Tegenwoordig zijn we, gelukkig, in een stadium aanbeland waar we hardop kunnen zeggen dat veel chauffeurs tegen zichzelf en roekeloze anderen beschermd moeten worden. Dus ja, je mag wel degelijk, wanneer er van tijd tot tijd kleine of grote ongevallen zijn, een keer kijken of er iets structureels mis is. Waarom zou je TBL boven iedere verdenking willen stellen? Ik heb er zelf geen verstand van, en verdenk niets of niemand, of alles en iedereen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Shrek »

deathproof schreef:Btw: gebrekkig veiligheidssysteem verantwoordelijk? Sorry maar als we het op onze TBL moeten steken dan zijn we toch echt niet goed bezig.
Toch wel, TBL1+ is lang niet het veiligste systeem dat je op een trein of spoor kan installeren. Met ETCS had deze ontsporing hoogstwaarschijnlijk nooit kunnne gebeuren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Steven »

Te hoge snelheid is een optie maar kan een kleine railbreuk dat ook niet. Ik vind het gewoon raar dat de lok nog gewoon op het spoor staat en het eerste rijtuig met 1 as/draaistel er uit gaat. Zoiets roept bij mij vragen op.
Plaats reactie