Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling december 2014
Voor mij is het nog steeds een sterke achteruitgang. De 2 stations die ik het meest gebruik zijn er op achteruit gegaan.
Blankenberge:
- IC03 Knokke-Blankenberge blijft een trein der traagheid en stilstand. Zeker door de ontkoppeling van 13 minuten in Brugge verlies je op deze trein heel veel tijd. Nu duurt een traject Blankenberge - Brussel-Zuid 1:27u terwijl dit in 1984 amper 1:10u was. Het is dan ook logisch dat deze trein één van de stiptste is van heel België, want alle vertraging wordt gewoon weg gefilterd door de stop in Brugge.
- Aansluiting naar Antwerpen bedraagt 30 minuten! Een doorn in het oog voor vele toeristen die nu de wagen verkiezen.
- 1 trein per uur blijft voor een station met 1800 reizigers erg weining. Als je weet dat een station als Aalter met ongeveer het zelfde aantal reizigers 3 keer zoveel treinen heeft. Ook de halfuurtrein in de zomer naar Kortrijk is geschrapt.
- Late treinen: De laatste trein naar Blaneknberge is 22:05u in Brugge (20:44u) in Brussel-Zuid. Een late vergadering of diner zit er zelfs niet in.
GentBrugge:
Hierop is het treinaanbod gewoon gehalveerd. Van 2 naar 1 trein per uur. Hierdoor wordt je snel naar de bus gestuurd, die vele malen minder betrouwbaar is dan de trein om Gent Sint-Pieters te bereiken. Wat resulteert in veel gemist aansluitingen richting kust.
Ik las hierboven over te vroeg aangekomen treinen. Op de lijn naar de kust (Brugge-Gent) is 3-4 minuten te vroeg aankomen geen uitzondering. Dit traject wordt in de praktijk op zo'n 18-19 minuten gereden, maar staat op zijn minst voor 23 minuten in de tabellen. Soms zelfs nog veel ruimer als er in Aalter moet gestopt worden.
Blankenberge:
- IC03 Knokke-Blankenberge blijft een trein der traagheid en stilstand. Zeker door de ontkoppeling van 13 minuten in Brugge verlies je op deze trein heel veel tijd. Nu duurt een traject Blankenberge - Brussel-Zuid 1:27u terwijl dit in 1984 amper 1:10u was. Het is dan ook logisch dat deze trein één van de stiptste is van heel België, want alle vertraging wordt gewoon weg gefilterd door de stop in Brugge.
- Aansluiting naar Antwerpen bedraagt 30 minuten! Een doorn in het oog voor vele toeristen die nu de wagen verkiezen.
- 1 trein per uur blijft voor een station met 1800 reizigers erg weining. Als je weet dat een station als Aalter met ongeveer het zelfde aantal reizigers 3 keer zoveel treinen heeft. Ook de halfuurtrein in de zomer naar Kortrijk is geschrapt.
- Late treinen: De laatste trein naar Blaneknberge is 22:05u in Brugge (20:44u) in Brussel-Zuid. Een late vergadering of diner zit er zelfs niet in.
GentBrugge:
Hierop is het treinaanbod gewoon gehalveerd. Van 2 naar 1 trein per uur. Hierdoor wordt je snel naar de bus gestuurd, die vele malen minder betrouwbaar is dan de trein om Gent Sint-Pieters te bereiken. Wat resulteert in veel gemist aansluitingen richting kust.
Ik las hierboven over te vroeg aangekomen treinen. Op de lijn naar de kust (Brugge-Gent) is 3-4 minuten te vroeg aankomen geen uitzondering. Dit traject wordt in de praktijk op zo'n 18-19 minuten gereden, maar staat op zijn minst voor 23 minuten in de tabellen. Soms zelfs nog veel ruimer als er in Aalter moet gestopt worden.
Re: Dienstregeling december 2014
De basis lijkt me er ook op verbeterd, de betrouwbaarheid is er op vooruit gegaan.
Toch kan ik niet onverdeeld gelukkig zijn met de dienstregeling, men heeft de buffertijd naar mijn aanvoelen op een aantal lijnen té ver doorgedreven, zeker daar waar Desiro's rijden, en ik mis nog steeds een aantal late en vroege verbindingen die er vroeger al dan niet wel waren. 21 uur, en op sommige plaatsen zelfs nog vroeger, is echt geen aanvaardbaar einduur voor een laatste trein.
Toch kan ik niet onverdeeld gelukkig zijn met de dienstregeling, men heeft de buffertijd naar mijn aanvoelen op een aantal lijnen té ver doorgedreven, zeker daar waar Desiro's rijden, en ik mis nog steeds een aantal late en vroege verbindingen die er vroeger al dan niet wel waren. 21 uur, en op sommige plaatsen zelfs nog vroeger, is echt geen aanvaardbaar einduur voor een laatste trein.
Re: Dienstregeling december 2014
Die buffers zijn volgens mij ook het gevolg van verschillende types materieel in 1 treinserie, en de dienstregeling dus voor het 'traagste treintype' is opgesteld, waardoor de buffers met sneller materieel zo nog groter worden dan ze al zijn.
Ik denk aan:
IC Gent - Tongeren => M4/M6/Breaks
IC's Turnhout => Klassiek/Varkens/M4/M6
Een zeker bij stoptreinen waar niet elke rit met Desiro is.
Sinds de nieuwe dienstregeling is dit erger geworden in mijn beleving. Al komt dat ook omdat er meer Desiro's beschikbaar werden sinds de start van de dienstregeling.
Ik denk aan:
IC Gent - Tongeren => M4/M6/Breaks
IC's Turnhout => Klassiek/Varkens/M4/M6
Een zeker bij stoptreinen waar niet elke rit met Desiro is.
Sinds de nieuwe dienstregeling is dit erger geworden in mijn beleving. Al komt dat ook omdat er meer Desiro's beschikbaar werden sinds de start van de dienstregeling.
Re: Dienstregeling december 2014
Het is jammer dat verschillende vroege verbindingen naar Brussel in het weekend zijn afgeschaft. Daarnaast is ook de spreiding in het weekend tussen 2 metropolen als Brussel en Leuven niet ideaal: je hebt vanuit Brussel-Noord snelle treinen om xx.07u, xx.22u en xx.31u en dan meer dan een halfuur niets meer. En ook Gent-Brussel blijft sukkelen.
Re: Dienstregeling december 2014
Klopt ook richting Kust-Brugge-Brussel in het weekend, dan heb je op 11 minuten van elkaar 2 IC's en dan 49 minuten niks.Asterix schreef:Het is jammer dat verschillende vroege verbindingen naar Brussel in het weekend zijn afgeschaft. Daarnaast is ook de spreiding in het weekend tussen 2 metropolen als Brussel en Leuven niet ideaal: je hebt vanuit Brussel-Noord snelle treinen om xx.07u, xx.22u en xx.31u en dan meer dan een halfuur niets meer. En ook Gent-Brussel blijft sukkelen.
Ook de eerste trein vanuit Knokke-Blankenberge is erg laat in het weekend: 7:42u. Het is al moeilijk om op een vroeg uur ergens te geraken in het weekend.
Dit noem ik toch allemaal geen vooruitgang. Mensen haken hierdoor meer en meer af en kiezen dan voor de auto. Ik heb door mijn visuele handicap helaas niet die keuze.
Re: Dienstregeling december 2014
Ik snap eigenlijk echt niet waarom deze trein persé in het weekend volgens dezelfde uurregeling moet rijden. Dit soort slechte spreiding ging het nieuwe plan toch net proberen te vermijden? Dit is één van de belangrijkste assen van het land!ToMiKoN schreef:Klopt ook richting Kust-Brugge-Brussel in het weekend, dan heb je op 11 minuten van elkaar 2 IC's en dan 49 minuten niks.
Re: Dienstregeling december 2014
Voor mij slecht dus ben sinds februari van dit jaar overgegaan naar de auto als vervoermiddel.
Het feit dat ik er meer dan 1u over doe sinds ik gedaan heb met werken om thuis te geraken voor 14 luttele kilometers was de druppel, vroeger lukte dit in minder dan 40 min.
Het feit dat ik er meer dan 1u over doe sinds ik gedaan heb met werken om thuis te geraken voor 14 luttele kilometers was de druppel, vroeger lukte dit in minder dan 40 min.
Re: Dienstregeling december 2014
Tiens, iemand een idee of en wanneer de reizigerstellingen hebben plaatsgevonden dit jaar? Zouden die gegevens opnieuw beschikbaar gemaakt worden? Toch belangrijke tellingen, de eerste sinds de veelbesproken nieuwe dienstregeling...
Re: Dienstregeling december 2014
Er is zeer zeker geteld, op de perrons en door de TBGs. Die resultaten moeten natuurlijk eerst nog verwerkt worden.Steve schreef:Tiens, iemand een idee of en wanneer de reizigerstellingen hebben plaatsgevonden dit jaar? Zouden die gegevens opnieuw beschikbaar gemaakt worden? Toch belangrijke tellingen, de eerste sinds de veelbesproken nieuwe dienstregeling...
Re: Dienstregeling december 2014
Van 12 t.e.m. 18/10 waren deze jaarlijkse wiskundige gebeurtenissen bij de NMBS... 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2014
k zet het hier maar:
3305 was vanmorgen met zo'n 45min vertraging onderweg naar Essen (reeds gekend rond 06:30) . Toch duurde het tot 07:50 toen in Berchem de eerste melding kwam dat 3328 zo'n 30min vertraging zal hebben. (3328 vertrekt in Berchem normaal om 07:44) Wel vreemd dat dat niet sneller wordt meegedeeld. (enige voordeel: 2607 kon es in volle vaart tot Mechelen vlammen
)
grts
o
3305 was vanmorgen met zo'n 45min vertraging onderweg naar Essen (reeds gekend rond 06:30) . Toch duurde het tot 07:50 toen in Berchem de eerste melding kwam dat 3328 zo'n 30min vertraging zal hebben. (3328 vertrekt in Berchem normaal om 07:44) Wel vreemd dat dat niet sneller wordt meegedeeld. (enige voordeel: 2607 kon es in volle vaart tot Mechelen vlammen

grts
o
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2014
3328 is van het internet verdwenen... staat nog aan perron 9 met een defecte deur....
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2014
3328 afgeschaft
2607 bestaat uit 1 stel.
gelukkig regent het nog niet
2607 bestaat uit 1 stel.
gelukkig regent het nog niet
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2014
thalys te laat en daardoor
3328 te laat
2607 te laat
ende 4529 zit ook al aan 6 min
goeie morgen
3328 te laat
2607 te laat
ende 4529 zit ook al aan 6 min
goeie morgen
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2014
en wat is het verband met "Dienstregeling december 2014" ??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.