Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ostbahnhof »

nog altijd jammer dat de S1 in mechelen zo slecht aansluiting geeft naar de luchthaven.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Klassiekje »

De uitbreiding van L124 ligt nu al geruime tijd stil en dat zal nog even duren ook waarschijnlijk, maar net voor Linkebeek en net na Braine L'Alleud (richting Nijvel) liggen daar ook nog twee perrons te wachten. Kent iemand de oorspronkelijke plannen daarvoor?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef:De uitbreiding van L124 ligt nu al geruime tijd stil en dat zal nog even duren ook waarschijnlijk, maar net voor Linkebeek en net na Braine L'Alleud (richting Nijvel) liggen daar ook nog twee perrons te wachten. Kent iemand de oorspronkelijke plannen daarvoor?
Dat zijn GEN-perrons. Linkebeek wordt verplaatst, Braine-Alliance wordt een nieuwe halte.
Maar wanneer het allemaal in dienst komt? Niemand weet het...
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Papanero »

Een niet gebruikt perron verslijt niet hoor ! Kijk maar naar Pannenhuis: 30 jaar gesloten, nu een hogedrukspuit erop, wat onkruidverdelger en het is klaar.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje »

Inderdaad, het 'nieuwe' Linkebeek zou daardoor wellicht ook binnen de MTB-zone vallen, en dus goedkoper te bereiken worden voor reizigers van en naar Brussel, al dan niet met een herdoping naar Moensberg (Moensberg-Linkebeek, iemand?)
Ik vind het overigens wel spijtig dat ook Baulers niet in het plaatje voorkomt...
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Zorba »

Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende

Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Eimai »

Bij mijn weten wordt Linkebeek niet afgeschaft. Het station Moensberg komt er gewoon extra bij op lijn 124.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door LHOON »

Eimai schreef:Bij mijn weten wordt Linkebeek niet afgeschaft. Het station Moensberg komt er gewoon extra bij op lijn 124.
geen verwarring met Moensberg op lijn 26? ligt dit er naast?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

LHOON schreef:
Eimai schreef:Bij mijn weten wordt Linkebeek niet afgeschaft. Het station Moensberg komt er gewoon extra bij op lijn 124.
geen verwarring met Moensberg op lijn 26? ligt dit er naast?
Het wordt een overstapstation met perrons op beide lijnen (124 en 26).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Ik weet er het fijne niet van, maar een verplaatsing van het huidige station Linkebeek naar de locatie ter hoogte van Moensberg zou alvast een vrij grote consequentie hebben: de treinen afkomstig van lijn 124 op weg naar lijn 26 zouden er niet kunnen stoppen, en zouden dus geen enkele halte hebben tussen Sint-Genesius-Rode (of in het beste geval Holleken) en Sint-Job. Verwaarloosbaar is dat aanbod niet: op dit moment gaat het om de Charleroi-Luxemburg, vanaf december Charleroi - Luchthaven en ook nog eens de Eigenbrakel - Leuven, en in de verdere toekomst ongetwijfeld nog meer.

Alleen al daarom lijkt het me zeer twijfelachtig dat men het huidige station Linkebeek, dat niet alleen de gelijknamige gemeente maar ook de nabijgelegen wijken van Ukkel of zelfs Beersel bedient, zomaar zou afschaffen. Schaduwzijde is natuurlijk wel dat je dan twee stations zou hebben op minder dan een kilometer van elkaar, maar die situatie zou nu ook niet uniek zijn, en in dit geval ook wel te rechtvaardigen aangezien het om overstapstations/knooppunten gaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Inderdaad, beide stations blijven open. Linkebeek krijgt zelfs nieuwe perrons.
Maar wanneer? Het zal zeker niet voor de dienstregeling van december 2015 zijn :wink:
Bijlagen
linkebeek.jpg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Oela, Moensberg-L124 krijgt zelfs 4 sporen! Als beide stations dan als één beschouwd worden, krijgen we zelfs een station met 6 sporen! Wie had dat kunnen denken van een ooit (en eigenlijk nog steeds) behoorlijk bescheiden stopplaatsje waar sommige treinen zelfs niet volledig aan het perron passen... :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje »

Dat wist ik niet. Goed nieuws, in elk geval, ook al wordt de stoptrein daardoor een paar minuutjes trager. Ik had misschien nog gedacht aan perrons op de fly-overs en -unders van de lijn 26/5, daar lijkt voldoende ruimte voor te bestaan, maar dit is ook een oplossing.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Zorba schreef:Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende

Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Tiens, over welke treinen gaat dat juist? Ik vind niks terug in de planner hierover.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door brouckie »

Shrek schreef:
Zorba schreef:Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende

Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Tiens, over welke treinen gaat dat juist? Ik vind niks terug in de planner hierover.
De stoptreinen van de reeks 8** worden in de spits doorgetrokken naar Oostende. Over rechtstreekse treinen is dus geen spraken. Enkel de 10min stilstand in Lichtervelde is er niet...
Plaats reactie