Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ToMiKoN » 18 sep 2015, 18:21

brouckie schreef:
Shrek schreef:
Zorba schreef:Meer rechtstreekse treinen tussen Kortrijk en Oostende

Met de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december ingaat, zullen meer treinen sporen tussen Kortrijk en Oostende. Op werkdagen worden de twee West-Vlaamse steden zeven keer per dag extra verbonden met een rechtstreekse trein. Die zal het traject ook sneller afleggen, aldus de NMBS.
Tiens, over welke treinen gaat dat juist? Ik vind niks terug in de planner hierover.
De stoptreinen van de reeks 8** worden in de spits doorgetrokken naar Oostende. Over rechtstreekse treinen is dus geen spraken. Enkel de 10min stilstand in Lichtervelde is er niet...
Alsof daar nu echt een noodzaak aan was. Dan heb je 5 treinen per uur van Brugge naar Oostende tussen 17-18u. Echt onbegrijpelijk als je weet dat de andere kustgemeenten (lees Knokke/Blankenberge) snakken naar een betere bediening. Op dat uur hebben deze gemeenten 1 trein/uur. Enkel om 16:3xu heb je spitstrein, die veel te vroeg zijn voor iemand die van Brussel of Gent komt.


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9327
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 18 sep 2015, 18:47

ToMiKoN schreef:Alsof daar nu echt een noodzaak aan was. Dan heb je 5 treinen per uur van Brugge naar Oostende tussen 17-18u. Echt onbegrijpelijk als je weet dat de andere kustgemeenten (lees Knokke/Blankenberge) snakken naar een betere bediening. Op dat uur hebben deze gemeenten 1 trein/uur. Enkel om 16:3xu heb je spitstrein, die veel te vroeg zijn voor iemand die van Brussel of Gent komt.
Oostende is wel vele malen belangrijker dan de andere kuststeden als het op pendel aankomt. Extra treinen richting Blankenberge trekken amper volk aan (behalve uiteraard bij mooi weer - in tegenspitsrichting uiteraard)

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6100
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje » 18 sep 2015, 19:13

Een paar keer, maar 5 keer meer? Ik denk eigenlijk ook wel dat Oostende meer dan goed bediend wordt, en Blankenberge en Knokke eigenlijk iets beter verdienen. Niet zo goed als Oostende, maar toch wel 2 treinen per uur, het grootste deel van de dag (en treinen tot later op de dag).

kika
Berichten: 2685
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door kika » 18 sep 2015, 20:03

ToMiKoN schreef:Enkel om 16:3xu heb je spitstrein, die veel te vroeg zijn voor iemand die van Brussel of Gent komt.
Schooltrein?

ToMiKoN
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ToMiKoN » 21 sep 2015, 14:58

Blankenberge trekt toch 1700-1900 reizigers per dag. Dat is in de zelfde orde als bijvoorbeeld Aalter, Ciney met een veelvoud aan treinen.
Een 2de extra trein per uur met een goede aansluiting naar Antwerpen zou zeker extra reizigers opleveren! Tegenwoordig ben je 2:12u onderweg, dat jaagt heel veel mensen naar de auto.

Het idee van de mensen in Brussel is dat er enkel volk komt naar de kust als de zon schijnt. Vele toeristen komen het hele jaar door. 2de verblijven bijvoorbeeld. Dit ook graag zonder auto, want die heb je in Blankenberge niet nodig. Dus is niet enkel in de zomer een goed aanbod nodig.

Ook zijn er veel reizigers uit de buurgemeenten (Wenduine/Zeebrugge) die beroep doen op de trein wegens geen/beperkt treinaanbod.

De Brugge-Luchthaven is daar de ideale kandidaat voor zonder grote extra kosten voor de NMBS. Dit gebeurt nu al enkele malen per dag.

ToMiKoN
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ToMiKoN » 21 sep 2015, 15:02

kika schreef:
ToMiKoN schreef:Enkel om 16:3xu heb je spitstrein, die veel te vroeg zijn voor iemand die van Brussel of Gent komt.
Schooltrein?
Deze is voor veel schooljeugd nog erg vroeg als je met de bus van ergens anders in de stad komt...

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4144
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve » 21 sep 2015, 15:47

ToMiKoN schreef:Blankenberge trekt toch 1700-1900 reizigers per dag. Dat is in de zelfde orde als bijvoorbeeld Aalter, Ciney met een veelvoud aan treinen.
Voor Aalter kan ik er nog enigszins inkomen, al heeft die stad natuurlijk ook het geluk om pal tussen Gent en Brugge te liggen, dus veel centraler op het spoornetwerk dan Blankenberge of andere eindpunten. Maar Ciney? Buiten een paar P-treinen (die je in Blankenberge ook hebt) heb je daar één IC per uur en dan nog één stoppertje om de twee uur. Ongeveer hetzelfde aanbod dus... en dan heeft Ciney bovendien een veel minder uitgebouw lokaal en interlokaal netwerk, dat je in Blankenberge juist wel heel sterk hebt (een kusstram om de paar minuten en meerdere buslijnen).
Ik ben het met je eens dat Blankenberge idealiter een iets betere bediening verdient - en dan denk ik vooral aan iets betere rittijden en overstapmogelijkheden - maar zo slecht is het toch ook niet...

ToMiKoN
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ToMiKoN » 21 sep 2015, 16:28

Je niet vastpinnen op Ciney, was maar een voorbeeld van een station in Walonië die ik gezocht had. 1,5 trein per uur is nog altijd meer dan 1 dacht ik.

Maar goed dat je met mijn punt akkoord bent dat Blaneknberge onderbediend is. In combiniatie met de splitsing en ontkoppeling (13 minuten) en slechte aansluitingen in Brugge is dit een grote stap achteruit.

De NMBS heeft in West-Vlaanderen nog veel werk om zijn nieuwe vervoersplan aan te passen. Deze extra trein naar Oostende, was nu niet wat ze moesten doen. De middelen hadden veel efficiënter ingezet kunnen worden.

ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ferry » 22 sep 2015, 16:25

Ondertussen wordt er niets gedaan aan de gebrekkige bediening op lijn 73! treinen 3638(DP a 18:08) en 3639(DP 19:08) hebben constant zeer grote vertraging! Ook het comfort laat vaak te wensen over!

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9327
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 22 sep 2015, 16:33

ferry schreef:Ondertussen wordt er niets gedaan aan de gebrekkige bediening op lijn 73! treinen 3638(DP a 18:08) en 3639(DP 19:08) hebben constant zeer grote vertraging! Ook het comfort laat vaak te wensen over!
In theorie is die bediening in orde, dus in het kader van de dienstregeling hoeft daar niets te veranderen?
Natuurlijk moet de vertraging aangepakt worden. Weet je ook hoe het komt dat die treinen vertraging hebben?

ostbahnhof
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ostbahnhof » 22 sep 2015, 23:20

vandaag 3316 en 9255 eruit.

weet iemand welk stel vorst blokkeerde?

grts o

groen1976
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 mar 2008, 12:32

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groen1976 » 23 sep 2015, 13:21

Shrek schreef:
ferry schreef:Ondertussen wordt er niets gedaan aan de gebrekkige bediening op lijn 73! treinen 3638(DP a 18:08) en 3639(DP 19:08) hebben constant zeer grote vertraging! Ook het comfort laat vaak te wensen over!
In theorie is die bediening in orde, dus in het kader van de dienstregeling hoeft daar niets te veranderen?
Natuurlijk moet de vertraging aangepakt worden. Weet je ook hoe het komt dat die treinen vertraging hebben?
Ik neem ook regelmatig de 3638 en mis ook regelmatig mijn overstap in Lichtervelde.

M.i. worden de vertragingen veroorzaakt door :

1) vertraging op de NZV in Brussel.
2) vertragingen bij het binnen rijden van Gent-St-P (vooral als er al een minuut of 5 vertraging op zit, veroorzaakt door punt 1))
3) Te laat vertrekken uit Gent-St-P
4) vertraging opgelopen tussen Gent-St-P en De Pinte. Mogelijke oorzaken m.i. :
- P8008 die 3 minuten vroeger vertrekt in Gent-St-P. Als die dan iets te laat, of niet vlot vertrekt uit Gent-St-P...
- Het voorlaten van goederentreinen richting Kortrijk (al meegemaakt dat we samen vertrokken in Gent-St-P, de goederentrein voorrang kreeg, en dan aan een slakkengangetje tot Deinze...
- Voorrang verlenen aan een trein Oudenaarde - Gent. Wanneer die vertrekt uit De Pinte moet die het spoor kruisen...

Eénmaal De Pinte voorbij loopt het meestal vlot.

TBR
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door TBR » 23 sep 2015, 15:16

In West-Vlaanderen mis ik voornamelijk de oude IC Oostende-Lille Flandres. Nu moeten passagiers altijd overstappen in Kortrijk, en stoppen de IC's op alle tussengelegen stations op de lijn Brugge-Kortrijk. Een goede verbinding tussen Noord-Frankrijk en Brugge/de Kust lijkt me wel een pluspunt voor het toerisme in de streek.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9327
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek » 05 okt 2015, 09:23

Ideetje voor de dienstregelingmakers: vandaag is de L-trein Mechelen-Leuven technisch gekoppeld aan de IC Mechelen-Gent, in de praktijk zijn er echter bitter weinig reizigers die blijven zitten in Mechelen. Vanuit Leuven gezien stapt het grootste deel over op de IC's richting Brussel of Antwerpen. Maar er zijn tegelijk ook heel wat reizigers uit Haacht, Boortmeerbeek en omstreken die de overstap op de L-trein richting Halle doen.
Zou het geen goed idee zijn de stoptrein Mechelen-Leuven te integreren in de S-baan, door S5 na Mechelen te verlengen.
Zeker met de Shuman-tunnel in gebruik zal dat ongetwijfeld veel volk aantrekken.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1156
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Portbou » 05 okt 2015, 17:39

Shrek schreef:Ideetje voor de dienstregelingmakers: vandaag is de L-trein Mechelen-Leuven technisch gekoppeld aan de IC Mechelen-Gent, in de praktijk zijn er echter bitter weinig reizigers die blijven zitten in Mechelen. Vanuit Leuven gezien stapt het grootste deel over op de IC's richting Brussel of Antwerpen. Maar er zijn tegelijk ook heel wat reizigers uit Haacht, Boortmeerbeek en omstreken die de overstap op de L-trein richting Halle doen.
Zou het geen goed idee zijn de stoptrein Mechelen-Leuven te integreren in de S-baan, door S5 na Mechelen te verlengen.
Zeker met de Shuman-tunnel in gebruik zal dat ongetwijfeld veel volk aantrekken.
En tegelijkertijd zou dit tussen Mechelen en Leuven het probleem van de IC-trein die overal stopt en de L-trein die niet overal stopt oplossen :)

Plaats reactie