Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Dieselfreak »

Nog niet zo lang geleden waren alle dwarsliggers van hout. Tegenwoordig zijn de meeste van beton. Toch vind je op redelijk wat plaatsen nog houten dwarsliggers. Kan iemand een lijst geven van alle plaatsen in België waar er vandaag nog houten bielzen te vinden zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door LML »

Die worden nog steeds gebruikt vlakbij overwegen, voor wissels en kruisingen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Dieselfreak »

Waarom bij overwegen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Steve »

Er is reeds eerder over gesproken op dit forum (zie hier: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=16&t=7287) en daar bleek onder meer uit dat er voor wissels nogal wat maatwerk nodig was, en dat dat eenvoudiger en goedkoper te bereiken is met houten dwarsliggers.

Voor overwegen weet ik daarentegen niet meteen wat de exacte verklaring is, want daar lijken de dwarsliggers me het standaardformaat te zijn. Misschien is het makkelijker om de houten platen (waar de auto's over rijden) te nagelen aan houten dwarsliggers dan ze te bevestigen aan betonnen exemplaren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Shrek »

Zowel voor overwegen als voor wissels bestaan er tegenwoordig oplossingen met betonnen dwarsliggers. Alle houten dwarsliggers zullen op termijn verdwijnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Steven »

Bij overwegen begint men op verschillende plaatsen ook al gebruik te maken van rails in beton. Dan maakt men een prefab element waar de rails al in zitten en sluit men dat ter plaatse aan. Zeker op die plaatsen waar zwaar verkeer langskomt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Eimai »

Wanneer gaan ze die 50 meter houten dwarsliggers op één spoor tussen Wildert en Kalmthout op lijn 12 eens vervangen in betonnen? :P
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door kika »

Steven schreef:Bij overwegen begint men op verschillende plaatsen ook al gebruik te maken van rails in beton. Dan maakt men een prefab element waar de rails al in zitten en sluit men dat ter plaatse aan. Zeker op die plaatsen waar zwaar verkeer langskomt.
Zwaar wegverkeer of zware goederentreinen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Nog niet zo lang geleden waren alle dwarsliggers van hout. Tegenwoordig zijn de meeste van beton. Toch vind je op redelijk wat plaatsen nog houten dwarsliggers. Kan iemand een lijst geven van alle plaatsen in België waar er vandaag nog houten bielzen te vinden zijn?
De militaire lijn bij Brasschaat, waar je nu kan gaan railbiken, heeft voor het grootste deel houten dwarsliggers. Links en rechts zijn er ook een paar vernieuwd, met hout. Kan je relatief veilig foto's maken :wink:
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Horatio »

De L50A tussen Gent en Brussel is ook nog overwegend met houten dwarsliggers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Steven »

kika schreef:
Steven schreef:Bij overwegen begint men op verschillende plaatsen ook al gebruik te maken van rails in beton. Dan maakt men een prefab element waar de rails al in zitten en sluit men dat ter plaatse aan. Zeker op die plaatsen waar zwaar verkeer langskomt.
Zwaar wegverkeer of zware goederentreinen?
het gaat over wegverkeer :-)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door dentheo »

Zal ik eens een vraagje lossen:
liggen er in Belgie al kunststof dwarsliggers ? Dat zou voor bepaalde toepassingen op bruggen enz. de oplossing worden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zal ik eens een vraagje lossen:
liggen er in Belgie al kunststof dwarsliggers ? Dat zou voor bepaalde toepassingen op bruggen enz. de oplossing worden....
Vreemd, Infrabel streeft er net naar om bij bruggen zo weinig mogelijk speciaals te doen: betonnen bak, laag ballast en doorlopend spoor zonder voegen op betonnen dwarsliggers. Die oplossing is het beste naar onderhoud, duurzaamheid, lawaaihinder,...
Ik kan mij echt niet inbeelden dat kunststof daar ook maar iets aan verbetert.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door kika »

Shrek schreef:Vreemd, Infrabel streeft er net naar om bij bruggen zo weinig mogelijk speciaals te doen: betonnen bak, laag ballast en doorlopend spoor zonder voegen op betonnen dwarsliggers. Die oplossing is het beste naar onderhoud, duurzaamheid, lawaaihinder,...
Ik kan mij echt niet inbeelden dat kunststof daar ook maar iets aan verbetert.
Lichter, zou langer meegaan dan hout (weerinvloeden) en minder lawaaihinder dan bij beton. En je kan jezelf mooi maken 'we recycleren plastics.' Mijn vraag is dan: is dat al verder dan hier en daar 1km lange tests?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waar vind je nog houten dwarsliggers?

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef:Vreemd, Infrabel streeft er net naar om bij bruggen zo weinig mogelijk speciaals te doen: betonnen bak, laag ballast en doorlopend spoor zonder voegen op betonnen dwarsliggers. Die oplossing is het beste naar onderhoud, duurzaamheid, lawaaihinder,...
Ik kan mij echt niet inbeelden dat kunststof daar ook maar iets aan verbetert.
Lichter, zou langer meegaan dan hout (weerinvloeden) en minder lawaaihinder dan bij beton. En je kan jezelf mooi maken 'we recycleren plastics.' Mijn vraag is dan: is dat al verder dan hier en daar 1km lange tests?
Dat kunststof duurzamer is dan hout wil ik nog wel geloven, maar duurzamer dan beton kan bijna niet.
Plaats reactie