Trein valt stil omdat er niet getankt is
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
een "reserve jerrycan"?
als die treintjes 100 liter/km verbruiken, met een 4-tal tanks van 25 liter moet men toch "in case of emergency" kunnen depanneren tot het tankstation?
cfr een reserve wiel voor een auto?
als die treintjes 100 liter/km verbruiken, met een 4-tal tanks van 25 liter moet men toch "in case of emergency" kunnen depanneren tot het tankstation?
cfr een reserve wiel voor een auto?
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Daar heb je wss volledig gelijk in. De milieuvergunningen. Men kan een vliegtuig voorzien van 1000'en liters kerosine met een tankwagen of een boot met diesel maar een trein vullen met een tankwagen dat gaat dan wel weer niet meer lukken... Maar daar zullen dus wss wel 101 absurde redenen voor zijn.groentje schreef:Milieuvergunningen. Een tankinstallatie kost flink wat geld om reglementair in orde te zijn, dus worden er niet meer gebouwd dan er strikt genomen nodig zijn. Een tankwagen is al helemaal niet reglementair, al zeg ik niet dat het nooit gebeurt.
En wat is de kost van een (kleine) tankinstallatie in verhouding tot de rest van wat men allemaal niet investeert. Het is tenslotte iets wat niet enkel de spoorwegmaatschappij maar ook de reiziger ten goede komt .
Laatst gewijzigd door Rétro op 22 okt 2015, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Geen slecht i.d, maar te simpel wss in deze tijden . En u denkt dat men dit gaat toelaten? Stel dat er eens 2 druppels naast de jerrycan lopen !profke schreef:een "reserve jerrycan"?
als die treintjes 100 liter/km verbruiken, met een 4-tal tanks van 25 liter moet men toch "in case of emergency" kunnen depanneren tot het tankstation?
cfr een reserve wiel voor een auto?
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Sorry maar dit laatste klopt niet. In Genk heeft men een tankplaats aangelegd die volledig voldoet en waar er enkel met vrachtwagens kan tanken. Het platform is zo gemaakt dat gemorste diesel opgevangen wordt.groentje schreef:Milieuvergunningen. Een tankinstallatie kost flink wat geld om reglementair in orde te zijn, dus worden er niet meer gebouwd dan er strikt genomen nodig zijn. Een tankwagen is al helemaal niet reglementair, al zeg ik niet dat het nooit gebeurt.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Er is dus wel er platform, gewoon een tankwagen sturen is niet toegestaan.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Even een vraag.
Is er een bepaalde reden waarom de diesels blijven draaien als een trein gedurende langere tijd stilstaat in een station (bijvoorbeeld de MW41 in Antwerpen Centraal en in Neerpelt). Het is me al eens opgevallen dat er een MW41 in Neerpelt bijna een uur stationair staat te draaien vooraleer er een tweede motorstel arriveert, om daarmee te koppelen en uiteindelijk te vertrekken richting Mol. Ook in A'pen Centraal draaien de MW41 stellen continu stationair tussen aankomst en retourrit. Eigenlijk wordt er gedurende die stilstandstijden redelijk wat brandstof verbruikt, en het stationair draaien van een verbrandingsmotor is op zich toch ook niet erg aan te raden (draait onbelast).
Maar misschien heeft dit alles te maken met het verwarmen respectievelijk koelen (op comforttemperatuur houden) van de reizigerscompartimenten? Of om de motoren op bedrijfstemperatuur te houden?
Deze situatie was trouwens ook geldig in de tijd dat de HLD62 de dienst nog reed op L15. Die locs stonden ook altijd stationair te draaien tussen aankomsttijdstip en retour vertrektijdstip.
Is er een bepaalde reden waarom de diesels blijven draaien als een trein gedurende langere tijd stilstaat in een station (bijvoorbeeld de MW41 in Antwerpen Centraal en in Neerpelt). Het is me al eens opgevallen dat er een MW41 in Neerpelt bijna een uur stationair staat te draaien vooraleer er een tweede motorstel arriveert, om daarmee te koppelen en uiteindelijk te vertrekken richting Mol. Ook in A'pen Centraal draaien de MW41 stellen continu stationair tussen aankomst en retourrit. Eigenlijk wordt er gedurende die stilstandstijden redelijk wat brandstof verbruikt, en het stationair draaien van een verbrandingsmotor is op zich toch ook niet erg aan te raden (draait onbelast).
Maar misschien heeft dit alles te maken met het verwarmen respectievelijk koelen (op comforttemperatuur houden) van de reizigerscompartimenten? Of om de motoren op bedrijfstemperatuur te houden?
Deze situatie was trouwens ook geldig in de tijd dat de HLD62 de dienst nog reed op L15. Die locs stonden ook altijd stationair te draaien tussen aankomsttijdstip en retour vertrektijdstip.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Dat heeft inderdaad veel te maken met de nutsvoorzieningen aan boord van de trein. Je kan onmogelijk de verlichting, klimtisatie, stopcontacten in dienst houden enkel op basis van wat batterijen.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Dat heeft volgens mij te maken met de productie van laagspanning en druk. Als je een stel buiten dienst zet moet je dit stel natuurlijk correct immobiliseren. Wanneer je de motoren uit schakelt moet je dus het stel immobiliseren zoals je dat zou doen als je het weg zet in de bundel. Verliezen in de remleiding worden niet meer bijgevuld, de batterij wordt niet meer opgeladen.
Concreet zou dat willen zeggen, de lichten gedoofd, de nodige parkeerremmen aangesloten. Als de diesels met luchtdruk worden gestart (?), reservoirs dicht. Uiteindelijk moet je dus terug de motoren starten, immobilisatie lossen. Het zou dus vooral hinderlijk zijn.
Concreet zou dat willen zeggen, de lichten gedoofd, de nodige parkeerremmen aangesloten. Als de diesels met luchtdruk worden gestart (?), reservoirs dicht. Uiteindelijk moet je dus terug de motoren starten, immobilisatie lossen. Het zou dus vooral hinderlijk zijn.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Eigenlijk niet zoo verschillend van een auto... electrische verbruikers uit en handrem op.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Vroeger bleven de 62-ers ook draaien. Dit was ook ter bescherming van de dieselmotor om pieken in de motortemperatuur te voorkomen.
Bijkomend is het ook zo dat een motor soms slecht start bij een bepaalde motortemperatuur. Brandstof die te fel verdampt.
Bijkomend is het ook zo dat een motor soms slecht start bij een bepaalde motortemperatuur. Brandstof die te fel verdampt.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
Exact dezelfde reden dat men 60 jaar geleden ook van vrachtwagens wel eens de motor liet draaien.Bibke schreef:Vroeger bleven de 62-ers ook draaien. Dit was ook ter bescherming van de dieselmotor om pieken in de motortemperatuur te voorkomen.
Bijkomend is het ook zo dat een motor soms slecht start bij een bepaalde motortemperatuur. Brandstof die te fel verdampt.
Nu zouden de diesels van de 41ers toch al moderner mogen zijn en ze zijn ook kleiner van omvang.
Anders wordt het een ramp met die nieuwe Duitse Diesels (245 ?) met VIER motoren, die opstarten indien vermogen nodig is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
In Amerika is dit wel dagelijkse kost, gewoon op het perron (foto: de "Southwest Chief" wordt bijgetankt in Albuquerque, New Mexico, onderweg van LA naar Chicago)groentje schreef:Er is dus wel er platform, gewoon een tankwagen sturen is niet toegestaan.
Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is
LHOON schreef:In Amerika is dit wel dagelijkse kost, gewoon op het perron (foto: de "Southwest Chief" wordt bijgetankt in Albuquerque, New Mexico, onderweg van LA naar Chicago)groentje schreef:Er is dus wel er platform, gewoon een tankwagen sturen is niet toegestaan.
In Amerika kan alles, zelf ook paar keer gezien