Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Alles over reizigerstreinen in België.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door odul »

Gisteren liet een treinbestuurder zijn rit achter voor spoorlopers in Kapellen.
Aan de overweg liepen nog snel reizigers over om hun trein te halen, ondanks dat deze reeds gesloten was.
De bestuurder was blijkbaar zeer aangeslagen en vroeg OM vervanging.
Niet iedereen in de trein had hier begrip voor. Iemand opperde dat hij dan beter een andere job had gekozen.
Waardoor er een kleine discussie ontstond tussen sommige reizigers.

Uit eigen ondervinding weet ik als autobestuurder dat het heel erg schrikken is, wanneer er onverwachts iemand plots voor uw wagen de straat oversteekt.
Dan gaat er schok door heel uw lichaam, je gooit alle remmen dicht, en vloekt even.
En ja, dan is het best dat je even halt houd om terug op uw positieven te komen.
Dus ik kan best begrijpen dat een treinbestuurder eveneens heel erg schrikt wanneer er plots iemand de sporen oversteekt.
Anderzijds weet een treinbestuurder beroepsmatig dat dit altijd kan gebeuren, bij elke rit staan mensen aan de overweg, die al eens door de gesloten slagbomen lopen.
Als je dat zo aangrijpt, ja, moet je dan inderdaad niet afvragen of deze job echt bij je past?
Het kan toch niet zijn dat die treinbestuurder telkens met de daver op het lijf in zijn trein gaat stappen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Steven »

Al is bij stilgestaan dat die bestuurder recent misschien erger meegemaakt heeft. Niemand gaat zomaar lichtzinnig om met het laten aflossen ten velde. Hou er rekening mee dat als een treinbestuurder dat wat te veel gaat doen men zich vragen zal stellen intern en desnoods deze persoon medisch ongeschikt verklaren. Commentaar geven mag maar zolang je niet weet waarom die tb aangedaan was en wat dus de juiste feiten van dat moment waren inclusief het verleden van die bestuurder is het lastig discussiëren. De veiligheidsregels zeggen echter altijd dat als je u niet meer in staat voelt om te rijden je klaar aflossen. Dit kan gaan wegens een incident maar evengoed omdat je u ziek voelt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Eimai »

Inderdaad, als je als bestuurder van jezelf vindt dat je zo geschrokken bent dat je je niet meer kan concentreren kan je aflos vragen. Eigenlijk ben je dat gewoon verplicht van zodra je vindt dat je niet meer volledig in staat bent verder te rijden, wat ook de exacte reden is. Lichtzinnig wordt daar niet over gegaan, en weet ook dat na dat voorval de nodige begeleiding gaat volgen. Maar vergeet niet dat deze job continu concentratie vraagt en je wil niet dat die vijf minuten later nog aan dat voorval zit te denken en een rood sein voorbijrijdt, of erger.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dentheo »

Was eigenaardig verhaal, hier in de streek werd verteld, ook in de pers, dat het bij het vertrek was, maar dan ligt de overweg "achter" de trein in Kapellen.
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dekooiker »

Er zijn zéker paljassen die elke kleine gelegenheid aangrijpen om zich geschokt te voelen.
Maar het is alweer een mooi voorbeeld van hoe er een beperkt aantal gegevens zijn en hoe mensen al snel weten te menen hoe de vork aan de steel zit.
Het zou niet de eerste keer zijn dat het 'net niet' was en dat deze keer de druppel was.
Dan moet ik eimai gelijk geven: beter aflos vragen dan verderop iets voorhebben!
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dentheo »

Ik hoop dat hij na zo'n "net niet" nog rustigjes tot het volgend station mag rijden ?
Of wordt hij dan niet meer geloofd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dekooiker »

Of er verder gereden wordt moet de bestuurder zelf uitmaken.
Daar kan niemand anders over beslissen ook al is het 'net niet'.
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door kika »

En was er ook een discussie tussen de reizigers over het spoorboomglippen? Of werd dat unaniem afgekeurd?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door odul »

Hier was er geen aanrijding. Elke treinbestuurder weet en "ziet" (jammer genoeg) dat er steeds mensen de sporen oversteken.
Door zijn treinrit te staken, veroorzaakte hij een kettingreactie van vertragingen en afschaffingen van andere treinen.
honderden reizigers liet hij hierdoor in de kou staan.
Enkel en alleen omdat hij "geschrokken" was.

Beter had geweest dat hij aan 'beperkte' snelheid zijn rit verder had gezet tot in Antwerpen waar hij kon afgelost worden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door kika »

odul schreef:Hier was er geen aanrijding. Elke treinbestuurder weet en "ziet" (jammer genoeg) dat er steeds mensen de sporen oversteken.
Door zijn treinrit te staken, veroorzaakte hij een kettingreactie van vertragingen en afschaffingen van andere treinen. honderden reizigers liet hij hierdoor in de kou staan.
Enkel en alleen omdat hij "geschrokken" was. Beter had geweest dat hij aan 'beperkte' snelheid zijn rit verder had gezet tot in Antwerpen waar hij kon afgelost worden.
Ook bij 'beperkte snelheidsrit' zal je met vele vertragingen en evt. afschaffingen zitten. En hoe weet jij zo zeker dat hij daar dan afgelost kan worden? Ook daar moet dan gebeld worden, misschien was de reserve al elders een zieke aan het vervangen… En ook bij zo'n vertraging zullen de reizigers morren, zonder twijfel. Ik zou het fijn vinden als er af en toe iets meer respect en geduld richting treinbestuurder zou zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dentheo »

kika schreef: Ook bij 'beperkte snelheidsrit' zal je met vele vertragingen en evt. afschaffingen zitten. En hoe weet jij zo zeker dat hij daar dan afgelost kan worden? Ook daar moet dan gebeld worden, misschien was de reserve al elders een zieke aan het vervangen…
Men kon al bellen vanaf Kapellen en als men hem dan na Noorderdokken even op de oude lijn 12 zet, is hij uit de weg voor de rest.

Maar ja..iemands toestand vanop afstand te beoordelen is moeilijk.
Na een auto-ongeval ben ik drie uur later gaan "trillen"...toen was ik al twee uur thuis.
Theo
Groeten vanop de Heide
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door odul »

kika schreef:
odul schreef:Hier was er geen aanrijding. Elke treinbestuurder weet en "ziet" (jammer genoeg) dat er steeds mensen de sporen oversteken.
Door zijn treinrit te staken, veroorzaakte hij een kettingreactie van vertragingen en afschaffingen van andere treinen. honderden reizigers liet hij hierdoor in de kou staan.
Enkel en alleen omdat hij "geschrokken" was. Beter had geweest dat hij aan 'beperkte' snelheid zijn rit verder had gezet tot in Antwerpen waar hij kon afgelost worden.
Ook bij 'beperkte snelheidsrit' zal je met vele vertragingen en evt. afschaffingen zitten. En hoe weet jij zo zeker dat hij daar dan afgelost kan worden? Ook daar moet dan gebeld worden, misschien was de reserve al elders een zieke aan het vervangen… En ook bij zo'n vertraging zullen de reizigers morren, zonder twijfel. Ik zou het fijn vinden als er af en toe iets meer respect en geduld richting treinbestuurder zou zijn.
Zoals ik in men openingspost schreef, begrijp ik best de omstandigheden voor die treinbestuurder.
Maar mag ik ook een beetje wederzijds begrip vragen?
Wat als er ouders of grootouders op die trein zitten die hun kind moeten gaan opvangen dat ergens alleen zit te wachten....
Of mensen die afspraak hebben voor geneeskundige verzorging...
Of een arts dat op weg is naar een ziekenhuis...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door groentje »

Een dergelijke ingrijpende beslissing wordt zelden lichtzinnig genomen. Maar wat misschien wel een rol speelde, was dat de betrokken bestuurder een statement wou maken, een oproep om eindelijk eens te reageren op dergelijk onverantwoord gedrag.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Merijn »

Groentje, het probleem met dergelijke statements, is dat je er iedereen mee treft, behalve diegene die je zou moeten treffen: de spoorloper. Ik ben van dezelfde mening als odul: mensen op de trein hebben ook vaak verplichtingen op hun bestemming. Met dergelijke statements krijg je zelfs vaak de tegenovergestelde reacties dan gehoopt.

Nu als deze bestuurder zijn rit beeindigd heeft uit een gevoel van angst, kan hierop niets aangemerkt worden uiteraard.

Ook vind ik de NMBS niet vrijuit gaan in het geval van spoorlopers: er zijn nog teveel stations zonder onderdoorgang.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Hobbes »

Merijn schreef:Groentje, het probleem met dergelijke statements, is dat je er iedereen mee treft, behalve diegene die je zou moeten treffen: de spoorloper. Ik ben van dezelfde mening als odul: mensen op de trein hebben ook vaak verplichtingen op hun bestemming. Met dergelijke statements krijg je zelfs vaak de tegenovergestelde reacties dan gehoopt.

Nu als deze bestuurder zijn rit beeindigd heeft uit een gevoel van angst, kan hierop niets aangemerkt worden uiteraard.

Ook vind ik de NMBS niet vrijuit gaan in het geval van spoorlopers: er zijn nog teveel stations zonder onderdoorgang.
Sorry, maar met uw laatste opmerking gaat u volledig de mist in: station Kapellen heeft een onderdoorgang, men moet natuurlijk de moeite doen om die te gebruiken.

Maar dat is de mentaliteit van veel mensen tegenwoordig he: Iemand maakt een grove fout, maar het ligt niet aan die persoon zulle, het ligt altijd aan iemand anders.

Men loopt/rijdt de overweg over? Ah dat is de fout van de nmbs want de slagbomen sluiten de baan niet helemaal af!
Men blijft steken op de overweg? Ah dat is de fout van de nmbs want de slagbomen sluiten de baan volledig af!
Men loopt over? De fout van de nmbs want er zijn geen onderdoorgangen, en de brug nemen of gewoon op tijd komen om uw trein te halen is niet meer nodig.
Men loopt op de sporen? Ah dat is de fout van de nmbs want er staan geen bordjes dat het niet mag.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Het lijkt er misschien op dat ik er een karikatuur van maak, maar spijtig genoeg zijn dit dikwijls voorbeelden uit de realiteit...
Plaats reactie