Asterix schreef:Er zal eerstdaags door de NMBS worden gecommuniceerd over de wijzigingen.
Ik vind dit trouwens helemaal geen belachelijke beslissing. Het "papierwerk" laat naar verluidt wel degelijk toe om de rampoefening te houden na ingebruikname maar men kiest er blijkbaar principieel voor om de ingebruikname pas na de oefening te laten geschieden. Vanuit "safety awareness" kan ik dat enkel maar toejuichen. Er is hier om de haverklap commentaar op het feit dat de spoorwegen zomaar boef-baf nieuwe concepten loslaten op de gebruikers, zonder deze door te testen, maar nu men het anders aanpakt voor iets als exploitatieveiligheid (toch geen futiliteit), is het weer niet goed. Zo erg zijn enkele maanden vertraging na al die jaren toch ook niet? Het gaat maar om een nieuwe tunnel.
Ik vind het niet belachelijk, maar wel zeer spijtig.
De maanden vertraging zijn wel erg, het gaat hier immers om één van de grootste infrastructuurprojecten van de laatste jaren (en tevens het laatste grote project in de komende jaren). Dit gaat over een investering van honderden miljoenen € die er maanden ongebruikt gaat bijliggen. Er zijn duizenden reizigers die vanaf december dan toch niet per trein geraken waar ze moeten zijn, en geloof mij, deze tunnel zal een groot succes kennen. Ook de diabolo zal enkele maanden langer niet op volle capaciteit benut kunnen worden. En bovendien zitten we met een zeer inefficiënte dienstregeling van sommige treinen zolang die niet door die tunnel kunnen.
En tenslotte: de eerste dienstregeling voor de tunnel voorziet in een gat van meer dan 50u in het weekend waarin gemakkelijk een grote rampoefening gepland kan worden zonder ook maar één trein te hinderen.