sluiting stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

sluiting stations

Bericht door ferry »

Het valt mi op dat er door de NMBS nog steeds met twee maten en gewichten gewerkt wordt
Zo zijn de loketten in Diksmuide(2treinen per uur) en in Lichtervelde(6 treinen per uur) 's namiddags gesloten; daarentegen is het loket in het station Virton(1 trein alle 120 minuten) de ganse dag open!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: sluiting stations

Bericht door Shrek »

ferry schreef:Het valt mi op dat er door de NMBS nog steeds met twee maten en gewichten gewerkt wordt
Zo zijn de loketten in Diksmuide(2treinen per uur) en in Lichtervelde(6 treinen per uur) 's namiddags gesloten; daarentegen is het loket in het station Virton(1 trein alle 120 minuten) de ganse dag open!
Er zijn inderdaad 2 maten en gewichten: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: sluiting stations

Bericht door profke »

Shrek schreef: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
in het noordelijke landsdeel hebben ze daar de "overweg" voor uitgevonden..
in't algemeen kosten zo twee ijzeren paaltjes minder dan het jaarloon van een bediende...
drogreden dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: sluiting stations

Bericht door Steven »

Nochtans was het hier op vele stations niet veel anders. Station Londerzeel was zo'n geval. Nu moet je volledig rondgaan ipv de oude overgang te gebruiken.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: sluiting stations

Bericht door KB »

profke schreef:
Shrek schreef: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
in het noordelijke landsdeel hebben ze daar de "overweg" voor uitgevonden..
in't algemeen kosten zo twee ijzeren paaltjes minder dan het jaarloon van een bediende...
drogreden dus.
Hoezo drogreden? Er is geen overweg dus moet er personeel zijn dat de reizigers helpt oversteken.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: sluiting stations

Bericht door Shrek »

profke schreef:
Shrek schreef: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
in het noordelijke landsdeel hebben ze daar de "overweg" voor uitgevonden..
in't algemeen kosten zo twee ijzeren paaltjes minder dan het jaarloon van een bediende...
drogreden dus.
Een overweg is een belemmering voor de exploitatie van een spoorlijn. We gaan er dus zeker geen bij maken.
Jullie zien echt spoken hoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: sluiting stations

Bericht door Steven »

De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: sluiting stations

Bericht door Shrek »

Steven schreef:De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
En die komt er ook. Wanneer de perrons heringericht worden zal er een voetgangerstunnel komen en sluit het hele station in Virton. Maar is dat nu iets om zo erg naar uit te kijken? :roll:
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: sluiting stations

Bericht door groentje »

Nee. Al vraag ik me af of een systeem met een overwegslagboom echt zo'n probleem is, heel wat stations met een eilandperron (zoals Eijsden) hebben zo'n slagboom in Nederland, en dat werkt vrij goed.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: sluiting stations

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
Steven schreef:De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
En die komt er ook. Wanneer de perrons heringericht worden zal er een voetgangerstunnel komen en sluit het hele station in Virton. Maar is dat nu iets om zo erg naar uit te kijken? :roll:
Als het station sluit, dan heb je geen perrons meer nodig. Of gaan alleen de loketten dicht?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: sluiting stations

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
En die komt er ook. Wanneer de perrons heringericht worden zal er een voetgangerstunnel komen en sluit het hele station in Virton. Maar is dat nu iets om zo erg naar uit te kijken? :roll:
Als het station sluit, dan heb je geen perrons meer nodig. Of gaan alleen de loketten dicht?

Groetjes,
Rian
Het station wordt een stopplaats wanneer de loketten dichtgaan :wink:
groentje schreef:Nee. Al vraag ik me af of een systeem met een overwegslagboom echt zo'n probleem is, heel wat stations met een eilandperron (zoals Eijsden) hebben zo'n slagboom in Nederland, en dat werkt vrij goed.
Als je de gangbare aankondigingstijden gebruikt wordt het één grote soep daar. Want op die plek heb je zowel losse locs die aan 100 km/h langsvliegen (en dus vereisen dat je aankondiging op meer dan 1km ligt) als zware goederentreinen die de berg op puffen en de overweg misschien wel 5 minuten dichthouden, als treinen die halteren. Die combinatie zorgt voor lange sluitingstijden. En wanneer de overweg per ongeluk 10min lang dicht is krijg je een alarm en zit je met serieuze problemen op de lijn. Laat dat dus maar.
Een voetgangerstunneltje onder 2 sporen is nu ook weer niet zo duur en duidelijk een veel betere oplossing.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: sluiting stations

Bericht door groentje »

Bon, ik wil nog aannemen dat het op die plaats geen goed idee is, al zou je voor voetgangersoverpaden voor mij iets kortere aankondigingszones gebruiken. En waarom geen systeem dat aan de hand van het treinnummer later of vroeger dichtgaat? Opnieuw in Nederland zijn er daar overwegen die pas sluiten als de stoptrein aan het perron van de overweg is, maar vroeger sluit wanneer de IC of een goederentrein er aan komt, of wanneer het systeem wordt afgezet bij slipperig weer. Ik kan me inbeelden dat dat bijvoorbeeld voor bijvoorbeeld Leopoldsburg een oplossing had kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: sluiting stations

Bericht door Shrek »

Zelfs als dat zou gaan blijft een overweg een punt dat in storing zou kunnen gaan en een invloed op het treinverkeer zou kunnen hebben. Ook spoorlopen zal vaker gebeuren dan bij een tunnel. Compleet scheiden van voetgangers en treinen blijft altijd het beste, daarom dat infrabel daar ook voor kiest.

Het werken met treinnummer lijkt mij ook onveilig te zijn. Een bestuurder die per ongeluk een halte overslaat veroorzaakt vandaag enkel wat ongemak, met jouw voorstel graait hij meteen wat passagiers mee op de overweg.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: sluiting stations

Bericht door groentje »

Niet als het stopsein aan einde van het perron gesloten is, en er eindelijk een deftig veiligheidssysteem is geïnstalleerd dat treinen op tijd doet stoppen. En ja, storingen zijn mogelijk, maar moeten we werkelijk er steeds van uit gaan dat het mis zal gaan?
En ik ben er evenmin van overtuigd dat een overpad, beveiligd met een slagboom, noodzakelijkerwijs meer risico op spoorlopen geeft. Als een tunnel slecht gelegen is, moeilijk toegankelijk, of wat groezelig is, kan ik me voorstellen dat je net zo goed spoorlopen uitlokt.
Ik geloof vooral dat overwegen niet zo des duivels zijn als men bij Infrabel, maar ook bij Prorail en elders, lijkt te denken. Ik verwacht vooral een oplossing op maat, en soms kan dat volgens mij ook een bewaakte overweg zijn.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: sluiting stations

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:Niet als het stopsein aan einde van het perron gesloten is.
En dan de treinen in elk station aan 30 km/h aan het perron laten komen zeker. Het is met die EBP overnames zo al erg genoeg, elk boerengat waar er beheerde seinen en wissels zijn en EBP in dienst is kom je telkens voor het rood waardoor je nodeloos vertraging maakt ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie