Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door overweg13 »

Terminus schreef:Ik ben wel benieuwd waar ze al die Desiro's (voor de Kempen, S-treinen lijn 26) gaan halen. Of m.a.w. wie de sprinters, MW 41 en 800's krijgt...
Ik dacht dat de sprinters heen en meester blijven op lijn 26. Dus zo veel extra desiro's zullen ze wel niet nodig hebben.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

inderdaad voor L26 blijven dat sprinters, voor de S-treinen heeft men momenteel geen extra desiro's nodig want er komen geen extra treinen bij tov het aanbod van vandaag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Terminus schreef:Ik ben wel benieuwd waar ze al die Desiro's (voor de Kempen, S-treinen lijn 26) gaan halen. Of m.a.w. wie de sprinters, MW 41 en 800's krijgt...
Zouden die 41 niet gewoon gaan dienen om de IC Hamont-Antwerpen te versterken? Over zoveel stellen gaat het nu ook weer niet dat dat voor gevoelige verschuivingen gaat zorgen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Het lijkt me nogal sterk te stellen dat alles bij het oude blijft, zeker als je kijkt naar de definitieve situatie die vanaf april van toepassing zou moeten zijn (na de opening van Schuman-Josaphat). Op het noordelijke deel van lijn 26 zullen er tijdens de spits tot 5 doorkomsten per uur zijn en 3 daarbuiten (vandaag: 2 à 3 in de spits, 2 daarbuiten), op het zuidelijke deel zou het aantal dan weer stabiel blijven.

Daar komt nog bij dat de beide IC's verlengd worden tot de luchthaven (in plaats van Luxemburg/Schaarbeek nu) en dat de S9 over z'n volledige traject zou rijden tussen Leuven (Landen) en 's-Gravenbrakel, terwijl de huidige P-treinen weliswaar uit beide richtingen komen maar het al in Brussel voor bekeken houden.

Alles bij elkaar in ieder geval een stuk meer treinkilometers dan nu, en volgens mij ook meer in te zetten materieel tijdens de spits.
Ook andere zaken lijken me een impact te zullen gaan hebben. Die Desiro's op de IC Turnhout - Binche en L Antwerpen - Mol moeten toch érgens vandaan komen, of heeft men daar echt zo'n groot overschot van vandaag?!

Benieuwd of iemand iets meer details heeft.

Kleine nota nog over die Desiro op lijn 26: zelfs mochten er op de S5 en S7 enkel MS86 rijden, blijven er Desiro's rijden op de beide IC's en op de S4 (en misschien zelfs gedeeltelijk op de S9?). Door die laatste zullen er trouwens voor het eerst Desiro's in reizigersdienst ingezet worden op het noordelijke deel van lijn 26. Enkel tussen Moensberg en Halle zouden ze opnieuw verdwijnen door het wegvallen van de verbinding uit Aalst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Het lijkt me nogal sterk te stellen dat alles bij het oude blijft, zeker als je kijkt naar de definitieve situatie die vanaf april van toepassing zou moeten zijn (na de opening van Schuman-Josaphat). Op het noordelijke deel van lijn 26 zullen er tijdens de spits tot 5 doorkomsten per uur zijn en 3 daarbuiten (vandaag: 2 à 3 in de spits, 2 daarbuiten), op het zuidelijke deel zou het aantal dan weer stabiel blijven.

Daar komt nog bij dat de beide IC's verlengd worden tot de luchthaven (in plaats van Luxemburg/Schaarbeek nu) en dat de S9 over z'n volledige traject zou rijden tussen Leuven (Landen) en 's-Gravenbrakel, terwijl de huidige P-treinen weliswaar uit beide richtingen komen maar het al in Brussel voor bekeken houden.

Alles bij elkaar in ieder geval een stuk meer treinkilometers dan nu, en volgens mij ook meer in te zetten materieel tijdens de spits.
Het klopt dat er één en ander wijzigt, maar dat vereist niet noodzakelijk meer materiaal. De IC's rijden nu beiden naar Schaarbeek waar ze moeten kopmaken. Wanneer ze naar de luchthaven rijden (niet zo heel veel verder) zullen ze daar zonder kopmaken vrij snel terug kunnen vertrekken. Dit zal volgens mij geen extra materieel vragen. Idem voor de S9: Die eindigt nu wel in Brussel-Luxemburg en wordt dan uitgeweken (in Schaarbeek vermoed ik), die laten doorrijden tot Braine of Landen vereist niet meer rollend materieel, maar zorgt gewoon dat het iets minder lang stilstaat op een dag.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Je pikt er nu natuurlijk die twee uit die inderdaad niet per se extra materieel zullen vereisen, al plaats ik toch een vraagtekentje bij de IC's. Een terugritje Luxemburg - luchthaven neemt louter qua rittijd 40 à 45 minuten in beslag, terwijl Luxemburg - Schaarbeek op 20 minuten lukt (Dinant) en het blijven stilstaan in Luxemburg (Charleroi) zelfs niets kost. Maar misschien kunnen ze dat nog net opvangen door te spelen met de stilstanden en het koppelen van beide verbindingen.

De (bijna-)verdubbeling van het spitsaanbod op L26-noord en het inzetten van Desiro's op Antwerpen - Mol en Turnhout - Binche lijken me daarentegen wel degelijk extra materieel te kosten.

Ik blijf vragende partij voor toelichting door iemand die er een beter zicht op heeft... :)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Stijn91 »

Vraagje die misschien niet 100% hier hoort, blijkbaar mag je wel de langere route gebruiken zonder af te stappen in een tussenstation en als de route niet meer dan 30 min. langer is dan de kortste route, die is 45 min, de lange route is 1:10, dus dat mag normaal geen probleem geven. Kan iemand dit bevestigen?

Art. 60. Reisweg Treinkaarten, geldig tussen twee of meer stations, laten toe te reizen:
• op de gevraagde reisweg (= aangerekende reisweg) en de reis aan te vangen, te onderbreken en te beëindigen in alle op die reisweg gelegen stations, zonder enige formaliteit. Indien het station van Brussels Airport - Zaventem niet het vertrek- of eindstation van de treinkaart is, dient de Diabolotoeslag betaald te worden indien een reisonderbreking in dit station plaatsvindt;
• over elke andere reisweg die de vermelde eind- en/of knooppunten van het NMBStraject verbindt, doch uitsluitend in doorgaand verkeer (d.w.z. zonder in de tussenstations de reis te onderbreken of de reisweg in te korten), indien: ‐ de door de reiziger genomen treinen toelaten de bestemming vlugger te bereiken, of ‐ dit toelaat dat de reiziger niet moet overstappen op een andere trein. De reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten verlengen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door am62 »

Dag Stijn

Snelste reisweg voor mezelf vanuit Geraardsbergen naar Antwerpen is normaal via Brussel. Ik reis soms via Gent Sint-Pieters. Telkens de TBG langskomt produceert het toestel een "foutieve" klank (ik zit in de schemerzone), maar nog geen enkele treinchef (behalve die ene die niet wist waar Geraardsbergen lag) maakte er een probleem van (omdat het ook is toegelaten). De reistijd via Gent bedraagt zo'n 30 minuten extra dan via Brussel afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Je kan het toch perfect controleren via de "dienstregeling" bij de NMBS ? Eventueel VIA station invullen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Stijn91 »

Bedankt voor je uitleg.

Ik moet morgen naar Brussel en met die rechtstreekse trein via Geraardsbergen-Edingen-Halle naar Brussel is makkelijk, geen overstap, rittijd is misschien wel langer maar als het geen probleem zou geven zoals in hun vervoersvoorwaarden.

Bij dienstregeling komt die route er ook bij.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door am62 »

Stijn91 schreef:Bedankt voor je uitleg.

Ik moet morgen naar Brussel en met die rechtstreekse trein via Geraardsbergen-Edingen-Halle naar Brussel is makkelijk, geen overstap, rittijd is misschien wel langer maar als het geen probleem zou geven zoals in hun vervoersvoorwaarden.

Bij dienstregeling komt die route er ook bij.
Perfect toegelaten, ik ken mensen van Ninove die ook deze trein nemen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

am62 schreef:Dag Stijn

Snelste reisweg voor mezelf vanuit Geraardsbergen naar Antwerpen is normaal via Brussel. Ik reis soms via Gent Sint-Pieters. Telkens de TBG langskomt produceert het toestel een "foutieve" klank (ik zit in de schemerzone), maar nog geen enkele treinchef (behalve die ene die niet wist waar Geraardsbergen lag) maakte er een probleem van (omdat het ook is toegelaten). De reistijd via Gent bedraagt zo'n 30 minuten extra dan via Brussel afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Je kan het toch perfect controleren via de "dienstregeling" bij de NMBS ? Eventueel VIA station invullen.
Daar doe je wel een beroep op een andere regel dan die van de 30 minuten, die louter gaat over rechtstreekse verbindingen (die dus een overstap uitsparen), maar die zijn er natuurlijk niet (meer) tussen Geraardsbergen en Antwerpen. In dit geval beroep je je op het principe dat je een andere reisweg dan de kortste mag nemen als je er daarmee sneller raakt, en op bepaalde momenten zal dat wel het geval zijn.
Ook kun je je erop beroepen dat het voor jou als klant onmogelijk is om redelijkerwijs te achterhalen wat de "aangerekende reisweg" is, temeer daar er slechts een paar kilometer verschil lijkt te zitten tussen de verschillende opties (via Edingen/Brussel, Denderleeuw/Brussel en Zottegem/Gent). Ook het feit dat opties via Gent zonder specifieke nota voorgesteld worden in de reisplanner is een stevig argument.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Davy »

Mag ik bijvoorbeeld met mijn railpass op 1 strip reizen van Brugge naar Brussel luchthaven met de rechtstreekse maar flink omrijdende trein? Je hebt geen overstap maar wel een flink langere reistijd... En zo zijn er nog wel meer van dit soort ritten, Luik - Brussel via Namen bijvoorbeeld, of de stoptrein Moeskroen - Geraardsbergen die via Bergen gaat.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Zoiets mag op voorwaarde dat:

1. Het gaat om een rechtstreekse verbinding en je zo dus een overstap vermijdt;
2. De totale reistijd er niet meer dan 30' langer door wordt (in vergelijking met de "normale" reisweg).

De Brugge - luchthaven via Kortrijk en Zottegem past moeilijk binnen dat kader: er is al een snelle rechtstreekse verbinding (via Gent), en die is bovendien 1u13 sneller dan de "trage" rechtreekse.

Eenzelfde verhaal eigenlijk voor de Luik - Namen - Brussel, die er meer dan een uur langer over doet dan de rechtstreekse via Leuven, die bovendien twee keer per uur rijdt en dus altijd wel sneller zal zijn.

Maar zoals al vaak gezegd steekt het in de praktijk niet altijd zo nauw (treinbegeleiders zullen er lang niet altijd iets van zeggen), en bovendien kun je je staven op het feit dat de zogenaamde "aangerekende reisweg" (waar in de regels steeds naar verwezen wordt als referentie) eigenlijk nergens duidelijk op te zoeken is voor jou als reiziger. Ook zit je hier opnieuw met het feit dat de planner dergelijke verbindingen weergeeft zonder specifieke nota.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door jpvdveer »

Zonder op de hoogte te zijn van alle details lijkt het mij dat er met de instroom van maar liefst 305 nieuwe Desiro stellen, en daarentegen slechts beperkte afvoer van klassiekjes (100 rode plus een stuk of 60 gemoderniseerde), inderdaad een zeker materieeloverschot is ontstaan. Wellicht wordt ruimte gecreeërd door de geplande afvoer van een deel van de resterende klassiekjes iets te vertragen? Dat lijkt in elk geval het meest logisch.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Merijn »

Steve schreef:De Brugge - luchthaven via Kortrijk en Zottegem past moeilijk binnen dat kader: er is al een snelle rechtstreekse verbinding (via Gent), en die is bovendien 1u13 sneller dan de "trage" rechtreekse.
Het zou me straf lijken dat men hierop zou beboeten, denk ik dan. Iemand die 1 keer per jaar vanuit Brugge naar de luchthaven gaat, kijkt maar naar 1 iets: de eindbestemming. Die reiziger kan onmogelijk verweten worden de reisroute niet te kennen.
Plaats reactie