Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Opvallend: op 19 november leek er nog geen vuiltje aan de lucht en werd er wel degelijk van uitgegaan dat het papieren boekje gewoon zou verschijnen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Eigenlijk zijn er geen argumenten om het boekje niet meer uit te geven.
Besparingen lijken mij argument n°1. Door de kleine oplages kan ik mij moeilijk inbeelden dat de prijs ervan kostendekkend is, het thuis zelf laten uitprinten is dan een makkelijke besparing.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door groentje »

Ik hoor nochtans dat het spoorboekje dat in Nederland wordt uitgegeven door Rover en Treinreiziger.nl, kostendekkend is voor deze organisaties. De opmaak moet immers toch gebeuren, de NMBS beschikt over haar eigen verkoopkanaal, het loket, de prijs ligt normaal hoog genoeg, denk ik, om papier en drukkosten te betalen... Als de NMBS er in slaagt om er desondanks haar broek aan te scheuren, stel ik me toch vragen. Het lijkt erop dat ze vooral opzien tegen de moeite, na het debacle van de Schuman-Josafat.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Nadleeh »

Treinreiziger.nl neemt het in overweging, maar dat zal dan wel voor 2017 worden (2016 is te kort dag). Bron
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door stefanic »

1) Onze diensten hebben zich ook dit jaar weer uit de naad gewerkt om de inhoud van het spoorboekje (en ook lijnfolders dus) tot de laatste dienstregeling manueel (!) na te kijken. Dit moest (en was ook) klaar tegen 5 nov, toen het materiaal naar de drukker moest vertrekken.
Op de website wordt vermeld dat er geen spoorboekjes meer zullen aangeboden worden in de stations. Ik vermoed echter wel dat er nog gedrukt zijn...

2) voor onze diensten is dat papieren spoorboekje nog steeds een handig document, omdat wij regelmatig over een groot werkterrein dingen moeten uitpluizen. Maar hoeveel reizigers hebben ECHT nood aan een spoorboek in papier waarin alle lijnen over het hele land staan?. In denk dat Vic 'Overweg13' een echte uitzondering is.
De grote hoop van de reizigers kennen enkel hun lijn, en beperken zich zelfs tot enkele treinen per dag, die ze quasi van buiten kennen. De meeste daarvan zullen snel even een app. of internet raadplegen, of wieweet een lijnfoldertje meepikken. En de kans bestaat dat ze dan ook een lijnfolder meepikken voor andere lijnen in de buurt, want wieweet, als ze ooit eens naar ergens anders willen met de trein... En als dat moment komt... foldertje verloren gelegd..., we kijken wel rap even op het internet...
Wat IK dan als spoorboekje misschien nog zou durven voorstellen, is een kaftje (met standaard wat basic info) waarin je een aantal lijnfolders kan samenbrengen. En verandert er iets op één lijn, wissel je dat lijnfoldertje, en je bent weer mee...

3) Ja ook ik heb een hele collectie aan spoorboekjes, een collectie die nu waarschijnlijk zijn eindpunt zal kennen. En als verzamelaar en spoorwegliefhebber vind ik dat jammer ja (hoewel, dat pakt allemaal zoveel plaats in...), maar als treingebruiker heb ik er geen probleem mee.

4) en wie nog altijd papier wil verspillen, zal uiteindelijk nog steeds de hele spoorboek kunnen downloaden en afprinten.

voor alle duidelijkheid: dit alles in MIJN mening, niet noodzakelijk die van mijn werkgever...
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door groentje »

De vorm van het spoorboekje is van ondergeschikt belang, ik denk dat er hier nog al mensen gedacht hebben aan een verzamelmapje voor lijnfolders, een goed idee an sich, maar dan moeten ze natuurlijk wel beschikbaar zijn. Zelfs in Brussel geraak je vandaag al niet aan alle folders. Omdat je dan een hoop overbodige informatie weglaat, zou je wellicht zelfs met minder papier kunnen toekomen.
En je hebt gelijk dat veel mensen slechts een handvol treinen kennen, die ze dan wel van buiten kennen. Maar net wanneer je op onbekend terrein bent, heb je het meeste nood aan houvast. En ondanks de enorme populariteit van smartphones en tablets, zijn er nog tal van situaties waar een papieren drager m.i. de voorkeur heeft. Wanneer je batterij plat is, bijvoorbeeld. Of wanneer je geen netwerk hebt. Of wanneer je een dinosaurus bent zonder elektronica. Alle papier dan bannen, zoals de NMBS doet, is dan geen verstandige zet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

groentje schreef: Alle papier dan bannen, zoals de NMBS doet, is dan geen verstandige zet.
Maar dat doen ze net niet door de lijnfolders nog altijd uit te geven. En die folders lijken mij ook wel voldoende voor de overgrote meerderheid van treingebruikers.
En voor wie het echt niet weet: er zijn nog TBG's op de trein. Nu ze niet meer moeten verkopen hebben ze meer tijd voor informatie :wink:
rvdborgt
Berichten: 4308
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
groentje schreef: Alle papier dan bannen, zoals de NMBS doet, is dan geen verstandige zet.
Maar dat doen ze net niet door de lijnfolders nog altijd uit te geven. En die folders lijken mij ook wel voldoende voor de overgrote meerderheid van treingebruikers.
Dus de NMBS geeft verkeerde informatie in zijn eigen berichten?

"Het gedrukte spoorboekje en de lijnfolders geven niet de gewenste actualiteit weer en worden daarom niet meer aangeboden in de stations."

http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/die ... -2015.aspx

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4308
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:2) voor onze diensten is dat papieren spoorboekje nog steeds een handig document, omdat wij regelmatig over een groot werkterrein dingen moeten uitpluizen. Maar hoeveel reizigers hebben ECHT nood aan een spoorboek in papier waarin alle lijnen over het hele land staan?. In denk dat Vic 'Overweg13' een echte uitzondering is.
Er is vraag naar het spoorboekje en het kan kostenneutraal worden gedrukt en verkocht. Waarom zou je het dan niet doen? En als je er dan toch mee wilt stoppen, waarom bied je het drukken en de verkoop dan niet eerst aan een derde partij aan?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Er is vraag naar het spoorboekje en het kan kostenneutraal worden gedrukt en verkocht. Waarom zou je het dan niet doen? En als je er dan toch mee wilt stoppen, waarom bied je het drukken en de verkoop dan niet eerst aan een derde partij aan?

Groetjes,
Rian
Wie beweert er dat het kostenneutraal gedrukt kan worden? Een vzw met vrijwilligers kan dat misschien, maar voor een bedrijf ligt zoiets toch anders.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door kika »

stefanic schreef:Op de website wordt vermeld dat er geen spoorboekjes meer zullen aangeboden worden in de stations. Ik vermoed echter wel dat er nog gedrukt zijn...
Voor intern gebruik of als drukoefening?
Maar hoeveel reizigers hebben ECHT nood aan een spoorboek in papier waarin alle lijnen over het hele land staan?.
Als je ECHT nood schrijft, lijkt het iets van leven en dood, dat lijkt me gelukkig een zeldzame zonderling zijn. Hoeveel mensen sporen er dagelijks? Al is het maar 0,05% van de reizigers, zit je nog aan een oplage van tienduizenden. Door er geld voor te vragen kan je het 1 kostendekkend maken en 2, zullen er al velen gewoon een digitale planner gebruiken. Of alsnog lijnfolders als ze er toch komen? De trein zelf is wel zo'n vervoersmiddel waar iedereen er maar in te passen heeft, dik of dun, groot of klein, maar de communicatie mag en kan ook op verschillende manieren.[/quote]
3) Ja ook ik heb een hele collectie aan spoorboekjes, een collectie die nu waarschijnlijk zijn eindpunt zal kennen. En als verzamelaar en spoorwegliefhebber vind ik dat jammer ja (hoewel, dat pakt allemaal zoveel plaats in...), maar als treingebruiker heb ik er geen probleem mee.
Oh ik wist niet dat er mensen dat verzamelden, heb net opgeruimd :o
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Oh ik wist niet dat er mensen dat verzamelden, heb net opgeruimd :o
Er worden er verkocht voor meer dan €400.00. Niet die van de voorbije 30 jaar uiteraard.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Joris »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Er is vraag naar het spoorboekje en het kan kostenneutraal worden gedrukt en verkocht. Waarom zou je het dan niet doen? En als je er dan toch mee wilt stoppen, waarom bied je het drukken en de verkoop dan niet eerst aan een derde partij aan?

Groetjes,
Rian
Wie beweert er dat het kostenneutraal gedrukt kan worden? Een vzw met vrijwilligers kan dat misschien, maar voor een bedrijf ligt zoiets toch anders.
Zou dat zo duur zijn? Er op gelet dat de tabellen toch al aangemaakt worden (want ze komen blijkbaar als pdf online) is het voornamelijk het drukken zelf dat nog overblijft. En volgens mij zijn er wel meer boeken die niet aan een oplage van duizenden exemplaren komen hoor... En aan afzetmarkt van een paar honderden exemplaren lijkt me niet zo overdreven?
Afbeelding
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door groentje »

Je kan desnoods werken met vooraf bestellen, als het moet. Inschrijving tot 2 weken voor de dienstregelingswijziging, en drukken on demand. Weekje later ligt het drukwerk klaar in het station. Ik ben maar aan het brainstormen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Ik heb ondertussen antwoord van de klantendienst, per brief. Dat is dus toch wel supersnel gegaan. Spijtig genoeg verandert het niets aan de zaak. Er staat geen bijkomende argumentatie in de brief om het afschaffen te verantwoorden. En dat ik het spoorboekje nog kan raadplegen en afdrukken via de website wist ik uiteraard al.
Maar als niemand reageert, lijkt het inderdaad alsof we het allemaal goed vinden. Vandaar mijn klacht.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie