Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Asterix »

Zoals overeengekomen binnen de federale regering bestuderen de mobiliteitspartners de uitbouw van voorstadsnetten voor Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik onder de codenaam 'AnGeLiC'. De eerste plannen voor Antwerpen zijn bekendgemaakt:
Afbeelding Begin volgend jaar zouden er knopen moeten worden doorgehakt. Aangezien er geen bijkomende infrastructuurwerken worden gepland, lijkt het vooral een cosmetische operatie met hier en daar wat uitbreidingen. De NMBS heeft alvast laten weten enkel extra treinen te willen laten rijden als ze hiervoor geen rijpadvergoeding aan Infrabel moet neertellen. Men wil dus enkel de energie- en personeelskost dragen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door profke »

de halte "charlottalei" werd ondertussen geschrapt...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door thejay »

S1 is Antwerpen - Mechelen
S1 is ook Mechelen - Nijvel
Ik veronderstel dus dat deze "S-Bahn" aan elkaar blijft gekoppeld zoals de huidige L-treinen.

S6 Heist o/d Berg
Is dit bijkomend of blijft dit de trein van/naar Leuven?

S20 Antwerpen - Sint-Niklaas via Boom
Ook dit bestaat nu al met enkele P-treinen. Wordt dit dan een verbinding de hele dag door?

Algemeen: Aan welke frequentie moet een S-verbinding voldoen?
Ik verwacht daar toch minstens 2x per uur van 6-19u; 7 dagen op 7.
Zo niet is dit louter een cosmetische laag over de huidige stoptreinen. En daar zal het wel bij blijven...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Shrek »

thejay schreef:Zo niet is dit louter een cosmetische laag over de huidige stoptreinen. En daar zal het wel bij blijven...
Dat is ook de enige bedoeling. Er wordt nergens geld uitgetrokken voor meer treinen, dus kan je niet veel meer doen dan links en rechts wat namen veranderen.

En zelfs daar stel ik mij vragen bij: heeft het zin om aparte S-nummers te voorzien voor steden die nog geen 100km uit elkaar liggen? :roll:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door K V B »

thejay schreef: Zo niet is dit louter een cosmetische laag over de huidige stoptreinen. En daar zal het wel bij blijven...
Eer moet eerst nog veel gebeuren.
- De netvergoeding moet naar omlaag. Infrabel dient men meer rechtstreeks te subsidiëren, en minder onrechtstreeks.
- Men moet ophouden met bang te zijn van eenmansbediening van treinen.
- Tarief en net integratie.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door nahoj »

Opvallend: er wordt geen gebruik gemaakt van het oostelijke ringspoor...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Opvallend: er wordt geen gebruik gemaakt van het oostelijke ringspoor...
Natuurlijk niet, dat vereist extra treinkilometers en daar is geen geld voor. Het enige wat ik zie is een verdubbeling van de frequentie op Antwerpen-Boom, wat uiteraard een uitstekende zaak is. Maar voor de rest is dit alles behalve ambitieus :(
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Natuurlijk niet, dat vereist extra treinkilometers en daar is geen geld voor. Het enige wat ik zie is een verdubbeling van de frequentie op Antwerpen-Boom, wat uiteraard een uitstekende zaak is.
En waarschijnlijk enkel tijdens de spits.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
nahoj schreef:Opvallend: er wordt geen gebruik gemaakt van het oostelijke ringspoor...
Natuurlijk niet, dat vereist extra treinkilometers en daar is geen geld voor. Het enige wat ik zie is een verdubbeling van de frequentie op Antwerpen-Boom, wat uiteraard een uitstekende zaak is. (
Die hebben nu in het weekend niets denk ik ? Onze "Puurs" keert dan in Ant-Z of rijdt naar Lokeren...

De ringlijn vind ik best moeilijk.
De mensen die daar wonen zijn beter bediend met de frequente bus+tram, zeker als je na 10 minuten toch al moet uit- of overstappen in Centraal.
Je zou dan een bestemming moeten zoeken in Oost, Zuid of Westelijke richting die je zonder overstap kan bereiken en ook reizigers genereren.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door groentje »

Het ringspoor zou ik ook alleen maar bedienen als die bediening iets meer om het lijf heeft dan een halfuurdienst, laat staan een uurdienst, anders trek je amper volk en ken ik ook betere bestedingen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door BlackEagle »

Het grootste probleem met het ringspoor is dat de twee stations (Oost en Dam) praktisch geen verknoping hebben met het andere openbaar vervoer. Dam wordt door één buslijn (23) bediend, en Oost al helemaal door niks. Als je treinen op het ringspoor enigzins aantrekkelijk wil maken moet je op zijn minst aan de Stenenbrug een halte openen (connectie met de Reuzenpijp) en liefst ook aan Schijnpoort (connectie met de premetro en het Sportpaleis).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Eimai »

'k Heb al eens het zotte idee gehad dat ze aan Schijnpoort een perron zouden moeten leggen aan de lokale sectie (het doodlopend spoor aan de kant van park Spoor Noord zodat er een treintje zou kunnen rijden van en naar Antwerpen-Centraal als er eens iets te doen is in het Sportpaleis...

Maar voor perrons op de hoofdsporen zie ik daar toch niet erg veel ruimte hoor.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door groentje »

Net daarom zie ik het ringspoor niet gauw terugkeren in de dienstregeling. Onhandig gelegen stations, een onaangepaste frequentie voor stadsvervoer, en te duur om er veel aan te doen. Ik vind het spijtig omdat ik denk dat een intelligente bediening nuttig zou zijn, maar NMBS noch Infrabel hebben momenteel de middelen om zo'n dienstregeling te organiseren.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door dentheo »

Eimai schreef:'k Heb al eens het zotte idee gehad dat ze aan Schijnpoort een perron zouden moeten leggen aan de lokale sectie (het doodlopend spoor aan de kant van park Spoor Noord zodat er een treintje zou kunnen rijden van en naar Antwerpen-Centraal als er eens iets te doen is in het Sportpaleis...

Zou daar veel nood aan zijn ?
Ik begrijp dat de "ondergrondse" opstelplaats voor reserve trams die daarvoor ooit aangelegd is, nooit gebruikt wordt.
Theo
Groeten vanop de Heide
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door BlackEagle »

dentheo schreef: Ik begrijp dat de "ondergrondse" opstelplaats voor reserve trams die daarvoor ooit aangelegd is, nooit gebruikt wordt.
Enkel na elk evenement in het Sportpaleis?
Plaats reactie