LRDArdo schreef: Het is frappant dat een dé centrumstad Roeselare dreigt ten onder te gaan als 'winkelstad' enkel en alleen omdat het mobiliteitsplan niet deugd.
In alle winkelsteden, centrumstad of niet, is veel winkelleegstand en of dat aan het openbaar vervoer ligt betwijfel ik sterk.
Het on-line winkelen via internet en het treiteren van het "kooppubliek met auto" zijn zeker evenveel schuld dat de centra leegbloeden.
Men moet dringend de winkelstraten en -zones kleiner maken, dan zitten de winkel terug gezellig bij elkaar.
Om zo te redden wat er te redden is.
dentheo schreef:In alle winkelsteden, centrumstad of niet, is veel winkelleegstand en of dat aan het openbaar vervoer ligt betwijfel ik sterk.
Het on-line winkelen via internet en het treiteren van het "kooppubliek met auto" zijn zeker evenveel schuld dat de centra leegbloeden.
Men moet dringend de winkelstraten en -zones kleiner maken, dan zitten de winkel terug gezellig bij elkaar.
Om zo te redden wat er te redden is.
Dan vergeet je voor het gemak de grote geasfalteerde vlaktes aan de randen van steden en langs invalswegen. Er was (of is) aardig wat concurrentie tussen zulke winkels en die in de binnensteden. Als er niet een beetje was ingezet op het aangenamer maken in de binnensteden voor bewoners en voetgangers, was het er zeker niet beter op geworden.
Ook de baanwinkels hebben het moeilijk, hoor, en hoewel ik een godsgruwelijke hekel heb aan het woord, de redding zal moeten komen van 'funshoppen', winkelen moet meer een belevenis worden. En dan hebben stadswinkels een streepje voor op baanwinkels, tenminste als ze niet hardnekkig hetzelfde willen bieden als hun baanconcurrenten, want dat kunnen ze toch nooit bieden. Autovrije winkelstraten zijn geen wondermiddel, maar lijken mij wel gunstiger voorwaarden om iets gedurfder te proberen. De functionele klant ben je toch al kwijt aan het internet...
Ik zou dan eerder opteren om de IC Antwerpen-C - Kortrijk - Poperinge/Lille-Flandres dan te veranderen in IC Antwerpen-C - Kortrijk - Poperinge/Brugge of Brugge/Poperinge en de trein naar Lille-Flanderes laten pendelen tussen Kortrijk en Lille-Flandres.
dentheo schreef:Als je daarmee wil zeggen het had nog erger kunnen zijn ..ok
Maar evolutie is nog bezig, elke dag sluiten winkels...
Deels. Deels is het ook een reactie op je analyse van 'automobilisten treiteren.' Dat is een populistisch argument waar ik niet veel van in de praktijk zie, afhankelijk van hoe je het 'treiteren' precies invult.
Waar je zeker gelijk hebt is dat leegstand tussen winkels niet uitnodigend werkt en dat de evolutie nog zeer sterk bezig is. Maarreh, mobiliteitsplan van Roeselare ken ik niet. En gebrekkig OV zou ik ook niet als (hoofd)oorzaak willen aanwijzen, dus daar zijn we het eens.
BVG1988 schreef:Ik zou dan eerder opteren om de IC Antwerpen-C - Kortrijk - Poperinge/Lille-Flandres dan te veranderen in IC Antwerpen-C - Kortrijk - Poperinge/Brugge of Brugge/Poperinge en de trein naar Lille-Flanderes laten pendelen tussen Kortrijk en Lille-Flandres.
Roeselare trekt echt niet meer volk dan Lille hoor, laat de Antwerpen dus maar netjes tot Lille rijden.
Het enige waar ik eventueel heil in zie is het systematisch doortrekken van de Kortrijk-Welkenraedt tot Roeselare, maar of dat echt zoveel succes zou hebben?
Toeval of niet: er is info over een mogelijke ontdubbeling van de spoorlijn tussen Komen en Ieper/Poperinge
Kostprijs: € 130 miljoen euro. Hier te lezen.