Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Alles over goederenvervoer in België.
petit_hund
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
Locatie: Eupen
Contacteer:

Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door petit_hund »

Moin Leute,

habe die Info bekommen, das Güterzüge seit dem 06.01.2015 bis zum 15.04.2016 via Welkenraedt fahren.
Maximal 400m ausser nachts 4 Züge 680m

So wie ich es verstehe, sind die Umleittungen aus Richtung Köln und Richtung Mönchengladbach, daher, alle Züge via Welkenraedt.

Gruss, Torsten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door Steve »

En dan allemaal over dat ene spoortje van lijn 39? Dat zal daar ook een drukke bediening worden, dan... wel goed om de sporen er eens goed te ontroesten. :o

Ik vraag me dan trouwens ook af of al dat goederenverkeer niet te veel in de weg zal zitten van de HST's (tussen Hergenrath en Aachen delen ze immers dezelfde sporen)? En passeren die treinen dan ook niet meer in Aachen-West met al z'n goederenfaciliteiten (je kunt van Süd/Hbf immers niet rechtstreeks naar West)?
petit_hund
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
Locatie: Eupen
Contacteer:

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door petit_hund »

Teils soll Gleis 1 in West offen sein als Durchfahrt, ansonsten alles Gespert wegen Oberleitungs Arbeiten.

Hab getsern wie ich nach Deutschland war, einen Güterzug von Aachen West kommend nur gesehen was mich Wundert.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door Joris »

Steve schreef:En dan allemaal over dat ene spoortje van lijn 39? Dat zal daar ook een drukke bediening worden, dan... wel goed om de sporen er eens goed te ontroesten. :o

Ik vraag me dan trouwens ook af of al dat goederenverkeer niet te veel in de weg zal zitten van de HST's (tussen Hergenrath en Aachen delen ze immers dezelfde sporen)? En passeren die treinen dan ook niet meer in Aachen-West met al z'n goederenfaciliteiten (je kunt van Süd/Hbf immers niet rechtstreeks naar West)?
Het gaat om maximaal 1 HST en 1 L treintje per uur... ik denk dat er lijnen zijn die meer reizigersvervoer kennen, en toch ook nog een pak cargo verwerken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door Shrek »

Punt is wel dat er in Aken een zeer steile helling is. Mij zou het niet verbazen moesten goederentreinen hier een zeer lage maximumsnelheid krijgen. Dat vermindert natuurlijk enorm de capaciteit.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door dentheo »

Steve schreef: En passeren die treinen dan ook niet meer in Aachen-West met al z'n goederenfaciliteiten (je kunt van Süd/Hbf immers niet rechtstreeks naar West)?
Ik meende dat de goederenfaciliteiten van Aachen West onteigend zijn voor de bouw van de nieuwe Technische Universität van Aachen.
Anderzijds heeft Cobra daar nooit veel meer gedaan dan kopmaken (frontwissel)
Men spaart een uur zonder Aachen West
Theo
Groeten vanop de Heide
petit_hund
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
Locatie: Eupen
Contacteer:

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door petit_hund »

dentheo schreef:
Ik meende dat de goederenfaciliteiten van Aachen West onteigend zijn voor de bouw van de nieuwe Technische Universität van Aachen.
Anderzijds heeft Cobra daar nooit veel meer gedaan dan kopmaken (frontwissel)
Men spaart een uur zonder Aachen West
Es Wurde um die 1/2 Reduziert und der Kampus kommt auf die Frei gewordene Fläsche, Ausfahrt Montzen/Aachen Hbf ist fast Komplet erhalten im Alten zustannd bis auf Minimale Änderrungen.

Gruss, Torsten.
Afbeelding
ov_wijzer
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door ov_wijzer »

Op zaterdag 27 Februari ben ik eens wezen kijken aan lijn 39, en heb tussen 14:00 en 17:15 2 treinen gezien bij Henri-Chapelle richting Welkenraedt. De 1e was een Railtraxx Class 66 met containers en de 2e de BLOG 2826 met ketelwagens.
overweg44

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door overweg44 »

Voor de geïnteresseerden: op de lijn 39 tussen Welkenraedt en Montzen rijdt dagelijks ook I11-reizigersmaterieel (ledig weliswaar).
Het gaat namelijk om HPV 15402 (GWK -> FL) en HPV 15403 (FL-> GWK).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door Steve »

Rijdt die dan ook via lijn 40 en 24? Wat is überhaupt het nut van zo'n grote omweg tussen Luik en Welkenraedt? Driehoeken is niet eens mogelijk want je komt in dezelfde richting aan als via lijn 37.

Overigens, bijkomende bedenking: wordt die route eigenlijk ooit gebruikt als omleidingsroute bij problemen op lijn 37? Ik heb er nog nooit van gehoord en het zal ook weinig efficiënt zijn, maar je weet nooit...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Rijdt die dan ook via lijn 40 en 24? Wat is überhaupt het nut van zo'n grote omweg tussen Luik en Welkenraedt? Driehoeken is niet eens mogelijk want je komt in dezelfde richting aan als via lijn 37.

Overigens, bijkomende bedenking: wordt die route eigenlijk ooit gebruikt als omleidingsroute bij problemen op lijn 37? Ik heb er nog nooit van gehoord en het zal ook weinig efficiënt zijn, maar je weet nooit...
Het nut is vrij eenvoudig: L37 is 's nachts dicht om onderhoudswerken mogelijk te maken, L24 daarentegen is door de week 24/24 open.
petit_hund
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
Locatie: Eupen
Contacteer:

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door petit_hund »

Shrek schreef:
Steve schreef:Rijdt die dan ook via lijn 40 en 24? Wat is überhaupt het nut van zo'n grote omweg tussen Luik en Welkenraedt? Driehoeken is niet eens mogelijk want je komt in dezelfde richting aan als via lijn 37.

Overigens, bijkomende bedenking: wordt die route eigenlijk ooit gebruikt als omleidingsroute bij problemen op lijn 37? Ik heb er nog nooit van gehoord en het zal ook weinig efficiënt zijn, maar je weet nooit...
Het nut is vrij eenvoudig: L37 is 's nachts dicht om onderhoudswerken mogelijk te maken, L24 daarentegen is door de week 24/24 open.
Dabei geht es sich aber um Entrostungdfahrten und damit der Lokführer Streckenkentnisse hat für die Strecken, fals die Züge von Welkenraedt via Montzen und Visé fahren müssen.

Gruss, Torsten.
Afbeelding
Reeks 13
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2014, 12:52
Locatie: Stuttgart

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door Reeks 13 »

mirifa schreef:Voor de geïnteresseerden: op de lijn 39 tussen Welkenraedt en Montzen rijdt dagelijks ook I11-reizigersmaterieel (ledig weliswaar).
Het gaat namelijk om HPV 15402 (GWK -> FL) en HPV 15403 (FL-> GWK).
Hat jemand dazu Fahrzeiten ?

Danke für Informationen !
overweg44

Re: Goederentrein Duitschland Belgie via Welkenraedt

Bericht door overweg44 »

Reeks 13 schreef:
mirifa schreef:Voor de geïnteresseerden: op de lijn 39 tussen Welkenraedt en Montzen rijdt dagelijks ook I11-reizigersmaterieel (ledig weliswaar).
Het gaat namelijk om HPV 15402 (GWK -> FL) en HPV 15403 (FL-> GWK).
Hat jemand dazu Fahrzeiten ?

Danke für Informationen !
HPV 15402 N167 GWK -FL 00:22-01:07
HPV 15403 N167 FL -GWK 02:53-03:54

Bitte schön!
Plaats reactie