Gaan ze dan wel naar bijvoorbeeld Roosendaal kunnen rijden als ze dezelfde kast hebben als een M6?nahoj schreef:De kast (ruwbouw) van de M7 (uitgez. de Bmx) en de M6 zullen identiek zijn.
Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het antwoord daarop is simpel: nee.Eimai schreef:Gaan ze dan wel naar bijvoorbeeld Roosendaal kunnen rijden als ze dezelfde kast hebben als een M6?nahoj schreef:De kast (ruwbouw) van de M7 (uitgez. de Bmx) en de M6 zullen identiek zijn.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Maar in de nieuwsberichten hebben ze steeds gezegd dat ze ook in Nederland gingen kunnen rijden... Zie bijvoorbeeld http://roosendaal.nieuws.nl/nieuws/3155 ... instellen/rvdborgt schreef:Het antwoord daarop is simpel: nee.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Maar het viaduct van de A58 over de spoorlijn wordt daarmee niet hoger. Maastricht lukt misschien wel, al moet dat ook eerst nader worden bekeken want M6 en dus ook M7 zijn buiten profiel in Nederland.Eimai schreef:Maar in de nieuwsberichten hebben ze steeds gezegd dat ze ook in Nederland gingen kunnen rijden... Zie bijvoorbeeld http://roosendaal.nieuws.nl/nieuws/3155 ... instellen/rvdborgt schreef:Het antwoord daarop is simpel: nee.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Hoe kan er in godsnaam een grote vraag naar flexibiliteit zijn als men over honderden M6’en beschikt bovenop M5, I11 en meer dan 120 locs? Zijn treinstellen van 4 en 6 rijtuigen niet flexibel genoeg? (treinen van 4-6-8-10-12 rijtuigen, waarbij bij 12 rijtuigen 2x6 of 3x4) Men geeft nu al aan dat men de M7 de facto als viertjes en zesjes gaat inzetten. Men combineert dus de nadelen van een treinstel (vast aantal rijtuigen) met de nadelen van rijtuigen (geen verdeelde tractie). Bovendien hadden de nieuwe treinen en lagere instap kunnen hebben. Een lagere instaphoogte zorgt voor vlotter in- en uitstappen en is belangrijk voor toegankelijkheid en doorstroming (=> NZ-verbinding).nahoj schreef:Om verder in te gaan op enkele vragen die steeds terug komen. De M7 zullen samen met de M6 ingezet worden als
- zgn. bloktreinen, d.w.z. net zoals motorstellen, in 4- en 6-ledige samenstellingen, waarbij de samenstelling zelden verandert, en met tractie M7Bmx en/of HLE19 (een beetje zoals Knokke/Blankenberge vandaag);
- gesleepte en trek-duw treinen, zoals die vandaag bestaan met M6, volgens behoefte.
Ook M5-stellen kunnen als tractie/stuurpost een M6/M7 krijgen.
De flexibiliteit van het concept laat eenvoudig wijzigingen toe i.f.v. de behoeftes (bv. bij nieuwe vervoersplannen).
Ik blijf erbij, ze hebben niet gekeken naar welk concept van trein het beste past bij de aard van het netwerk/dienstregeling en de wensen van de reizigers, zoals je van een goede vervoerder mag verwachten. Vanuit de politiek is er duidelijk druk geweest om de aanbesteding in de richting van Bombardier Brugge te duwen. Vervolgens heeft men het argument flexibiliteit uit de lucht gegrepen als ‘verklaring’. Hoera, de gemeenschap heeft net X miljard uitgegeven aan niet ideale treinen waar we het nog 40 jaar mee moeten doen. Ik bedoel daarmee dat men toch maar beter een open mind had bij het opmaken van de aanbesteding. Het is geen onbelangrijke aankoop.
Natuurlijk hebben andere landen protectionistische trekjes bij hun aanbestedingen (ten minste diegene die treinfabrieken hebben), maar dan gaat het meestal over materieel dat wel aan de wensen voldoet. Waarmee ik dat protectionisme niet goedpraat trouwens.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Neen motorstellen van 4 en 6 zijn niet flexibel genoeg. Door de perronlengte moeten sommige verbindingen met 9 bakken rijden (antwerpen-charleroi bijv.) andere met 8 of 7. Met vaste samenstellingen kan je dat niet maken.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dan lijkt het mij beter om een beperkt aantal perrons te verlengen, zodat overal minstens 12 rijtuigen passen. Het kan toch niet dat de perronlengte van aangedaan station de maximale lengte van een treinserie beperkt die meer capaciteit vraagt?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Bovendien zijn er voldoende M5 en M6'en om die flexibiliteit te bieden.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat is al jaren zo hoor. En ja, we zijn perrons aan het verlengen in gent, mechelen, ...groentje schreef:Dan lijkt het mij beter om een beperkt aantal perrons te verlengen, zodat overal minstens 12 rijtuigen passen. Het kan toch niet dat de perronlengte van aangedaan station de maximale lengte van een treinserie beperkt die meer capaciteit vraagt?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dan gaan we maar evengoed een rondje selectief quoten doen..
De ÖBB-versie wijkt ook af op interieur en eventuele baklengtes, maar is voor de rest wel gelijk aan de MRB-Desiro (en laten we die nu even als standaardmodel nemen).
De Desiro HC zal ook de kopbakken van een Desiro ML overnemen, met enkele aanpassingen voor de niet-aangedreven dubbeldeksrijtuigen. Die rijtuigen zijn dan weer een verdere ontwikkeling van de S-Bahn Zürich stellen (RABe 514 van Siemens).
De IC2 van de DB is een uitzondering, maar dat was ook zo'n zet om snel materieel uit een raamcontract te kunnen slepen zonder een nieuwe aanbesteding te moeten doen.
Ja, maar ze zijn wel gebouwd op een gemeenschappelijk platform dat ontwikkeld is door een bedrijf dat al meer dan 60 jaar ervaring heeft in het bouwen van succesvolle treinen. De NMBS heeft meer dan 60 jaar ervaring, maar helaas niet in het bouwen van succesvolle treinen. Alle input van vorige aankopen door de NMBS heeft telkens tot duur materieel, geplaagd door problemen geleid. De M5 was misschien nog een lichtpunt, al was het maar door de Y36-draaistellen die van de V2N-rijtuigen zijn gekomen.nahoj schreef:De Desiro was gèèn product "van het schap", of toch in ieder geval niet meer dan de M7. Er reden welgeteld 17 stellen in commerciële dienst van het paltform Desiro ML toen de Desiro MR08 in dienst ging, en die 17 hadden een volledig afwijkende elektrische uitrusting, een kortere kast, andere remuitrusting, verschillen in de draaistellen en de ophanging, een ander interieur,...
De ÖBB-versie wijkt ook af op interieur en eventuele baklengtes, maar is voor de rest wel gelijk aan de MRB-Desiro (en laten we die nu even als standaardmodel nemen).
De Desiro HC zal ook de kopbakken van een Desiro ML overnemen, met enkele aanpassingen voor de niet-aangedreven dubbeldeksrijtuigen. Die rijtuigen zijn dan weer een verdere ontwikkeling van de S-Bahn Zürich stellen (RABe 514 van Siemens).
Als men vaste bloktreinen wil, dan moet men inzetten op hoog gemotoriseerde motorstellen en die motorbaktoestanden laten voor wat het is. 20 jaar geleden zou het concept nog enigzins oké geweest zijn (NS met DD-AR, ondertussen NID, SBB met Re450), maar beide spoorwegen zetten nu in op motorstellen. Is de NMBS nu echt blind voor wat in omliggende landen gebeurt ?Om verder in te gaan op enkele vragen die steeds terug komen. De M7 zullen samen met de M6 ingezet worden als
- zgn. bloktreinen, d.w.z. net zoals motorstellen, in 4- en 6-ledige samenstellingen, waarbij de samenstelling zelden verandert, en met tractie M7Bmx en/of HLE19 (een beetje zoals Knokke/Blankenberge vandaag);
De IC2 van de DB is een uitzondering, maar dat was ook zo'n zet om snel materieel uit een raamcontract te kunnen slepen zonder een nieuwe aanbesteding te moeten doen.
Ja dat zien we, nu ze gedegradeerd zijn naar 170 of 180.. Dat was ook weer zo'n flater van formaat: dat men algauw die terug naar een normale configuratie herstelt, en de ritten IC Welkenraedt-Kortrijk die met deze stammen rijden over L36 laat gaan.M6 is met haar dubbele deuren gehomologeerd voor, en heeft gereden / rijdt op L.2 en L.4 aan, kruisende snelheden van 500 km/h.
Dan is het bij voorbaat al einde verhaal voor NL. Misschien beleven we dan nog wel de dag dat er een Breda-shuttle met HLE18 en I10-200 gaat rijden.. Zou alleszins zinniger zijn dan de hele Frankrijk-homologatie die NOOIT zal gebruikt worden.De kast (ruwbouw) van de M7 (uitgez. de Bmx) en de M6 zullen identiek zijn.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Nahoj, waarom zouden die "bloktreinen" tot 4- of 6-ledige samenstellingen beperkt blijven? Waarom zou dit niet kunnen met 5-ledige stellen? Ik begrijp dat 3-ledige stellen misschien niet mogelijk is omdat er ook eerste klasse moet zijn en een rijtuig met multifunctionele ruimte en lage instap, maar als 4 mogelijk is moet 5 dat toch ook zijn?nahoj schreef: Om verder in te gaan op enkele vragen die steeds terug komen. De M7 zullen samen met de M6 ingezet worden als
- zgn. bloktreinen, d.w.z. net zoals motorstellen, in 4- en 6-ledige samenstellingen, waarbij de samenstelling zelden verandert, en met tractie M7Bmx en/of HLE19 (een beetje zoals Knokke/Blankenberge vandaag);
- gesleepte en trek-duw treinen, zoals die vandaag bestaan met M6, volgens behoefte.
Ook M5-stellen kunnen als tractie/stuurpost een M6/M7 krijgen.
De flexibiliteit van het concept laat eenvoudig wijzigingen toe i.f.v. de behoeftes (bv. bij nieuwe vervoersplannen).
Re: Nieuwe motorstellen / M7
De M6 is veruit superieur aan de M5, die wat mij betreft een geweldige miskleun is/was met zijn kwetsbare elektrische installatie (zeker in de originele uitvoering) en de balken op ooghoogte. En ik betwijfel of de M6 "geplaagd wordt door problemen", althans niet meer dan andere treinen in binnen- en buitenland. Op de lijn Brussel-Antwerpen lijken mij als reiziger de treinen met M5 het meest gevoelig voor afschaffing en forse vertragingen, ondanks dat deze niet tot Charleroi moeten rijden.msts.be schreef:Dan gaan we maar evengoed een rondje selectief quoten doen..
Ja, maar ze zijn wel gebouwd op een gemeenschappelijk platform dat ontwikkeld is door een bedrijf dat al meer dan 60 jaar ervaring heeft in het bouwen van succesvolle treinen. De NMBS heeft meer dan 60 jaar ervaring, maar helaas niet in het bouwen van succesvolle treinen. Alle input van vorige aankopen door de NMBS heeft telkens tot duur materieel, geplaagd door problemen geleid. De M5 was misschien nog een lichtpunt, al was het maar door de Y36-draaistellen die van de V2N-rijtuigen zijn gekomen.nahoj schreef:De Desiro was gèèn product "van het schap", of toch in ieder geval niet meer dan de M7. Er reden welgeteld 17 stellen in commerciële dienst van het paltform Desiro ML toen de Desiro MR08 in dienst ging, en die 17 hadden een volledig afwijkende elektrische uitrusting, een kortere kast, andere remuitrusting, verschillen in de draaistellen en de ophanging, een ander interieur,...
Verder denk ik ook dat de meeste elektrische NMBS-stellen het goed gedaan hebben (ze gaan in elk geval lang mee). Alleen de Duikers zijn enigszins mislukt (te weinig tractie om optrekvermogen werkelijk uit te buiten) en wat problemen betreft had de Desiro misschien nog wel het meeste last van kinderziektes. Niet dat deze laatste slechte stellen zijn, alleen zijn ze net als de Breaks en de Varkens te spartaans uitgevoerd voor hun tijd.
Wat de rit naar Roosendaal betreft: nu de MS75 gemoderniseerd wordt kunnen die in principe nog jaren naar Nederland blijven rijden.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Als die M7 gewoon een M6 is met een gepimpt interieur kan naast de NL-toelating ineens ook de 200kmph toelating geschrapt worden? Want dan zie ik dat schommelen nog niet te verminderen...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Anderzijds, als in het lastenboek (en daarop volgend aanbod van de geïnteresseerde) duidelijk vermeld staat dat het materieel naar Nederland moet kunnen en 200 km/h moet kunnen rijden, neem ik aan dat de bouwer wel degelijk de nodige aanpassingen zal moeten doen om daaraan te voldoen. Dat lijkt me niet per se in tegenspraak met het feit dat het materieel grotendeels op hetzelfde platform gebaseerd zou zijn.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
ik dacht dat alleen de stuurstand rijtugen te hard schommelden?
de stuurstanden zullen toch vervangen worden door gemotoriseerde, dus dat probleem verdwijnt
de stuurstanden zullen toch vervangen worden door gemotoriseerde, dus dat probleem verdwijnt