Spartacusplan
Re: Spartacusplan
Per spoor kan Maastricht perfect bereikt worden. Sterker nog er hoeft eigenlijk dan niks meer gedaan worden aan het spoor, immers Maastricht - Lanaken is opgeknapt. Er zouden alleen nog wat bakens geplaatst moeten worden.
Re: Spartacusplan
Was het allemaal maar zo eenvoudiggiuseppe schreef:Per spoor kan Maastricht perfect bereikt worden. Sterker nog er hoeft eigenlijk dan niks meer gedaan worden aan het spoor, immers Maastricht - Lanaken is opgeknapt. Er zouden alleen nog wat bakens geplaatst moeten worden.

Bovendien, zelfs al zou dat mogelijk zijn, gaan er amper reizigers zijn. Alle studies wezen aan dat je zonder bediening van de stadscentra van Hasselt en Maastricht en de univcampus van Diepenbeek nooit aan voldoende reizigers geraakt om het project de moeite te laten wezen.
De lijn langs Houthalen en Hechtel heeft dan veel meer reizigerspotentieel.
Re: Spartacusplan
Je onderschat het werk dat er moet gebeuren om Bilzen-Lanaken terug in rijvaardige toestand te krijgen, giuseppe. De brug over het Albertkanaal moet vervangen worden, en het zou me niet verbazen als zowat de hele onderbouw moet gesaneerd worden, en de rails nog goed zijn voor het oud ijzer. En wat Schrek zegt.
Re: Spartacusplan
Klopt, maar dat geld is toch al voorzien voor tram. Als het geld niet op dit project uitgegeven gaat worden zal het volgens mij verdwijnen en niet op een andere plek in Limburg uitgegeven worden.groentje schreef:Je onderschat het werk dat er moet gebeuren om Bilzen-Lanaken terug in rijvaardige toestand te krijgen, giuseppe. De brug over het Albertkanaal moet vervangen worden, en het zou me niet verbazen als zowat de hele onderbouw moet gesaneerd worden, en de rails nog goed zijn voor het oud ijzer. En wat Schrek zegt.
Toevallig is er deze week uitzending geweest over goederenspoorlijn: http://vara.nl/media/351951
Re: Spartacusplan
Natuurlijk zal er geen geld meer uitgegeven worden in Limburg, net zo min als in de rest van het land. Is het hier dan iedereen ontgaan dat er misschien wel 800 km treinverbindingen zouden kunnen verdwijnen? Waarom zou men dan nog nieuwe deificitaire verbindingen (er zijn er geen andere) openen?giuseppe schreef:Klopt, maar dat geld is toch al voorzien voor tram. Als het geld niet op dit project uitgegeven gaat worden zal het volgens mij verdwijnen en niet op een andere plek in Limburg uitgegeven worden.groentje schreef:Je onderschat het werk dat er moet gebeuren om Bilzen-Lanaken terug in rijvaardige toestand te krijgen, giuseppe. De brug over het Albertkanaal moet vervangen worden, en het zou me niet verbazen als zowat de hele onderbouw moet gesaneerd worden, en de rails nog goed zijn voor het oud ijzer. En wat Schrek zegt.
Toevallig is er deze week uitzending geweest over goederenspoorlijn: http://vara.nl/media/351951
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Spartacusplan
Volledig persbericht: https://www.raadvanstate.nl/pers/persbe ... egory_id=8Raad van State schreef:Bestemmingsplan voor tramlijn Vlaanderen - Maastricht vernietigd
De gemeenteraad van Maastricht had er niet van mogen uitgaan dat het bestemmingsplan 'Tramlijn Vlaanderen - Maastricht' uitvoerbaar is. Daarom heeft de Afdeling bestuursrechtspraak het bestemmingsplan vernietigd dat het Nederlandse deel van de tramlijn tussen Hasselt (B) en het NS-station Maastricht mogelijk maakt. Dit blijkt uit een uitspraak van vandaag (10 februari 2016). Een hotelketen en een aantal particulieren waren tegen dat bestemmingsplan in beroep gekomen. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.
niet uitvoerbaar
Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak mocht de gemeenteraad van Maastricht er niet van uitgaan dat het bestemmingsplan binnen de wettelijke periode van tien jaar wordt uitgevoerd. Uit een eind februari 2015 naar buiten gebrachte 'review' blijkt dat er technische problemen zijn bij de Wilhelminabrug in Maastricht waarvoor nog geen oplossing is gevonden. Verder is er onvoldoende budget om het traject tot aan het NS-station Maastricht aan te leggen. Daarom is de planning niet haalbaar. Deze problemen waren naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak in de kern al bekend of hadden dat kunnen zijn toen de gemeenteraad het bestemmingsplan vaststelde.
Re: Spartacusplan
Ik vind dit persoonlijk goed nieuws. Nu is de druk groter om spoorlijn 20 te activeren al vrees ik dat dit niet (snel) gaat gebeuren.
Re: Spartacusplan
Dat zal zeker niet snel gebeuren, er zijn andere projecten -zelfs in Limburg- die meer return-on-investment hebben dan L20.JPL107 schreef:Ik vind dit persoonlijk goed nieuws. Nu is de druk groter om spoorlijn 20 te activeren al vrees ik dat dit niet (snel) gaat gebeuren.
Re: Spartacusplan
Ik hoop daar ook op maar zoals Shrek vermeldt ...JPL107 schreef:Ik vind dit persoonlijk goed nieuws. Nu is de druk groter om spoorlijn 20 te activeren al vrees ik dat dit niet (snel) gaat gebeuren.
Het probleem is dat Spartacus dan geen zuivere Vlaamse bevoegdheid meer is.
EN ... Spartacus 2 => Heropening tussen Neerpelt en Houthalen (en voor mij mag dat terug tot Genk-Goederen) heeft een hogere prio.
Re: Spartacusplan
Het is juist omdat de federale regering en de NMBS niets zien in reizigersverkeer op lijn 20 dat het Vlaams gewest met o.a. een sneltram Hasselt - Maastricht is gekomen.JPL107 schreef:Ik vind dit persoonlijk goed nieuws. Nu is de druk groter om spoorlijn 20 te activeren al vrees ik dat dit niet (snel) gaat gebeuren.
Heropening van de spoorlijn zou ik ook niet slecht vinden maar in de huidige context zal dat niet gebeuren.
Groetjes,
Rian
Re: Spartacusplan
Dat is niet dè reden hoor, laten we zeggen dat het wafelijzer er ook voor iets tussenzatrvdborgt schreef:Het is juist omdat de federale regering en de NMBS niets zien in reizigersverkeer op lijn 20 dat het Vlaams gewest met o.a. een sneltram Hasselt - Maastricht is gekomen.
Heropening van de spoorlijn zou ik ook niet slecht vinden maar in de huidige context zal dat niet gebeuren.

Re: Spartacusplan
Ach voor de extra investeringen in het GEN naar Wallonië moet er nog een tegenhanger gevonden wordenShrek schreef:Dat is niet dè reden hoor, laten we zeggen dat het wafelijzer er ook voor iets tussenzatrvdborgt schreef:Het is juist omdat de federale regering en de NMBS niets zien in reizigersverkeer op lijn 20 dat het Vlaams gewest met o.a. een sneltram Hasselt - Maastricht is gekomen.
Heropening van de spoorlijn zou ik ook niet slecht vinden maar in de huidige context zal dat niet gebeuren.

Re: Spartacusplan
Dat gaat over een ander potje geld hoor. Spartacus was het Vlaamse wafelijzer wegens tramverlengingen in Antwerpen en Gent.giuseppe schreef:Ach voor de extra investeringen in het GEN naar Wallonië moet er nog een tegenhanger gevonden wordenShrek schreef:Dat is niet dè reden hoor, laten we zeggen dat het wafelijzer er ook voor iets tussenzatrvdborgt schreef:Het is juist omdat de federale regering en de NMBS niets zien in reizigersverkeer op lijn 20 dat het Vlaams gewest met o.a. een sneltram Hasselt - Maastricht is gekomen.
Heropening van de spoorlijn zou ik ook niet slecht vinden maar in de huidige context zal dat niet gebeuren.
Re: Spartacusplan
Waarom er dan zoveel energie en tijd in lijn 20 gestoken is...politiek profileren zeker?Bibke schreef: EN ... Spartacus 2 => Heropening tussen Neerpelt en Houthalen (en voor mij mag dat terug tot Genk-Goederen) heeft een hogere prio.
Limburg heeft niet zozeer nood aan een lijn naar Maastricht, wél een valabel alternatief voor de auto op de NZ-verbinding.
Er is weliswaar een buslijn maar die gaat te traag en staat ook maar in het verkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.