Jan Kiepura

Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Jan Kiepura

Bericht door Stoomloc »

Hallo collegae treinfanaten.

Ik plan binnenkort een trip naar Poznan, Polen en overweeg om de EN Jan Kiepura te nemen. Iemand ervaringen met die trein?
Zowel positieve als negatieve commentaar zijn welkom. :wink:

Vriendelijke groeten
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jan Kiepura

Bericht door groentje »

Ik had nog geen slechte ervaringen met de EN Jan Kiepura. Vanaf de Poolse grens naar Warschau hangt er een restauratiewagen aan, kan je een goedkoop ontbijt scoren. Zloty zijn dan wel nuttig, ze aanvaarden wel euro, maar kunnen er niet op teruggeven, en de gehanteerde wisselkoers is natuurlijk niet in je voordeel. Ik vond de meerprijs voor een slaapwagen zijn geld waard, maar moet je uiteraard voor jezelf uitmaken. Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Jan Kiepura

Bericht door i11 »

Ik heb deze zomer met de Jan Kiepura van Köln tot Poznan gereisd.
Omdat ik alleen was, heb ik eerste klas gereisd in een 1-persoons cabine (althans bed voor 1 persoon gemaakt) in een WLABmnouz wagen.
Zeer aangename reis, met 's ochtends een ontbijt van voldoende kwaliteit in de cabine
Houd wel rekening ermee dat de treinbegeleiders slecht engels spreken.

Tevens krijg je in Berlijn een gratis sightseeing, althans indien je wakker bent. :wink:
Onderstaande figuur is de track die mijn GPS namelijk heeft geregistreed die nacht, terwijl ik sliep.

AfbeeldingEN447_Berlin by lieven7, on Flickr
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Jan Kiepura

Bericht door wattman »

Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
spoetnik

Re: Jan Kiepura

Bericht door spoetnik »

ik denk dat deze niet meer via Berlijn gaat
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Jan Kiepura

Bericht door trainlovertje »

wattman schreef:Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
Wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was, weet ik niet, maar dat heeft er deels mee te maken dat als de trein van de SFS uit Hannover komt deze nog uit 2 delen bestaat. Het ene deel moet naar Praag en dat wil zeggen: naar Dresden en dus enkel de mogelijkheid via Südkreuz. Het gedeelte naar Warschau werd in dit station afgekoppeld en zou dan via een stuk van de Außenring zo meteen richting Frankfurt(Oder) kunnen rijden. Maar blijkbaar was er nog een dienststop in Potsdam Hbf, en daar geraakt men (zonder kop maken) alleen op die manier als op de kaart is aangeduid.
Tegenwoordig is het simpel en komt die trein niet van de SFS, maar uit Brandenburg(Havel) en wordt hij gesplitst in Berlin Wannsee, waarna beide delen gewoon rechtstreeks hun eigen weg kunnen verder zetten. Waarom dat toen niet op de huidige manier gedaan werd, weet ik niet.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Jan Kiepura

Bericht door trainlovertje »

spoetnik schreef:ik denk dat deze niet meer via Berlijn gaat
Toch wel, maar hij heeft er geen commerciële halte.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Jan Kiepura

Bericht door i11 »

trainlovertje schreef:
wattman schreef:Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
Wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was, weet ik niet, maar dat heeft er deels mee te maken dat als de trein van de SFS uit Hannover komt deze nog uit 2 delen bestaat. Het ene deel moet naar Praag en dat wil zeggen: naar Dresden en dus enkel de mogelijkheid via Südkreuz. Het gedeelte naar Warschau werd in dit station afgekoppeld en zou dan via een stuk van de Außenring zo meteen richting Frankfurt(Oder) kunnen rijden. Maar blijkbaar was er nog een dienststop in Potsdam Hbf, en daar geraakt men (zonder kop maken) alleen op die manier als op de kaart is aangeduid.
Tegenwoordig is het simpel en komt die trein niet van de SFS, maar uit Brandenburg(Havel) en wordt hij gesplitst in Berlin Wannsee, waarna beide delen gewoon rechtstreeks hun eigen weg kunnen verder zetten. Waarom dat toen niet op de huidige manier gedaan werd, weet ik niet.

EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).

In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.

De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.

Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Laatst gewijzigd door i11 op 15 feb 2016, 23:18, 3 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Jan Kiepura

Bericht door trainlovertje »

i11 schreef:EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).

In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.

De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.

Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Dat van die EC was mij onduidelijk. Je spreekt toch over de situatie vóór december 2015?
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Jan Kiepura

Bericht door i11 »

trainlovertje schreef:
i11 schreef:EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).

In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.

De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.

Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Dat van die EC was mij onduidelijk. Je spreekt toch over de situatie vóór december 2015?
Ik heb gereisd in nacht van 14 op 15 augustus 2015, dus vóór de dienstregelwissel van december 2015.

Als we willen weten hoe het nu gaat moeten we vragen of gebruiker Stoomloc ook een GPS tegen het raam wil klemmen :wink:

Uit de GPS-track zijn de volgende tijden af te leiden:
Berlin-Hbf (tief) aankomst 3:37 vertrek 3:50
Südkreuz aankomst 3:57 vertrek 4:06
Wannsee aankomst 5:36 vertrek 6:15
Gesundbrunnen aankomst 6:39 vertrek 6:43
Lichtenberg aankomst 6:53 vertrek 6:58
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Jan Kiepura

Bericht door kika »

groentje schreef:Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.
Jij neemt steeds een enkeltje? Verder beaam ik het helemaal: het is een aangename manier van reizen en voor minder dan zo'n slaapwagen doe ik het liever niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jan Kiepura

Bericht door groentje »

kika schreef:
groentje schreef:Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.
Jij neemt steeds een enkeltje? Verder beaam ik het helemaal: het is een aangename manier van reizen en voor minder dan zo'n slaapwagen doe ik het liever niet.
Ik heb me niet erg duidelijk uitgedrukt, ik bedoel dat je best niet teveel erop rekent perfect op tijd te zullen zijn, en een aansluiting van minder dan 10' probleemloos zal halen. En ik ben spoorwegman, ik reis meestal met FIP-biljetten, slechts de reservering moet ik dan nog betalen. En aangezien slechts zeer weinig Poolse treinen te reserveren zijn vanuit België, maar reservatie wel verplicht is voor zowat alle langereafstandstreinen...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Jan Kiepura

Bericht door kika »

Op die fiets, heb je helemaal gelijk. Waar overdag een overstap inplannen van 15 minuten in bijna heel West-Europa ruim of op z'n minst voldoende is, is dat met nachttreinen inderdaad krap.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Jan Kiepura

Bericht door Stoomloc »

Ondertussen is mijn ticket geboekt, ik heb er zin in :lol:
Reeks 13
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2014, 12:52
Locatie: Stuttgart

Re: Jan Kiepura

Bericht door Reeks 13 »

This year December have the Kiepura his last journey.
DB / CD delete the Cologne - Dresden - Prag Train
Plaats reactie